LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] legio-lease. Ook eigen verantwoordelijkheid?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
m. santegoets

Re: legio-lease. Ook eigen verantwoordelijkheid?

Ongelezen bericht door m. santegoets »

Hallo Pieter

Ben het helemaal eens met jouw zienswijze, maar wel
voor de gehele winstverdriedubbelaars. Op elke
andere wijze zou je anderen tekort doen.
Ik heb het idee dat men niet ongevoelig is voor
argumenten.

Ik heb die uitspraak ook gelezen
Een goede bijdrage
Het zal nog een hele klus worden om straks alles
te verzamelen.

Allen,

probeer aub in het verdere verloop van de diskussie
een scheiding aan te brengen tussen feiten en emotie.
Niet elk plan is waardeloos, en we moeten ook niet die
indruk gaan wekken. Dat is de enige manier om onze
(geloof)waardigheid te behouden. We mogen best ergens
voor vechten, zolang het maar reeel blijft.

groetjes
Revo

Jaap

Ongelezen bericht door Jaap »

Ik vind het terecht dat gezegd wordt dat emoties hier overheersen. Maar de feiten spreken ook voor zich.
Een feit is dat Legio praat over opties. En opties zijn een recht geen plicht. Dus als de koers lager is dan het recht dan dient Legio het nieuwe pakket aandelen tegen de lagere koers aan te schaffen. Toevallig was naar een jaar de koers lager. De opties waren destijds nul gulden waard op de beurs. Uitoefening is niet nodig. Dus Legio kon de aandelen voor de lagere prijs aanschaffen. Wie steekt nu het prijsverschil in zijn zak? En wie dupeert nu de wie? Volgens mij wordt de klant hier gedupeerd en wordt zijn onwetendheid afgestraft. Hij zit met een hogere schuld en heeft aandelen die op de markt minder waard zijn. Legio is de lachende. Heeft aandelen goedkoop kunnen kopen en voor een hogere prijs bij een ander in rekening kunnen brengen. Daarnaast vangen zij ook nog eens een hoge rente op de hohe verstrekte lening.
De juristen zouden hier eens naar moeten kijken. Volgens mij maakt Legio gebruik van opties die afwijken van wat op de markt gewoon is.
Voorbeeld: De winstverdubbelaar bestaat uit 3 verschillende aandelen waarop een langlopende call-optie is geschreven. Op de einddatum staan 2 aandelen hoger dan de aanschafprijskoerswinst en 1 lager. Je zou verwachten dat de koerswinst van de 2 aandelen die hoger staan verdubbeld wordt en dat de optie van het derde aandeel op nul eindigd.
Zo niet bij Legio. Legio kijkt naar het totale pakket en verdubbeld die koerswinst. Het gevolg is ook bij het bepalen van de waarde van de opties rekening wordt gehouden met het verliesgevende aandeel. En dat is vreemd. De optie waarde is toch nul en kan niet negatief worden.
Dit zijn feiten en deze feiten dienen ook in een folder duidelijk aangegeven te worden zodat klanten niet pas nadat het contract getekend is met deze feiten wordt geconfronteerd. Want dan is er geen weg terug meer.

H.A.W. de Jong

Ongelezen bericht door H.A.W. de Jong »

