LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aannemer wil overeenkomst ontbinden

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Devloes

Aannemer wil overeenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Devloes »

We hebben een aannemer ingeschakeld, en afgesproken dat deze
Een renovatie zou uitvoeren. Overeenkomst is ondertekend, en bevestigd door
Aannemer.

Vanwege het ontslaan van personeel ( na het aangaan van
Onze overeenkomst) wil hij de overeenkomst ontbinden. Dit was een renovatie die
Moest gebeuren om gevaarlijke situaties, zoals instorting te
Voorkomen. Volgens een jurist is het ontslaan van personeel geen geldige rede voor aannemer om overeenkomst zomaar te ontbinden. Hij komt met een mail waarin hij nogmaals een verzoek doet ( nadat ik heb gedreigt met een advocaat) om de overeenkomst te ontbinden, tegen een nader overeentekomen schadeloosstelling ( zo stond het er lettetlijk)

Wat zijn mijn rechten op een schadeloosstelling? Kan ik vergoeding krijgen terwijl er niets is aanbetaald of uitgevoerd? Kan ik de meerkosten van een andere aannemer op hem verhalen?

Of is het in verhouding gewoon gunstiger, om hem aan de overeenkomst te houden, daar hij geen geldige rede heeft, omdat hij bij een, wellicht kleine vergoeding, er in verhouding wel makkelikk mee weg komt?

ruud_a

Re: Aannemer wil overeenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door ruud_a »

als ik de aannemer zou zijn, zou u van mij in ieder geval belabberd werk mogen verwachten en u zou alle puin zelf op mogen ruimen als u mij met een advocaat dwingt om bij u te komen werken

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Verdiep je eerst eens in de situatie waarom de aannemer mensen moest ontslaan.

Ik denk dat de dollartekens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

D.Oosterveer

Ongelezen bericht door D.Oosterveer »

Misschien heeft de aannemer de mankracht op het moment niet om te klus te kunnen uitvoeren ??. De beste man mail nog netjes en jullie gaan hem dwingen te komen werken bij jullie met een advocaat en verwachten dan ook nog dat deze man alles doet om de klus netjes te laten verlopen ?? haha succes laat me even weten waneer de klus klaar is ben benieuwd naar het resultaat. misselijkmakend vind ik het eerlijk gezegd

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Devloes schreef:Hij komt met een mail waarin hij nogmaals een verzoek doet ( nadat ik heb gedreigt met een advocaat) om de overeenkomst te ontbinden, tegen een nader overeentekomen schadeloosstelling ( zo stond het er lettetlijk)
Wat is je schade?

ruud_a

Barman schreef:
Devloes schreef: Wat zijn mijn rechten op een schadeloosstelling? Kan ik vergoeding krijgen terwijl er niets is aanbetaald of uitgevoerd? Kan ik de meerkosten van een andere aannemer op hem verhalen?
Hij biedt het toch aan! Wat denk je dat nu meer nut heeft? Met die man gaan praten, of hier vragen stellen terwijl je nog niet eens weet wat zijn aanbd inhoud? :roll:
ik ben benieuwd hoeveel geld u zult moeten toeleggen als u een proces tegen hem hebt gevoerd
zeker als u het nog zou verliezen ook
waarschijnlijk staat er ook geen strafclausule in uw contract
dan moet u dus uw schade gaan aantonen om hem te kunnen claimen

en zo voor de grap, domme vraag natuurlijk
mocht die andere aannemer goedkoper zijn betaalt u dan de eerste aannemer het geld dat u overgehouden hebt?
waarschijnlijk roept u dan dat de eerste aannemer een oplichter was?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Natuurlijk kunt u deze aannemer aan de overeenkomst houden. Natuurlijk heeft u recht op schadevergoeding als de aannemer de overeenkomst eenzijdig ontbindt. U dient echter de schade wel te kunnen onderbouwen en kunt niet zomaar een willekeurig bedrag claimen.

Of dit echter allemaal wijsheid is, is een tweede. U heeft zelf in het verleden al nare ervaringen gehad met een slecht uitgevoerde traprenovatie, dus weet hoe lang u in de ellende kunt komen te zitten als het werk niet goed wordt uitgevoerd. Heeft u de 4000 euro inmiddels al ontvangen die u er toen bij in bent geschoten ? Welke garantie heeft u dat het werk nu wel goed wordt uitgevoerd als de aannemer een aantal van zijn vakmensen heeft ontslagen ?

