LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slimme thermostaat ?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
willem233
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2009 22:34

slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door willem233 »

Al enige tijd lees ik verschillende meningen over thermostaten.

nou schijnt er een thermostaat te zijn met een bewegingsmelder die rond de 26% aan gas kan besparen, deze heb ik gevonden op www.mtbservice.nl

nou is mijn vraag aan de kenners hier, Werkt dit?

graag jullie bevindingen hiervan.

Willem

stofzuigertje

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze zou alleen verwarmen als er iemand aanwezig is.
Maar je komt dan wel in een koud huis als er niemand voor jou was.

Ook onze kat zou dan een hoge gasrekening kunnen veroorzaken als deze gezien word.

Gezien de kosten en vrij nieuwe techniek zou ik het nog enige jaren met een gewone of goedkope klok thermo doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het idee is leuk, maar het lijkt mij niet zo handig dat je dan waarschijnlijk ook 's ochtends geen warm huis hebt, als je wakker wordt. En als je huis niet zo snel warm wordt, of als je bv. vloerverwarming hebt die een lange opwarmtijd heeft, dan werkt he took niet echt. Dus eigenlijk werkt het vooral bij goed geïsoleerde huizen, die waarschijnlijk sowieso al geen gigantische energierekening hebben.

skrabedoelie
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 sep 2008 15:57

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door skrabedoelie »

Als je de verwarming niet aan zet bespaar je ook!

Hebt u een goed geisoleerde vloer met vloerverwarming, en u gaat hier goed mee om (dus de thermostaat indien de gevoels temperatuur goed is LATEN STAAN op deze temperatuur) bespaart u ook tussen de 15 en 20 % stookkosten!

Vaak gebeurt het echter dat mensen s'avonds voor naar bed gaan de thermostaat naar beneden draaien en s'morgens vroeg weer omhoog dit kost veel meer energie als wanneer men de thermostaat gewoon laat staan.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door chat »

Bij het opstaan in een koud huis doordat de cv dan pas start is toch ook een bezuiniging? :lol: Met een uur is iedereen het huis uit en de cv gaat uit. Zuiniger is dan om de cv in de ochtend gewoon niet aan te zetten. Dat uurtje overleef je toch wel?

Nachtverlaging kost meer energie dan de temperatuur constant te houden is eveneens bedacht door de soms niet doordenkende instanties.
Bij een nieuwbouwwoning waar na een nachtverlaging de temperatuur 1 graad zakt is de besparing nihil maar nog steed aanwezig.
Als je vloerverwarming hebt en je wil in de ochtend 1 uurtje een warm huis gaat dit niet werken en hebben ze gelijk. De warmte wordt de eerste ur in de vloer gestopt en de kamer komt niet op temperatuur vervolgens gaat een "modern" gezin het huis uit en is de aanwarming voor niets geweest. In dit geval kun je die ene graad minder wel op de koop toe nemen en in de middag voor thuiskomst de hut verwarmen.
Is er iemand de hele dag thuis zal ook een nachtverlaging leiden tot een besparing hoe klein dit ook is.

DKamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2009 09:00

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door DKamp »

Deze zou alleen verwarmen als er iemand aanwezig is.
Maar je komt dan wel in een koud huis als er niemand voor jou was.

Ook onze kat zou dan een hoge gasrekening kunnen veroorzaken als deze gezien word.
Willem vraagt een reactie van kenners, niet van speculanten. Ik heb de thermostaat zelf, heb wat onderzoek gedaan naar e.e.a. (www.icy.nl) en ben er zeer tevreden over. De bewegingsmelder is een PIR en is zo afgesteld dat hij meet vanaf ongeveer een meter en hoger, dus tenzij uw kat het formaat heeft van een uit de kluiten gewassen Deense dog, zal de thermostaat niet reageren op een huisdier.

Daarnaast kan je de thermostaat programmeren via de pc met een dagklok of een weekklok. Zo kan je dus het huis warm krijgen voordat je opstaat.

Het grote verschil met andere klokthermostaten is dat als je niet thuis bent, de thermostaat niet de hele dag stookt. De klok schakelt namelijk in, maar als hij na een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 2 uur....kan je zelf instellen) geen beweging ziet, gaat de verwarming alsnog uit.