Beste heren (en een enkele dame),
Wat maken jullie elkaar gek en tegelijkertijd lekker met een eventuele uitkering van Legio.
Ik zal kort jullie punten weergeven en mijn mening geven.
-Legio sjoemelt met de aan- en verkoopprijzen.
Voorlopig een loze beschuldiging (Legio heeft honderdduizenden clienten en om dan een onderzoek te doen van 29 aflopende contracten is van de zotte) van een advocaat met Eurotekens in de ogen. In Nederland mag no cure no pay niet bij advocaten e.d., naar mijn mening hoopt deze 'wannabe Spong' op een stichting met een bepaalde contributie zodat hij zijn 400 Euro per uur kan gaan schrijven met een uitkomst zonder garantie (paradoxaal klinkt dit precies zo als Legio). Daarnaast -als u goed naar de uitzending had gekeken- moet u opgevallen zijn dat meneer het heeft over fraude, sjoemelen, etc waarna hij besluit met de zin 'maar ik kan het me niet voorstellen dat dit gebeurt': en die meneer moet een rechtszaak voor u (en mij) gaan winnen, laat me niet lachen. In mijn eigen een zakkenvuller die zich al tijdens de uitzending indekte tegen een grote afgang (maar dan wel zijn 400 Eurootjes per uur heeft gepakt).
-Mijn eindafrekening bevat extra kosten.
Puur onjuist. De eindafrekening bevat de wettelijke 2 aflossingstermijnen (wet Huurkoop) en eventuele achterstallige termijnen, mocht u wat anders tegenkomen: onmiddellijk procederen, dat heeft namelijk wel kans van slagen (100%).
-ING stond op een koers waarop het aandeel nooit heeft gestaan.
Oliedom: in de krant wordt er al rekening gehouden met splitsingen e.d. maar deze kneus doet dat dus niet.
-Zij hebben expertise en wij niet. Ze konden toch zien dat KPN slecht ging.
Achteraf is alles makkelijk praten: als u daadwerkelijk kan voorzien wat er gaat gebeuren: ga op de beurs werken en voor u breken gouden tijden aan. Banken zijn namelijk dol op onfeilbare beleggers (dat vindt u uzelf toch?!) en zullen u ruim belonen voor het -alleen maar juist- voorspellen van de koersen. Ga toch weg. De krant van morgen is een miljoen waard (eigenlijk veel meer) en dat is omdat niemand weet wat er morgen gaat gebeuren (op de beurs). Bijzonder naief om te denken dat u dat wel zou kunnen: In Tiel woont nog zo'n gek die denkt dat ze alles weet (dankzij haar is Sylvia Millecam nu dood) en logischerwijs werkt deze "deskundige" onder de schuilnaam Jomanda (dit heet alvast indekken tegen mislukkingen).
-Tot slot:
Dapper hoor om (anoniem, enkele uitgezonderd) te keer te gaan tegen Legio, waarschijnlijk zijn het dezelfde mensen als bij World Online (gokken dat je rijk kan worden en als het dan misgaat huilen).
Mensen: neem nou toch eens je eigen verantwoordelijkheid (gelukkig gaat Pim Fortuyn; hoe een toepasselijke achternaam) vanaf 15 mei de mensen daar weer uitvoerig op wijzen en zijn zinloze forums als deze overbodig geworden.
PS: Ik heb al gehoord dat Legio niets gaat vergoeden (waar ligt in Godsnaam hun fout?!), maar blijf elkaar maar gek maken op dit forum. Klaag ook meteen je eigen bank dan aan voor de afschrijving van dat door jezelf gekochte boek dat achteraf toch niet zo leuk blijkt te zijn (ook daarvoor moet iemand bloeden, als het de dader (U!!!!!!!!) maar niet is). Afschuiven van verantwoordelijkheid is zielig en triest. Draag je verlies als een vent en wie weet staat de beurs binnenkort op 700 punten en schaamt u zich dan dood voor de wijze waarop u tekeer bent gegaan (ik hoop het, al is het alleen al voor mijn eigen aandelenportefeuille/Legio-contracten).

pwj.hoozemans

Ongelezen bericht door pwj.hoozemans »

Mijnheer de Jong,

Uw bericht draagt helaas niets bij aan onze beschaafde discussie.

Uw toonzetting heeft de volgende kenmerken.
Grof,arrogant,betweterig niet ter zake doende en vooral
frustratie.

Astublieft zoekt U een andere box voor Uw tirades.

ps.Fijn dat U al op de hoogte bent van de besluitvorming van Legio-Lease.

Hoogachtend,
Pwj.Hoozemans.

m santegoets

Ongelezen bericht door m santegoets »

Pieter

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ondanks onze herhaalde (beleefde)oproepen om geen kwetsende
reakties te plaatsen en de diskussie inhoudelijk te voeren,
heeft de heer de Jong dit niet in de gaten.

Wie kan er nu eigenlijk niet lezen?

groet
Revo

m. santegoets

Hallo Pieter

Nog even een vraagje tussen de paaseieren door.....

