| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] registratie BKR
-
Willem
registratie BKR
Hallo,
ik zal het wederom wel niet helemaal begrijpen....
Maar toch! Net gebeld met DEXIA en wat schets mijn verbazing? De toets en registratie bij BKR waren 3 dagen later dan de handtekening van DEXIA onder het contract.
Volgens het WCK moet dit toch gebeuren voor het contract wordt ondertekend?
Nog sterker... De beste medewerker kon mij vertellen dat de bank zelf wel uitmaakte wanneer ze toetsen! en bij welk bedrag! Dit zou dus niets uitmaken....
groeten
Willem
ik zal het wederom wel niet helemaal begrijpen....
Maar toch! Net gebeld met DEXIA en wat schets mijn verbazing? De toets en registratie bij BKR waren 3 dagen later dan de handtekening van DEXIA onder het contract.
Volgens het WCK moet dit toch gebeuren voor het contract wordt ondertekend?
Nog sterker... De beste medewerker kon mij vertellen dat de bank zelf wel uitmaakte wanneer ze toetsen! en bij welk bedrag! Dit zou dus niets uitmaken....
groeten
Willem
-
Karin
Re: registratie BKR
Willem, ik heb van een advocaat begrepen dat die toetsing helemaal niet zoveel voorstelt. BKR is meer in het leven geroepen als een soort service aan banken of bedrijven die een bepaalde zekerheid omtrent hun cliënten wensen, alvorens zaken met ze te doen. Er is echter geen verplichting om te toetsen.
Misschien kan Sara of Maarten hier ook nog iets over zeggen.
Groeten, Karin
Misschien kan Sara of Maarten hier ook nog iets over zeggen.
Groeten, Karin
-
hans
Klopt inderdaad. Die BKR-registratie is destijds vooral in het leven geroepen t.b.v. de banken. Oogmerk was de banken in staat te stellen te zien hoeveel krediet een klant al had lopen en hoe zijn aflossingsgedrags was. In zekere zin natuurlijk ook een vorm van bescherming van de consument, er zijn immers altijd mensen die het liefst volledig op de pof leven. Banken toetsen wel bij de BKR, maar kunnen de uitslag van zo'n toets naast zich neerleggen. Het kan dus voorkomen dat bij een toets blijkt dat iemand in het verleden achterstallig is geraakt met een krediet, maar dat de bank toch krediet verleent. Soms is dit maar goed ook.
-
Willem
Karin, Hans,
Dit zij DEXIA dus ook... maar het BKR zegt en stelt iets anders, namelijk:
Kredietverleners móeten raadplegen
Kredietverleners zijn verplicht uw eventuele registratie bij BKR te raadplegen ingeval zij overwegen:
u een krediet te verstrekken;
u over middelen te laten beschikken waaruit een krediet zou kunnen voortvloeien. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan winkelpassen of creditcards.
Als een bank aangesloten is bij de BKR zijn ze verplicht te toetsen voor het contract wordt afgesloten. Dexia schermt er mee dat zij dat doen, dus niet op tijd. Zij zien de BKR toets ook als een soort van inkomenstoets, BKR vond dit toch echt heel vreemd en niet volgens de regels. Maar ja, eigen regeltjes zeker...?
Dit zij DEXIA dus ook... maar het BKR zegt en stelt iets anders, namelijk:
Kredietverleners móeten raadplegen
Kredietverleners zijn verplicht uw eventuele registratie bij BKR te raadplegen ingeval zij overwegen:
u een krediet te verstrekken;
u over middelen te laten beschikken waaruit een krediet zou kunnen voortvloeien. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan winkelpassen of creditcards.
Als een bank aangesloten is bij de BKR zijn ze verplicht te toetsen voor het contract wordt afgesloten. Dexia schermt er mee dat zij dat doen, dus niet op tijd. Zij zien de BKR toets ook als een soort van inkomenstoets, BKR vond dit toch echt heel vreemd en niet volgens de regels. Maar ja, eigen regeltjes zeker...?
-
Willem
Nog een stukje van de BKR site:
De WCK verplicht beroepsmatige kredietverleners die een WCK-vergunning hebben ontvangen om zich aan te sluiten bij een stelsel van centrale kredietregistratie. In Nederland is dat BKR. Voor een zorgvuldige beoordeling van een kredietaanvraag moeten alle kredietverleners die bij BKR zijn aangesloten het bestand van BKR raadplegen. Dit is in de eerste plaats een reglementaire verplichting en voor de houders van een WCK-vergunning tevens een wettelijke verplichting. De BKR-gegevens fungeren in dit verband doorgaans als extra check op gegevens die u zelf al hebt verstrekt.
