LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV onderhoudscontract en BTW verlaging !!

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Shine

CV onderhoudscontract en BTW verlaging !!

Ongelezen bericht door Shine »

Mij is wat opgevallen.
Al jaren heb ik een CV onderhoudscontract. Dit onderhoudscontract is: inclusief arbeidsloon, maar exclusief materiaalkosten. Hiervoor betaal ik dus maandelijks abonnementskosten.
Zoals bekend heeft de overheid vorig jaar de BTW (tijdelijk. loopt tot 1 juli 2011)op het arbeidsloon verlaagd. Van 19% naar 6%. Echter,......... mijn abonnementskosten zijn helemaal niet verlaagd. Nog steeds betaal ik gewoon exact hetzelfde maandbedrag. Mijn inziens deugt dit niet. De abonnementskosten zou gedurende deze periode ook lager moeten zijn. Immers, het bedrijf draagt maar 6% aan BTW af, terwijl ze mij, nog steeds, doodleuk maandelijks 19% laten betalen!
Zojuist heb ik een schrijven gestuurd waar ik ze op dit feit attendeer en aangeef dat mijn abonnementskosten voor dit onderhoudscontract dan ook tijdelijk lager zou moeten zijn. Ik ben benieuwd naar hun antwoord.
Zal hierover ook een terugkoppeling geven.

Het zou me niet verbazen dat meer mensen die een dergelijk onderhoudscontract hebben gewoon nog steeds incl die 19% BTW betalen (indien arbeidsloon incl is binnen het contract) in plaats van de geldende 6%.
Mijn advies daarom ook,.....kijk allemaal jullie maandbedrag na en is daar geen verlaging in gekomen dan spoorslags contact opnemen met desbetreffend bedrijfen het aanhangig maken.

franklommers

Re: CV onderhoudscontract en BTW verlaging !!

Ongelezen bericht door franklommers »

Geachte mevrouw,

Als uw ketel binnen de periode zoals aangegeven door de belastingdienst is onderhouden dan is naar mijn mening sprake van een verlaging.

Als U een keer in de twee jaar bijvoorbeeld onderhoud heeft moet dit wel in
de periode vallen.

Groeten frank lommers

Shine

franklommers schreef:Geachte mevrouw,

Als uw ketel binnen de periode zoals aangegeven door de belastingdienst is onderhouden dan is naar mijn mening sprake van een verlaging.

Als U een keer in de twee jaar bijvoorbeeld onderhoud heeft moet dit wel in
de periode vallen.

Groeten frank lommers
Daar is dus sprake van! Ongeveer 1 maand geleden is er onderhoud gepleegd.

Shine

Vandaag post gehad van mijn onderhoudsbedrijf (gaswacht).

Zij stellen dat:
De btw verlaging geldt voor huiseigenaren die bouw- en/of verbouwplannen hebben en dat het tarief op arbeidsloon zoals werkzaamheden aan de cv-ketel ongewijzigd zijn gebleven. Daarom gaan zij niet in op mijn verzoek mijn abonnementstarief te verlagen berekend naar 6% btw.

Tsja,..........ken de regeltjes...... onderhoud van cv- installaties valt wel degelijk onder deze maatregel.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/actueel/1 ... ingen.html
En de lijst gepubliceerd door de belastingdienst:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... tarief.pdf
Voor welke werkzaamheden geldt het verlaagde btw-tarief op de
arbeidskosten?
· Het aanbrengen/vernieuwen/onderhouden van boilers, geisers, cv-installaties, gaskachels, zonnepanelen en zonneboilers.
Vervolgens contact gehad met Postbus 51 en de belasting zelf. En ja hoor,...... de Gaswacht kleunt mis.
De verlaging dient gewoon in te gaan miv 1 oktober 2010 voor de duur als dat deze btw maatregel van toepassing is.
Overigens geldt de regel niet alleen voor huiseigenaren (wat ik in dit geval wel ben) gaf Postbus 51 en de belasting mij nog even te verstaan.

Maar weer een mail naar deze onderhouds club gestuurd.............
Wordt vervolgd!

WillemjanB

Ongelezen bericht door WillemjanB »

Klopt als een bus!,

Inmiddels is er een beschikking van de belastingdienst voor all-in contracten. Dit dienen alle onderhoudsbedrijven dus aan hun klanten te melden en te verrekenen.
Tenminste, als ze inderdaad het beste met u als klant voorhebben. Anders weet u meteen wat u heeft aan uw onderhoudsbedrijf.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Je zou deze gang van zaken (incl. naam en toenaam) ook kunnen melden aan de Belastingdienst, want ik denk niet dat die bedrijven vergeten hierover een lagere BTW afdracht te doen.
Als extra bewijs kan een specificatie van de nota of contributie en de gevoerde correspondentie dienen.
Het lijkt mij namelijk niet de bedoeling van de regering dat het BTW voordeel uitsluitend in de zakken van dergelijke bedrijven terecht komt.
Het zou overigens ook een mooi item voor een consumentenorganisatie zijn.
Immers, er zijn naast de normale werkzaamheden die er ook onder vallen, nog tal van soortgelijke abonnementen.
Te denken is o.a. aan riool-, schoorsteenveeg- en klusbedrijven.
Bij elkaar geteld zal de fraude toch nog een redelijk grote omvang kunnen hebben.
Van het totaalbedrag zou m.i. een gigantisch feest geven kunnen worden.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Al jaren heb ik een CV onderhoudscontract. Dit onderhoudscontract is: inclusief arbeidsloon, maar exclusief materiaalkosten. Hiervoor betaal ik dus maandelijks abonnementskosten.
Snel klaar want het lagere btw tarief betreft enkel de arbeid en niet het materiaal. Oja een contract is een contract toch.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

ronald g schreef: Oja een contract is een contract toch.
Met zo'n houding is het inderdaad van belang dat die bedrijven niet ongestraft een lager BTW percentage afdragen en een hoger in rekening blijven brengen.
De belastingdienst is daarom best wel geïnteresseerd in een paar facturen en correspondentie van de consument t.b.v. een boekencontrole bij dergelijke bedrijven.

