LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Op de TV werd reclame gemaakt voor een bouwpakket van het zeilschip de "Eenhoorn" van de bekende Kuifje stripverhalen. Dat leek mij wel iets en kocht de eerste aflevering voor 1 euro. De 2de aflevering gaat 3,95 kosten en de rest kost dan 7,95 per aflevering die wekelijks in de tijdschriftenwinkels liggen.
Je kan ook een abonnement nemen en dan krijg je 10% korting bij automatische incasso. Dat wordt dan 7,15 euro per aflevering.
Je moet het schip dan met de bijgevoegde onderdelen in elkaar zetten met houtlijm. Het materiaal is MDF. Tot zover OK leek mij.
Maar let op!.............................................. :!:
Op de antwoordkaart staat niets vermeld over het aantal afleveringen! Ik heb toen maar alles heel nauwkeurig doorgespit en vond eindelijk in kleine zwarte lettertjes op een donker rode achtergrond dat het om 125 afleveringen gaat! Koop je die los in de winkel dan ben je zo'n 990 euro kwijt en 890 euro bij automatische afschrijving. Duur zeilscheepje! Mensen die e.e.a. niet goed hebben gelezen kunnen op het verkeerde been worden gezet omdat er op de antwoordkaart niet expliciet wordt vermeld hoeveel afleveringen er zijn. Als je begonnen bent en een deel van het schip hebt gebouwd dan wil je er niet zo gauw mee stoppen. Maar dat kost je wel een flinke deuk in je portemonnee.
Ook wordt gesuggereerd dat het modelschip 72,5 cm lang is, 31,5 breed en 63,5 cm hoog. Maar ook hier : Let op ! Dit zijn de afmetingen van het schip incl. de tuigage. De romp van het model dat je in elkaar moet knutselen is op de waterlijn slechts 13,8 cm breed. Na alles goed te hebben nagelezen heb ik besloten om af te zien van de bouw van zo'n kostbaar scheepsmodel.
Dus eerst heel goed lezen wat de voorwaarden etc zijn!

witte angora
Berichten: 30864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken het systeem, er worden op die manier al jarenlang modelschepen verkocht. Uiteindelijk kost het inderdaad best veel geld, maar ik moet zeggen dat het best wel flinke schepen zijn (een vriend van me heeft er een paar gebouwd). Dat het een berg geld kost ben ik met je eens.

Aan de andere kant, als je een dergelijk groot schip in een doos koopt, ben je ook een paar honderd euro kwijt. Niet iedereen heeft dat op de plank liggen. Nu is het iedere maand een beetje, voor veel mensen is dit een goede manier om toch leuk bezig te zijn met hun hobby. Zelfs als ze eigenlijk duurder uit zijn dan nodig is. Daarbij: doordat je iedere keer maar een paar onderdelen krijgt, blijft het overzichtelijk. Als je een grote doos aanschaft, kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen zo overweldigend overkomt, en dat ze er niet eens meer aan durven beginnen. En dan is het ook weg gegooid geld.

Mijn keuze is het ook niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier wel voor kiezen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door bprosman »

dan ben je zo'n 990 euro kwijt en 890 euro bij automatische afschrijving.
Daar heb je bij een modelbouwzaak wel een paar hele mooie schepen voor. Bovendien is het niet echt een beginnersmodel. Veel bouwers zullen bij de beplanking afhaken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit is op zich niks nieuws. Je hebt al jaren van die series met allerlei bouw- en/of verzamelprojecten. Maar kennelijk zijn er nog steeds genoeg "slachtoffers" die zich laten verleiden door dat eerste goedkope exemplaar.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ik waarschuwde alleen maar omdat het mij opviel dat er niets direct over de totale kostprijs werd vermeld. Dat staat verborgen en dat zou niet moeten mogen. Waarom werd er niet eerlijk en open vermeld dat de 125 afleveringen à ong. 8 euro p/st uiteindelijk een "Eenhoorn" zouden opleveren voor rond de 900 /1000 euro? Veel zaken die bouwpakketten leveren voor dergelijke zeilschepen kosten ook niet weinig maar voor 150-200 euro heb je toch een prachtig model van zo'n oud zeilschip.
Kwalitatief zal het best prima in elkaar steken maar ondanks dit vind ik het verborgen houden van de uiteindelijke kostprijs een waarschuwing waard. Vooral in deze tijd!

