LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Proces
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2004 11:45

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Proces »

Als er bij U getest is door Energiebedrijf of Waarborg installateur is volgens ISO 9002 een keurings raport opgemaakt. Zet die ff op deze forum met stempel en keurnummer. Dan krijg je van mij gelijk.
I.v.m. normalisatie zal deze door vele verzekerings maatschappijen vereist worden. Dit kan een uitsluitings punt worden of U betaald meer premie.

Rationalist

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zie nog steeds niet iemand een reden geven waarom je op een goed geaarde cv niet mag aarden... ? Behalve dat mensen zich achter wat regeltjes verstoppen en alles voor lief aanemen.

aansteker

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door aansteker »

Voor Forum openner Gast: 150 euro voor een kleine klus zoals je het omschrijft is wel erg duur vind ik. De Beun Hazen zijn door de regel veel goedkoper.

En waarom niet op CV leiding aarding aftappen ????

Die gast kan niet lezen, er zijn al diverse redenen genoemd en ga ze gemakshalve niet herhalen ( buiten nen 1010 )

Intergast
Berichten: 88
Lid geworden op: 28 mei 2004 12:59

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Intergast »

Je kunt je ook afvragen waarom moet een meterkast op max 3 meter van voordeur zijn, of waarom moet een brievenbus een bepaalde maat hebben en op welke hoogte????

Je verschuild je niet achter regeltjes of je moet je afvragen waarom mag ik niet iemand beroven of dood maken ????? Juist ja, we hebben het afgesproken!!!!!!

Uit veiligheids overwegingen worden er regels gemaakt omdat veel mensen die vrijheid niet aankunnen en doen maar wat.!!!!
Sluit me aan bij vorige schrijver redenen zijn herhaalde malen genoemd.

Lammert

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zie nog steeds geen goede reden waarom je niet op een goed-geaarde cv mag aarden.

Dus blijf maar achter regeltjes schuilen.

aansteker

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door aansteker »

ROLO boy nananananananana die gast hierboven.

Kan niet tegen regeltjes nanananananananana

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De gast schijnt niet door te hebben dat er regels zijn ter bevordering van de VEILIGHEID! Men denkt geloof ik dat het allemaal maar een beetje flauwe kul is. Lees alle topics maar eens na en het voorbeeld wat ik al eerder heb gegeven is een PRAKTIJK! geval. Zolang het goed gaat, is er niets aan de hand, maar de keer dat het fout gaat dan gaat het ook goed fout. De regels worden gemaakt door mensen die kennis van zaken hebben, en U kunt het onzin vinden, mijn ervaringen zijn anders. In de eerste 15 jaar na mijn schooltijd heb ik als installateur gewerkt en ik verzeker U, dat wat ik bij sommigen heb gezien grenst aan het ongelooflijke. Hierover zou ik een boek kunnen schrijven en soms vraag je jezelf af, waar zit het verstand! Zolang het goed gaat wil niet zeggen dat het veilig is omdat het nog niet fout is gegaan, en dat is bij sommigen niet aan het verstand te brengen!

Vr. Gr. Hans.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

He jongens allemaal aan het beunen en geen tijd hiervoor ????

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door miraltje »

Tjah, hoeveel keer haal je je verwarming per jaar uit elkaar ?
En zo'n aardepin in de grond kan ook door allerlei oorzaken niet meer werken. Vind dat bij beide het risico verwaarloosbaar is.
een verwarmings installatie word als het goed is eens per jaar onderhouden.
op het moment dat de stekker uit de cv ketel getrokken word, is de aarde weg.
is er een elektrisch apparaat niet goed ,dan kan er stroom op de aardedraad staan de servicemonteur krijgt dan de volle mep.
als deze geluk heeft overleeft hij het , als hij pech heeeft niet.
een aarddraad is altijd ononderbroken verbonden met een aardpen en is niet zonder gereedschap te verwijderen integenstelling met een stekker in het stopcontact.
dit is tevens een van de belangrijkte reden voor het niet aarden op een cv-leiding (voor de ongelovigen onder ons0

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

maar als de cv apart is geaard rechtsstreeks met de aarde dan maakt het toch niks uit of je de stekker erin of eruit haalt ? (in de situatie dat op een verwarmngsbuis geaard is)