Ik heb je eeb eerdere mail gestuurd over de verdubbelaar,
waarvan ik een "quote - unquote heb aangehaald uit de folder van Legio, namelijk dat je na 5 jaar het recht hebt,
zeker geen plicht om eenzelfde pakket aandelen etc. etc.

Nu, bij de verdriedubbelaar oefent men dat recht wel uit,
ondanks de veel hogere koersen dan de beginkoersen.
Ook nu heeft men zich blijkbaar vastgelegd middels een optie
maar nu is het blijkbaar een plicht in plaats van een recht?

graag jouw mening

dank je
Revo

pwj.hoozemans

Hallo Revo,

Ik ben bang dat ik niet diegene ben die jou een sluitend antwoord kan verschaffen.
Wel heb ik een en ander nog eens doorgenomen waarbij ik op een brief stuit van de balastingadviseurs Bruinzeel en Van Der Graaf gedateerd februari 1998 waarin zij hun fiscale opinie over de winstverdriedubbelaar weergeven.
Ook zij maken expliciet melding van het kopen na een en twee jaar van eenzelfde pakket aandelen tegen dezelfde koersen als het eerste pakket.

Eenzelfde bewoording is te vinden op de winstverdriedubbelaar lease-overeenkomst onder artikel 6.

Ook ik heb destijds bij het afsluiten van het contract niet stilgestaan bij de vraag:,maar wat als de koersen dan gezakt zijn?

Je vraag een beetje naar genoegen beantwoord?

groetend,
Pieter.

J. Kiewiet

Ongelezen bericht door J. Kiewiet »

Geachte lezers,
Het aanschaffen van de kontrakten van Legio doen we zelf en is dus ook onze eigen verantwoordelijkheid, waarbij we er natuurlijk wel van uit gaan dat we te maken hebben met een betrouwbare partner die datgene met ons afrekend waar we recht op hebben. Mooi meegenomen zou zijn indien het ook een partner was die tevens onze belangen in het oog hield. Dit laatste is zeker niet het geval, voorbeeld, je kunt aan het eind van het kontrakt wel de verkoopopdracht doorgeven, doch geen limiet aan de te verkopen aandelen opgeven. De winstverdubbelaar met vele honderden procenten winst zo omstreeks maart 2000 kon onder geen beding worden afgekocht, ook niet onder verrekening van de nog ver-schuldigde maandtermijnen. Dat is toch vreemd, immers Legio stelde altijd dat men uitsluitend verdiende aan de ontvangen rente. Zit hier misschien een addertje onder het gras? Heeft Legio indertijd wel de aandelen gekocht, en zo ja zijn ze dan ook daadwerkelijk al die tijd in depot gebleven bij Bank Labouchere? Of spelen de heren zelf met onze aandelen om zo doende grote winsten te behalen en komt tussentijdse afkoop van het kontrakt hun ongelegen?
Wellicht kan de STE dit eens onderzoeken? Verlies lijden is vervelend en alleen maar te accepteren indien het spel door beide partijen eerlijk wordt gespeeld.
Met vriendelijke groet,
J. Kiewiet

m. santegoets

Hallo Pieter

Ik ken die tekst, geen probleem.
Vreemd is dat in het ene geval gezegd wordt dat de optie een
recht is, zeker geen plicht, terwijl de optie waarvoor men
zich verbindt om het 2e en 3e pakket van de verdriedubbelaar te kopen, alleen maar een plicht is.

