LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Onze Gast schijnt het nog steeds niet door te hebben! De NEN1010 voorschriften zijn voort gekomen uit PRAKTIJK ervaringen! Waarom staat er bv. in dat de afvoer van een bad een doorverbinding moet hebben met de waterkraan?
Dat is levens gevaarlijk.

Zwaan.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Wilt U dat eens uitleggen?

Vr Gr. Hans.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Nee want dat kan ik niet.


dany

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door dany »

de regeltjes zijn zowieso in sommige gevallen geldkloppery
tegenwoordig worden de regels samengesteld door een groepering uit de uneto klan
maw otwerp nieuwe regeltjes zodat we nog meer kunnen verdienen

we hebben een huis gekocht dat gebouwd is in 1998
je zou zeggen de instalatie is 100% en hoeft niets aan gedaan te worden
voor de verzekering moesten we een certificaat aanvragen
wij naar de energie leverancier waar wij te horen krijgen dat zij dat niet doen en naar een plaatselijke waarborg instal;ateur moeten gaan

dit gedaan en ja hoor geld kloppery
de instalatie is niet goed omdat de wandcontactdozen in het gehele huis geaard dienen te zijn sinds januari 2002

dit is het meest zotte verhaal wat ik ooit gehoord heb
noem mij iets op in huis wat je in een slaap of woonkamer gebruikt wat geaard moet zijn
heb zelf al mijn zaken bekeken en kon behalve een keuken machine en mijn witgoed niets vinden in huis met een aade stekker
zelfs de computer heeft geen aarde meer nodig en zit een platte euro stekker aan
ik zie deze regel dus ook als geldklopperynen volstrekt zsinloos en hebben de instalateur inclusief verzekering nde straat op gezwiept
zijn nu verzekerd bij een maatschappy die niet om een certificaat vraagd

en de cv ,waterleidingen en bad kunnen niet eens geaard worden
alles is nl van kunststof

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Toch hier even een misverstand uit de wereld helpen. De regels voor electra komen van de verenigde energie bedrijven en zij controleren of er veilig energie kan worden geleverd. Deze regels zijn samen gevat in de NEN 1010 voorschriften. Deze gelden dus landelijk en zijn voor iedere installateur gelijk. Vroeger had iedere plaats haar eigen voorschriften en dat is gelukkig verleden tijd. De UNETO heeft dus geen eigen regels, maar heeft leden welke aan bepaalde eisen moeten voldoen. In geval van conflicten met de consument zal deze organisatie een bemiddelijke rol vervullen. Het is dus zogezegd een stukje zekerheid naar de consument toe dat de installateur aangesloten bij de UNETO ook gekwalificeert vakwerk levert. Er is in de loop van de jaren erg veel veranderd op technisch gebied. Vroeger waren alle leidingen, gas, water electra cv enz geheel in metaal uitgevoerd. Tegenwoordig is erg veel uitgevoerd in kunststof en daarmee zijn ook de aardvoorschriften aangepast. Mocht men vroeger op de waterleiding aarden, tegenwoordig moet het via een aard electrode. In oudere huizen zijn de voorschriften van vroeger nog steeds van toepassing, maar dat er geaarde stopcontakten in een slaapkamer moeten zitten is voor mij volkomen nieuw! In het algemeen golden randgeaarde wandkontact dozen, stopcontakten, alleen in vochtige ruimten met een stenen vloer. Dat het gehele huis geaarde stopcontakten moet hebben staat voor zover ik weet nergens in de voorschriften.

Vr. Gr. Hans.

uit Rotterdam

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door uit Rotterdam »

Alleen bij nieuwbouw en totale renovatie moet sinds een tijd alles geaard worden.

Bij bestaande bouw zijn de regels soepeler.

Er zijn zelfs oudere woningen waar men denkt geaard te zijn en dan blijkt dat de aarde wordt onttrokken van de oudere waterleiding die vóór de watermeter door de gemeente is vervangen door kunststof...... duzzz géén aarde!

Moraal van het verhaal is dat wanneer je gaat aarden je dit dus niet gaat/laat doen zoals één of andere prutser op dit forum die alle veiligheidsregels aan zijn laars lapt omdat het toevallig niet in zijn makkelijke straatje past of omdat ie te beroerd is om toe te geven dat ie fout zat.

Ik ben trouwens geen proffesional op dit gebied maar iedereen met een beetje gezond verstand kan begrijpen waarom je geen extra aarde gaat onttrekken van je cv leiding.

Blij dat ik zón prutser niet in mijn huis heb gehaald, iemand die altijd voor de makkelijkste weg kiest en alles maar af schuift op geldklopperij. Je veiligheid zal je toch wel iets waard zijn en wat zouden nu eigenlijk de extra kosten zijn, een paar honderd euro max?

Boer

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Boer »

Platte stekker aan je computer ??????

