LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

Capture3.JPG
(40.76 KiB) 4269 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door Eveohrev op 27 jun 2017 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat ligt er aan wat er in de ontbindende voorwaarden staat. Maar een stijlere hoek betekend meer ruimte juist.

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

NeoDutchio schreef:Dat ligt er aan wat er in de ontbindende voorwaarden staat. Maar een stijlere hoek betekend meer ruimte juist.
Dat klopt maar het dan loopt nu door tot op 67 cm hoogte op de 1e etage ipv 150 cm en daardoor lever ik dus effectieve ruimte in.

Heb het ook meteen even toegevoegd in het orginele bericht

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door sjohie »

Eveohrev schreef:
Capture3.JPG
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,

Als de hoek groter wordt, zou de nokhoogte op de zolder hoger worden lijkt me? Maar op de linkerschets waar 50 graden staat, en ik dus van aanneem dat dit de brochure is, is die hoger als bij de rechter tekening waar de 55 graden op staat. Blijkbaar zijn er niet alleen met versies van het ontwerp wat dingen door elkaar gegaan, maar ook binnen de tekeningen zelf.

Ik zou even de documenten en tekeningen bij het definitieve koopcontract bekijken, die moeten als het goed is versie-/reviesienummers, en een datum hebben. Als het daar hetzelfde instaat als in de brochure kan dit natuurlijk niet zomaar, tenzij er door een last-minute zienswijze op het bestemmingsplan ofzo, nog iets gewijzigd moest worden. Maar dat zouden ze dan tenminste duidelijk, dus onderbouwd, moeten hebben gecommuniceerd.

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

sjohie schreef:
Eveohrev schreef:
Capture3.JPG
Beste,

Ik heb een aantal maanden terug het koopcontract getekend voor een Nieuwbouw woning.

Nu was ik hier erg snel bij dus mijn keuze was gebaseerd op de brochure van de makelaar/aannemer.

Nu heb ik vorige week de definitieve tekeningen gekregen en nu blijk dat de hellingshoek van het dak van 50 graden naar 55 graden is gegaan en het dak verder doorloopt (zie bijlage) eerst liep het dak door tot 150 cm hoogte op de 1e etage en nu tot op 67 cm.

Hierdoor moet ik behoorlijk wat effectieve ruimte inleveren op de 1e etage!

Heb ik hier een poot om op te staan? Of heeft de aannemer hier alle recht toe?

Met vriendelijke groet,

Als de hoek groter wordt, zou de nokhoogte op de zolder hoger worden lijkt me? Maar op de linkerschets waar 50 graden staat, en ik dus van aanneem dat dit de brochure is, is die hoger als bij de rechter tekening waar de 55 graden op staat. Blijkbaar zijn er niet alleen met versies van het ontwerp wat dingen door elkaar gegaan, maar ook binnen de tekeningen zelf.

Ik zou even de documenten en tekeningen bij het definitieve koopcontract bekijken, die moeten als het goed is versie-/reviesienummers, en een datum hebben. Als het daar hetzelfde instaat als in de brochure kan dit natuurlijk niet zomaar, tenzij er door een last-minute zienswijze op het bestemmingsplan ofzo, nog iets gewijzigd moest worden. Maar dat zouden ze dan tenminste duidelijk, dus onderbouwd, moeten hebben gecommuniceerd.
Ten tijde van het tekenen van het koopcontract was de enige tekening die beschikbaar was de tekening in de brochure (de linker inderdaad). Sindsdien is over deze wijziging niks gecommuniceerd zelfs niet bij het aanleveren van de "definitieve tekening"

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt erop dat de bouwer de maximale goot hoogte over het hoofd had gezien. Dat wordt vaak door de gemeente als eis gegeven. Daar is dan dus niets aan te doen. Wel erg slordig en ik kan mij voorstellen dat dit voor iemand een goede reden is om van de koop af te zien. Maar verder lijkt het mij moeilijk om de 'schade' in een bedrag uit te drukken.

Wellicht kun je nog iets met hoeveel de gestandaardiseerde woonoppervlakte is afgenomen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U heeft een brochure en een verbintelijke beschrijving van alle technische installaties als verkoopbrochure gekregen. De tekening was klaarblijkelijk een ontwerp. Ik spot op de eerste etage links een dakraam? Kijk eens in de brochure of 'wijzigingen zijn voorbehouden'?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u lid bent van de Vereniging Eigen Huis (VEH) dan zou ik me tot hen wenden, of zo snel mogelijk er lid van worden. Dit is echt de enige club die aan de kant van de woningbezitter staat, niemand anders van al diegenen die u inmiddels heel vriendelijk benaderd hebben maar u nu wel met dit probleem opschepen.

