LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie kan goed rekenen?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Wim

Wie kan goed rekenen?

Ongelezen bericht door Wim »

Ik heb in juni 1999 een Overwaarde-Effect kontrakt afgesloten bij Bank Labouchere via Spaarselect.
Looptijd 240 maanden
Ingelegd (vooruitbetaald) € 34.000,--
Na 5 jaar (dus in 2004) moet ik weer maandtermijnen gaan betalen.
Totale waarde aankoop aandelen is € 66.000,--
Stel dat ik vandaag zou kunnen afkopen. Wie kan mij zeggen wat mijn verlies dan zou zijn. Dus het bedrag wat ik dan nu zou moeten betalen.

Paula

Re: Wie kan goed rekenen?

Ongelezen bericht door Paula »

Ummmm... nou als ik reken kom ik tot drie keer het topic Wie Kan Goed Rekenen.

Pluto

Ongelezen bericht door Pluto »

Het beste kun je een pro-forma opvragen bij Labouchere, dan heb je de exacte cijfers. Hieronder een globale berekening. Het koersverlies is een ruwe schatting, de overige cijfers kloppen redelijk:

Boeterente E 12.322,-
Koersverlies 50% E 33.000,- (ruwe schatting)

Te betalen E 45.322,-
Te ontvangen E 10.200,- (Restant vooruitbetaalde rente)

Totaal te betalen E 35.122,- indien u vandaag zou stoppen.

matt

Ongelezen bericht door matt »

Waarom nu stoppen? Dat is zoiets als aandelen verkopen op het laagste punt. Tot 2004 hoeft u niets te betalen en heeft u er geen omkijken naar. Wie weet wat de beurs intussen doet. Wellicht dat er daarna een gunstiger moment is om uit te stappen en niet de 20 jaar uit te zitten.

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Matt,
Bij voortzetting kies je opnieuw voor een zeer risicovolle beleggingstrategie. Immers TOTAAL geen spreiding, geen flexibiliteit (mogelijkheid om adequaat te reageren op economische ontwikkelingen, kopen/verkopen). Stel dat een van de bedrijven failleert. Als dat gebeurt binnen een aandelenmandje van drie bedrijven dan maak je dat nooit meer goed met de resterende bedrijven.
Verder zijn nagenoeg alle aandelen gedaald. Je kunt dus net zo goed verkopen en met de opbrengst andere aandelen weer aankopen. Het liefst in beleggingsfondsen i.v.m. veel betere spreiding dan een paar losse aandelen zoals in de leasecontracten.

groet Maarten

Rennes

Ongelezen bericht door Rennes »

Ja, dankjewel Maarten, laten we er gemakshalve maar even van uit gaan dat een bedrijf als ABN Amro voor 2004 nog wel failliet zal gaan. Klinkt allemaal heel logisch. Ahold zal het ook wel niet halen, dus daar gaat de waarde van je pakket.
Wat Matt zegt is veel logischer: voor 2004 zullen de aandelen heus nog wel eens wat meer waard worden. Hou gewoon de waarde van je pakket in de gaten, en verkoop wanneer je dat gunstig lijkt. Je betaalt anders een hele hoge restschuld, nl. met de koersen van dit moment, wat gewoon erg laag is.

Rennes

De koersen dan, niet de restschuld.

Maarten

Beste Rennes,
Wat dacht u van KPN? en Getronics? Deze bedrijven zitten ook in de leasepakketten hoor. Zeg niet het kan niet.
Verder zegt u : "verkoop wanneer je het gunstig lijkt". Leest U eigenlijk wel de stukjes waarop u reageert?

groet Maarten

Rennes

Moment waarop het hem goed lijkt. Daarboven staat: Hou de waarde van je aandelenpakket in de gaten. Aan de hand daarvan kan je bepalen wat je een goed moment vindt. Aan de beste man zelf: niemand kan bij voorbaat zeggen wat een goed moment is. Alleen de mogelijkheid dat het tussen nu en 2004 nog wel wat beter kan worden is helemaal zo klein nog niet, en aangezien hij er niet voor hoeft te betalen (is al gebeurd, en als hij nu stopt krijgt hij toch aftrek van de helft van maandbedragen, aangezien hij voortijdig het contract beeindigd) kan hij op dit moment besluiten dat dit helemaal geen gekke mogelijkheid is. Op dit moment stoppen is het risio nemen om te eindigen met veel restschuld, omdat dat misschien nog wat beperkt kan worden. Dat bedoelde ik.
Getronics heeft u overigens gelijk in, KPN bleek ook niet te best, maar het faillisement van KPN zal nog wel even op zich laten wachten. Die heeft teveel klanten en het hele telefoonnetwerk is teveel waard dat dit bedrijf zo een twee drie failliet zal zijn. Het heeft gewoon een hele zware klap te verduren gehad, maar op het moment gaat het juist weer iets beter met KPN. Komt wel hopelijk wel goed (teminste, beter...)

