Hedenmorgen 15-12-2004 om 10.45 uur werd ik gebeld door een medewerkster Publieksvoorlichting van de AFM, mw. Brigitte K. Zij kwam met de mededeling dat zij op mijn vragen weinig meer kon zeggen en dat het erg gevoelig lag. De rechter zou maar moeten uitwijzen welke wet van toepassing was. Zij wilde dit niet schriftelijk of per per email bevestigen nu ik al een advocaat in de arm had genomen en dat die maar dit voor mij moest (laten) uitzoeken.
Zij verwees mij alleen naar wat mij al bekend was en al in hun registers gelezen had. Deze waren openbaar. Zij wist met stelligheid te vermelden en te bevestigen dat :
Bank Labouchere N.V. en Legio(-Lease) B.V. géén Wck-vergunning hadden gehad.
Met enig aandringen en omdat ik vond dat toch de AFM toezichthouder was geweest heeft zij nog wel gezocht in het 'oudere' Wte-register en wist te vertellen dat Bank Labouchere van De Nederlandse Bank N.V. een vergunning had verkregen als kredietinstelling en op grond daarvan in het Wtk-register zou moeten voorkomen van DNB.
Ik moest mij dan maar voor verdere vragen wenden tot de Nederlandse Bank of hun site raadplegen http://www.dnb.nl voor inzage in het Wtk-register. Zo gezegd zo gedaan. Hieronder wat ik vond.
Informeren bij De Nederlandse Bank
http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tcm:12-40157-64
- Informeer of en waar een instelling onder toezicht staat of een vergunning heeft gekregen
Door moderne media, zoals het internet, maar ook door advertenties in bijvoorbeeld buitenlandse bladen, is het mogelijk dat u stuit op instellingen die niet in Nederland of in een ander EU-land onder toezicht staan. U moet zich, bij het aangaan van een relatie met zo’n instelling, ervan bewust zijn dat het toezicht niet in de hele wereld net zo goed geregeld is als in Nederland. Ook is het mogelijk dat er geen compensatieregelingen zoals de Collectieve Garantieregeling bestaan, wanneer een instelling in de problemen komt.
Het kan zijn dat Nederlandse toezichthouders geen enkele bevoegdheid hebben ten aanzien van dergelijke aanbieders. Twijfelt u over een instelling? Ga dan eerst na òf en waar een instelling een vergunning heeft.
http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tcm:12-40165-64
- Raadpleeg de registers voordat u met een instelling in zee gaat
Voordat u gebruik maakt van de diensten van een kredietinstelling, een effecteninstelling, een beleggingsinstelling of een kredietgever, is het verstandig te informeren of de betreffende instelling haar diensten wel aan mag bieden in Nederland. Zo is het verstandig om te onderzoeken of de instelling wel een vergunning of vrijstelling heeft.
De Nederlandsche Bank of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geven vergunningen af. In de registers kunt u controleren welke vergunning een instelling heeft en welke diensten zij mag aanbieden. Deze registers staan op de website van de Bank en de AFM.
Register Wet toezicht kredietwezen (Wtk)
http://www.dnb.nl/dnb/bin/doc/Wtk-Regis ... -35254.pdf
DE NEDERLANDSCHE BANK N.V.
EERSTE LID, VAN DE WET TOEZICHT KREDIETWEZEN 1992 (Wtk 1992)
AFSCHRIFT PER 30-11-2004 VAN HET REGISTER BEDOELD IN ARTIKEL 52
INDEX
Afdeling I Kredietinstellingen die ingevolge artikel 6 Wtk 1992 een vergunning hebben verkregen
- Onderafdeling 1 Algemene banken
- Onderafdeling 2 Centrale kredietinstellingen
- Onderafdeling 3 Kredietinstellingen aangesloten bij een centrale kredietinstelling
- Onderafdeling 4 Effectenkredietinstellingen
- Onderafdeling 5 Spaarbanken
- Onderafdeling 6 Hypotheekbanken
- Onderafdeling 7 Elektronisch-geldinstellingen
enz.
