LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Het is nog geen 1 Juli, maar mijn aannemer geeft reeds aan dat hij in verband met drukte zijn oplevering niet tijdig kan afronden.

In de laatste fase van de onderhandelingen heb ik een afgeronden prijs inclusief BTW voorgesteld en die heeft hij geaccepteerd.
- Mag hij mij nu meer in rekening gaan brengen? (vooralsnog even onafhankelijk van of het eerlijk is)

Groetjes,

Joep
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 23 mei 2015 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door sjohie »

Joepie Joepie schreef:Hoi Allen,

Het is nog geen 1 Juli, maar mijn aannemer geeft reeds aan dat hij in verband met drukte zijn oplevering niet tijdig kan afronden.

In de laatste fase van de onderhandelingen heb ik een afgeronden prijs inclusief BTW voorgesteld en die heeft hij geaccepteerd.
- Mag hij mij nu meer in rekening gaan brengen? (vooralsnog even onafhankelijk van of het eerlijk is)

Groetjes,

Joep
Hij brengt je de afgesproken prijs in rekening, alleen de overheid eist er >1 juli (weer) 21% over, en dat dien jij te betalen. De overeengekomen prijs is volgens mij nog steeds hetzelfde.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

sjohie schreef:Hij brengt je de afgesproken prijs in rekening, alleen de overheid eist er >1 juli (weer) 21% over, en dat dien jij te betalen. De overeengekomen prijs is volgens mij nog steeds hetzelfde.
Dus hij draagt namens mij meer af? Maar ik betaal niet meer?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door sjohie »

Joepie Joepie schreef:
sjohie schreef:Hij brengt je de afgesproken prijs in rekening, alleen de overheid eist er >1 juli (weer) 21% over, en dat dien jij te betalen. De overeengekomen prijs is volgens mij nog steeds hetzelfde.
Dus hij draagt namens mij meer af? Maar ik betaal niet meer?
Jij betaalt 21% ipv de 6% tot aan 1 juli, dus jij betaalt meer. De consument betaald de btw, niet het bedrijf.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

sjohie schreef:
Joepie Joepie schreef:
sjohie schreef:Hij brengt je de afgesproken prijs in rekening, alleen de overheid eist er >1 juli (weer) 21% over, en dat dien jij te betalen. De overeengekomen prijs is volgens mij nog steeds hetzelfde.
Dus hij draagt namens mij meer af? Maar ik betaal niet meer?
Jij betaalt 21% ipv de 6% tot aan 1 juli, dus jij betaalt meer. De consument betaald de btw, niet het bedrijf.
Je gaat iets te snel voor mij:
- Ik heb prijs afgesproken inclusief btw (wist verhouding materiaal en arbeid ook helemaal niet)
- En vertraging komt niet door mij

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door prem »

Joepie Joepie schreef:Hoi Allen,

Het is nog geen 1 Juli, maar mijn aannemer geeft reeds aan dat hij in verband met drukte zijn oplevering niet tijdig kan afronden.

In de laatste fase van de onderhandelingen heb ik een afgeronden prijs inclusief BTW voorgesteld en die heeft hij geaccepteerd.
- Mag hij mij nu meer in rekening gaan brengen? (vooralsnog even onafhankelijk van of het eerlijk is)

Groetjes,

Joep
Staat er in het contract een percentage?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

prem schreef:Staat er in het contract een percentage?
Ja, twee zelfs (21% en 6%), maar niet over over welke bedragen, alleen een totaal bedrag.
- Onderliggende bedragen alle inclusief btw (dat wil zeggen niet zonder btw en ook niet gespecifieerd welk btw tarief)
- En onderliggende bedragen tellen door korting ook niet op tot totaal bedrag

Jullie huidige prijs voor 2x prefab dakkappelen (inclusief afvoer, etc) = X
- Voor Y in combinatie met verdiept profiel en 4x horren hebben we direct een overeenkomst.


Beste Joep, gezien de tijd die ik er tot nu toe ingestoken heb laat ik de opdracht niet aan mijn neus voorbij gaan en ga ik akkoord met Y

Y < X, Y duidelijk inclusief btw

PS: Prijs is nu 6% hoger --> Arbeid is ~50%

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

Het maakt niet uit of je een prijs hebt afgesproken met of zonder BTW. een ondernemer heeft het recht om de BTW verhoging door te rekenen aan zijn klant.
of hij dat wel of niet doet, hangt af van wat jullie hebben afgesproken.
als hij niet specifiek heeft aangegeven af te zien van het doorberekenen van deze verhoging, dan mag hij dit gewoon doen.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:Het maakt niet uit of je een prijs hebt afgesproken met of zonder BTW. een ondernemer heeft het recht om de BTW verhoging door te rekenen aan zijn klant.
Dat klopt.
Wat wel zuur is, dat ondernemer afgesproken levertijd niet waar maakt, en dat juist daardoor de klant dupe is van extra BTW.
Coulance van bedrijf zou op zijn plaats zijn, of kunnen ze niet gewoon alvast de factuur sturen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

zeker zuur.
maar ik lees nergens iets waaruit blijkt dat er al enige vorm van communicatie is geweest hierover tussen de aannemer en TS.
wie weet is deze aannemer het helemaal niet van plan