De thermostaat is door TNO getest en uit die test is gekomen dat er tot 26% te besparen is. Gemiddelde is echter 15% Dit komt met name doordat iedereen wel eens vergeet de verwarming omlaag te zetten of dat je plotseling toch langer weg bent dan je dacht.
De thermostaat heeft ook een lichtsensor en dus schakelt hij omlaag als het donker is en er geen beweging is.

Kortom Willem...ik zeg doen. ;-)


[/quote]

EdToTheWin
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2009 12:01

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door EdToTheWin »

Beste Willem,

Ik ben het roerend met DKamp eens :).

Ik ben zelf ook in het bezit van een slimme thermostaat en ben erg tevreden. Naast het mooie uiterlijk van de thermostaat vind ik het programmeren van de thermostaat erg makkelijk. Je hangt de thermostaat aan je computer, download het programmaatje en je kunt de hele week klok instellen door zonnetjes maantjes en ijskristalletjes naar de gewenste dag en tijd te slepen. Ook zoekt hij automatisch naar up-dates.

Ik heb thuis zelf een jack-russel en een kat en daar reageert de thermostaat niet op. Vrienden van mij hebben ook een Slimme Thermostaat en een Labrador (dit is wel een uitzonderlijk lui beest die veel in zijn mand ligt) en daar reageert de thermostaat ook niet op. Ik heb ingesteld dat als er een uur geen beweging is de thermostaat automatisch terug valt naar 15 graden. Ik heb mijn klok zo ingesteld dat hij om 7 uur aan gaat. Ben ik dan voor 8 uur nog niet beneden gaat hij automatisch weer naar 15 graden en word er dus niet onnodig gestookt kom ik wel beneden blijft hij aan totdat er geen beweging meer is.

Ook kun je een maximale temperatuur instellen. Dus als je kinderen hebt die nog wel eens de thermostaat veel te hoog zetten en in een t-shirt door de kamer lopen dan kan dat met deze thermostaat niet.

Ik weet nog niet hoeveel de slimme thermostaat bespaart maar alleen voor het gebruiksgemak is het al een aanrader. ;)
op http://www.deslimmethermostaat.nl/ staat een filmpje waar alles word uitgelegd dus dat is ook wel handig. :wink:[/url]

Westland Verwarming
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2008 20:18

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Westland Verwarming »

Zoek de informatie die je zoekt op maassluisverwarming

stofzuigertje

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wedden dat als U werkelijk 26% zou besparen niet tevreden zult zijn over het verminderde comfort......

5 tot 10% zou kunnen, maar ik geloof niet in sprookjes....

Pieter112
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2009 15:53

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Pieter112 »

26% is inderdaad wel erg veel besparing. Daarom is hij ook door TNO Nipo getest met een gemiddeld resultaat van 16% besparing. Ik denk dat dit vrij betrouwbare informatie is.

Tevens is hij niet duurder dan een Honeywell thermostaat en ziet er naar mijn mening vele malen mooier uit en is een stuk gebruiksvriendelijker wat betreft instellingen. Ook als je hem aan de computer hangt krijg je automatisch updates binnen dit moet allemaal vrij prettig werken.

Het proberen in ieder geval waard als je al een nieuwe thermostaat nodig hebt.

PS. Slechte ervaring met deze shop mbt levering http://www.cvtotaal.nl/cvweb/slimme-kam ... staat.html
Laatst gewijzigd door Pieter112 op 03 jun 2010 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

warmtepomp_kenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:28

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door warmtepomp_kenner »

Hallo,

Bij een gemiddeld huishouden is het ongeveer 15% besparing. Je hebt hem snel terugverdient, is snel in te stellen en is gewoon de mooiste klokthermostaat die er is. http://www.tb-ferwert.nl/verwarming/37- ... t-icy.html

henbianca
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2010 22:07

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door henbianca »