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door Jefdus »

van der Wardt schreef: Waarom werd er niet eerlijk en open vermeld dat de 125 afleveringen à ong. 8 euro p/st uiteindelijk een "Eenhoorn" zouden opleveren voor rond de 900 /1000 euro?
Omdat dan niemand het meer koopt... :wink:

witte angora
Berichten: 30864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door witte angora »

Jefdus schreef:
van der Wardt schreef: Waarom werd er niet eerlijk en open vermeld dat de 125 afleveringen à ong. 8 euro p/st uiteindelijk een "Eenhoorn" zouden opleveren voor rond de 900 /1000 euro?
Omdat dan niemand het meer koopt... :wink:
En ja, het stond er wel...
Ik heb toen maar alles heel nauwkeurig doorgespit en vond eindelijk in kleine zwarte lettertjes op een donker rode achtergrond dat het om 125 afleveringen gaat!

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ja, dát stond er wel maar er behoort te staan: De totale kosten van dit bouwpakket bedragen .....euro bij losse afleveringen en .....euro bij abonnement en automatische incasso.
Verder stond er niets over het totale aantal afleveringen vermeld op de Antwoordkaart!
Er staat: De abonnementsprijs is € 7,15 per aflevering ipv € 7,95. Voor de eerste aflevering betaal ik slechts € 21,45 voor 5 afleveringen incl. 1 gratis aflevering. Vervolgens betaal ik steeds € 28,60 voor 4 afleveringen.

Er staat op die antwoordkaart dus totaal niets vermeld over het totale aantal afleveringen ! Dat moet je dan maar zien te vinden op verborgen plaatsen zoals op een donker rode achtergrond in kleine zwarte lettertjes naast die antwoordkaart geheel onderaan. Of later zoals ik zag op de omslag van het pakket. Ook al onderaan ipv prominent zichtbaar in het midden bij alle belangrijke informatie. Dat zou eerlijke verkoop zijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Belangrijk aspect is ook nog dat dergelijke series soms voortijdig stoppen als de belangstelling keldert.

En reken maar dat als na 75 afleveringen nummer 76 niet meer verschijnt, er helemaal niks te claimen of terug te vorderen valt. Je koopt immers iedere keer een los deel voor Euro 7,95

witte angora
Berichten: 30864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door witte angora »

er behoort te staan: De totale kosten van dit bouwpakket bedragen .....euro bij losse afleveringen en .....euro bij abonnement en automatische incasso.
Wie zegt dat dat zo hoort? Naar jouw mening (en van meerderen, neem ik aan) zou het wenselijk zijn, maar dat is iets anders dan dat het zo behoort te zijn.

Maar je geeft nu aan dat het totale aantal zelfs twee keer vermeld staat: één keer op de omslag, en één keer naast de antwoordkaart. Dat moet toch voldoende zijn? Waarom dan nog een derde keer OP de antwoordkaart?

Je zou eens een balletje op kunnen gooien bij de Reclame Code Commissie, kijken wat zij er van denken. Daar doe ik geen uitspraak over. Dit is de link:

