Ik heb al vanaf 1978 een onderhouds contract voor mijn cv ketel en een badgeiser bij de GEAS uit Enschede. (Gas en Elektrische Apparaten Service)
Ik heb in het verleden ook al meerdere keren naar de GEAS gereageerd dat de GEAS zich niet aan de afgesproken periodieke onderhouds termijn houd en telkens vele maanden te laat een onderhoudsbuurt pleegt aan mijn gas apparaten. Volgens de algemene bepalingen voor serviceabbonnementen van de GEAS zal het onderhoud van het toestel geschieden een maal per 18 maanden, waarbij het onderhoud feitelijk plaatsvindt niet eerder dan 15 maanden na, respectievelijk niet later dan 21 maanden volgend op de laaste onderhoudsbeurt.
Nu is er kort geleden weer een geval van koolmonoxide in Enschede geweest met als vermoededlijke oorzaak slecht onderhoud aan een geiser. De GEAS is 26 maanden geleden voor het laast bij mijn gas apparaten geweest en ik vraag mij nu enkele dingen af.
Wie is er nu verantwoordelijk als er bij mij in huis iemand onwel wordt (of nog erger) vanwege koolmonoxide voortgebracht door een slecht onderhouden gasapparaat? Kan ik de GEAS aansprakelijk stellen voor defect geraakte onderdelen vanwege slecht onderhoud?
Kan ik de GEAS verplichten mijn abbonnementsgeld terug te betalen over de maanden dat zij in gebrekeke zijn gebleven?
Zijn er meer mensen die een onderhoudscontract bij de GEAS hebben met dezeflde ervaring als ik?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GEAS abonnement cv onderhoud
Re: GEAS abonnement cv onderhoud
[weg]
Laatst gewijzigd door Frankwes op 02 dec 2010 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
@frankwes.
weet u wel wat u zegt.
een geiser is bijzonder gevoelig voor vervuiling.
als de keuken geiser maar iets vervuilt is met name de afvoerloze, die maken ongeveer 85% van het totaal uit.
dan zakt niet alleen het tapzijdig rendement maar gaat het toestel ook co produceren door de onvolledigeverbranding die door de vervuiling ontstaat.
verder is de bewoner zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van zijn of haar gastoestellen, ook al worden deze gehuurt van het gasbedrijf.
het komt nml meer dan eens voor dat bewoners geen tijd hebben voor het laten uitvoeren van een OH-beurt.
bij de onderhoudsdienst wordt dan 3 maal een poginggedaan na de derde poging ontvangt de bewoner een brief wanneer zij toch een oh-beurt op prijs stelt zij zelf een afspraak moet maken binnen een bepaalde tijd.
wordt er niet op het kaartje gereageerd, dan houd dat automisch in dat OH dat jaar niet gewenst wordt.
weet u wel wat u zegt.
een geiser is bijzonder gevoelig voor vervuiling.
als de keuken geiser maar iets vervuilt is met name de afvoerloze, die maken ongeveer 85% van het totaal uit.
dan zakt niet alleen het tapzijdig rendement maar gaat het toestel ook co produceren door de onvolledigeverbranding die door de vervuiling ontstaat.
verder is de bewoner zelf verantwoordelijk voor het goed functioneren van zijn of haar gastoestellen, ook al worden deze gehuurt van het gasbedrijf.
het komt nml meer dan eens voor dat bewoners geen tijd hebben voor het laten uitvoeren van een OH-beurt.
bij de onderhoudsdienst wordt dan 3 maal een poginggedaan na de derde poging ontvangt de bewoner een brief wanneer zij toch een oh-beurt op prijs stelt zij zelf een afspraak moet maken binnen een bepaalde tijd.
wordt er niet op het kaartje gereageerd, dan houd dat automisch in dat OH dat jaar niet gewenst wordt.
Ik ben mij terdege bewust van wat er allemaal kan gebeuren bij een slechte afvoer van een geiser maar mijn probleem is dat de GEAS zijn verplichtingen niet na komt wat betreft het periodiek onderhoud en daardoor zijn er vele problemen denkbaar. Onder anderen koolmonoxide maar ook het defect raken van onderdelen en daardoor slecht werken van het gasapparaat. Ik ben van mening dat de GEAS daardoor extra inkomsten heeft.Tel maat uit : Abnonnements geld ontvangen en geen onderhoud plegen, defecte apparaten repareren en de onderdelen vervangen die door slecht onderhoud defect zijn geraakt, en het volgende onderhoustermijn gaat weer minimaal twee jaar duren inplaats van de in de regels van GEAS zelf voorgeschreven termijn. enz. Ik voel mij daar door opgelicht want het moet niet zo zijn dat ik mij moet melden voor een onderhoudabeurt van mijn gasapparaten.
Bij deze wil ik graag mensen oproepen die ook een periodiek onderhouds contract bij de GEAS hebben om even op de gasapparaten (cv ketel, geiser enz.) of het recu wat u krijgt van de monteur te kijken of bij u ook de termijn wordt overschreven.
Dan kunnen we de klachten misschien bundelen.
Dan kunnen we de klachten misschien bundelen.