Hoi hoi ik heb hem gisteren besteld, maar nou zie ik bij de aansluit gegevens op het net dat als je hem aansluit een oranje en een gele draad moet hebben. We hebben dit huis gekocht, en nu heb ik vanmiddag gezien dat er twee witte draadjes uit komen. Hoe kan ik er achter komen als ik de thermostaat aansluit, dat ik de goede draadjes heb ? Of kan ik beter een installateur raad plegen, en wat bedoelen ze met weerstand/weerstandskabel ( wk ).

inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

Ik heb hem ook sinds een paar dagen. Mijn zwager zegt dat deze minder zal besparen dan de Nefit Moduline 30 thermostaat die ik had, omdat dit een gewone aan/uit thermostaat is. Maar mijn Nefit ondersteunt geen OpenTherm protocol, dus weinig keus. Weet iemand hier meer van?

En wat ik heel vreemd vind is dat het ding gepromoot wordt vanwege de aanwezigheidsregistratie, maar in de handleiding lees je dan
"U kunt ervoor kiezen de thermostaat automatisch vanuit rust in te laten schakelen
bij beweging. Standaard is deze optie uitgeschakeld, omdat het de besparing niet
ten goede komt." ?????????

Het ding ziet er in ieder geval gelikt uit, is makkelijk te programmeren en te bedienen. Ik had wel een spciale PowerConverter nodig van bijna €50. Dat vond ik in geen verhouding staan tot de prijs van de thermostaat.

Op dit moment heb ik beetje gemengde gevoelens over de thermostaat.
Misschien kan iemand dat bij me wegnemen?

inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

henbianca schreef:Hoi hoi ik heb hem gisteren besteld, maar nou zie ik bij de aansluit gegevens op het net dat als je hem aansluit een oranje en een gele draad moet hebben. We hebben dit huis gekocht, en nu heb ik vanmiddag gezien dat er twee witte draadjes uit komen. Hoe kan ik er achter komen als ik de thermostaat aansluit, dat ik de goede draadjes heb ? Of kan ik beter een installateur raad plegen, en wat bedoelen ze met weerstand/weerstandskabel ( wk ).
Dat maakt niet uit, de thermostaat is ongevoelig voor polarisatie.
Waar je wel op moet letten is dat die twee draadjes op de ketel zijn aangesloten op de Aan/Uit schakeling. Op mijn Nefit zaten die op de Modulerende aansluiting en daar doet de thermostaat het niet op omdat Nefit geen OpenTherm ondersteunt. Die draadjes moest ik op de ketel even vehuizen van klemmen 3/4 naar klemmen 1/2.

Lees in mijn vorige bericht mijn ervaringen tot nu toe.

icybv
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2010 11:59

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door icybv »

inaninck schreef:
En wat ik heel vreemd vind is dat het ding gepromoot wordt vanwege de aanwezigheidsregistratie, maar in de handleiding lees je dan
"U kunt ervoor kiezen de thermostaat automatisch vanuit rust in te laten schakelen
bij beweging. Standaard is deze optie uitgeschakeld, omdat het de besparing niet
ten goede komt." ?????????
De aanwezigheidsdetectie zorgt er standaard voor dat -na een bepaalde tijd geen beweging- de thermostaat in de ruststand gaat. Zolang er beweging is blijft de thermostaat automatisch de comfortperiode verlengen met de door u ingestelde tijd.
Bent u weg, dan gaat na die periode de thermostaat automatisch naar de ruststand. De thermostaat gaat dan pas weer in comfortstand als u thuis komt en op de plus of de mintoets drukt.
De optie waar u het hierboven over heeft zorgt ervoor dat als u thuis komt, u niet op de plus of mintoets hoeft te drukken om de thermostaat in de comfortstand te laten gaan. Stel u komt heel even thuis om iets te pakken en gaat vervolgens weer weg, dan zou in dit geval de thermostaat naar de comfortstand zijn gesprongen,omdat hij weer beweging heeft gedetecteerd, terwijl dat in die situtatie niet wenselijk zou zijn. Aangezien de verwarming dan namelijk een bepaalde tijd onnodig gaat stoken, komt het de energiebesparing niet ten goede.