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door miraltje »

maar als de cv apart is geaard rechtsstreeks met de aarde dan maakt het toch niks uit of je de stekker erin of eruit haalt
in dit verhaal ging het er om dat er geen aarde beschikbaar was in de betreffende kamer.
DE hobbybobber zou dan een aarde via de cv installatie maken om op die manier geen nieuwe draden hoeven te trekken zoals het hoort.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

aarden op de c.v. mag ten alle tijden, mits de c.v. zelf geaard is.
maar persoonlijk aard ik stopcontacten aan een schroef in de muur.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

aarden op de c.v. mag ten alle tijden, mits de c.v. zelf geaard is
waar staat dat in de NEN1010

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

rot op met je nen man, en ga eens doorgewinterde monteur vragen als de c.v goed geaard is of het dan nog steeds uit den boze is.

Als we allemaal alleen met een boekje zouden nadenken...

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ooit gehoord van overgangs weerstand. Natuurlijk niet bij gast is het heel erg hoog !

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Onzin, dit zijn zaken die in de praktijk bijna NOOIT voorkomen.
Zo kun je aan de gang blijven en vanalles in theorie bedenken wat er mis kan gaan en dan ben je alsnog nergens.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ach Gast als jij een monteur bent of wil denken dat je er een bent of misschien doorgewinterd bent geef je niet erg veel kennis af.

Vraag: Waarom wordt ( als dit goed is gedaan ) je waterleiding, verwarming en andere geleidendedelen geaard rechtstreeks vanuit meterkast ( aardpen ) in je badkamer/douche. ?

Vraag 2 : Waarom heb je tegenwoordig 1 of 2 aarlekschakelaars van 30 Mamp in je meterkast ?

Of is dit ook niet nodig ( tap je gewoon van de verwarming af )

Doorgewinterde monteur

geen ge-oh

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door geen ge-oh »

Nen 1010 is een veiligheidsnorm

Het is geen norm voor de aardigheid maar voor de veiligheid van u.

De verzekeringsmaatschappij kan moeilijk gaan doen als blijkt dat u de veiligheidsnormen aan uw laars heeft gelapt.

De cv-leidingen zijn geen goede aarde vanwege (en dit werd eerder genoemd) de koppelingen die een overgangsweerstand hebben en/of dat kunnen gaan vormen. Bij een veiligheids-aarde mag geen aard-potientiaal gaan ontstaan (dit is een spanningsverschil tussen een schone aarde[lage weerstand] en een vuile aarde[hoge weerstand]).

Luister nu maar naar de vakman.

U kunt het dan blijven na-vertellen

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

er zijn geen weerstandskoppelingen, alleen buizen die goed aarden.
Die nen is gewoon oplichterij en geldklopperij !

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Onze Gast schijnt het nog steeds niet door te hebben! De NEN1010 voorschriften zijn voort gekomen uit PRAKTIJK ervaringen! Waarom staat er bv. in dat de afvoer van een bad een doorverbinding moet hebben met de waterkraan? U kunt het onzin vinden maar in de praktijk zijn er ongelukken gebeurd doordat er spanning op het bad stond en degene die de kraan opendraaide het niet meer kon na vertellen! Ik zelf heb zo'n geval mee gemaakt dat de vloer, de CV en alles onder spanning stond! Vroeger had men andere kleuren draad, zwart, wit en rood. Zwart en wit was spanning en rood was aarde. Ik heb het hier over een aansluit snoer van een koelkast. Nee dacht een of ander *****, zwart en rood is spanning en wit is de aarde! Het stopcontakt was op de CV geaard en de aarding van de CV was onderbroken met boven genoemd gevolg! Dus géén onzin of geldklopperij, maar gewoon om wille van de VEILIGHEID! Wat de aardlek schakelaars betreft dit zijn EXTRA! veiligheids voorzieningen. Gaat men vertrouwen op de extra veiligheden, dan is men ook helemaal verkeerd bezig! Bovendien zitten er in oudere installatie's nog vaak geen aardlek schakelaars! Dat is hetzelfde als men denkt "wat maakt dat rode licht uit, er zitten toch gordels in de auto"........Voor eens en voor altijd: UITSLUITEND AARDEN OP DE DAARVOOR BESTEMDE PLAATS, DE AARDRAIL IN DE GROEPENKAST! En daar wil ik het bij laten.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten