LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legio Lease en Fiscalert

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Pierre

Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Pierre »

In oktober 2000 werd ik lekker gemaakt met foldermateriaal over de winstver10dubbelaar. Als gewaardeerde klant van Legio Lease (ik had al de winstverdriedubbelaar) zou ik bij deelname ook nog eens 10% extra koerswinst krijgen. Dit feestelijk aanbod werd gedaan omdat Legio Lease 10 jaar bestond.
In dezelfde maand verscheen in het blad "Fiscalert" (een financieel magazine) een artikel overde wistver10dubbelaar. Een en al euforie over dit produkt, dat zelfs als produkt van de maand werd aangeprezen. De loftuitingen werden uiteraard gelardeerd met de bekende tabel met alleen maar fantastische winst prognoses. Dit artikel heeft mij echt over de streep getrokken en ik denk nog velen met mij.
Maar wie schetst mijn verbazing toen ik recentelijk erachter kwam dat Fiscalert een uitgave is van DEXIA BANK NEDERLAND N.V. Overigens vind je dit nergens terug in het Fiscalert magazine zelf! Een geraffineerdere handelswijze is haast niet voor te stellen. Men prijst een produkt aan en laat vervolgens een ogenschijnlijk neutraal blad het produkt de hemel in prijzen. Als dit geen boosaardige volksverlakkerij is, dan weet ik het niet meer.
Ik vraag me af of zoiets wettelijk is toegestaan. Ik hoop in ieder geval dat de stichting Lease-Verlies dit meeneemt bij hun gang naar de rechter.

jos

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door jos »

Goed stukje Pierre. Je geeft hiermee een perfecte omschrijving van het gevoel en de attitude van de gemiddelde Legio-Lease klant op dat moment (oktober 2000).
Schoften zijn het daar en ze zullen ervoor boeten!

Peter57

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Peter57 »

Pierre,

Ik heb mij in 1998 via SpaarSelect een product (Maximaal Rendement Effect) van Bank Labouchere laten aansmeren.
Ik had bij de belastingopgave van 1998 al gelijk problemen met de belastingdienst over de belastingteruggave. Ik had volgens de belasting teveel belasting teruggevraagd, waar ik het niet mee eens was.
Via SpaarSelect is dit aangekaard bij FiscAlert. Die zouden dit uitzoeken en in beroep gaan.
Hier moest ik fl. 60,-- voor betalen.
Na 5 jaar (februari 2003) kreeg ik het bericht dat het hoger beroep was afgewezen.
Mij schetst ook de verbazing dat deze brief ondertekend was door dhr. J.A. Troost van FiscAlert, die tevens directeur van Bank Labouchere (Dexia)is.
Je ziet dat FiscAlert en Bank Labouchere (Dexia) onder één hoedje spelen.

sorrygast
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 nov 2003 17:41

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door sorrygast »

oproep:

Zijn er aandelenlease-gedupeerden die destijds een abbonement van FiscAlert hadden of een proefexemplaar van Fiscalert aangevraagd hadden en die vervolgens ongevraagd gebeld zijn(verboden cold calling) door legiolease.
Omdat het achteraf blijkt dat deze beide van dezelfde club zijn is er m.i. sprake van vooropzet.
Klantgegevens lokken met een gratis fiscaal-advies magazine en vervolgens deze mensen ongevraagd bellen om te verkopen.
Bij zo'n vooropgezet plannetje van Legiolease om mensen aandelenleasecontracten aan te smeren gaat m.i. dwaling over in bedrog.
Wie meldt zich?????????????????????????

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Hollander »

Fiscalert was altijd al een blad van Labouchere. Ook de afgelopen jaren hebben ze bijvoorbeeld een artikel geschreven waaruit bleek dat aandelenlease tot op zekere hoogte nog steeds aantrekkelijk kan zijn.

Tja, ik lees de Fiscalert wel. Maar wees wel kritisch als je het leest.

Gast

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Gast »

Dat fiscalert een uitgave van BL en nu Dexia was, kan m.i. niemand ontgaan zijn. In het colofon werd dit altijd keurig vermeld.

