LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ondeugdelijke aanpassing spant (icm plaatsing dakkapellen)
-
Ondeugdelijke aanpassing spant (icm plaatsing dakkapellen)
Help!!!
Ik heb twee dakkapellen laten plaatsen, waarbij ook een spant aanpassing is doorgevoerd (aan een kant van dak, zie foto).
In zowel offerte aanvraag als mijn order bevestiging heb ik expliciet duidelijk gemaakt dat ik zonnepanelen op het dak wil plaatsen (boven en onder dakkapel). Werkzaamheden hebben reeds naar tevredenheid plaats gevonden en het overeengekomen bedrag is volledig betaald (inclusief 275 Euro voor aanpassing spant). Nu weigert het betreffende bedrijf echter te (her)bevestigen of spant aanpassing wel deugdelijk genoeg is om zonnepanelen te plaatsen en biedt mij daarvoor een constructie berekening a 600 Euro aan.
Heb ik 275 Euro betaald voor op goed geluk door midden zagen van bestaand spant (en plaatsen van twee balken ter versteviging - niet zichtbaar op foto)?
Groetjes,
Joepie
PS: Ik heb klacht ook aangemeld bij ConsuWijzer
Ik heb twee dakkapellen laten plaatsen, waarbij ook een spant aanpassing is doorgevoerd (aan een kant van dak, zie foto).
In zowel offerte aanvraag als mijn order bevestiging heb ik expliciet duidelijk gemaakt dat ik zonnepanelen op het dak wil plaatsen (boven en onder dakkapel). Werkzaamheden hebben reeds naar tevredenheid plaats gevonden en het overeengekomen bedrag is volledig betaald (inclusief 275 Euro voor aanpassing spant). Nu weigert het betreffende bedrijf echter te (her)bevestigen of spant aanpassing wel deugdelijk genoeg is om zonnepanelen te plaatsen en biedt mij daarvoor een constructie berekening a 600 Euro aan.
Heb ik 275 Euro betaald voor op goed geluk door midden zagen van bestaand spant (en plaatsen van twee balken ter versteviging - niet zichtbaar op foto)?
Groetjes,
Joepie
PS: Ik heb klacht ook aangemeld bij ConsuWijzer
- Bijlagen
-
- SpantAanpassing_Klacht.JPG (24.25 KiB) 5138 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Ondeugdelijke aanpassing spant (icm plaatsing dakkapellen)
Moeilijk te zien op de foto en al helemaal niet te beoordelen vanuit bouwtechnisch oogpunt. Het lijkt mij dat dit de "normale" aanpassing is die benodigd is om het gewicht van de dakkapel correct te verdelen over de dragende constructie. Of dit afdoende is voor de plaatsing van zonnepanelen hangt uiteraard ook nog eens af van het aantal panelen en de soort. Ik kan me op zich voorstellen dat het bedrijf hier niet zonder meer een garantie voor afgeeft, het risico zou groot zijn aangezien zij ook al niet weten wat u precies gaat plaatsen.Joepie Joepie schreef: Ik heb twee dakkapellen laten plaatsen, waarbij ook een spant aanpassing is doorgevoerd (aan een kant van dak, zie foto).
Het beste lijkt mij om een onafhankelijk bouwtechnisch bedrijf te laten bekijken of de huidige constructie geschikt is voor de zonne-installatie die u voor ogen heeft. Dat zal helaas niet zonder kosten gaan.
-
Hoi newmikey,
Dank voor je reactie, maar mag ik niet verwachten dat degene die het spant aanpast, waarbij ik aangeef zonnepanelen te willen plaatsen, de aanpassing zodanig doet zodat hij kan aangeven dat "normale" panelen geen probleem zijn?
Bovendien moet zo’n bouwtechnische bedrijf informatie krijgen over hun dakkapel en zo'n zelfde analyse moet dat dakkapelbedrijf toch al gedaan hebben VOORDAT ze een stuk uit mijn spant ging zagen?