Verder vind ik dat de aannemer fatsoenlijk handelt en u voor de aanbetaling al op de hoogte brengt van de problemen en u niet halverwege met de rommel laat zitten, terwijl u er voor mijn gevoel een slaatje uit probeert te slaan. Wanneer dient de eerste termijn betaald te worden, en wat is uw positie als de aannemer dan failliet gaat ?

Enfin, ik zou gewoon op zoek gaan naar een andere aannemer, liefst voordat de boel instort

Devloes

Goedendag

Deze aannemer heeft de overeenkomst afgesloten, en deze zou spoedig worden uitgevoerd vanwege gevaar voor instorting. Niets meer van aannemer vernomen, wat niet netjes is.

8 mailtjes gestuurd, met de vraag of deze contact wil opnemen met ons.
Pas nadat wij hebben gemaild, de zaak door t spelen naar een jurist, kwam deze met de mededeling, dat hij een werknemer, die onze klus moest uitvoeren, is ontslagen. Opmerkelijk, daar hij op voorhand wist, dat deze werknemer nodig was voor onze klus, en ontslag, juridisch gezien, geen grond is voor ontbinding van de overeenkomst.

Ik heb ooit eens een overeenkomst afgesloten met een aannemer, en had ook, zoals jullie hier melden, een nare tijd, met financiele problemen. Aannemer hield mij ook aan de overeenkomst, en eiste schadevergoeding. Waarom zou ik als opdrachtgever, wel begrip hebben vor een situatie? En wie zegt dat het verhaal van de aannemer, daadwerkelijk op waarheid berust. Hij kon geen klussen meer aannemen, vanwege de crisis. Toen er onder een andere naam, contact werd opgenomen met deze aannemer, kon deze op korte termijn aan de slag. Erg vreemd.. Nietwaar?

We hebben div mensen gesproken, en die vonden het bedrag, waarvoor de aannemer de klus kon uitvoeren, wel erg laag, dus de bedragen die op de anderee offerts staan, zijn stukken hoger.

Wat de kosten van een advocaat/jurist betreft.. We hebben een hele goede rechtbijstandsverzekering, en hebben dan ook al 3 zaken gewonnen, welke tegen een aannemer is aangespannen. Dit was nodig bij 3 van de 4 aannemers, waar we een overeenkomst mee hadden. In alle gevallen zijn we in ons gelijk gesteld.

Een bedrijf verkeerd niet van de een op andere dag, plotseling in zwaar weer, en sluit dan ( bij twijfel ) geen overeenkomst af met een klant, voor over enkele maanden). Inmiddels reactie van de jurist binnen, en offerte bedrag van ex-aannemer bedroeg 2.200 euro. Nieuwe offertes zitten tussen de 3.500 en 4.100 euro. Deze bedragen zijn voor exact dezelfde werkzaamheden, en gegrond verklaard. Ik zie dan ook gen enkele rede, om de ex-aannemer hierin te ontzien, daar hij ons Nooit heeft geinformeerd, en dit pas ging doen, toen wij dreigde met een jurist.

Wat de kosten betreft, waar iemand het hier over had om een zaak te starten.
Ik geloof ongeveer 8 per maand maand? Dus daar hoef je het niet voor te laten toch?
Misselijk word ik van sommige aannemers. Als zij hun recht willen halen, dan is dat altijd gegrond. Dit gaat dan vanwege misgelopen inkomsten, derving etc. Maar als de opdrachtgever zijn overeenkomst wil nakomen, dan moet deze begrip hebben, en eens kijken naar de situatie van de aannemer, en hoe zielig dit wel niet is.

Nee dank u. Bedrijf is niet failliet, en financieel genoeg draagkrachtig.
Vandaag dus de mail binnen gekregen, dat het bedrag kan worden ingevorderd. Wanneer hier geen gehoor aan wordt gegeven, gaat het door naar de rechter. En dat voor die paar euro in de maand.

Devloes

[quote="Leo The Emperor"]Natuurlijk kunt u deze aannemer aan de overeenkomst houden. Natuurlijk heeft u recht op schadevergoeding als de aannemer de overeenkomst eenzijdig ontbindt. U dient echter de schade wel te kunnen onderbouwen en kunt niet zomaar een willekeurig bedrag claimen.