Net zoals de betaalwijze voor het abbonnement. Dit was een vrijwillige over te maken bedrag, waarmee de abbonnee een optie kreeg.

Fiscalert kan in dezelfde catagorie als het inmiddels ter ziele gegane magazine BoB van Spaar Select worden geplaatst: quasi professionele artikelen die met name in BoB verwezen naar de producten die Spaar Select aanbood.

Opvallend in de latere uitgaven zijn de dubbel pagina's met waarschuwingen voor de risico's die gepaard gaan met beleggen en de extra risico's van beleggen met geleend geld.
Op die manier heeft Spaar Select toen het kwaad al geschied was, getracht de AFM te tonen dat men wel degelijk op de risico's had gewezen.

Gelet op het feit dat SS nog steeds actief mag zijn is dat kennelijk gelukt.

sorrygast
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 nov 2003 17:41

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door sorrygast »

oproep:

Bij wie is colld calling gepleegd aan de hand van persoonsgegevens via het blad Fiscalert??

afz sorrygast

Gast

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Gast »

Sorrygast,

Indien er al abonnees van Fisc Alert zijn benaderd, dan is er geen sprake van cold-calling.

De meeste van dit soort magazines hebben in de voorwaarden voor ontvangst staan dat abonnees benaderd mogen worden. Door een abonnement te nemen gaat men hiermee accoord.

Een eventuele benadering is in dat geval gewoon legaal.

Sorry gast...

sorrygast
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 nov 2003 17:41

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door sorrygast »

Geert,

Allereerst nog bedankt voor je (spitsvondige)reactie in deze.
Gezien jouw reactie ben je het met pierre zijn posting niet eens dat mensen niet wisten dat dit blad Fisalert een uitgave is van Dexia rechtsvoorgangster. Ik wist het eerlijk gezegd ook niet.Ik moet dit nog nakijken.
Als tweede punt ben ik aan het uitzoeken of dit inderdaad in de voorwaarden stond en als derde punt heb ik contact met en jurist of dit het zgn. het cold calling zou legitimeren.
Als het een vooropgesteld spelletje van die bank(en) is om doelbewust (leken)consumenten op het verkeerde been te zettendan wordt juridisch gezien DWALING namelijk BEDROG.

m vr gr

Sorrygast

Larabuf
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2004 16:20

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Larabuf »

Ook ik ben terecht gekomen bij Dexia via fiscalert het blad, waarvan ik absoluut niet wist wie de uitgever was. Als abonnee van Fiscalert ontving ik een uniek aanbod: Korting Kado, waarbij je na 3 jaar geen inleg meer hoefde te betalen, inmiddels betaal ik maandelijks v.a. 1999, en heb alleen maar schuld! Het Dexia Aanbod heb ik teruggestuurd met de aantekening onder protest etc. Hierop kreeg ik een telefoontje, waarin men probeerde mij van gedachten te laten veranderen, de toegevoegde zin maakte n.l. alles ongeldig. Ik bleef bij mijn standpunt. Toen ontving ik een brief waarin doodleuk stond dat men mij bedankte voor het toesturen van het Dexia aanbod. Daar heb ik op gereageerd en ontving uiteindelijk een schriftelijke bevestiging dat ik niet ingegaan ben op het Dexia aanbod. Een begeleidend schrijven waarin in ontbinding vroeg gezien mijn financiele positie, is volgens hen kwijtgeraakt, in ieder geval niet gelezen!

Paulus
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2003 10:00

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Paulus »

Goede info.
Blad bestaat nog steeds.
Mijden!

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Hollander »

Mijden? Je kunt veel leren uit de Fiscalert. Maar ga niet slaafs achter propagandaaan.