Sommige mensen vinden het echter prettig als ze geen omkijken hebben naar de thermostaat en daarom is die optie aanwezig. Standaard is die optie dus uitgeschakeld.

inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

Hallo ICYBV,

Bedankt voor de reactie. Ik snap hoe het werkt. Ik vind alleen het contrast nogal schril tussen wat wordt gepromoot en wat in de handleiding staat. Maar goed, dat is misschien een kwestie van interpretatie :-)

Laten we eerst maar eens afwachten wat het oplevert.

Wellicht kunt u iets zeggen over hetgeen ik eerder hier schreef;

"Mijn zwager zei dat deze minder zal besparen dan de Nefit Moduline 30 thermostaat die ik had, omdat dit een gewone aan/uit thermostaat is. Maar mijn Nefit ondersteunt geen OpenTherm protocol, dus weinig keus. Weet iemand hier meer van?"

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

Aangezien ICY hier meeleest........
Op mijn thermostaat wijkt de aangegeven temperatuur 1/2 tot 1 graad af van de werkelijke temperatuur gemeten met een geijkte laboratorium thermometer.
Het zou mooi zijn wanneer;
- deze afwijking ingeprogrammeerd kan worden zodat de weergave daarmee rekening houdt (software aanpassing relatief eenvoudig en goedkoop) óf idealiter
- een meer nauwkeurige temperatuurmeting gerealiseerd wordt óf
- de thermostaat gekalibreerd kan worden.

inaninck
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2010 11:22

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door inaninck »

Reactie van ICY op de door mij waargenomen afwijkende temperatuur weergave.


Geachte heer Naninck,

Dank voor uw bericht met duidelijke informatie.
U heeft gelijk de temperatuur laat onder sommige omstandigheden een afwijking zien, dit heeft zeker onze aandacht en zal spoedig middels een update verholpen gaan worden.
Wel wil ik melden dat het niet altijd terecht is de thermostaat te vergelijken met een thermometer. Van de thermostaat wordt immers verwacht dat de hele ruimte op de gewenste temperatuur wordt gehouden terwijl de thermometer een lokale moment opname maakt. De thermostaat moet daarom in zekere mate anticiperen op temperatuur schommelingen, geeft daarom ook niet altijd de exacte waarde aan wat in zekere zin ook weer niet hoeft. Dit is echter wel precies wat u waarneemt en waar middels die besproken update een oplossing voor geboden gaat worden.
Hopend u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Bert Nijssen

Service afdeling
ICY-Intelligent Controls Ymir

I.C.Y. B.V.
Houtsaachmole 35
8531 WC Lemmer
Postbus 193
8530 AD Lemmer
Nederland
T: +31 (0)514-563424
F: +31 (0)514-564252
E: [email protected]
I: http://www.icy.nl

Sterreman
Berichten: 147
Lid geworden op: 11 okt 2010 00:01

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Sterreman »

Ben je wel slim met de slimme thermostaat.

Wat kost het als telkens de ketel weer volgas moet trekken om het huis te verwarmen als je weg bent geweest. Dat kost een beetje in de winterdag.
Het zelfde is dat altijd het advies is geweest in de winter de temp ( 17 graden)op een bepaalde stand te laten staan, om niet een te hoge gas rekening te krijgen.

Ik ken het ding niet in persoon, maar het lijkt me onhandig als ik in bed lig en dat ding beneden hangt, en er dus geen beweging is.
Maar nogmaals de werking moet ik verder uitzoeken.

Sterreman
Berichten: 147
Lid geworden op: 11 okt 2010 00:01

Re: slimme thermostaat ?

Ongelezen bericht door Sterreman »

even op de site gekeken maar of dit werkt ???? ik weet het niet.
Het huisdier komt in ieder geval in de kou te staan want daar werkt het niet op.

Is hier een wetenschappelijke berekening van gemaakt, dat dit product erkend werkt? Ik zag het in ieder geval niet staan.

Ik heb wel vaker van die mis kopen gedaan, en dacht er verstandig aan te doen, terwijl het veel meer koste.

Andere keren liet ik producten staan juist door slechte ervaring, en ging toen weer de mis in omdat het bij een ander wel goed werkte.

Tja hoe misleidend kan reclame zijn, waar moet je nog slim in zijn

Gesloten