Shine

Het zou overigens ook een mooi item voor een consumentenorganisatie zijn.
Immers, er zijn naast de normale werkzaamheden die er ook onder vallen, nog tal van soortgelijke abonnementen.
Te denken is o.a. aan riool-, schoorsteenveeg- en klusbedrijven.
Bij elkaar geteld zal de fraude toch nog een redelijk grote omvang kunnen hebben.
Van het totaalbedrag zou m.i. een gigantisch feest geven kunnen worden.
Mits inderdaad de arbeidskosten onder deze regeling vallen ben ik die mening ook toegedaan.

@Willem
Inmiddels is er een beschikking van de belastingdienst voor all-in contracten.
Waar kan ik die beschikking vinden? Zoek me suf..................

Shine

Volgens mij heeft de Gaswacht het moeilijk met mijn 2e schrijven van 21 januari.
Had ik hun 1ste antwoord binnen enkele dagen binnen, duurt dat nu langer. Nog steeds niets ontvangen.

@WillemJanB:
Jammer dat u nog niet gereageerd hebt.
Kunt u mij de link geven naar deze beschikking?

Verder verbaasd het mij dat niemand hier wakker van ligt. Lopen we te neuzelen om talloze kleine bedragen, lijkt iedereen dit gewoon over zijn kant te laten gaan. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die dit vaststelt en tegen aan loopt. En zich dus laat bedonderen door dit soort bedrijven met dergelijke contracten in combi met betalen van een te hoog BTW tarief.

franklommers

Ongelezen bericht door franklommers »

toch ben ik ook benieuwd naar de schikking met de belastingdienst

of is dit een loze mededeling die we plaatsen om olie op het vuur te gooien

Stephan1979

Ongelezen bericht door Stephan1979 »

Dit is vaak het probleem:

Algemeen:
De leverancier moet het verlaagde tarief aannemelijk maken. Dat betekent dat hij in zijn boekhouding een verklaring voegt van de opdrachtgever dat de woning voldoet aan de eis dat de woning ouder is dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming.

Shine

Algemeen:
De leverancier moet het verlaagde tarief aannemelijk maken. Dat betekent dat hij in zijn boekhouding een verklaring voegt van de opdrachtgever dat de woning voldoet aan de eis dat de woning ouder is dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming.
Lijkt me niet een probleem, omdat nieuwe woningen, althans woningen jonger dan 2 jaar, veelal geen onderhoudscontract hebben ivm de garantie die nog op de geplaatste cv ketel zit.
En verder kan een dergelijke bedrijf dit voor hun bestaande klanten makkelijk aannemelijk maken indien een onderhouds contract al langer dan 2 jaar op hetzelfde adres en op dezelfde naam actief is.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds gen bericht van Gaswacht ontvangen. Iemand een idee tot wie (toezichthoude/commissie) je je kunt wenden met dit soort 'klachten'?

Shine

Vandaag vervolg reactie gehad van Gaswacht:
Ik citeer letterlijk het antwoord:

Met betrekking tot het btw tarief is een organisatie niet verplicht de wijziging in het btw tarief ook daadwerkelijk door te voeren.

Het gaat bij het aanpassen van het btw tarief ook om daadwerkelijke uitgevoerde werkzaamheden tijdens een storing of onderhoud en daarbij in rekening gebrachte loonkosten. Dit zou bij de hoeveelheid contracten die Gaswacht heeft zoveel administratieve werkzaamheden met zich meebrengen dat we voor het volgend jaar een extra verhoging toe moeten passen bovenop de reguliere verhoging voor het service en onderhoudsabonnement. Dit vindt Gaswacht niet wenselijk en heeft daarom gekozen het verzoek van de overheid niet door te voeren.

Dit antwoord bevreemd mij. In oktober 2010 hebben ze bij mij het 2 jaarlijkse onderhoud gepleegd. Ik heb een abonnement dat slecht en alléén de arbeidskosten behelst. Dus geen materiaalkosten.
M.a.w. ik betaal middels dit abonnement voor het arbeidsloon van het onderhoud dat eens per 2 jaar uitgevoerd wordt. Niets meer of minder.
Zij kunnen 6% indienen, maar laten mij doodleuk 19% betalen. Ze verdienen dan dubbel. Immers, men zal de reguliere abonnementsgeld verhoging ook gewoon doorvoeren.
Het klopt dat ze het mogen toepassen. Dus niet verplicht. Alleen is voor de consument in dit geval geen controle mogelijk of het bedrijf inderdaad niet toch die 6% voor zichzelf hanteert bij de belasting.

Men schuift het af op administratieve werkzaamheden, maar dit vind ik wel een erg gemakkelijk excuus.

Kún je als particulier bij de belasting aankloppen om info te krijgen welk btw tarief een gaswacht bij hun indient over de periode oktober 2010 tot heden? Dunkt mij dat als zijn 6% indienen ik als consument het recht heb dat dit dan ook naar mij doorberekend wordt.

Gesloten