RW
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:26

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door RW »

Helemaal met u eens Hollander ik heb er veel van geleerd.

sorrygast
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 nov 2003 17:41

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door sorrygast »

Fiscalert:

citaat Geert "Dat fiscalert een uitgave van BL en nu Dexia was, kan m.i. niemand ontgaan zijn. In het colofon werd dit altijd keurig vermeld."
Ik heb dit uitgezocht en in de colofon van het blad Fiscalert staat dat nergens vemeld.

citaat Geert "Indien er al abonnees van Fisc Alert zijn benaderd, dan is er geen sprake van cold-calling.
De meeste van dit soort magazines hebben in de voorwaarden voor ontvangst staan dat abonnees benaderd mogen worden. Door een abonnement te nemen gaat men hiermee accoord.
Een eventuele benadering is in dat geval gewoon legaal. "

Ook dit heb ik uitgezocht, men kon een proefexemplaar aanvragen met een antwoordkaartje, en verder zijn er geen voorwaarden voor ontvangst waarin staat dat abonnees benaderd mogen worden.
Een eventuele benadering is in dus in dit geval gewoon verboden omdat het cold calling is.

Deze handelwijze van Legio c.q bank LB was dus een vooropgezet spelletje van die bank(en) om doelbewust (leken)consumenten op het verkeerde been te zetten en is dus juridisch gezien geen DWALING, maar doelbewust BEDROG.

Larabuf heb jij die uitspraak ook gelezen :

LJN-nummer: AP1284 Zaaknr: 354931 \ CV EXPL 03-2105
Bron: Rechtbank 's-Gravenhage
Datum uitspraak: 10-06-2004 Datum publicatie: 10-06-2004
RECHTBANK 'S-GRAVENHAGE Sector Kanton - locatie Gouda
hc\Zaaknummer 354931 \ CV EXPL 03-2105

citaat:
" Dexia stelt dat zij [gedaagde] in verband met de kredietverlening heeft getoetst bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Zij stelt verder dat [gedaagde] ten tijde van het aangaan van de overeenkomst het magazine "Fiscalert", uitgegeven door Labouchere, met informatie over beleggen, belasting en belastingvoordeel ontving. Dexia mocht er derhalve redelijkerwijs van uit gaan dat [gedaagde] niet onwetend was op het gebied van beleggen en dat hij dus als gemiddelde belegger aangemerkt kon worden. Dexia betwist dat zij een waarschuwingsplicht had gedurende de looptijd van de overeenkomst.

Beoordeling rechtbank:
citaat: "Dexia heeft niet betwist dat ook [gedaagde] ten tijde van het aangaan van de overeenkomst van partijen geen ervaring had op de beleggingsmarkt. Weliswaar stelt zij dat [gedaagde] toentertijd het blad 'Fiscalert' ontving, maar de kantonrechter gaat hieraan voorbij omdat niet is gesteld hoe lang [gedaagde] dit blad al ontving en welke specifieke kennis over de effectenlease-overeenkomst hij aan dit blad had kunnen ontlenen. In zijn algemeenheid zal de onervaren belegger voor een adequate beoordeling van het aanbod om aandelen aan te kopen in het kader van een effectenlease-overeenkomst op de hoogte dienen te zijn van het daaraan gekoppelde specifieke beleggingsrisico, hetwelk inhoudt dat de waarde van de aangekochte aandelen aan het einde van de looptijd van de overeenkomst zodanig onvoldoende kan zijn dat hij zijn inleg verliest en daarnaast een restschuld overhoudt"

met vriendelijk groeten
Sorrygast

Ferdinand
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2004 20:22

Re: Legio Lease en Fiscalert

Ongelezen bericht door Ferdinand »

Hallo allemaal,

Als jullie 1,5 tot 2 jaren terug bladeren in de oude topics met hun reacties, kunnen jullie hele discussies lezen aangaande hun relatie.
Dit heeft ondergetekende onlangs aangekaart, omdat deze erachter kwam dat de postadressen van beide hetzelfde zijn of waren.
N.B. Er werd nooit iets in vermeld over LL, heel opmerkelijk, omdat alle andere financiële . . . . . . . . ., wel aan bod kwamen.
Zoek maar, als je geïnteresseerd bent.

Groetjes Ferdinand

Gesloten