Of dit echter allemaal wijsheid is, is een tweede. U heeft zelf in het verleden al nare ervaringen gehad met een slecht uitgevoerde traprenovatie, dus weet hoe lang u in de ellende kunt komen te zitten als het werk niet goed wordt uitgevoerd. Heeft u de 4000 euro inmiddels al ontvangen die u er toen bij in bent geschoten ? Welke garantie heeft u dat het werk nu wel goed wordt uitgevoerd als de aannemer een aantal van zijn vakmensen heeft ontslagen ?

Verder vind ik dat de aannemer fatsoenlijk handelt en u voor de aanbetaling al op de hoogte brengt van de problemen en u niet halverwege met de rommel laat zitten, terwijl u er voor mijn gevoel een slaatje uit probeert te slaan. Wanneer dient de eerste termijn betaald te worden, en wat is uw positie als de aannemer dan failliet gaat ?

Goedendag

De slecht uitgevoerde traprenovatie.. Dat is er idd een van.
Al het werk, en tijd, wordt geinvesteerd door de jurist. We moesten alleen af en toe, een mail
Te versturen, of door te sturen. De bedragen die wij inmiddels binnen hebben, is 3.200 euro. Dus deze oplichters moeten erop inleveren. Plus een leuke introductie toen, in Undercover in Nederland :-), waarvan we vooraf alle buren in zijn wijk, schriftelijk hebben geinformeerd. Huwelijk is kapot.
Dat krijg je ervan, als je met opzet, mensen benadeeld.

Wat mijn positie is, bij een faillisement van de aanmemer? Dat weet ik niet, maar daarom zijn wij
Er optijd bij. Nieuwe aannemer is ondertussen dus gevonden, en heb vertrouwen in deze beste man.
Laatst gewijzigd door Devloes op 03 jun 2013 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.

ruud_a

Ik heb ooit eens een overeenkomst afgesloten met een aannemer, en had ook, zoals jullie hier melden, een nare tijd, met financiele problemen. Aannemer hield mij ook aan de overeenkomst, en eiste schadevergoeding. Waarom zou ik als opdrachtgever, wel begrip hebben vor een situatie? En wie zegt dat het verhaal van de aannemer, daadwerkelijk op waarheid berust. Hij kon geen klussen meer aannemen, vanwege de crisis. Toen er onder een andere naam, contact werd opgenomen met deze aannemer, kon deze op korte termijn aan de slag. Erg vreemd.. Nietwaar?

het is zelfs zo vreemd dat ik mij afvraag of het probleem niet bij u ligt
waarom zou een aannemer geen geld willen verdienen?
waarschijnlijk dan, omdat hij wel wil werken, niet bij U wil werken

ik vraag mij trouwens af, dat als u een keer door een hond bent gebeten u vindt dat dan ook het hele hondenras maar naar het asiel moet
Laatst gewijzigd door ruud_a op 03 jun 2013 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a

Wat de kosten van een advocaat/jurist betreft.. We hebben een hele goede rechtbijstandsverzekering, en hebben dan ook al 3 zaken gewonnen, welke tegen een aannemer is aangespannen. Dit was nodig bij 3 van de 4 aannemers, waar we een overeenkomst mee hadden. In alle gevallen zijn we in ons gelijk gesteld.

volgens mij verklaart dit een hoop
Laatst gewijzigd door ruud_a op 03 jun 2013 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

We hebben div mensen gesproken, en die vonden het bedrag, waarvoor de aannemer de klus kon uitvoeren, wel erg laag, dus de bedragen die op de anderee offerts staan, zijn stukken hoger.
Ik krijg het idee dat je je leveranciers ook wel op "prijs" uitzoekt en niet naar verdere referenties kijkt/vraagt. Zelf heb ik ooit een aannemer gehad voor een aanbouw , die was niet de goedkoopste maar wel één van de weinige die me referenties (klanten) gaf waar ik contact mee op kon nemen en kon gaan kijken wat hij gemaakt had.