Bij de VEH zitten de echte (juridisch) deskundigen op dit gebied en zij kunnen u met deze kwestie verder helpen. Deze gebeurtenis is zeker geen uitzondering. Regelmatig lees ik in hun magazine verhalen met een gelijkwaardige strekking en hoe de deskundigen van de VEH dat met en voor hun leden hebben opgelost. Vecht niet in uw eentje tegen makelaar, aannemer of projectontwikkelaar, want dat verliest u gegarandeerd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het lijkt me niet dat je als aannemer zo maar iets mag veranderen aan het ontwerp, en als je dat wel doet dan dien je dat te communiceren en mensen gelegenheid te geven van de koop af te zien. Nu lijkt het meer op slikken of stikken...zo werkt dat dus niet...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Juist tegen deze gewilde onduidelijkheden wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd door diezelfde VEH:

- VEH over contractstukken:
In de contractstukken is vastgelegd wat u krijgt. Meestal is het een verkoopbrochure met daarin een korte omschrijving en enkele tekeningen. Vaak is de informatie te summier: hoe minder er op schrift staat, hoe meer vrijheid de aannemer heeft.


- Een SRK-jurist: Mag een aannemer de bouwtekening zomaar wijzigen?
Heeft u een model koop-/aannemingsovereenkomst gesloten met de aannemer? Dan kunt u in principe eisen dat hij zich aan die overeenkomst en de bijbehorende tekeningen houdt. Dit geldt niet als de wijziging van de tekening om technische redenen noodzakelijk is. In dat geval heeft het geen zin om van de aannemer te eisen dat hij zich aan de tekening houdt. Verder zegt de jurist: "Vindt u dat de wijziging afbreuk doet aan de waarde, de kwaliteit, het uiterlijk, het aanzien en/of de bruikbaarheid van de woning? Dan kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding".
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 27 jun 2017 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door rvjapio »

Lees een sop https://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwe ... -koop_.htm . Hier wordt aangegeven dat de afwijkingen van de brochure duidelijk moeten zijn wilt u de aannemer aan kunnen spreken.

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

hänschen klein schreef:U heeft een brochure en een verbintelijke beschrijving van alle technische installaties als verkoopbrochure gekregen. De tekening was klaarblijkelijk een ontwerp. Ik spot op de eerste etage links een dakraam? Kijk eens in de brochure of 'wijzigingen zijn voorbehouden'?
Heb de brochure nagekeken. Nergens staat wijzigingen voorbehouden!

Ik heb ook meteen aangemeld bij VEH en zal ook contact met ze opnemen.

16again
Berichten: 16128
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door 16again »

De bewoonbare oppervlakte van de woning wordt kleiner. Alleen vloeroppervlak waar de hoogte tot plafond/schuin dak minimaal 1,5 meter is telt mee. Door lagere dak is oppervlak kleiner , en de prijs dient hier m.i. navenant op aangepast te worden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Eveohrev schreef:
hänschen klein schreef:U heeft een brochure en een verbintelijke beschrijving van alle technische installaties als verkoopbrochure gekregen. De tekening was klaarblijkelijk een ontwerp. Ik spot op de eerste etage links een dakraam? Kijk eens in de brochure of 'wijzigingen zijn voorbehouden'?


Heb de brochure nagekeken. Nergens staat wijzigingen voorbehouden!

Ik heb ook meteen aangemeld bij VEH en zal ook contact met ze opnemen.


Geen duidelijke rechten: Ontleent aan de eerdere informatie van @rvjapio:
Een artist impression of maquette geeft een globaal beeld over hoe de woning er uit gaat zien. Bij een artist impression gaat het vaak om schetsen en/of (verkoop)brochures die een grafische voorstelling geven van de te bouwen woning.
Aan artist impressions en maquettes kunt u in het algemeen geen rechten ontlenen. Dat wil zeggen dat u geen bezwaar kunt maken of schade kunt eisen als u woning te zijner tijd niet helemaal lijkt op de tekeningen in de (verkoop)brochure of de maquette. Pas als de schetsen en modellen min of meer misleidend zijn geweest, kunt u de aannemer hier op aanspreken.

atlas1302

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wat denkt u van de inhoud van het huis, de M3. De nokhoogte is aardig hoger door die 55 graden maar de borstwering daar in tegen lager. En inderdaad dat zal waarschijnlijk te maken hebben met dakgoot hoogte, dat is een bepalende eis voor woningen in veel gemeenten.

