LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen Doorgezakt Dakkapel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Shinoby

Problemen Doorgezakt Dakkapel

Ongelezen bericht door Shinoby »

Goedendag,

Wij hebben problemen met ons in 2009 geplaatste dakkapel en zitten met ons handen in het haar hoe we dit moeten oplossen.

In 2009 is er bij ons een dakkapel geplaatst met een lengte van ongeveer 8,5 meter zonder scheidingswanden, epdm dakbedekking, vergunning gemeente en bouwtekeningen. Andere woningen in de buurt hebben soortgelijke dakkapellen.
Op een gegeven moment ontstond er in het midden van het dakkapel een scheur in de spouwmuur, enige tijd later scheurde een spanbalk van het huis onder het lage deel van het dakkapel.
Het bouwbedrijf kwam langs maar zei dat dat scheur niet erg was en de spanbalk al behoorlijk oud was.

Echter toen ik en mijn timmerman aan de plafondafwerking begonnen ontdekten we dat het plafond heel erg hol was.
Op het dak bleek een enorme laag (tot wel 4 a 5 cm water over het geheel) water te staan.
Dit bleek niet alleen een afwateringsprobleem te zijn, maar de dragende spanbalk was krom geplaatst en werd nog krommer door het water. (spanbalk/draagbalk lijkt te licht voor de afmeting)

Het bouwbedrijf nam toen wel actie en hebben het in eerste instantie hersteld door een 8,5 meter stalen T profiel (zware jongen 800-1000kg) aan de buitenkant over de spanbalk te plaatsen, getracht met veel brute domme kracht de spanbalk omhoog te duwen en deze met 50 rvs bouten vast te zetten. Gevolg een stug dakkapel en heel veel lekkage van de rvs bouten. Dit werd ook hersteld, maar de kromming bleef, het water bleef nog steeds op het dak staan en nu ook achter het T-profiel. Weer werd er hersteld, nu een extra schuin aflopend dakje met nieuwe epdm over het gehele dakkapel en een verhoging van de bovenste 2 pannen waardoor het water over het T-profiel kon komen.

Het water kan nu redelijk tot goed weg, echter de gevolgen werden erger.
Nu ligt er een zware stalen balk op, bovenste 2 rijen pannen liggen vrij vlak (inslaggevoelig), het binnendak/buitendak is nog net zo krom, de scheur komt nu uit op de eerste verdieping en nu zijn er scheuren overal in huis.

De binnen afwerking is getracht te realiseren door mij en mijn timmerman door in het midden 1 rachel te gebruiken en 3 rachels aan de wangzijden. De stukadoor moest in het midden een millimeter smeren en zelfs na het redelijk rechttrekken nog 4-5cm aan de wangzijden. Het probleem was echter dat de kozijnzijde enigszins recht was en de andere zijde erg krom, hierdoor werkt het smeren averechts.

Status nu is overal scheuren in de betonplaten op de 1e verdieping, eerste laag stuk scheurt bij de wangen tot wel 3mm, de stukadoor en wij zagen het afmaken niet zitten en dit hebben we gestopt. Gebouwde afwerk wanden wrikken, dakkapel beplating naast de kozijnen staan bol (komt door vocht zegt de bouwer), door mij kaarsrecht geplaatste houten latten boven deze plaatsen verschillen nu zo'n 4mm van elkaar (dus niets vocht maar door de krachten/verzakking) en elementen wrikken en zitten klem, vloer stuk door domme kracht en waterschade, verlichting stuk door waterschade. De stukadoor wil in verband met het werken/scheuren van het huis niet eens meer op ons 1e etage stuken.

Een expertise bureau heeft een rapport gemaakt waarin staat dat dit dakkapel eraf gehaald dient te worden en opnieuw opgebouwd dient te worden met hergebruik van de uitwendige materialen. Dit wordt echter door het bouwbedrijf geweigerd, het enige wat ze willen doen is het op hun kosten is een extreem krom stukje vervangen en het laten stuken zodat de binnenkant mooi wordt.

Mijn idee is dat deze constructie niet goed is en het hele huis beschadigd, een binnenkant mooi maken helpt hier niet tegen.

Het is nu anno 2013 bijna 4 jaar later en nog steeds is het onleefbaar, het huis en wij lijden eronder.

Wie heeft er ervaring met een soortgelijk iets en/of hoe kan je eisen dat het bouwbedrijf dit dakkapel herbouwd en terugplaatst.

Mijn dank.
Laatst gewijzigd door Shinoby op 08 feb 2013 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Re: Problemen Doorgezakt Dakkapel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Naar de kantonrechter lijkt mij. Zal wel niet aangesloten zijn bij een Geschillencommissie.

