| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] overwaarde
-
kees1000
overwaarde
weet iemand hoe te werk tegaan om de overwaarde van je huisvrij te krijgen.
of is dat niet mogelijk?
of is dat niet mogelijk?
-
el
Re: overwaarde
Kees, je moet of je huidige hypotheek aflossen en een nieuwe afsluiten (boeterente) of een tweede hypotheek nemen op je huis.
Let op, vanaf 1 januari 2004 moet je de overwaarde van je huis in je nieuwe hypotheek stoppen want het overwaarde deel van je huis is niet meer aftrekbaar voor de belasting.
Succes.
Let op, vanaf 1 januari 2004 moet je de overwaarde van je huis in je nieuwe hypotheek stoppen want het overwaarde deel van je huis is niet meer aftrekbaar voor de belasting.
Succes.
-
jaap
let op: overwaarde is geen geld in de zin van dat je het zomaar kan gaan gebruiken.
Als je geld nodig heb moet je gewoon een lening met alle consequenties afsluiten, je moet de rente en aflossing dus kunnen opbrengen. De overwaarde is meer een garantie voor de geldschieter.
Als je geld nodig heb moet je gewoon een lening met alle consequenties afsluiten, je moet de rente en aflossing dus kunnen opbrengen. De overwaarde is meer een garantie voor de geldschieter.
-
schaker
Ik heb - voor als de nood aan de man komt - alvast een gedeelte van de overwaarde van mijn huis vrij gemaakt via een zg. keuzeplus hypotheek van de Rabobank. Dat is een lening zonder afsluitprovisie, waarbij je via het systeem van een betaalrekening (met pasjes dus) gebruik kan maken van het vrijgemaakte geld. Zolang je niets opneemt betaal je uiteraard ook geen rente. Neem je wel iets op dan betaal je normale variabele hypotheekrente. Dat was voor mij de simpelste en goedkoopste wijze. In die zin is overwaarde dus wel geld dat je gewoon kunt gaan gebruiken. Het is alleen niet zo slim om, als je veel overwaarde hebt, alles te gaan opnemen (tenzij je het gebruikt voor eenn verbouwing want dan wordt je huis weer meer waard). Tweede hypotheken zijn veel duurder (notaris en afsluitprovisie!).
vr.gr. rob v.d.
vr.gr. rob v.d.
-
el
Hallo Schaker, hoeveel is de variabele rente en loop je dan niet opnieuw een risico wanneer de rente gaat stijgen.
Kun je deze rente ook vastzetten en wat is de looptijd van deze hypotheek.
Kun je deze rente ook vastzetten en wat is de looptijd van deze hypotheek.
-
robert jan
Ik heb in verband met de te verwachten restschuld,
€ 33.000,00 aan overwaarde vrijgemaakt via een nieuwe
hypotheek (ING bank bleek soepel met boeterente) en nieuwe
hypotheek tegen 3.7% variabel bij ALBANK belgie afgesloten
Let wel op bijkomende kosten zoals, notaris en taxatiekosten
en afsluitprovisie. (valt allemaal over te onderhandelen)
Mijn maandlast stijgt nu maar iets en ik heb in ieder geval het geld achter de hand mocht het echt mis gaan met onze claims tegen dexia (ben eegaleaser)
Mijn tussenpersoon heeft navraag bij de BKR gedaan en er was (nog)geen negatief advies!! Ik heb net de eerste aanmaning gehad van dexia over de eerste winsver3dubbelaar.
(€ 22.000,00)
succes
gr
Robert Jan
€ 33.000,00 aan overwaarde vrijgemaakt via een nieuwe
hypotheek (ING bank bleek soepel met boeterente) en nieuwe
hypotheek tegen 3.7% variabel bij ALBANK belgie afgesloten
Let wel op bijkomende kosten zoals, notaris en taxatiekosten
en afsluitprovisie. (valt allemaal over te onderhandelen)
Mijn maandlast stijgt nu maar iets en ik heb in ieder geval het geld achter de hand mocht het echt mis gaan met onze claims tegen dexia (ben eegaleaser)
Mijn tussenpersoon heeft navraag bij de BKR gedaan en er was (nog)geen negatief advies!! Ik heb net de eerste aanmaning gehad van dexia over de eerste winsver3dubbelaar.
(€ 22.000,00)
succes
gr
Robert Jan
-
robert jan
kees,
nog even aanvulling
zorg bij een nieuwe hypotheek voor een variabele rente met een looptijd van telkens 1 jaar met rente bedenktijd.
Vls ingewijden zal de hypotheekrente met de huidige recessie niet gaan stijgen. Indien de rente wel gaat stijgen kun je de rente altijd nog voor een langere periode vastzetten.
Met mijn hypotheekervaring van de afgelopen 16 jaar blijkt dat ik eigenlijk altijd beter af ben geweest met variabele rente.
gr
robert jan
nog even aanvulling
zorg bij een nieuwe hypotheek voor een variabele rente met een looptijd van telkens 1 jaar met rente bedenktijd.
Vls ingewijden zal de hypotheekrente met de huidige recessie niet gaan stijgen. Indien de rente wel gaat stijgen kun je de rente altijd nog voor een langere periode vastzetten.