Overigens staan in de mail van J. Kiewiet ook weer bekende
verhalen

groet
Revo

pwj.hoozemans

Geachte Heer Kiewiet,

Misschien heeft U 100% procent gelijk met Uw veronderstellingen maar helaas blijft er een zaak onveranderd en dat zijn de (ook door mij) getekende contracten met daarin duidelijke richtlijnen. Het deed inderdaad pijn te moeten constateren dat de mooie winst in korte tijd als sneeuw voor de zon verdween.Echter geen juridisch handvat
voorhanden om Legio te dwingen tot vroetijdige verkoop over te laten gaan.U zegt controle door de klachtencommissie DSI.Maar op welke gronden?
Indien ik nu eens terugkijk naar de uitzending van afgelopen maandag. Met groot tamtam krijgt Legio een etiket opgeplakt dat zij zou sjoemelen met de aan-en verkooptransacties,hetgeen bewezen was door studenten op de Erasmus te Rotterdam.Waarom zouden wij als leken dan nog twijfelen aan de kwade praktijken van Legio?Echter komen zij weer met een plausibele reden op welke manier zij tot hun berekening van een koersgemiddelde komen.Weet U wat ik nu zo moeilijk vind?Waar ligt de waarheid,een midscheepse aanval van Radar,die naar mijn bescheiden mening zich eerst dieper had moeten orienteren voor zij tot de gedane conclusie was overgegaan,een bepaald twijfelende advocaat die ja en nee vond dat Legio buiten haar boekje ging,een Radar
die voor de rest naar ik begrepen heb geen partij is en doorverwijst naar de advocaat.

Laat ik het nog eenmaal mogen zeggen.Ik vind het buitengewoon zuur voor die mensen die op dit moment al veel geld verloren hebben,danwel op punt staan het te verliezen,maar ik heb nog echt geen reactie gelezen
die zonder enige twijfel succesvol bij een advocaat neergelegd kan worden.Maar uiteraard voeg ik daaraan toe graag mijn mening voor een betere te geven.

Misschien naief,maar ik hoop op een sociale oplossing van Legio,hetgeen voor haar voortbestaan zeker van toepassing zou kunnen zijn.

H.A.W. de Jong

Heren,
Helaas betichten jullie mij van grofheid terwijl er sprake is van duidelijkheid.
Allereerst is er sprake van beperkte kennis aan uw kant.
De contracten van Legio vallen onder de Wet Huurkoop (zoals alle lease-contracten) en die wet regelt dat u altijd!!! een contract tussentijds kunt beeindigen tegen de wettelijke boete-rente (ook deze kunt u in de wet vinden). Houdt u rekening met de resterende maandtermijnen als boete
Mijn winstverdubbelaar van 250 gulden in de maand stond op een gegeven moment op ruim 100.000 gulden, maar net als iedereen dacht ik dat de sky the limit was en was ik op zoek naar nog meer, met als uiteindelijke uitkomst een waarde (voorlopig) van maar 8000 gulden: omdat IK!!!! de wettelijke boeterente niet wilde betalen (niet omdat Legio de ovk. niet wilde beeindigen (dan zouden ze immers in 1 keer al mijn geld binnen hebben en daar hebben ze echt geen problemen mee)!!
Kort reagerend op het niet kunnen doorgeven van limietkoersen: dit kan wel, maar dan moet U er moeite voor doen (maar dit zou betekenen dat u de fout weer aan eigen zijde zou moeten zoeken en dat is nu eenmaal niet uw sterkste punt), als u namelijk de aandelen overneemt (en de hoofdsom dus maar voor enkele dagen leent) kunt u de aandelen verkopen via uw eigen eff.rek tegen de door u gekozen limietkoersen.
Durft er nog iemand inhoudelijk op mijn bericht te reageren of is dat te pijnlijk?! (anderen de schuld geven is immers veel en veel makkelijker)
Niemand, maar dan ook echt niemand vindt zichzelf (achteraf) een grote oen (wie zijn vingers brandt moet op de blaren zitten en zeggen dat Legio jouw vingers heeft verbrand terwijl zij alleen maar het vuur hebben aangestoken en u zelf uw vingers in het vuur heeft gestopt is natuurlijk de wereld omdraaien). Eigen verantwoordelijkheid, tot dat blijkt dat Legio daadwerkelijk (d.m.v. een onafhankelijk onderzoek) schuld heeft.

m. santegoets

heer de Jong

Ook zaken die duidelijk zijn, kunt u toch op een fatsoenlijke manier zeggen?
Waarom is het voor u toch zo moeilijk om een discussie
te voeren op basis van respekt voor iedereen. Elk bericht
gebaseerd op feiten en kennis van zaken wordt gewaardeerd
en zal reakties geven. Hoe meer mensen reageren, hoe duidelijker misschien wordt in welke richting we moeten
zoeken. Ook u kunt daarbij horen, maar dan moet u wel stoppen
met beledigingen aan het adres van deelnemers aan het forum.
Zaken die voor u duidelijk zijn, zijn dat niet voor iedereen
in gelijke mate. Het is een beetje naief dit te veronderstellen. Overigens hebben wij zelf diverse malen
aangegeven niet over voldoende kennis te beschikken.
Vandaar ook dit forum, om al pratende en diskusierende
tot andere inzichten te komen.