Groetjes,
Joepie
Dank voor je reactie, maar mag ik niet verwachten dat degene die het spant aanpast, waarbij ik aangeef zonnepanelen te willen plaatsen, de aanpassing zodanig doet zodat hij kan aangeven dat "normale" panelen geen probleem zijn?
Bovendien moet zo’n bouwtechnische bedrijf informatie krijgen over hun dakkapel en zo'n zelfde analyse moet dat dakkapelbedrijf toch al gedaan hebben VOORDAT ze een stuk uit mijn spant ging zagen?
Groetjes,
Joepie
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe diegene dat had kunnen weten op basis van beperkte informatie over de geuite wens panelen te plaatsen. Hoeveel? Welk type? Gewicht zonnepanelen is 10 tot 15 kg per m2 dus dat maakt wel erg veel uit voor de aanpassing.Joepie Joepie schreef:Dank voor je reactie, maar mag ik niet verwachten dat degene die het spant aanpast, waarbij ik aangeef zonnepanelen te willen plaatsen, de aanpassing zodanig doet zodat hij kan aangeven dat "normale" panelen geen probleem zijn?
Ik ga er van uit dat een bouwtechisch bedrijf de mogelijkheden prima kan beoordelen zonder verdere info over de dakkapel maar ik ben ook maar een simpele ziel op dit gebied dus ik zou zeggen, vraag eens wat rond.Bovendien moet zo’n bouwtechnische bedrijf informatie krijgen over hun dakkapel en zo'n zelfde analyse moet dat dakkapelbedrijf toch al gedaan hebben VOORDAT ze een stuk uit mijn spant ging zagen?
-
Kijk, dat had de verkoper van dakkapellen toch kunnen vragen voordat hij de zaag in mijn spant liet zetten voor 275 Euro?newmikey schreef:Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe diegene dat had kunnen weten op basis van beperkte informatie over de geuite wens panelen te plaatsen. Hoeveel? Welk type? Gewicht zonnepanelen is 10 tot 15 kg per m2 dus dat maakt wel erg veel uit voor de aanpassing.Joepie Joepie schreef:Dank voor je reactie, maar mag ik niet verwachten dat degene die het spant aanpast, waarbij ik aangeef zonnepanelen te willen plaatsen, de aanpassing zodanig doet zodat hij kan aangeven dat "normale" panelen geen probleem zijn?
Oh, maar dan is het voor het bedrijf dat dagelijks vergunningen aanvraag een fluitje van een cent....newmikey schreef:Joepie Joepie schreef:Ik ga er van uit dat een bouwtechisch bedrijf de mogelijkheden prima kan beoordelen zonder verdere info over de dakkapel maar ik ben ook maar een simpele ziel op dit gebied dus ik zou zeggen, vraag eens wat rond.Bovendien moet zo’n bouwtechnische bedrijf informatie krijgen over hun dakkapel en zo'n zelfde analyse moet dat dakkapelbedrijf toch al gedaan hebben VOORDAT ze een stuk uit mijn spant ging zagen?
Het bedrijf wil er gewoon niet later op aangesproken kunnen worden omdat ze eenvoudig niet weten wat er geplaatst gaat worden. Ze willen u best een bevestiging geven, deugdelijk onderbouwd via een constructie berekening. Alleen is dat niet gratis.Joepie Joepie schreef:Help!!!
Nu weigert het betreffende bedrijf echter te (her)bevestigen of spant aanpassing wel deugdelijk genoeg is om zonnepanelen te plaatsen en biedt mij daarvoor een constructie berekening a 600 Euro aan.
Het bedrijf heeft u natuurlijk ook wel een beetje leren kennen in de uitgebreide onderhandelingen voorafgaande aan de plaatsing, en misschien hebben ze hier op het forum meegelezen en hebben dus een beetje een indruk van u als consument gekregen.
