Laadpalen bij appartementen
-
- Berichten: 1459
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Laadpalen bij appartementen
Wij orienteren ons op de mogelijkheden om laadpalen te plaatsen bij ons gebouw met 25 parkeerplaatsen op ons eigen terrein. Ik kan niet vinden of we kunnen kiezen voor een dikke kabel, met simpel gezegd bij elke parkeerplaats een T-stuk omhoog dat afgedopt wordt totdat de betreffende eigenaar besluit om voor zijn parkeerplaats een laadpaal aan te schaffen (vanuit de gedachte dat dan op dat moment niet gegraven hoeft te worden). De vragen die opdoemen zijn: kan zoiets uberhaupt en wat is nodig aan capaciteitsuitbreiding in de elektrische installatie van de VVE voor (op termijn) dat aantal laadpalen ? Wat komt er nog meer bij kijken ?? Weet iemand een website waar dergelijke informatie te vinden is?
We willen ons globaal orienteren zodat we weten waar we aan moeten denken en op moeten letten, voordat we offertes gaan aanvragen.
We willen ons globaal orienteren zodat we weten waar we aan moeten denken en op moeten letten, voordat we offertes gaan aanvragen.
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Laadpalen bij appartementen
Mogelijk begrijp ik u helemaal verkeerd maar u denkt dus niet aan één of meerdere gedeelde laadpalen maar wil individuele plekken al dan niet voorzien van een laadpaal? Worse case staan er dan over 10 jaar 25 laadpalen?
Re: Laadpalen bij appartementen
je hebt voor elke laadpaal toch minimaal 11KW aan vermogen nodig wil je nog een beetje fatsoenlijke laadtijden halen. zeker als je besluit om niet bij elke parkeerplaats een eigen paal te zetten wil je niet dat auto's heel lang aan de stekker hangen.
als je mogelijk 25 palen van 11 kw kwijt wil kunnen op je net dan zal je een aardig zware aansluiting moeten hebben met
zie maar eens overeenstemming te bereiken met de bewoners die niet van plan zijn electrisch te gaan rijden
als je mogelijk 25 palen van 11 kw kwijt wil kunnen op je net dan zal je een aardig zware aansluiting moeten hebben met
zie maar eens overeenstemming te bereiken met de bewoners die niet van plan zijn electrisch te gaan rijden
Re: Laadpalen bij appartementen
Niet alle auto's laden tegelijkertijd en er zijn laadsystemen op de markt die het slim regelen. 11kW laders zijn niet bedoeld om je auto heel snel op te laden maar meer om 's ochtends weer een volle accu te hebben. Of je dan direct op gaat laden als je thuis komt of na 3 uur is niet zo relevant.Kokka1 schreef: ↑08 dec 2023 16:28je hebt voor elke laadpaal toch minimaal 11KW aan vermogen nodig wil je nog een beetje fatsoenlijke laadtijden halen. zeker als je besluit om niet bij elke parkeerplaats een eigen paal te zetten wil je niet dat auto's heel lang aan de stekker hangen.
als je mogelijk 25 palen van 11 kw kwijt wil kunnen op je net dan zal je een aardig zware aansluiting moeten hebben met
zie maar eens overeenstemming te bereiken met de bewoners die niet van plan zijn electrisch te gaan rijden
Re: Laadpalen bij appartementen
Het is volgens mij juist welde bedoeling dat elke parkeerplaats een eigen laadpaal krijgt. Kan je ook met 3,5 Kw volstaan.
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Laadpalen bij appartementen
Iedereen zijn eigen paal is vrij ongebruikelijk en duur. Je moet iets regelen om of een extra dikke aanvoer te trekken of de leverantie beperken. Afijn bespreek het idee gewoon met potentiële leveranciers. En dan kan het alsnog de beste keuze zijn als de VVE het er voor over heeft.
Re: Laadpalen bij appartementen
Zelfs met 11kw duurt het nog een uur of 6 a 7 om mijn auto weer vol te laden, ik heb dus een 22kw lader gekocht. Vooral als je na een lange rit vrij snel weg moet is het fijn als je sneller kan laden. Er zijn inderdaad slimme systemen op de markt, maar als er potentieel 25 laders komen te staan heb je sowieso behoorlijk wat vermogen nodig.rwolters schreef: ↑08 dec 2023 17:38Niet alle auto's laden tegelijkertijd en er zijn laadsystemen op de markt die het slim regelen. 11kW laders zijn niet bedoeld om je auto heel snel op te laden maar meer om 's ochtends weer een volle accu te hebben. Of je dan direct op gaat laden als je thuis komt of na 3 uur is niet zo relevant.Kokka1 schreef: ↑08 dec 2023 16:28je hebt voor elke laadpaal toch minimaal 11KW aan vermogen nodig wil je nog een beetje fatsoenlijke laadtijden halen. zeker als je besluit om niet bij elke parkeerplaats een eigen paal te zetten wil je niet dat auto's heel lang aan de stekker hangen.
als je mogelijk 25 palen van 11 kw kwijt wil kunnen op je net dan zal je een aardig zware aansluiting moeten hebben met
zie maar eens overeenstemming te bereiken met de bewoners die niet van plan zijn electrisch te gaan rijden
Re: Laadpalen bij appartementen
Toch niet erg? En niet iedereen gebruikt alles elke dag op.
Maar iedereen zal zijn eigen vaste parkeerplek hebben, dus waar komen de laders?