Ik persoonlijk vind een grote kap wel mooier, en uw pand juist meer uitstraling heeft hierdoor. VEH lijkt me dan ook de juiste weg om in te slaan als u het er toch niet mee eens bent.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door renewouters »

hänschen klein schreef:Juist tegen deze gewilde onduidelijkheden wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd door diezelfde VEH:

- VEH over contractstukken:
In de contractstukken is vastgelegd wat u krijgt. Meestal is het een verkoopbrochure met daarin een korte omschrijving en enkele tekeningen. Vaak is de informatie te summier: hoe minder er op schrift staat, hoe meer vrijheid de aannemer heeft.
Niet alleen dat, maar vaak zijn de detailtekeningen nog niet gemaakt op het moment dat de woningen worden verkocht. Pas bij een bepaald percentage verkochte woning worden de echte kosten gemaakt. Niet op voorhand.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door kweenie »

hänschen klein schreef: Aan artist impressions en maquettes kunt u in het algemeen geen rechten ontlenen. Dat wil zeggen dat u geen bezwaar kunt maken of schade kunt eisen als u woning te zijner tijd niet helemaal lijkt op de tekeningen in de (verkoop)brochure of de maquette. Pas als de schetsen en modellen min of meer misleidend zijn geweest, kunt u de aannemer hier op aanspreken. [/i]
De eerste tekening lijkt mij meer dan een artist impression, Als er maten worden aangegeven bij zo'n tekening, dan zul je er vanuit moeten kunnen gaan dat die een reële indruk geven van het eindresultaat. Dat de nok geen 380 is maar 377 is dan geen groot verschil, maar als er eerst wordt aangegeven dat de dakhoek 55 graden is en die later maar 50 graden blijkt te worden, dan is dat wel een (te) groot verschil om zomaar aan voorbij te gaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
hänschen klein schreef: Aan artist impressions en maquettes kunt u in het algemeen geen rechten ontlenen. Dat wil zeggen dat u geen bezwaar kunt maken of schade kunt eisen als u woning te zijner tijd niet helemaal lijkt op de tekeningen in de (verkoop)brochure of de maquette. Pas als de schetsen en modellen min of meer misleidend zijn geweest, kunt u de aannemer hier op aanspreken. [/i]
De eerste tekening lijkt mij meer dan een artist impression, Als er maten worden aangegeven bij zo'n tekening, dan zul je er vanuit moeten kunnen gaan dat die een reële indruk geven van het eindresultaat. Dat de nok geen 380 is maar 377 is dan geen groot verschil, maar als er eerst wordt aangegeven dat de dakhoek 55 graden is en die later maar 50 graden blijkt te worden, dan is dat wel een (te) groot verschil om zomaar aan voorbij te gaan.
Die 5 graden is een fundamentele wijzing, en zou middels een revisietekening traceerbaar moeten zijn. Wij, naja het ingenieursbureau waar ik werk, zetten nooit maten in een illustratie of artist impression, juist hierom.

Eveohrev
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2017 11:10

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door Eveohrev »

In de brochure stonden best uitgebreide tekeningen (zie bijlage) dit zijn naar mijn opinie niet artist impresions.

Het probleem is alleen dat ik deze tekeningen nooit los heb gekregen, dus geen revisie nummer of iets dergelijks heb.

Ik heb VEH gebeld en volgens hun geen juridisch recht aangezien aan de brochure geen rechten kunnen worden verleend.

Ben nu afhankelijk van de "goodwill" van de aannemer om mij tegemoet te komen.
Bijlagen
Capture3.JPG
(31.01 KiB) 4010 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nieuwbouwhuis brochure anders dan definitieve tekening

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ben nu afhankelijk van de "goodwill" van de aannemer om mij tegemoet te komen.

Wat stelt u zich hierbij dan voor? Terugtreden, financiële tegemoedkoming, gratis extrawensen vervullen ...
Hoe ik het met dat (vermoedelijke) dakraam op de eerste verdieping? Extra of vervallen?

Gesloten