LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te mondig?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Te mondig?

Ongelezen bericht door L. Blok »

datum: 28-06-2003

Te mondig?

Erik van der Walle

De burger is mondiger aan het worden, en de belegger ook. Vorig jaar kreeg de klachtencommissie van het Dutch Securities Institute (DSI), het keurmerkinstituut van de effectenbranche, ruim drie keer zoveel klachten van beleggers als het jaar ervoor. Voelden in 2001 381 mensen zich benadeeld door bank of effectenhandelaar, vorig jaar liep dat aantal op tot 1.257 klachten.

De meeste klachten in 2002 gingen over leaseproducten: de belegger zou, vooral door marktleider Legio Lease, niet goed zijn voorgelicht over het risico van deze aandelen die op krediet werden gekregen. Voorlopig zijn deze klachten op een apart stapeltje gelegd, tot de rechter zich heeft uitgelaten over aandelenlease. En een aantal beleggers heeft zich al verzoend met een schikking van de Dexia Bank, die Legio Lease recentelijk van Aegon heeft overgenomen. Daarnaast heeft de toename ongetwijfeld ook te maken met het slechte beursklimaat van de afgelopen tijd: de belegger was tot zo'n twee jaar geleden gewend om te verdienen en niet om te verliezen.

Gemiddeld wijst het keurmerkinstituut tweederde van de klachten af. In minder dan 10 procent van de gevallen wordt het 'slachtoffer' volledig in het gelijk gesteld en daarvoor financieel gecompenseerd. Soms worden de financiële instellingen voor de 'gewone' rechter gesleept: over de slagingskans voor de belegger bij de rechtbank bestaan geen statistieken.

Mede door de verslechtering van het beursklimaat erkennen banken en andere effecteninstellingen dat er een vorm van zorgplicht bestaat. Om de klant goed te bedienen is een adviseur tegenwoordig verplicht een 'risicoprofiel' van een belegger maken. Met een half miljoen euro van een multimiljonair kan misschien riskant belegd worden, maar dat geldt niet voor een klant bij wie dat geld in de toekomst als pensioenvoorziening dient.

De zorgplicht omvat ook de informatie die de bank moet geven over de zogenoemde margin van een klant. Beleggers die in opties handelen zijn verplicht daar een onderpand tegenover te stellen. Zo'n onderpand of dekking, in de vorm van effecten of van een geldbedrag, heet margin. Een margin wordt berekend aan de hand van onder meer de risico's die de belegger loopt met zijn opties. De bank moet controleren of de belegger aan zijn marginverplichting voldoet en de cliënt hiervan op de hoogte stellen.

Niettemin vraagt de financiële branche zich inmiddels ook af of de klagende belegger niet doorschiet. Onlangs kwam de Nederlandse Vereniging van Banken met een circulaire waarin wordt getracht de eigen verantwoordelijkheid van de bank af te bakenen. Zo adviseert de branchevereniging de banken om toch vooral - bij voorkeur schriftelijk - te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van de belegger.

Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.

PLUKKER

Re: Te mondig?

Ongelezen bericht door PLUKKER »

Het is inderdaad opvallend dat er zoveel meer geklaagd wordt nu de beurs de ondergens blijft opzoeken in plaats van de bovengrens.

PLUKKER - vindt dit eindelijk eens een objectief artikel

Ted de Bruin

Ongelezen bericht door Ted de Bruin »

Even laten registreren.

el

Ongelezen bericht door el »

Weer zo'n egatrippende journalist die er een eigen ongefundeerde mening op na houdt.
:twisted:

PLUKKER

Ongelezen bericht door PLUKKER »

Ha ha ha, die El :wink:

PLUKKER - kan er wel om lachen

el

Ongelezen bericht door el »

Plukker, toen ik het bericht nog een keer las zag ik dat die journalist het artikel ook maar overgenomen heeft en zijn mening eigenlijk helemaal niet geeft.

el - zal voortaan berichtjes beter lezen.

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

Toch vond ik het een interessant artikel.

Jan

Meisje

Ongelezen bericht door Meisje »

Meneer Blok als u geregistreerd bent, kan niemand meer onder uw naam posten. Ik heb even gekeken of het nog mogelijk was, onder uw naam te posten.

Mijn excuses.

Meisje :D

L. Blok

Helaas is het plaatsen van fake berichten nog niet over. Het bovenstaande bericht is niet door mij geplaatst.
Laatst gewijzigd door L. Blok op 03 jul 2003 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Meisje

Het heeft elkaar gekruist. Ik wilde U even wijzen op de mogelijkheid van registreren.

Meisje

AN

Ongelezen bericht door AN »

Dat kan dus wel maar dan is het niet de enige echte Heer Blok. Ik vind diegene die dat doen erg flauw trouwens. Als je niks toe te voegen hebt hier, blijf dan weg!
An,

L. Blok

Meisje,
Sinds wanneer ben je bezorgd om mijn registratie? Als je goed had opgelet had je kunnen zien dat ik al geregistreerd stond.
Wanneer registreer jij je zelf?

possie

Ongelezen bericht door possie »

Ben jij die An van het zwembad ? Zo ja wat is jouw toegevoegde dan hier? :twisted: :? :shock: :roll:

Meisje

Ik ben al geregistreerd meneer Blok, ik wilde u alleen maar van dienst zijn.

Geeft verder niet. Ik begrijp het niet want als ik een bericht plaats onder Meisje en ik niet ingelogd heb, dan verschijnt het bericht: Gebruikersnaam is al in gebruik.

Dus blijkbaar werkt het dan nog niet.

Meisje

An

Ongelezen bericht door An »

Ja en dat was op een andere topic. En wat ik hier toe voeg? Nou, ik denk evenveel als jij dus, NIETS!
Dag hoor!
An, :P :lol:

possie

:D :D :D

Hoi An je hebt gelijk.

:roll: :roll: :roll:

Groeten hoor.

possie

Meneer Blok heeft u het al uitgetest ?? Kan er nog onder uw naam gepost worden ??

Of zal ik het eens proberen :?: :?: :?:
:roll: :roll: :roll: :roll:

possie

possie

Meneer Blok gaat u maar lekker slapen, want er kan niet meer onder uw naam gepost worden.

possie.

blik

Ongelezen bericht door blik »

Meneer Blok durft helemaal niet meer INHOUDELIJK te posten. Alleen krantenberichten kopie-pasten kan hij nog. Meneer Blok blijkt een leugenaar te zijn en dat mag iedereen weten. Tros; kunt u pertinente leugenaars van dit forum weren; bijvoorbeeld wegens smaad?!!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :mrgreen:

L. Blok

Het forum is wel wat verbeterd, helaas de reacties niet :!:

Gesloten