Shinoby

Het is een grote officiële dakkapel bouwer, er zijn niet echt brancheverenigingen/geschillencommisies voor die branche. Kantongerecht wat moet ik daarvoor doen, wat zijn de stappen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou eens contact opnemen met het Juridisch Loket en controleren of de ondernemer is aangesloten bij een geschillencommissie www.sgc.nl

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Peerke5

Ongelezen bericht door Peerke5 »

Heeft U soms een rechtsbijstandverzekering

Bij mij kwamen ze er niet mee weg

Ga er goed tegen aan met een advocaat

Groetjes Peerke

Shinoby

Jazeker een rechtsbijstandverzekering die nu zo'n 2 jaar de pap nat aan het houden en het blijft proberen met briefjes van juristen i.p.v. er een advocaat op te zetten. Echter is tussendoor de dakkapel bouwer failliet gegaan en een doorstart gemaakt met aan alle kanten de informatie dat er behoud van garantie is. Nu ineens gaat de jurist dit vragen aan de curator en die krabbelt wat in een brief over dat de garantie niet meegenomen wordt en wil de jurist meteen de zaak afsluiten i.p.v. zijn klauwen erin hangen om alles te weten te komen. Echter dit had hij al een jaar geleden moet uitzoeken en weten. Drama.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Shinoby schreef:Jazeker een rechtsbijstandverzekering die nu zo'n 2 jaar de pap nat aan het houden en het blijft proberen met briefjes van juristen i.p.v. er een advocaat op te zetten. Echter is tussendoor de dakkapel bouwer failliet gegaan en een doorstart gemaakt met aan alle kanten de informatie dat er behoud van garantie is. Nu ineens gaat de jurist dit vragen aan de curator en die krabbelt wat in een brief over dat de garantie niet meegenomen wordt en wil de jurist meteen de zaak afsluiten i.p.v. zijn klauwen erin hangen om alles te weten te komen. Echter dit had hij al een jaar geleden moet uitzoeken en weten. Drama.
Inderdaad een drama.

Heeft u iets op papier dat het nieuwe bedrijf de garantie van de reeds geplaatste dakkapellen, en met name uw dakkapel, overneemt ?

Shinoby

De curator is al een jaar geleden benaderd en de rechtshulp heeft de zaak voortgezet althans nat gehouden. Ik als klant denk dat ze dus precies uitgezocht hebben hoe het zit en nu ineens de curator in een briefje zet dat er geen garantie meegenomen wordt, terwijl het bedrijf met dezelfde naam doorgaat (was puur een sanering van personeel en wagenpark). Het bedrijf wil de naam goed houden, dan neem ik aan dat ze hun klanten niet laten zitten. De directeur van het bedrijf zou tijdens het faillissement bij ons aanwezig zijn voor een expertise van een bouwexpert echter kon niet omdat de curator hem lastig viel op dat moment. Na de doorstart is de directeur ook nog geweest om te kijken wat hij voor ons kon herstellen, de curator noemt dit goodwill.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Shinoby schreef:De curator is al een jaar geleden benaderd en de rechtshulp heeft de zaak voortgezet althans nat gehouden. Ik als klant denk dat ze dus precies uitgezocht hebben hoe het zit en nu ineens de curator in een briefje zet dat er geen garantie meegenomen wordt, terwijl het bedrijf met dezelfde naam doorgaat (was puur een sanering van personeel en wagenpark). Het bedrijf wil de naam goed houden, dan neem ik aan dat ze hun klanten niet laten zitten. De directeur van het bedrijf zou tijdens het faillissement bij ons aanwezig zijn voor een expertise van een bouwexpert echter kon niet omdat de curator hem lastig viel op dat moment. Na de doorstart is de directeur ook nog geweest om te kijken wat hij voor ons kon herstellen, de curator noemt dit goodwill.
Hoewel de naam van het bedrijf (bijna) hetzelfde is, is het wel een nieuw bedrijf met een nieuwe start.

Ik begrijp uit uw posting dat er niks op papier staat met betrekknig tot overname garantie. Dan bent u inderdaad aangewezen op de goodwill van de nieuwe eigenaar.

Gezien het feit dat u lekkage heeft en er scheuren ontstaan zou ik zeker niet te lang wachten met de beoogde renovatie, ook als u het zelf zou moeten betalen

Shinoby

Maar in elke krant staat omschreven dat de doorstart zelfstandig gedaan wordt met dezelfde directie en directeur, de lopende projecten gaan gewoon door en de 15 jaar garantie blijft gewaarborgd. Er is geen nieuwe directeur, de directeur blijft hetzelfde en kwam bij ons langs. Wat is het belang van een curator, kan het zo zijn dat die liegt om geen geld/rechtzaak problemen te krijgen?

Herman024

Ongelezen bericht door Herman024 »

Ik ben momenteel offertes aan het opvragen. Mag ik de naam weten van dit bedrijf, dan kan ik waakzaam blijven?

Gesloten