Maarten

Hm ja, aan de andere kant zijn de aandelen tot 2004 al gefinancierd (en betaald). Maar in weze geldt dat voor elke lease overeenkomst. Je moet je dus afvragen of er nog een risico is dat deze betreffende aandelen nog verder zullen dalen en of je dat risico kunt en wilt dragen. Dus eigenlijk ga ik toch wel met jullie (Matt en Rennes) mee mits men zich het risico realiseert. Ik blijf het een gruwel van een belegging vinden (want inflexibel en niet gespreid) maar het is betaald en de restitutie is te verwaarlozen.

groet Maarten

Rennes

Het risico is inderdaad nog aanwezig: als de aandelen nog verder in waarde dalen, dan wordt het verlies groter. Het hangt dus van het vertrouwen af wat Wim (of ieder ander) heeft in de beurs: gaat het nog verder dalen, of zal het weer iets beter gaan?

JoopB

Ongelezen bericht door JoopB »

Bovenstaande gelezen te hebben wil ik toch wel even mijn mening kwijt.
Ieder product waar we het met zijn allen constant over hebben heeft een boeteclausule ingebouwd meegekregen waarmee de verstrekker van het product altijd gegarandeerd is van de waarde van de aankoop en totale aankoopwaarde van het gehele pakket. Dus dat wat wordt ingelegd is altijd foetsie als je tussentijds stopt.
Als ik nog drie jaar te gaan had en weet dat als ik zou stoppen toch mijn totale inleg kwijt zou zijn zou ik lekker wachten wat er gaat gebeuren.
Is dit product één van de producten die in de lijst voorkomen, dan zou ik helemaal niet stoppen. Daarmee zie je af van mogelijke rechten. Stoppen als de beurs laag staat lijkt mij geen optie. Als het financieël haalbare kaart is zou ik wel een tegenportefeuille gaan opzetten met gespreide aandelen die je kunt verhandelen wanneer jij dat wilt. Ook al gaat het niet best nu, het is ook een kans om aandelen tegen een redelijke prijs te kopen en als het dan beter gaat op de markt maar niet goed genoeg om je eerste aankopen met winst af te sluiten, dan helpen de tegen lagere waarde aangekochte aandelen het verlies te compenseren.
Groet
JoopB

Pieter

Ongelezen bericht door Pieter »

Wat ik hier mis in de discussie is het ingelegde geld.
Deze is waarschijnlijk in een aandelenfonds gestopt. Uit dit fonds worden de maandtermijnen betaald. (lees rente en een minimaal bedrag aan aflossing) Met de dalende beurzen is dit mandje nu hoogst waarschijnlijk leeg.
Dus ik denk bij dat er nu al sprake is van een restschuld of je nu verkoopt of niet verkoopt.

Welkom bij de club. Ook ik kwam hier pas een paar weken geleden achter.

Mvg pieter

Maarten

Pieter,
Ik had uit de omschrijving van Wim begrepen dat hij de rente voor 5 jaar had vooruitbetaald. Waardoor een korting werd gegeven. Je betaalt in zo'n geval namelijk de zgn. contante waarde van de maandtermijnen.
Dat is wat anders dan het openen van een depotrekening van waaruit de lopende maandtermijnen worden voldaan. Deze laatste constructie is nog riskanter. Immers het in de toekomst kunnen voldoen aan de maandverplichtingen wordt ook afhankelijk gesteld van een bepaald rendement. Hierdoor is het mogelijk dat je eerder dan verwacht de maandtermijnen weer 'zelf' moet gaan betalen.
Bij vooruitbetaalde rente heb je in ieder geval de zekerheid over de periode waarover je vooruitbetaald hebt.

groet Maarten

pieter

Ongelezen bericht door pieter »

Maarten,

Ik kan me natuurlijk vergissen. Maar ik vond de omschrijving van het product verdacht veel op ons afgesloten contract lijken. Vandaar mijn posting. Als ik het mis heb dan hierbij mijn excusses.