Met mijn hypotheekervaring van de afgelopen 16 jaar blijkt dat ik eigenlijk altijd beter af ben geweest met variabele rente.
gr
robert jan
-
schaker
Kees,
je zegt niet bij welke bank dan wel. Maar de meeste banken hebben wel een soepele mogelijkheid om zonder extra kosten krediet te verlenen op basis overwaarde. Dus ga eerst met je eigen bank praten!
vr.gr.
je zegt niet bij welke bank dan wel. Maar de meeste banken hebben wel een soepele mogelijkheid om zonder extra kosten krediet te verlenen op basis overwaarde. Dus ga eerst met je eigen bank praten!
vr.gr.
-
schaker
el,
De looptijd is niet vastgezet, immers de overwaarde blijft. Ik heb een leningslimiet van 45.000 euro afgesproken (hoewel de overwaarde veel meer is). Het eindigt als je je huis verkoopt. Ik heb een variabele rente van 5,2 (nominaal), en ik hoef de geldlening niet af te lossen. Je kunt de rente naar ik meen ook vast zetten steeds voor een jaar (je betaalt dan uiteraard meer). De lening gaat dus pas lopen als je daadwerkelijk geld opneemt (of moet opnemen voor het DExia-gedoe). Opnemen kan zelfs via de geldautomaat.
De looptijd is niet vastgezet, immers de overwaarde blijft. Ik heb een leningslimiet van 45.000 euro afgesproken (hoewel de overwaarde veel meer is). Het eindigt als je je huis verkoopt. Ik heb een variabele rente van 5,2 (nominaal), en ik hoef de geldlening niet af te lossen. Je kunt de rente naar ik meen ook vast zetten steeds voor een jaar (je betaalt dan uiteraard meer). De lening gaat dus pas lopen als je daadwerkelijk geld opneemt (of moet opnemen voor het DExia-gedoe). Opnemen kan zelfs via de geldautomaat.
-
schaker
Aanvulling:
Niet aflossen dus, er wordt pas afgelost bij verkoop als immers de overwaarde vrij komt. Neem je geld op, dan wordt de rente over het opgenomen bedrag automatisch bij de schuld gevoegd. Maar je bent natuurlijk ook vrij om keurig die rente maandelijk op die rekening te storten (want het is in feite een gewone betaalrekening met een afgesproken hoog kredietgehalte).
Niet aflossen dus, er wordt pas afgelost bij verkoop als immers de overwaarde vrij komt. Neem je geld op, dan wordt de rente over het opgenomen bedrag automatisch bij de schuld gevoegd. Maar je bent natuurlijk ook vrij om keurig die rente maandelijk op die rekening te storten (want het is in feite een gewone betaalrekening met een afgesproken hoog kredietgehalte).
-
Jean
Schaker, je bent duur uit met je variabele rente! Rabo zeker?
Variabel is er al voor 3,3! Euriplus!
Indien er overwaarde aanwezig is in je huis waarmee je je schuld bij legio kunt wegwerken en je een andere hypotheek constructie kunt realiseren, ondanks boeterentes en andere kosten, kan ik je verzekeren dat je interessanter uit kunt zijn dan nu.
Even over dat variabele. Het is een feit dat de laatste jaren je beter variabel had kunnen lenen als vast te zetten.
En toch zekerheid? Bouwfonds, rentelimiet en of SNS met zijn plafondrente! Uiteindelijk gaat het om de maandlast, toch?
Variabel is er al voor 3,3! Euriplus!
Indien er overwaarde aanwezig is in je huis waarmee je je schuld bij legio kunt wegwerken en je een andere hypotheek constructie kunt realiseren, ondanks boeterentes en andere kosten, kan ik je verzekeren dat je interessanter uit kunt zijn dan nu.
Even over dat variabele. Het is een feit dat de laatste jaren je beter variabel had kunnen lenen als vast te zetten.
En toch zekerheid? Bouwfonds, rentelimiet en of SNS met zijn plafondrente! Uiteindelijk gaat het om de maandlast, toch?
-
Jean
aanvullig op schaker, Rabo variabel? 5,2%? Normaal variabel ergens rond de 3,3% 1 jaar vast is zelfs lager. 3,1%!
-
schaker
Sinds Legio ben ik voorzichtig. Ik heb goede ervaringen met Rabo voor mij eerste hypotheek al meer dan 25 jaar. Betaal graag een beetje meer rente dan met louche geldverstrekkertjes in zee te gaan, zoals Postkrediet en Frisia. Ik zie die advertenties ook wel. Mij niet gezien dus ........ Rabo is niet voor niks de grootste en biedt mij in elk geval heel veel service. Waar ken je het gemak van een betaalrekening met een krediet van 45.000 euro? Haha, het lijkt wel reclame.
-
Wim
Robert Jan,
Bedenk goed, als je een hypotheek verleent op de overwaarde, moet je straks ook deze hypotheek terug betalen, dus niet alleen de schuld aan Dexia!!
Bedenk goed, als je een hypotheek verleent op de overwaarde, moet je straks ook deze hypotheek terug betalen, dus niet alleen de schuld aan Dexia!!
-
schaker
En overigens, toen ik het - met vooruitziende blik - een tijd geleden afsloot lag de rente veel hoger, en nu is hij bij de Rabo dus ook gezakt.
-
anne
Ik heb altijd gehoord dat als je iets met de overwaarde van je huis wilt doen,dat dat alleen mag voor een verbouwing of keuken ed. vr groet