U zegt dat de lease kontrakten onder "huurkoop" vallen.
Ik wil u graag geloven, dit zou namelijk verklaren waarom
Legio zei bij tussentijdse verkoop van de verdubbelaar
dat dit niet ging omdat je geen eigenaar bent. Wat ik me nog
herinner ben je bij huurkoop pas eigenaar na betaling van
de laatste termijn.

U wilde de verdubbelaar niet tussentijds verkopen omdat u dacht dat de "sky the limit was". Ik (met anderen) dachten dit niet en hebben Legio hier duidelijk om gevraagd.
Echter dit kon niet, zei men....ondanks dat we voorgesteld
hebben om de resterende termijnen te betalen.
Waarom niet?

Ook hebben diverse mensen gepoogd van hun kontrakten af te
komen, maar heeft Legio ze steeds voorgehouden dat dit niet ging. Stelt u zich het volgende voor:

Er loopt een verdriedubbelaar (3 aandelen in 3 paketten
met een interval van 1 jaar) Alle koersen gebaseerd op
de beginkoers. Na het eerste en het tweede jaar liggen de
aktuele koersen op de helft en nog minder van de beginkoers.
Nu zeggen we tegen legio: "Okay, ik betaal de resterende
termijnen (als boete) en hoef verder niets meer van jullie
Daar trappen zij toch niet in. Zitten zij straks met een hoop aandelen in hun maag die ze alleen met en hoop verlies
kwijt kunnen. Om nog maar niet te spreken van wanneer men
wacht to zon'n 5-6 maanden voor het einde.

groet
Revo

pwj.hoozemans

Hai Revo,

Je laatste voorbeeld ijzersterk,maar ook droevig voor hen die zich gedupeerd voelen.

Vriendelijke groet,

Pieter.

J. Kiewiet

Geachte heer de Jong
Uw uitleg over de limiet-oders is mij zeer wel bekend.Ik stelde de bereidheid van Legio aan de kaak om iets voor hun clienten te doen en moet dus konkluderen dat een limiet-order doorgeven voor de heren teveel werk is om de doodsimpele reden dat het hun niets uitmaakt hoe hoog of laag de opbrengst wordt.
Ik heb Legio op 21-02-2000 geschreven dat ik de winstver-dubbelaar wenste af te kopen onder verrekening van de nog openstaande termijnen. Er kwam slechts een telefonische reactie dat dit niet mogelijk was aangezien ik geen juridische eigenaar van de aandelen was.
Als U meent dat Uw verstandelijk vermogen die van de overige forum-lezers ver te boven gaat, stel dit dan eens in dienst van het forum, voor sarcasme en ironie kunnen we beter naar het theater gaan, en onderzoekt U eens het jaarverslag bij de KvK van Bank Labouchere om de zien af alle door Legio aangekocht aandelen ook werkelijk in het effecten-depot van deze bank terug te vinden zijn.
Met vriendelijke groet,
J. Kiewiet

m. santegoets

Heer Kiewiet

Dank voor uw bijdrage.

Wat ik probeer te beredeneren is waarom legio geen gehoor
heeft gegeven aan die oproepen tot verkoop van u, mij en anderen. Men had daar toch alleen maar voordeel van?
Tevreden klanten, alle termijnen keurig betaald, kortom
iedereen wint. Zelfs als zouden die oproepen er niet
zijn, dan hadden ze dat toch voor kunnen stellen.

Of is het zo dat wanneer de aandelen verkocht zouden worden, en dus de lease-overeenkomst verbroken, men
juridisch geen aanspraak meer zou kunnen maken op de
resterende termijnen? Als men daar bang voor is, zou
dit e.e.a. kunnen verklaren.