Maar iedereen zal zijn eigen vaste parkeerplek hebben, dus waar komen de laders?
Re: Laadpalen bij appartementen
Soms is het niet erg, soms is het nodig om in korte tijd flink bij te kunnen laden. Je wil niet naar een openbare laadpaal, daar betaal je de hoofdprijs
Re: Laadpalen bij appartementen
En dan? Een rooster wie wanneer bij een laadpaal mag staan?
Re: Laadpalen bij appartementen
22kW? Je bent waarschijnlijk zeer slecht geïnformeerd want een normale huisaansluiting levert maximaal ongeveer 17kW.Kokka1 schreef: ↑08 dec 2023 19:33Zelfs met 11kw duurt het nog een uur of 6 a 7 om mijn auto weer vol te laden, ik heb dus een 22kw lader gekocht. Vooral als je na een lange rit vrij snel weg moet is het fijn als je sneller kan laden. Er zijn inderdaad slimme systemen op de markt, maar als er potentieel 25 laders komen te staan heb je sowieso behoorlijk wat vermogen nodig.
Het gebeurt de meeste eigenaren van een auto zeer zelden dat ze na een lange rit vrij snel weer een lange rit moeten maken. Voor de meeste gebruikers die thuis op de eigen parkeerplaats / oprit kunnen laden volstaat een 3,6kW laadpaal in de praktijk prima. In een nacht kun je dan 35-40 kWh laden en kun je als de accu vrijwel helemaal leeg was op het moment dat de auto geparkeerd werd volgende ochtend alweer 250km rijden.
Re: Laadpalen bij appartementen
Er zullen aparte stroom leidingen aangelegd moeten worden.
Dan kom je op een jarenlange wachtlijst.
Hier kan zelfs een nieuw zorgcentrum voorlopig niet in gebruik genomen worden omdat er eerst middenspannings leidingen aangelegd moeten worden. Van het gas af en auto's op stroom. Dat is een electrische energie crisis.
Dan kom je op een jarenlange wachtlijst.
Hier kan zelfs een nieuw zorgcentrum voorlopig niet in gebruik genomen worden omdat er eerst middenspannings leidingen aangelegd moeten worden. Van het gas af en auto's op stroom. Dat is een electrische energie crisis.
Re: Laadpalen bij appartementen
Hier in de buurt stond er 7 maanden een diesel aggregaat bij het nieuwe zorgcentrum. Dat lijkt me goedkoper dan de tent maanden dicht houden.
Re: Laadpalen bij appartementen
Gemiddeld ben je dan binnen 2 uur klaar.
Nederlandse personenauto's rijden gemiddeld 12000 km per jaar. Dat is 33 km per etmaal. Met een geschat verbruik van 5 km / kWh betekent dat dat auto's gemiddels 6.6 kWh per etmaal moeten laden. Er van uitgaande dat ze daar gemiddeld ruim 12 uur voor hebben dan ben je met ongeveer 0.5 kW per auto klaar, oftewel met 12.5 kW.
Nou zijn dat natuurlijk gemiddelden en zullen er altijd uitschieters zijn, zowel in de vorm van veel-rijders als momenten dat er veel vraag is (bijvoorbeeld weekdag vs weekend). Aan de andere kant is het ook weer niet onwaarschijnlijk dat veelrijders op de zaak kunnen laden (wat als het kan zeer voordelig is wegens de lagere belastingen voor grootverbruikers). Ik zou je installatie dus iets groter ontwerpen, maar lang niet zo groot als sommign hier kennelijk nodig achten. En als er mensen zijn die echt van mening zijn dat er 7, 11 of zelfs 22 kW per aansluiting nodig is dan moet je de hoofdprijs ook gewoon aan die mensen doorberekenen.
Re: Laadpalen bij appartementen
De netbeheerder zal dat wel voorrekenen.
Re: Laadpalen bij appartementen
Ben ik dan de enige die denkt 'waar maken we ons druk om?'. Iedereen kan toch gewoon zijn auto opladen bij een snellaadstation en m vervolgens thuis neer zetten? Mensen met een benzine auto die vullen m al jaren ergens anders
Re: Laadpalen bij appartementen
Op het vullen van de benzinetank kun je wachten, de accu (snel)laden duurt aanmerkelijk langer.
Re: Laadpalen bij appartementen
Alle parkeerplaatsen van laadpaal optie voorbereiden dus wel de kabels laten leggen maar pas aansluiten als een bewoner een elektrische auto aanschaft is veel goedkoper te realiseren dan pas als een bewoner er om vraagt want dan moet er weer een kabel getrokken worden.
Ik verwacht wel veel weerstand van de leden want niet elk lid is gecharmeerd van een elektrische auto en gaat er zeker niet aan mee betalen.
Wat u zou kunnen doen is een peiling onder de leden uitvoeren en als er behoefte aan laadpalen bestaat de aanleg uit te besteden aan een externe partij die ook de kostenadministratie op zich neemt.
Ik verwacht wel veel weerstand van de leden want niet elk lid is gecharmeerd van een elektrische auto en gaat er zeker niet aan mee betalen.
Wat u zou kunnen doen is een peiling onder de leden uitvoeren en als er behoefte aan laadpalen bestaat de aanleg uit te besteden aan een externe partij die ook de kostenadministratie op zich neemt.
Jannie1951
vindt dit leuk