En juridisch kun je je aannemer er misschien aan houden , je kunt misschien ook nog geld "verdienen" aan deze zaak (vraag is of als een prijs echt lager is dan gemiddeld of er dan niet al een belletje had moeten gaan rinkelen) maar (en dat is al eerder gemeld) , ik wens je succes met een aannemer die "gedwongen" wordt een klus te klaren.

Ik krijg ook een beetje een gevoel van "een slaatje er uit slaan want ik ben toch rechtsbijstandverzekerd".

ruud_a

het verhaal begint overigens wel wat ongeloofwaardig te worden, hoewel ik u natuurlijk niet voor leugenaar of fantast uitmaak

Devloes

Ongeloofwaardig? Op welk punt doelt u dan?
Wij moesten dit project uit laten voeren, onder druk van de gemeente. Afd servicepunt woning verbetering, welke een dwangsom kan opleggen, wanneer dit niet wordt hersteld. De deadline was dan ook mei/juni, van dit jaar.

Veel tijd voor het zoeken naar een andere aannemer, is er dan ook niet, en de gemeentdenk ik niet zoveel begrip zal hebben voor mijn situatie, als alle begrip, die ik zou moeten hebben, voor de aannemer. De nieuwe aannemer is helaas wat duurder. Helaas maar waar? Ik denk dat als wij in ons gelijk worden gesteld, het iig niet aan ons ligt.

ruud_a

Devloes schreef:Ongeloofwaardig? Op welk punt doelt u dan?
Wij moesten dit project uit laten voeren, onder druk van de gemeente. Afd servicepunt woning verbetering, welke een dwangsom kan opleggen, wanneer dit niet wordt hersteld. De deadline was dan ook mei/juni, van dit jaar.

Veel tijd voor het zoeken naar een andere aannemer, is er dan ook niet, en de gemeentdenk ik niet zoveel begrip zal hebben voor mijn situatie, als alle begrip, die ik zou moeten hebben, voor de aannemer. De nieuwe aannemer is helaas wat duurder. Helaas maar waar

als het geen fantasie is vind ik dat het hier in ieder geval sterk ruikt naar aasgieren

bprosman

Inmiddels reactie van de jurist binnen, en offerte bedrag van ex-aannemer bedroeg 2.200 euro. Nieuwe offertes zitten tussen de 3.500 en 4.100 euro.
Als rechter zou ik eens vragen waarom TS zich niet achter de oren ging krabben bij een verschil van tussen de 60 en 80%.
De nieuwe aannemer is helaas wat duurder. Helaas maar waar? Ik denk dat als wij in ons gelijk worden gesteld, het iig niet aan ons ligt.
Zijn nieuwe aannemers duurder of was deze onrealistisch laag ?

Devloes

Deze was volgens kenners, onrealistisch.
Vandaar dat de aannemer er vermoedelijk onderuit wilde.

Wij hebben de offerte in februarie laten vast zetten, en het geld geleend van andern.
De aannemer kan plotseling iet komen, uitstel van gemeente krijgen we niet, maar meerkosten van bv 4000 euro, hebben we niet.

Dus wat is het alternatief?

bprosman

Persoonlijk zou ik zeggen NIET de aannemer dwingen het tegen een onrealistisch bedrag uit te laten voeren want dan zien we je straks hier terug met rechtzaak #5.
Deze was volgens kenners, onrealistisch.
(Steiger)plank voor je hoofd dan ?

ruud_a

Devloes schreef:Deze was volgens kenners, onrealistisch.
Vandaar dat de aannemer er vermoedelijk onderuit wilde.

Wij hebben de offerte in februarie laten vast zetten, en het geld geleend van andern.
De aannemer kan plotseling iet komen, uitstel van gemeente krijgen we niet, maar meerkosten van bv 4000 euro, hebben we niet.

de MEERkosten liggen tussen de 1300 euro en 1900 euro
wat hebt u gedaan met het geld dat u die andere aannemers hebt afgetroggeld?
uitgegeven aan leuke dingen in plaats van aan die verbouwing?

Devloes

Goedendag,

De eerste aannemer had volgens mij zelf steigers in zijn bezit, en had personeel in dienst.
De aannemer die ik nu heb, heeft de steigers bij andere partijen gehuurd oid. Van de 4 klussen, zijn er twee, waarvoor hij kennelijk iemand moet inschakelen ( zo vertelde hij mij, daar ik ook een verklaring zocht.