De WCK verplicht beroepsmatige kredietverleners die een WCK-vergunning hebben ontvangen om zich aan te sluiten bij een stelsel van centrale kredietregistratie. In Nederland is dat BKR. Voor een zorgvuldige beoordeling van een kredietaanvraag moeten alle kredietverleners die bij BKR zijn aangesloten het bestand van BKR raadplegen. Dit is in de eerste plaats een reglementaire verplichting en voor de houders van een WCK-vergunning tevens een wettelijke verplichting. De BKR-gegevens fungeren in dit verband doorgaans als extra check op gegevens die u zelf al hebt verstrekt.
-
Karin
Willem, nu begrijp ik er helemaal niets meer van. Waar heb jij jouw informatie vandaan, van BKR zelf?
In dat geval moeten er de nodige advocaten op hun vingers getikt gaan worden. Verplicht huiswerk maken.
Groeten, Karin
In dat geval moeten er de nodige advocaten op hun vingers getikt gaan worden. Verplicht huiswerk maken.
Groeten, Karin
-
Karin
Staat WCK voor zoiets als Wet op Consumptieve Kredieten ofzo?
Sorry, als ik een domme vraag stel..
Sorry, als ik een domme vraag stel..
-
Sara Etty
Kun je overigens bekijken op www.overheid.nl, daar staat een link naar wetgeving op.
-
Pieter
O.a. in topic "Aandelen Lease contracten nietig?" wordt op radar uitvoerig gediscusseerd over het WCK
http://www.trosradar.nl/radarforum.php? ... tegorie=12
Mvg Pieter
http://www.trosradar.nl/radarforum.php? ... tegorie=12
Mvg Pieter
-
Willem
Sara,
hoe denk jij erover?
Ik ben nu bezig met een brief voor Dexia, een laatste poging om tot een goed einde te komen zonder een individuele rechtzaak.
Wat ik niet begrijp.... hebben ze nu opties voor ons gekocht of niet?
Zo ja is er nog een misser gemaakt, in artikel 33 van het Bte staat dat de bank hierover specifieke informatie had moeten verstrekken met name gericht op de risicos....
hoe denk jij erover?
Ik ben nu bezig met een brief voor Dexia, een laatste poging om tot een goed einde te komen zonder een individuele rechtzaak.
Wat ik niet begrijp.... hebben ze nu opties voor ons gekocht of niet?
Zo ja is er nog een misser gemaakt, in artikel 33 van het Bte staat dat de bank hierover specifieke informatie had moeten verstrekken met name gericht op de risicos....
-
Willem
Sara,
geldt in de aandelenlease de Regeling Toezicht Effectenverkeer 1999?
geldt in de aandelenlease de Regeling Toezicht Effectenverkeer 1999?
-
Sara Etty
Ik geloof van wel, althans dus voor contracten vanaf de in werking treding van die regeling. wat de gevolgen van overtreding van die regeling zijn, de sanctie dus weet ik niet.
-
Karin
Willem, ik heb zojuist een meneer bij het BKR gesproken.
Ik geef even ruwweg weer wat hij heeft gezegd en ik persoonlijk word daar niet al te vrolijk van.
De verplichting voor een kredietverstrekker om bij BKR te toetsen is er inderdaad, maar dit kan eventueel ook gebeuren wanneer de contracten al ondertekend zijn. Vervolgens is de bank vrij om de toetsing mee te nemen in zijn beslissing.
Gegevens over wanneer toetsingen door een bank hebben plaats gehad worden worden door BKR 1 jaar bewaard. De geregistreerde gegevens van een persoon worden 5 jaar bewaard.
Verder: BKR is ook betrokken geweest bij de besprekingen tussen Dexia en AFM en is, evenals AFM van mening dat er geen onrechtmatigheden door Dexia zijn gepleegd. Zij stellen Dexia in het gelijk, ook ten aanzien van het z.g. Dexia-aanbod.
De vriendelijke meneer van BKR ziet het somber in voor alle gedupeerden, verwacht weinig heil van Leaseverlies en heeft ook zijn twijfels over het nut van een eigen advocaat.
Ik zal nu wel weer bepaalde figuren op het forum over me heen krijgen, maar helaas: het zijn niet mijn woorden!
Groeten, Karin
Ik geef even ruwweg weer wat hij heeft gezegd en ik persoonlijk word daar niet al te vrolijk van.