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

16again schreef:
kokka schreef:Het maakt niet uit of je een prijs hebt afgesproken met of zonder BTW. een ondernemer heeft het recht om de BTW verhoging door te rekenen aan zijn klant.
Dat klopt.
Wat wel zuur is, dat ondernemer afgesproken levertijd niet waar maakt, en dat juist daardoor de klant dupe is van extra BTW.
Coulance van bedrijf zou op zijn plaats zijn, of kunnen ze niet gewoon alvast de factuur sturen?
Levertijd op offerte is 5-6 weken en na goedkeuring vergunning heeft hij 7.5 week tot 1 Juli (gehad).
- Hij heeft het gewoon (te) druk en geeft voorkeur aan andere projecten, dat is zijn keuze
- Dan is ~6% in mijn ogen toch een beetje het risico van zijn vak

PS: Het is geen heel klein bedrijf en voor mij is het bedrag significant...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kokka schreef:zeker zuur.
maar ik lees nergens iets waaruit blijkt dat er al enige vorm van communicatie is geweest hierover tussen de aannemer en TS.
wie weet is deze aannemer het helemaal niet van plan
Jawel, hij vraag 776 Euro extra...
- Maar ik heb hem gevraagd het "thuis" te overleggen

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

oh ok, dat stukje had ik dus even gemist.
ik denk dat de enige manier om hier wat aan te doen, goed overleg is.
wettelijk staat hij in zijn recht. de factuurdatum is niet van belang, het gaat om de datum waarop het werk wordt uitgevoerd.

stofzuigertje

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je voor Dinsdag 30 juni betaalde en niet vermeld of het al klaar is...

Wel een risico als hij het niet of niet goed afmaakte maar ik verwacht dat er erg veel voor 30 juni betaald gaat worden.
Op vrijdag 26 juni betalen en kan is het bij elke bank op 29 juni binnen, en 1e week Juli doen ze op papier niets!

Verder is met die 5000 ontslagen de kans op controle nihil om het eens netjes te zeggen!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door kokka »

stofzuigertje schreef:Als je voor Dinsdag 30 juni betaalde en niet vermeld of het al klaar is...

Wel een risico als hij het niet of niet goed afmaakte maar ik verwacht dat er erg veel voor 30 juni betaald gaat worden.
Op vrijdag 26 juni betalen en kan is het bij elke bank op 29 juni binnen, en 1e week Juli doen ze op papier niets!

Verder is met die 5000 ontslagen de kans op controle nihil om het eens netjes te zeggen!
het gaat er niet om wanneer je betaalt, de datum voor de BTW op arbeid is wanneer deze daadwerkelijk uitgevoerd wordt. de ondernemer moet de BTW afdragen, en als hij gaat lopen knoeien met de uitvoerdatum is hij dadelijk de klos.

stofzuigertje

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Klopt ik weet hoe nihil de controle is en hoe bewijs je het als pas later de BTW aangifte komt...

Als ik vandaag werk doe ik pas 30 juni aangifte, en soms later omdat niet alle bonnen binnen zijn, dus voor 31 juli, net of ik iets terug kreeg of moet afdragen....

Ik kan natuurlijk op 29 juni een keuken plaatsen... en voor garantie later het echt plaatsen en dat mag wel... voor garantie betaal je niets en als je de keuken niet in woonkamer wil....
Zo werkt dat dus!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door moederslink »

Joepie Joepie schreef: In de laatste fase van de onderhandelingen heb ik een afgeronden prijs inclusief BTW voorgesteld en die heeft hij geaccepteerd.
Dit is wat ik lees~~~afspraak is dus afspraak.
Probeer dit afgesproken bedrag dus ook voor 1 juli te betalen.
En over de werkzaamheden na 1 juli goed communiceren en er uit proberen te komen tot beider tevredenheid.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik ga hem op een ander punt iets gunnen en zal jullie laten horen hoe hij reageert...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:
stofzuigertje schreef:Als je voor Dinsdag 30 juni betaalde en niet vermeld of het al klaar is...

Wel een risico als hij het niet of niet goed afmaakte maar ik verwacht dat er erg veel voor 30 juni betaald gaat worden.
Op vrijdag 26 juni betalen en kan is het bij elke bank op 29 juni binnen, en 1e week Juli doen ze op papier niets!

Verder is met die 5000 ontslagen de kans op controle nihil om het eens netjes te zeggen!
het gaat er niet om wanneer je betaalt, de datum voor de BTW op arbeid is wanneer deze daadwerkelijk uitgevoerd wordt. de ondernemer moet de BTW afdragen, en als hij gaat lopen knoeien met de uitvoerdatum is hij dadelijk de klos.
Maar als je begint met de klus, maar deze eindigt na 1 juli dan is volgens mij het arbeidsloon 6%. Dus hij zou kunnen beginnen op 29 juni met (bijvoorbeeld) het in de muur slaan van wat spijkers.

Correctie: dat is dus niet het geval lees ik nu. De klus moet voor die datum afgerond zijn. JAMMER :x

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hogere BTW rekenen door late levering - buiten mijn invloed

Ongelezen bericht door olaf79 »

Joepie Joepie schreef:Ik ga hem op een ander punt iets gunnen en zal jullie laten horen hoe hij reageert...
Is niet zo relevant. De aannemer is verplicht om 21% btw te rekenen. En hij heeft ook het recht om die 21% door te berekenen aan de klant. Dit is immers een door de overheid opgelegde toeslag.

Gesloten