Mvg Pieter

Maarten

Daar hoef je je toch niet voor te verontschuldigen?
Prima toch om daar op te wijzen dat het ook d.m.v. een depot kan!

groet Maarten

Wim

Ongelezen bericht door Wim »

Pieter,Maarten.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb inderdaad de rente voor vijf jaar vooruitbetaald met een korting.(geen depot waaruit elke maand betaald wordt)
Wat ik eigenlijk in mijn vraagstelling heb bedoeld te zeggen is, dat ik, op welk moment dan ook tijdens de looptijd van het kontrakt zou willen weten wat op dat betreffende moment, de waarde, restschuld enzovoort enzovoort is. In dit forum komt mijns inziens duidelijk naar voren dat 99,9% van alle deelnemers gewoon niet weten "hoe het er voor staat"; men weet gewoon niet welk kontrakt ze eigenlijk hebben aangegaan, hoe er ge- en berekend wordt, enzovoorts, enzovoorts; Mensen buiten dit forum (die in dit forum meedoen weten het inmiddels wel) weten gewoon niet dat er straks bijbetaald moet worden; ik denk dat ik hier kan spreken over honderduizenden mensen!!!!
Daarom zou Dexia verplicht gesteld moeten worden om al die waarden, restschulden e.d. aan de deelnemers zeer regelmatig (minstens een keer per week) ECACT door te geven. Resultaat:
a. de mensen weten dan wel hoe het zit; en
b. als men dan de te betalen bedragen ziet (dus weet
waarover het gaat) lijkt mij dit zeer bevorderlijk om je
in te schrijven bij de Stichting Leaseverlies e.d.
SAMEN STAAN WE STERKER!!!

DEXIA MOET MET DE BILLEN (CIJFERS) BLOOT!!!

Sonja

Ongelezen bericht door Sonja »

Klopt,
Mijn familie vind mij niet wijs dat ik intrap in zo n winstverdriedubbelaar.
Zij hebben zelf ook contracten lopen bij Aegon, want dat was goed hoor!!
Op mijn vraag hoe de naam ervan was, was men niet zeker, het was iets met spaarbeleg ofzoiets!!!
Ik denk inderdaag dat half nederland zwaar gedupeerd is, zonder dat te weten!!!!
IK MEEN HET.

Sonja.

Bernts

Ongelezen bericht door Bernts »

Op de site www.legio.nu staat een rekenmodule, waarmee je
dagelijks exact kan zien, hoeveel je contract(en) waard zijn. Dit wordt ook dagelijks aangepast aan de koersen op de AEX. Het enige dat je hoeft te doen is de juiste gevens invoeren. Een kind kan de was doen!

matt

Ongelezen bericht door matt »

Ik heb Wim, die deze kwestie aankaartte, geadviseerd zijn aandelen nog vast te houden omdat hij toch al tot 2004 heeft betaald en de aandelen nu erg laag staan. Maar dat advies is slechts gebaseerd op het feit dat hij die betaalde termijnen toch al kwijt is. Die krijg je echt niet terug als je nu al stopt (zo dat al is toegestaan).

In mijn eigen geval is het anders. Mijn Spaarleasen-contract loopt 15 jaar maar na 5 jaar (in mei dit jaar) mag ik elk moment stoppen. Dat doe ik dus meteen, ongeacht de stand van de AEX. Waarom? Omdat ik het vertik nog langer een maandtermijn te betalen met ruim 14% rente erin. Dan kan ik veel beter een doorlopend krediet of een persoonlijke lening afsluiten bij mijn bank voor een veel lagere rente (8 a 9%) en precies dezelfde aandelen kopen via mijn effectenrekening. Als die dan stijgen maak ik alsnog mijn verlies goed, als ze dalen zou dat ook bij Legio zijn gebeurd. Voordeel boven het laten doorlopen van het contract is dat ik veel minder rente kwijt ben en bovendien veel sneller aflos dan bij Legio (die ons, om zo veel mogelijk binnen te slepen, nauwelijks laten aflossen).

Een voorwaarde is natuurlijk wel dat je een doorlopend krediet of persoonlijke lening kunt krijgen. Dat is niet iedereen gegeven.

Matt

Gesloten