De verplichting voor een kredietverstrekker om bij BKR te toetsen is er inderdaad, maar dit kan eventueel ook gebeuren wanneer de contracten al ondertekend zijn. Vervolgens is de bank vrij om de toetsing mee te nemen in zijn beslissing.
Gegevens over wanneer toetsingen door een bank hebben plaats gehad worden worden door BKR 1 jaar bewaard. De geregistreerde gegevens van een persoon worden 5 jaar bewaard.
Verder: BKR is ook betrokken geweest bij de besprekingen tussen Dexia en AFM en is, evenals AFM van mening dat er geen onrechtmatigheden door Dexia zijn gepleegd. Zij stellen Dexia in het gelijk, ook ten aanzien van het z.g. Dexia-aanbod.
De vriendelijke meneer van BKR ziet het somber in voor alle gedupeerden, verwacht weinig heil van Leaseverlies en heeft ook zijn twijfels over het nut van een eigen advocaat.
Ik zal nu wel weer bepaalde figuren op het forum over me heen krijgen, maar helaas: het zijn niet mijn woorden!
Groeten, Karin
-
Sara Etty
Beste Karin,
Wat zij de BKR man over eegalease situaties, in verband met de ingeroepen en tot nu toe juridisch gezien onbetwiste vernietigingen?
Groet, Sara
Wat zij de BKR man over eegalease situaties, in verband met de ingeroepen en tot nu toe juridisch gezien onbetwiste vernietigingen?
Groet, Sara
-
Karin
Sara, die vraag heb ik hem ook gesteld, maar dan kwam niet zoveel reactie op, behalve wederom de stelling dat Dexia het gelijk aan z'n kant heeft. Ik vermoed dat deze man juridisch gezien niet zo goed op de hoogte is en dus van de Eegaleasesituatie waarschijnlijk denkt dat het ongeveer hetzelfde is als Leaseverlies.
Mogelijk is, wat hij mij verteld heeft, een reflectie van wat er zoal in de wandelgangen bij BKR gezegd, gedacht en geconcludeerd wordt.
Ik heb ook geen idee met wie ik gesproken heb. Kreeg eerst een dame van de klantenservice, die mij doorverbond omdat zij op mijn vragen geen antwoord wist.
Misschien is het een idee als iemand met een juridische achtergrond, zoals jij bijvoorbeeld, ook eens belt om meer gericht te kunnen vragen. Maar ik kan me voorstellen dat jij je daar niet toe groepen voelt.
Het nummer is 0900-2578435
Vr.gr. Karin
Mogelijk is, wat hij mij verteld heeft, een reflectie van wat er zoal in de wandelgangen bij BKR gezegd, gedacht en geconcludeerd wordt.
Ik heb ook geen idee met wie ik gesproken heb. Kreeg eerst een dame van de klantenservice, die mij doorverbond omdat zij op mijn vragen geen antwoord wist.
Misschien is het een idee als iemand met een juridische achtergrond, zoals jij bijvoorbeeld, ook eens belt om meer gericht te kunnen vragen. Maar ik kan me voorstellen dat jij je daar niet toe groepen voelt.
Het nummer is 0900-2578435
Vr.gr. Karin
-
Willem
Sara en Karin,
na het spitten in de Nadere Regeling blabla 2002, kwam ik het volgende tegen:
artikel 28 lid 1:
hier zegt DEXIA dat zij dit artikel niet pruimen omdat het per dienst verschilt. Correct, DEXIA zegt een kant en klara product te leveren waarbij zij de aandelen beheren.
Dat is mooi, want dat is nu precies waar dat artikel ook over gaat. Letterlijk:
“Wanneer een effecten instelling het vermogen ten behoeve van de client beheert, zal de instelling zich ook dienen te verdiepen in de achtergronden van de client, effectenkennis, de risicobereidheid van de client en het vermogen van de client om risico’s te dragen”.
na het spitten in de Nadere Regeling blabla 2002, kwam ik het volgende tegen:
artikel 28 lid 1:
hier zegt DEXIA dat zij dit artikel niet pruimen omdat het per dienst verschilt. Correct, DEXIA zegt een kant en klara product te leveren waarbij zij de aandelen beheren.
Dat is mooi, want dat is nu precies waar dat artikel ook over gaat. Letterlijk:
“Wanneer een effecten instelling het vermogen ten behoeve van de client beheert, zal de instelling zich ook dienen te verdiepen in de achtergronden van de client, effectenkennis, de risicobereidheid van de client en het vermogen van de client om risico’s te dragen”.