Afdeling I
KREDIETINSTELLINGEN DIE INGEVOLGE ARTIKEL 6 WTK 1992 EEN VERGUNNING HEBBEN VERKREGEN
Onderafdeling 1 ALGEMENE BANKEN *)
Kredietinstellingen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, Wtk 1992 met uitzondering van de instellingen behorende tot de onderafdelingen 2 tot en met 7 van afdeling I
*) Gerangschikt in alfabetische volgorde van de eigennamen
Naam Kredietinstelling / Plaats van vestiging / Inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken te / Datum van inschrijving in het Wtk register / Toegestane activiteiten
[inde lijst is te vinden:]
Dexia Bank Nederland N.V.#) / Amsterdam / Amsterdam / 31-12-1990 / 1 t/m 14
- Legio Lease
Dexia Securities Services N.V. / Amsterdam / Amsterdam / 11-03-1999 / 1 t/m 14
Kempen & Co N.V. / Amsterdam / Amsterdam / 12-04-2003 / 1 t/m 14
#) De instelling maakt tevens gebruik van de hieronder opgenomen na(a)m(en).
N.B. De toegestane activiteiten 1 t/m 14 gelieve zelf op te zoeken met behulp van bovenvermelde link.
[let op: de vermelding bij Dexia Bank Nederland N.V. verstrekkingsdatum Wtk-vergunning op 31-12-1990 roept bij mij nog meer vragen op dan ik al had. Een Wck-vergunning is aan hen verstrekt op 12-04-2003- zie Wck-register AFM. Toevallig op dezelfde datum als Kempen & Co een Wtk-vergunning heeft gekregen? Men moet hier maar weer raden wie nu een Wtk-vergunning had. Labouchere? Overgenomen door Dexia? Of Legio-Lease? Zoals het hier staat lijkt het erop dat Legio-Lease die vergunning had, maar dat lijkt me wel heel sterk.]
Het is denk ik hoogst noodzakelijk dat De Nederlandse Bank N.V. de historie van de betrokken instellingen met vermelding van de toepasselijk verleende vergunning(en) duidelijk bekend maakt.
Hier lijkt mij tevens een voortrekkersrol te liggen in de opgerichte vereningen en/of Stichting(en) om dit te achterhalen. Piet van PAL heeft wellicht al goede contacten.
Dat Legio-Lease B.V/ Legio B.V./Bank Labouchere en Dexia Bank Nederland N.V. (voor 12-04-2003) géén Wck-vergunning hadden is ons nu al wel bekend.
http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=50148
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home ... rdriet.xmlOm nog even bij Dexia te blijven: in 2001 ontstond [pas officieel] Dexia Bank Nederland N.V. uit een fusie tussen de twee zakenbanken en vermogensbeheerders Labouchere en Kempen & Co. Bij Dexia Bank werkten aanvankelijk 1.250 mensen. Afgelopen herfst [2003] viel de fusiebank weer uiteen in Kempen & Co., goed voor 325 medewerkers, en Dexia Bank, waar nu 290 mensen werken.
Dexia zelf?Het Frans-Belgische concern opende vier jaar geleden de aanval in Nederland door Labouchère over te nemen van verzekeraar Aegon. Met deze aankoop van 900 miljoen euro haalde Dexia de gewraakte beleggingen met aandelenlease in huis. Een jaar later lijfde Dexia de vermogensbeheerder Kempen & Co in voor 1 miljard euro.
De twee bedrijven vormden het fundament van Dexia Bank Nederland, dat met veel ambitie werd opgetuigd. De expansieplannen van Dexia liepen echter snel vast door het verslechterende klimaat op de financiële markten. Ingrijpende saneringen waarbij honderden banen verdwenen, waren het gevolg. Ook werden enkele onderdelen van de hand gedaan.
http://www.dexiabank.nl/help/default.asp
Internationale speler
Dexia Groep (ontstaan in 1996) is een snelgroeiende internationale financiële instelling met belangrijke activiteiten in Frankrijk, de Benelux en de Verenigde Staten. Dexia Groep heeft vestigingen in 25 landen en wereldwijd 25.000 medewerkers in dienst.
Had u gedacht dat het onderzoek makkelijk zou gaan? Ik niet. Het antwoord van de AFM is zeer onbevredigend.Welke vergunningen heeft Dexia Bank?
Dexia Bank is onder de naam Dexia Bank Nederland N.V. als kredietinstelling ingeschreven in het register van De Nederlandsche Bank N.V. zoals bedoeld in artikel 52 Wet Toezicht Kredietwezen 1992 [Wtk]. Voor het verrichten van diensten als effecteninstelling is Dexia Bank Nederland N.V. geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten en ingeschreven in het register zoals bedoeld in artikel 21 Wet toezicht effectenverkeer 1995 [Wte]. Dexia Bank valt als zodanig onder toezicht van De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten.
Okerene