https://www.reclamecode.nl/consument/de ... paginaID=0

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ja, het is natuurlijk puur MIJN mening in deze. Ik vind het vrij normaal en eerlijk als iets te koop staat met de juiste prijs ipv wat er nu met dat bootje gebeurt.
Wat IK hier constateer is gewoon verlakkerij en een poging om mensen te lokken met de bouw van de Eenhoorn te beginnen om pas na 3/4 jaar er achter te komen dat die bouw wel meer dan 2 jaar en 4 maanden duurt.
Verder kan men zoals Leo The Emperor schreef zomaar worden gestopt. Dan zit je met een stukje onafgebouwd schip opgescheept.
Nee, wat de Reclame Code Commisie schrijft interesseert mij geen zier. Ik geef hier gewoon MIJN mening weer en waarschuw mensen om goed na te denken alvorens in zee te gaan met de Eenhoorn!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder kan men zoals Leo The Emperor schreef zomaar worden gestopt. Dan zit je met een stukje onafgebouwd schip opgescheept.
Alles kan, het is alleen nog nooit gebeurt, vorig schip is ook netjes tot het einde uitgeleverd.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Was dat ook zo'n duur schip ? Bijna 1000 euro is vooral in deze tijd voor veel mensen een klao geld dat ze liever ergens anders aan besteden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door bprosman »

Was inderdaad ook zon duur schip , heb ze zelf nooit gekocht, ik rijd liever naar Leo , bij Verspaget in Eindhoven, krijg ik er nog een gezellige babbel bij ook.
Kwaliteit schijnt wel OK te zijn, hier zie je voor- en tegenstanders :
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/index.php

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

7.Wat is de verschijningsfrequentie van de afleveringen?
In de tijdschriftenhandel verschijnen ze wekelijks.
Deel 1 is op 24 januari verschenen en deel 2 is nu , een maand later, nog niet te koop .....
Ik moet nog zien dat de serie wordt afgemaakt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet dat ik ze nu per se wil verdedigen want vind het zelf ook te duur maar deel 1 was een dubbelnummer (is het bijna altijd , al sinds de DeAgostini tijd) , en achter de schermen zijn ze natuurlijk al een stuk verder zo niet klaar, zo'n schip bouw je niet door maar een paar afleveringen vooruit te kijken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

bprosman schreef:Niet dat ik ze nu per se wil verdedigen want vind het zelf ook te duur maar deel 1 was een dubbelnummer (is het bijna altijd , al sinds de DeAgostini tijd) , en achter de schermen zijn ze natuurlijk al een stuk verder zo niet klaar, zo'n schip bouw je niet door maar een paar afleveringen vooruit te kijken.
Dat ben ik met je eens. Ik denk ook dat het eerder ingegeven is door marketingoverwegingen om extra tijd te winnen en zodoende meer bouwers te lokken met de goedkope 1 euro aflevering.

Er komen immers daarna geen deelnemers meer bij, maar er vallen er alleen nog maar af

fastatje
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2012 18:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door fastatje »

van der Wardt schreef:Was dat ook zo'n duur schip ? Bijna 1000 euro is vooral in deze tijd voor veel mensen een klao geld dat ze liever ergens anders aan besteden.
Ja ja, er zijn heel veel mensen die regelmatig €8,- euro wegleggen om €1000,- bij elkaar te sparen :shock: al zullen dit wel kleine mensjes zijn die het van hun zakgeld moeten hebben :lol:

gianth
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2012 13:31

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door gianth »

Mijn kleinzoon van 8 houdt ontzettend van boten zoals die Eenhoorn. Wij beloofden hem zo'n boot voor hem te kopen, hij kijkt er heeeel erg naar uit! Hoe moeten we hem vertellen dat het hier om oplichterij gaat? Ik vind het intens gemeen om mensen op een dergelijke manier iets aan te willen smeren, vooral voor kleine jongens is dat toch niet te geloven.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Bouwpakket Eenhoorn van Kuifje en Haddock via Betapress

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

gianth schreef:Mijn kleinzoon van 8 houdt ontzettend van boten zoals die Eenhoorn. Wij beloofden hem zo'n boot voor hem te kopen, hij kijkt er heeeel erg naar uit! Hoe moeten we hem vertellen dat het hier om oplichterij gaat? Ik vind het intens gemeen om mensen op een dergelijke manier iets aan te willen smeren, vooral voor kleine jongens is dat toch niet te geloven.
Het gaat hier niet om oplichting, maar om een hele dure boot.
Koop gewoon een mooie boot in een winkel, kan je kleinzoon ook direct beginnen en hoeft niet te wachten tot hij 10 is, voordat het schip af is.

Gesloten