Ik weet niet of dit al vermeld/besproken was in het forum, maar ik vermeld het nu toch maar.
In het Financieel Dagblad van 01-11 vond ik nog onderstaande:
Interessant is dat ze vastgestelde regels in 1999 overtraden.
"Veel mis met verkoop aandelenlease Dexia
Beurstoezichthouder Autoriteit-FM heeft bij Dexia Bank “een waslijst van ernstige overtredingen geconstateerd bij de verkoop van aandelenlease producten.”
Dit meldt het Financieele Dagblad vanochtend. Het oordeel is een steun in de rug voor de duizenden beleggers die verhaal willen halen bij de bank, en daartoe zelfs een aparte stichting in het leven hebben geroepen.
Dexia Nederland kondigde woensdag aan haar bankdochters Kempen & Co en Bank Labouchere een jaar na de fusie weer op te splitsen. De negatieve publiciteit rond de aandelenlease is een van de oorzaken van het mislukken van de fusie. Bank Labouchere verkocht aandelenlease onder de naam Legio Lease.
Schuld
Bij aandelenlease beleggen klanten met geleend geld. Door de zakkende koersen is de waarde van de belegging verdampt, de schuld blijft echter gewoon staan. Enige duizenden beleggers zijn of minderjarig of bejaard. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten is al in april begonnen met een onderzoek. O.a. met het opstellen van cliëntenovereenkomsten, saldibewaking en de verkooporganisatie zou veel mis zijn.
De toezichthouder wil Dexia een boete opleggen, maar die komt als mosterd na de maaltijd. Een deel van de regels die overtreden zijn is pas in 1999 ingesteld, terwijl aandelenlease al sinds 1996 verkocht wordt. Daarnaast deed de toezichthouder pas vorig jaar haar eerste waarschuwing uitgaan voor beleggingsvormen als aandelenlease."
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel mis met verkoop aandelenlease Dexia
Re: Veel mis met verkoop aandelenlease Dexia
Deze publicatie is een canard, en al eerder in het forum besproken.
Immers op de site van de autoriteit-FM staat dat men nog geen conclusies naar buiten heeft gebracht, en dat het desbetreffende artikel niet is gebaseerd op informatie van de autoriteit.
Immers op de site van de autoriteit-FM staat dat men nog geen conclusies naar buiten heeft gebracht, en dat het desbetreffende artikel niet is gebaseerd op informatie van de autoriteit.