Goh joh gebruik je nog eentje uit d-base hoe heten die ook al weer ??? Netendo of zoiets ????? of goh oud dus :lol:

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

nee splinternieuwe packard bell
is geheel van kunststof en zit een trafo tussen net als bij een laptop
dus waarvoor zou ie geaard moeten zijn dan????
heb deze stukken goedkoper in het buitenland gekocht en in onderdelen naar diverse fam leden gestuurd en hier weer in elkaar gezet

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

aarden op de aardedraad van het stopcontact waar de cv op zit mag geen probleem zijn.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door miraltje »

aarden op de aardedraad van het stopcontact waar de cv op zit mag geen probleem zijn
en dan trek je de stekker uit het stopcontact....... weg aarde.
moet ik nog meer zeggen

opeens hoop ik dat de apk keuring voor installaties er toch komt en verplicht word gesteld. :roll:

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

sukkel, de aardedraad in het stopcontact van de cv staat los van het uittrekken van de stekker (van de cv), het gaat erom dat er een uitweg is en dat via de aardedraad naar de grond. Dus of de cv nou aan of uit staat heeft niks te maken ermee.

Boer

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Boer »

De aarding mag niet boven een bepaalde weerstand uitkomen. Immers spanning kiest de weg van de minste weerstand ( net als veel mensen HaHa ) Elke aftakking geeft weerstand en het is zelfs zo de weerstand wordt ook bepaald door MM2 oppervlakte draad. Mocht de draad te dun zijn geeft dat ook meer weerstand net als teveel. Deze weerstand in Ohm's uitgedrukt is dus terdege van belang. Uneto maak overguns niet de regels en je kunt alleen lid worden als je aan bepaalde voorwaarden voldoet oa je moet aangesloten zijn ( degene die vergunningen afgeeft ) bij Energie Ned en die controleren als je VEV installateur's diploma hebt met bedrijfs kunde ( andere mogelijkheden zijn er ook ) Wil nog wel ff doorgaan het is toch heet !!!!! Dus verhitte antwoorden mag ook.

Een elektro Boer met koeien

yuppie

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door yuppie »

De enige manier om je c.v. installatie op een correcte manier te aarden is om een aardklem aan te brengen op de douche radiator en deze dan aan de electra installatie te laten bevestigen. Precieze manier weet ik niet ik weet wel dat het anders geen zin heeft om te aarden.
Weleens met blote voeten op een plavuizen vloer gestaan terwijl de wasmachine aanstaat. Jawel dan kan je een schok krijgen. Dit is het zelfde geval met een radiator in de douche. Als je dus je c.v. installatie zou willen aarden zal een UNETO / VNI erkent bedrijf je aanraden om dit via deze manier te doen. (UNETO / VNI is voor de leken het controlerend orgaan voor installatie bedrijven)

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Niemand zal ontkennen dat metalen delen in huis geaard behoren te zijn. Hieronder valt dus ook de CV installatie en met name de radiator in de badkamer, de badafvoer alsmede de waterleiding. Waar het hier om gaat is dat men geen aardleiding van een aardleiding moet aftakken anders dan via de originele aardrail in de groepenkast of direct aan de aard electrode.

Vr. Gr. Hans.

Boer

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Boer »

UNETO/VNI is beslist geen controlerend orgaan maar branche organisatie.
Steekproef gewijs wordt er gecontroleerd door E-Net, Kema of Energie bedrijven.

yuppie

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door yuppie »

je hoef me niet meteen aan te vallen als er een fout wordt gemaakt dit is volgens mij nog steeds menselijk. UNETO / VNI is geen controle post sorry hiervoor maar ik weet wel dat als een bedrijf hier niet bij aangesloten is je hier ook beter niet mee in zee zou kunnen gaan

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Eeeh Yuppie, volgens mij was dit geen aanval ,hoor! Slechts een correctie op een normale toon. Dus niet gelijk op de teentjes getrapt zijn!

Boer

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Boer »

Zeg yup je hoeft geen lid te zijn van UNETO/VNI om goed te zijn maar er zijn genoeg gecertiviseerde bedrijven ( iso 9002 ) die juist beter zijn zonder de geadviserde prijs afspraken ( wat een installateur mag berekenen ) Deze Waarborg installateurs mogen zelf keuren.

todo

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door todo »

Laten we hopen dat iedereen zijn stopcotact gaat aarden via de verwarming. Blijft er ook nog werk over voor de installateur.

Aarden via de verwarming is LEVENSGEVAARLIJK.

De aarde is ervoor om bij een defect er voor te zorgen dat een apparaat niet onder stroom komt te staan. Stel: in je stopcontact zit een wasmachine die kapot is. Aarde via de verwarmig, staat er wel stroom op je verwarming. Mmm, lekker dan ff na het douchen je handdoek van de radiaor hale. Heee, wat jammer nou..... krijg je een scok.

Dus alleen een GEK maakt aarding via de verwarming.

En heren installateurs die het wel doen. Kijk je erkenning eens na waar een installatie aan moet voldoen of ga anders weer eens naar school!

Gesloten