U kunt er gerust vanuit gaan dat er panelen geplaatst kunnen worden, en als u de zaak niet vertrouwd, laat dan een constructie berekening doen, dan weet u het zeker.
-
Gerustheid, dat is het juiste woord. Als zij zeggen dat constructie tot bijvoorbeeld 20 kg /m2 aan zonnepanelen kan dragen vind ik het genoeg.riddert schreef:Het bedrijf wil er gewoon niet later op aangesproken kunnen worden omdat ze eenvoudig niet weten wat er geplaatst gaat worden. Ze willen u best een bevestiging geven, deugdelijk onderbouwd via een constructie berekening. Alleen is dat niet gratis.
U kunt er gerust vanuit gaan dat er panelen geplaatst kunnen worden, en als u de zaak niet vertrouwd, laat dan een constructie berekening doen, dan weet u het zeker.
Toen het spant werd doorgezaagd kwam het dak een paar cm naar beneden. Achteraf zei men dat dat normaal was. En als ik het niet vertrouwde dan kon ik er een paaltje onder zetten...
Waar heb ik de 275 Euro voor betaald?
U zit te vissen naar een reactie die in een vooropgezet straatje past. Van mij krijgt u die niet. U heeft zelf de overeenkomst getekend en bent akkoord gegaan met die 275 euro dus u zult zelf het antwoord het beste kunnen geven. Mijn kristallen bol is helaas even stuk.Joepie Joepie schreef: Toen het spant werd doorgezaagd kwam het dak een paar cm naar beneden. Achteraf zei men dat dat normaal was. En als ik het niet vertrouwde dan kon ik er een paaltje onder zetten...
Waar heb ik de 275 Euro voor betaald?
-
Da's eerlijke terugkoppeling
-
ConsuWijzer heeft terug gebeld.
Eerst het goede nieuws:
Het feit dat ik in zowel offerte aanvraag als order bevestiging expliciet heb aangegeven dat ik zonnepanelen op het dak wil plaatsen (boven en onder dakkapel) is voldoende om te verwachten dit kosteloos te (her)bevestigen. En bovendien indien noodzakelijk de benodigde aanpassingen aan het spant (in overleg) kosteloos door te voeren…
Dan het slechte nieuws:
Het bedrijf (b)lijkt om welke reden dan ook niet te zijn aangesloten bij BouwGarant. Dat is een keuze, maar dit betekent wel dat als wij er onderling niet uitkomen, dan zullen de proceskosten jammer genoeg snel gaan oplopen.
Ik heb ze zo net op de hoogte gebracht en ze twee weken de tijd gegeven om te bevestigen of ze willen proberen dit samen met mij in goed overleg op te lossen.
Eerst het goede nieuws:
Het feit dat ik in zowel offerte aanvraag als order bevestiging expliciet heb aangegeven dat ik zonnepanelen op het dak wil plaatsen (boven en onder dakkapel) is voldoende om te verwachten dit kosteloos te (her)bevestigen. En bovendien indien noodzakelijk de benodigde aanpassingen aan het spant (in overleg) kosteloos door te voeren…
Dan het slechte nieuws:
Het bedrijf (b)lijkt om welke reden dan ook niet te zijn aangesloten bij BouwGarant. Dat is een keuze, maar dit betekent wel dat als wij er onderling niet uitkomen, dan zullen de proceskosten jammer genoeg snel gaan oplopen.
Ik heb ze zo net op de hoogte gebracht en ze twee weken de tijd gegeven om te bevestigen of ze willen proberen dit samen met mij in goed overleg op te lossen.
-
En jawel, naast dakkapellen verkopen ze natuurlijk ook graag additionele accessoires, waaronder zonnepanelen...
- Bijlagen
-
- WBB_accessoires_incl_zonnepanelen.JPG (27.83 KiB) 4950 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
FYI: Ondernemer bevestigt schriftelijk garantie op spant aanpassing mbt eventuele plaatsing van zonnepanelen / -collectoren op bestaande schuine dak boven en onder dakkapel.