Nog even onder de aandacht brengen
Zorgplicht bij overstanden ook van toepassing op beleggen met geleend geld AFM, augustus 2002 (overzicht artikelen)
De saldibewakingsplicht die voortvloeit uit de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999 (NR 1999) is ook van toepassing op effecteninstellingen die cliënten de mogelijkheid bieden om te beleggen met geleend geld. Een voorbeeld hiervan is effectenlease, waarbij cliënten een lening aangaan om te kunnen beleggen. De saldibewakingsplicht houdt in dat een effecteninstelling de verplichting heeft om er op toe te zien dat een cliënt die posities heeft in financiële instrumenten waaruit verplichtingen kunnen voortkomen, voortdurend over voldoende saldi beschikt om aan zijn verplichtingen te voldoen.
In het eerste nummer van InZicht jaargang 1 (nieuwsbrief van AFM) is ingegaan op de regelgeving inzake overstanden bij cliënten van onafhankelijke vermogensbeheerders en orderremissiers. In de toelichting op artikel 28, derde lid, NR 1999 wordt een aantal voorbeelden genoemd van financiële instrumenten waaruit verplichtingen kunnen voortkomen. Dit ziet onder meer toe op zekerheden die dienen te worden gesteld uit hoofde van shortposities in ‘klassieke’ effecten, de marginverplichtingen (zekerheden) in het kader van (short) derivatenposities, de zekerheden in geval van het lenen van effecten door de inlener aan de uitlener, etc. Dit is echter geen limitatieve opsomming. De saldibewakingsplicht is ook van toepassing op beleggen met geleend geld.
Indien de cliënt over onvoldoende saldi beschikt, ziet de effecteninstelling er op toe dat deze cliënt zekerheden stelt waaruit de verplichtingen kunnen worden voldaan. Kan de cliënt geen aanvullende zekerheden stellen, dan sluit de effecteninstelling de posities zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vijf werkdagen tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen. In dit kader kunnen de zekerheden ook door middel van (verruimde) kredietverlening gesteld worden, bijvoorbeeld krediet op onderpand van effecten. De kredietverlening dient daarbij vanzelfsprekend wel te passen bij het cliëntenprofiel, mede gelet op de daaruit voortvloeiende zorgplicht ten opzichte van de cliënt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zorgplicht bij overstanden ook van toepassing op beleggen me
Re: Zorgplicht bij overstanden ook van toepassing op beleggen me
el,lijkt wel een naam van ik wil niks zeggen maar ik wil wel meedoen.""WAS ZEKER MOEILIJK OM ZELF IETS TE VERZINNEN"".reageer niet helpt toch niet.