Wat betreft " de plank voor mn hoofd" hoe moet ik weten, of een bedrag realistisch is? Ik neem aan, dat als dit het geval is, de aannemer dit niet op zijn offerte zet? Of ben ik nu gek? Men denkt, dat iemand er al snel een slaatje uit wil slaan, alleen is dit echter absoluut niet mijn bedoeling, ook al wek ik dat vermoeden?

Wat mij opvalt, is dat er gezegd wordt, dat men zich moet verdiepen in de aannemer en zijn situatie, en dat hij heel netjes heeft gemaild. Echter vraagt er niemand naar de situatie, waarin ik verkeer door deze beste man. Toen wij het huis kochtten, waren er enkele gebreken die moesten worden aangepakt, alleen volgens het rapport, moest dit binnen 4 tot 5 jaar duren. Ondanks dat, dacht de gemeente daar anders over, en stelde een ultimatum.

Eindelijk vonden wij een aannemer, en deelde hem mede, dat de klus dringend was, en onder druk van de gemeente moest worden uitgevoerd, met een deadline van juni 2013. Geen enkel probleem ' zo zei de aannemer' de offerte overlegd aan de tussenpersoon, en deze gaf aan, dat wij na het uitvoeren van de klus, contact moesten opnemen. Het geld wat de klus zou kosten, hebben wij geleend van famillie, om zo de kosten tkunnen dekken, en de klus te klaren.

Echter, komt dan achteraf dezelfde aannemer met het verhaal, dat deze geen vermogen heeft, om mijn klus uit te kunnen voeren. Gaf aan al begin dit jaar krap te zitten. ( maar ondanks deze onzekerheid, is hij toch een overeenkomst aangegaan)? Contact opgenomen met de gemeente, en deze geven te kennen, dat wij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering, en een vervangende aannemer moeten zoeken, die dus vele malen duurder zijn ( misschien ook, omdat we aangeven, dat het met spoed moet worden uitgevoerd). Uitstel is dan ook niet bespreekbaar.

De kosten die wij moesten maken voor de eerste aannemer, was dus mogelijk, alleen de meerkosten, van de anderre aannemers, liggen niet zo binnen ons bereik. Volgens de jurist, is het dan ook in dit geval rechtvaardig, dat aannemer de meerkosten moet vergoeden. Zeker nadat wij div mails hebben verstuurd, en hij pas na de datum van aanvang, op aandringen van mij, heeft aangegeven, hoe zijn situatie is. Aannemer heeft dus niet uit eigen beweging contact met mij opgezocht, om aan te geven wat zijn situatie is, en dat ik beter opzoek kan gaan naar een andere aannemer. Dit terwijl hij wist, hoe gevaarlijk de situatie kon worden.

En dan is het vreemd, dat ik deze zaak bij mijn jurist neer leg? Ik vind het heel merkwaardig.
Jaren geleden heb ik ooit een aannemer ingeschakeld, voor een klus binnenshuis. Mijn financiele situatie was in zeer korte termijn zodanig, dat ik deze aannemer heb benaderd om de overeenkomst te ontbinden. Zoveel begrip kreeg ik niet, en kreeg dan ook direct een brief, met daarin de melding, hoeveel procent ik aan boete moest voldoen. Vele zeggen, dat de aannemer groot gelijk heeft, en dat de aannemer geen rekening kan houden met de situatie van de klant, en de klant dan maar geen overeenkomst moest aangaan.

Echter, als de zaak wordt omgedraaid, en inndit geval is het de aannemer die de overeenkomst niet nakomt, dan is het de klant, die begrip moet hebben voor de aannemer, en niet moeilijk moet doen over een overeenkomst, en de zaak, ondanks de meerkosten die het met zich meebrengt, moet laten rusten.

Opmerkelijk hoor. Nogmaals. Ik ben er niet op uit om er een slaatje uit te slaan, maar er zijn grenzen.
Ben blij met de rechtbijstandsverzekering, en als ik niet in mijn recht zou staan, dan hadden ze de zaak ook niet aangenomen. Wanneer ik de zaak dus niet had ingedient na goedkeuring, had ik dus afstand gedaan van mn rechten, en ik weet zeker, dat iedere willekeurige aannemer in tijd van crisis, dat nooit zou doen.

Gesloten