Enig idee?

dank en groet
Revo

pwj.hoozemans

hallo Revo,

Dat geloof ik niet want men zou de resterende termijnen direct in mindering kunnen brengen met de afrekening/verekening.

Vriendelijke groet.
Pieter.

J. Kiewiet

Heer Santegoets,
Waarom verkoop van de aandelen werd geweigerd is voor mij ook een raadsel, vooral omdat het hiet ging om een kontrakt die 700% in waarde was gestegen binnen 3 jaar! Een unicum in het bestaan van Legio die zich waarschijnlijk nooit meer zal herhalen. Van de opbrengst had het kontrakt kunnen worden ontbonden onder inhouding van de nog verschuldigde rente of men had het op een deposito-rekening gestort en was gewoon juridisch eigenaar gebleven tot einde looptijd.
Ik zie geen enkel probleem, tenzij en nu wordt ik achte-dochtig, Legio de aandelen zelf ergens anders voor ge-bruikte, alleen dan komen een paar zeurderige lessees wel erg ongelegen.
Ik vind het so wie so een vreemde zaak dat een bedrijf met een jaren lange ervaring op het gebied van effecten-lease niet hun klanten tussentijds de mogelijkheid biedt om de gerealiseerde winsten, in extreme gevallen, te beschermen middels put-opties, vooral omdat men zelf in de brochures een gemiddeld rendement van 18 % neemt als rekenvoorbeeld.
Met vriendelijke groet,
J. Kiewiet.

A.H.

Ongelezen bericht door A.H. »

Wat me heel erg verbasd is nl. het volgende.
Eind 1999 heb ik een negatieve BKR codering, daardoor krijg ik nergens een lening maar heb mindden het jaar 2000 zonder probleem een winstverdrievoudiger bij legio kunnen afsluiten.Dus m.a.w. woorden een lenig gekregen.
Gelden er bij legio andere regels?

m. santegoets

Pieter/heer Kiewiet

Wel degelijk iets om in de gaten te houden dus.
De vermoedens dat legio of de bank tussentijds
speculeert met de aandelen heb ik ook al in een
eerder bericht gezien. Is dat te zien aan de
mutatiedatum van de aankoop?
Misschien redeneren zij wel van "wij zijn juridisch
eigenaar en mogen dit dus. Echter wij staan voor het volle
pond geregistreerd bij het BKR. Zijn deze twee zaken wel
te verenigen? Legio heeft VOOR ons geleend en met ONS geld
gekocht.

groetjes
Revo

H.A.W. de Jong

U heeft gelijk, ik zal mijn toon aanpassen. Excuses voor mijn sarcasme, maar ik blijf erbij dat er een grote mate van eigen verantwoordelijkheid geldt.
Nu inhoudelijk verder.
De contracten van Legio (en Labouchere) zijn geseculariseerd. Ingewikkeld, maar redelijk makkelijk uit te leggen. Banken mogen maximaal een bepaald percentage uitlenen, omdat Legio (lees:Labouchere) eigenlijk bestaat van aandelenlease gaan zij over dat percentage heen, waardoor er iets moest gebeuren. Door de toekomstige rente-ontvangsten te verkopen aan een derde partij, verdwijnt het geleende bedrag van de balans en kan er weer opnieuw uitgeleend worden, etc. Dergelijke contracten bestaan uit een extreem aantal voorwaarden: waaronder in de praktijk vaak een maximaal aantal contracten dat tussentijds beeindigd mag worden, het beleid van Legio was dus gericht op het voorkomen van het doorbreken van een dergelijke voorwaarde (dus ontmoediging van beeindiging, naar mijn mening). In de praktijk komen dergelijke constructies zeer regelmatig voor (denk hierbij ook aan hetgeen David Bowie heeft gedaan qua toekomstige royalties: het nu contant maken). Dit zou dus verklaren waarom er zo moeilijk is gedaan over beeindigingen (blijft uiteraard giswerk).
De suggestie dat Legio de aandelen niet daadwerkelijk heeft is in mijn ogen nonsens. DNB en STE (nu autoriteit fin. markten) zien hierop streng toe (onmogelijk dus).
M.v.g.

Gesloten