Aanleg nutsvoorzieningen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Manondebruyb

Aanleg nutsvoorzieningen

Ongelezen bericht door Manondebruyb »

Beste lezer,

Afgelopen zomer wilde ik een aanvraag doen voor de nutsvoorzieningen van onze woning in aanbouw. Wij bouwen zelf en zijn dus zelf verantwoordelijk voor deze aanvraag. Ik belde op 15 augustus naar de klantenservice van Enexis om mij de procedure toe te lichten. Vervolgens vroeg ik op een verkeerde manier een aanvraag aan bij mijnaansluitingen.nl. Deze foute aanvraag kwam tot stand door een verkeerd gegeven advies door de medewerker van Enexis. Dit werd later op 9 september opgelost na een aantal belletjes met mijnaansluitingen.nl en Enexis. Op diezelfde datum werd dus de juiste aanvraag ingediend.

Vorige week, op 13 oktober, heb ik contact gehad met Van Vulpen. Zij zijn de uitvoerde partij voor de werkzaamheden voor zowel Brabant Water als Enexis. Volgens mij is het wettelijk verplicht om 18 weken na de aanvraag van de nutsvoorzieningen daadwerkelijk aangesloten te zijn. Echter vertelde de medewerkster van Van Vulpen dat in mei 2023 de eerst mogelijke data open stonden. Nadat ik vertelde hier wel erg van geschrokken te zijn, kon het “vervroegd” worden naar half april. Wanneer ik echter 18 weken optel na mijn ingediende aanvraag op 9 september, kom ik uit op uiterlijk 13 januari.

Inmiddels heb ik een klacht ingediend bij zowel Brabant Water als Enexis. Beide bedrijven kunnen mij via de klantenservice niet verder helpen. Zij vertellen mij dat het inderdaad officieel de bedoeling is om binnen 18 weken de werkzaamheden uit te voeren, maar vertellen vervolgens dat ze dit niet kunnen. Dit kan toch zo niet de bedoeling zijn? Dit zou betekenen dat wellicht vele huishoudens straks niet in hun huis kunnen wonen omdat de nutsvoorzieningen nog niet zijn aangelegd.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en/of mij kunnen vertellen wat ik kan doen?

jochemd
Beste antwoord
Gekozen door Manondebruyb

Re: Aanleg nutsvoorzieningen

door jochemd » 21 okt 2022 20:40

Juridisch is het momenteel een beetje ingewikkeld. Er is een electriciteitswet die zegt dat het in 18 weken moet. Er is ook een Europese verordening die zegt dat de toezichthouer regels moet opstellen. Dat heeft de toezichthouder (de ACM) niet gedaan omdat de wet er lag. Alleen is die wet door het Europees Hof onderuit gehaald omdat de verordening expliciet zegt dat de toezichthouder bevoegd is en niet de wetgever. Er is dus momenteel totdat de ACM nieuwe regels heeft vastgesteld geen vaste termijn die gehanteerd moet worden. Er moet van geval tot geval bekeken worden wat redelijk is.

Je geeft aan dat je aanvragen hebt gedaan. Daarbij heb je ongetwijfeld een stapel algemene en bijzondere voorwaarden gekregen die je neem ik aan zorgvuldig bewaard hebt. Ik zou beginnen om die eens door te nemen en op een rij te zetten wat die allemaal zeggen. Let er daarbij op dat het contract voor de bijzondere voorwaarden gaat, die weer voor de algemene voorwaarden gaan. Als je daar iets in vind kan je het proberen om daarmee nog naar de netbeheerder te stappen, maar ik acht die kans eigenlijk niet zo groot.

Ik aan dat je als iemand die zelf bouwt een goede rechtsbijstandsverzekering hebt waar je eens zou kunnen vragen of zij je willen helpen om na 18 weken en 1 dag (of misschien kan het wel eerder) een ingebrekestelling te sturen waarin je aangeeft dat de redelijke termijn verstreken is, eist dat ze binnen 2 weken hun verzuim herstellen en hun aansrakelijk stelt voor alle gevolgschade.
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi voorbeeld dat recht hebben niet per sé betekend dat je het ook krijgt. Ook de maatschappijen kunnen geen ijzer met handen breken. Als er teveel werk is voor de beschikbare werknemers, loopt de termijn op. En mensen zijn nauwelijks te krijgen.

Dus nee, het is zeker niet de bedoeling - maar daar koop je niets voor.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb zeker de ervaring met Enexis dat het niet lukt in 18 weken. De aanvraag in januari jl. en de uitvoering in augustus. Is lastig als je geen bouwaansluiting op tijd kunt krijgen. Tip: koop een aggregaat voor de tijd dat je stroom nodig bent.
Een kabeltje naar de buren (als die er zijn) is ook een mogelijkheid.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zoals u in de krant heeft kunnen lezen is de infra ernstig verwaarloosd en daardoor treed vertraging op. U kunt daar niet veel aan doen, mss een schadeclaim indienen bij het kabinet

jochemd

Ongelezen bericht door jochemd »

Juridisch is het momenteel een beetje ingewikkeld. Er is een electriciteitswet die zegt dat het in 18 weken moet. Er is ook een Europese verordening die zegt dat de toezichthouer regels moet opstellen. Dat heeft de toezichthouder (de ACM) niet gedaan omdat de wet er lag. Alleen is die wet door het Europees Hof onderuit gehaald omdat de verordening expliciet zegt dat de toezichthouder bevoegd is en niet de wetgever. Er is dus momenteel totdat de ACM nieuwe regels heeft vastgesteld geen vaste termijn die gehanteerd moet worden. Er moet van geval tot geval bekeken worden wat redelijk is.

Je geeft aan dat je aanvragen hebt gedaan. Daarbij heb je ongetwijfeld een stapel algemene en bijzondere voorwaarden gekregen die je neem ik aan zorgvuldig bewaard hebt. Ik zou beginnen om die eens door te nemen en op een rij te zetten wat die allemaal zeggen. Let er daarbij op dat het contract voor de bijzondere voorwaarden gaat, die weer voor de algemene voorwaarden gaan. Als je daar iets in vind kan je het proberen om daarmee nog naar de netbeheerder te stappen, maar ik acht die kans eigenlijk niet zo groot.

Ik aan dat je als iemand die zelf bouwt een goede rechtsbijstandsverzekering hebt waar je eens zou kunnen vragen of zij je willen helpen om na 18 weken en 1 dag (of misschien kan het wel eerder) een ingebrekestelling te sturen waarin je aangeeft dat de redelijke termijn verstreken is, eist dat ze binnen 2 weken hun verzuim herstellen en hun aansrakelijk stelt voor alle gevolgschade.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Je kunt nog zoveel regels opstellen maar als iets niet lukt dan lukt het niet. We weten allemaal dat er een enorm personeels- en materiaaltekort is in vrijwel alle sectoren. Dat los je niet op met extra ACM regeltjes. Al zullen de mensen die geilen op regeltjes (juristen en zo) en nog nooit iets zwaarders dan een pen hebben vastgehouden daar anders over denken. Gewoon opschrijven dat binnen een bepaalde termijn gedaan moet zijn en dan zijn er vanzelf voldoende monteurs....

Gesloten