Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Nogzoiets
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2023 12:15

Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Ongelezen bericht door Nogzoiets »

We hebben aan onze aannemer de opdracht gegeven om een aanbouw te realiseren, met kunststof kozijnen met 2 openslaande deuren.
Voor dit kozijn zijn tekeningen gemaakt, deze zijn vervolgens met de kozijnenleverancier Atis Kozijnen (door de aannemer) gedeeld ter gunning van de opdracht. Zij hebben deze geaccepteerd en aangenomen.
De tekeningen beschrijven plafondhoge openslaande deuren (totaal kozijn: 260cm breed, 253cm hoog), twee openslaande deuren (hart-op-hart scharnieren 166cm breed), twee zijlichten (47cm breed).
In de twee weken voor levering ontvangen wij, opdrachtgevers en aannemer, een foto van het kozijn. Hierin zitten geen plafondhoge deuren, maar deuren plus een bovenlicht. De deuren zijn 205cm hoog. Na meten blijkt de rechterdeur onder 71cm te zijn, en boven 72cm. Ofwel: scheef. Na veel over en weer contact meld de leverancier dat dit omwille van de te verwachte krachten op de scharnieren toch niet mogelijk is. Dat dit zelfs door de fabrikant (lees: Duitse merk Aluplast) afgeraden wordt. Na onze onvrede te hebben geuit geven wij bij de aannemer aan dat dit het dan maar moet worden, maar dat wij hier niet de volle aankoopsom voor betalen. Wij hebben dit immers niet besteld.

Wanneer het kozijn geleverd wordt, neemt de aannemer de plaatsing voor zijn rekening. Uiteindelijk blijkt dat ook de overige maten niet kloppen (zijlichten zijn geen 47cm breed, de deuren hoh de scharnieren zijn geen 166cm breed) en nog enkele gebreken komen aan het licht. Zo zitten de scharnieren scheef, zijn de schroeven volledig dolgedraaid, slechte en niet sluitende kitranden,
Atis Kozijnen claimt dat alle mankementen door de aannemer zijn veroorzaakt bij het plaatsen, danwel door onkunde, danwel doordat het kozijn niet 100% waterpas is gezet. Het waterpas level van het kozijn is door Atis Kozijnen verholpen, maar dit maakt niet dat de overige mankementen nog altijd aanwezig zijn (zoals de verkeerde maten, scheve en kapotte scharnieren).

Na meer contact met Atis Kozijnen en onze aannemer, komen we tot een afspraak. Alle partijen fysiek op locatie (dinsdag 17 oktober 2023, 11.00 uur). Dit is door Atis Kozijnen tijdens ditzelfde telefoongesprek nog bevestigd.
Deze dinsdag komen zij niet opdagen, nemen de telefoon niet op, reageren niet op berichten. Ik heb de voicemail ingesproken, maar nog altijd geen contact.

Atis Kozijnen claimt goede kwaliteit en een goed kozijn te hebben geleverd, echter is dit gewoonweg niet zo. Er is van alles mis, wat wij telefonisch en met visuele onderbouwing (foto's) hebben aangetoond. Zij wuiven alles weg: de maten vallen onder “marge”, de scharnieren en scheve deur “zie je toch niet met het blote oog”.

Zijn er meer met dergelijke slechte ervaringen? Wat zouden eventuele vervolgstappen zijn die wij kunnen ondernemen?

Nevyn
Berichten: 1394
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Ongelezen bericht door Nevyn »

Nergens bij aangesloten, in Google 7 reviews waar onder 2 slechte ,1 van u.
Maar u zult het met uw aannemer moeten relgelen niet met Atis, hij heeft de klus aangenomen en geplaatst.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dit wordt een ingewikkelde zaak. U die "bij de aannemer aangegeven heeft dat dit het dan maar moet worden, maar dat u hier niet de volle aankoopsom voor wilt betalen". De aannemer, de leverancier van de kozijnen en de fabriek wijzen allemaal naar elkaar. Hoe u heeft aangegeven "dat dit het dan maar moet worden" vermeldt u niet. Mondeling (telefonisch) of op schrift?

Doorgaans komt u daar als losstaande particulier niet uit en trekt u aan het kortste eind.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar, dan kunt u daarbij eens informeren of zij hierin iets voor u kunnen betekenen.
Geen rechtsbijstandverzekering, maar wel lid van de Vereniging Eigen Huis? Dan kunt u daar wellicht een beroep doen op de juridische ledenservice.
Ook daarop slechts enkele tientjes per jaar bespaard? dan blijft alleen nog een gang naar het Juridisch Loket over. Dan hoop ik voor u dat uw inkomen over 2021 niet te hoog is geweest, anders ziet het er naar uit dat u het toch helemaal zelf zal moeten regelen, met slechts een kleine kans op resultaat.

Seinhuis
Berichten: 2396
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Aangezien het bedrijf niet mee werkt, zal u (zoals hierboven gezegd) naar uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies moeten gaan. Of u kunt zelf een advocaat inhuren (of rechtshulp on demand) die alle juridische stukken in order gaat maken voor een rechtzaak.


Wat de uitkomst is kan ik niet voorspellen, dit hangt af van veel factoren.

Jablan
Berichten: 6253
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Atis Kozijnen: matige kwaliteit, slechte service & onfatsoenlijk gedrag

Ongelezen bericht door Jablan »

Merkwaardig bedrijfje. Website laat geen adres of plaats zien, via Facebook de foto's gevonden. Bedrijf zit in Ridderkerk.

Nevyn hierboven heeft het bij het rechte eind: u heeft een overeenkomst met uw aannemer en die heeft de kozijnen bij dit bedrijf ingekocht. Aannemer is en blijft verantwoordelijk. Is uw aannemer aangesloten bij Bouwgarant?

Geef de aannemer de kans om het naar tevredenheid op te lossen!
Nogzoiets schreef:
18 okt 2023 12:25
Zijn er meer met dergelijke slechte ervaringen? Wat zouden eventuele vervolgstappen zijn die wij kunnen ondernemen?
Niet met dit bedrijf, wel met plaatsen van ramen en deuren. Meestgemaakte fouten:
- Verkeerd inmeten
- Onvoldoende controleren van de bestelling

Eerder dit jaar was bij één nieuw raam een productiefoutje zichtbaar. De bouwvakkers zeiden het al bij plaatsing, later de aannemer zelf laten zien en hij zei direct 'garantie'. Later werd ik gebeld door de producent voor een service-afspraak. Daar heb ik zelf geacteerd: geen twee monteurs laten langskomen met een lakstift voor een klusje van 1 minuut, maar die lakstift opgehaald bij de producent en het verder aan de bouwvakkers overgelaten. Iedereen tevreden.

Plaats reactie