'Gesponsorde resultaten' - misleiding of niet?
Re: 'Gesponsorde resultaten' - misleiding of niet?
Het is zeer terecht dat u ook van Google verwacht dat zij ingrijpen als er in een advertentie in Nederland wapens aangeboden worden. Zou zeer ongepast zijn als Google dat niet zou doen.Consumenneke schreef: ↑08 apr 2026 16:19Een vreemd argument. We verwachten niet de Google een probleem oplost, maar wel dat Google enige moeite doet om niet medeplichtig te zijn aan georganiseerde misdaad
Vergelijk het bijvoorbeeld met de Zwarte Markt / Bazaar in Beverwijk. Als daar iemand wapens probeert te verkopen is evident dat het niet mag. Je mag van de organisatie een actieve rol verwachten. Ze kunnen niet achterover leunen en wachten tot de politie ingrijpt.
Maar ik geloof niet dat er sprake is van advertenties gericht op Nederland via het Google advertentie netwerk waarin men wapens aanbiedt? Het ging toch over malafide elektriciëns?
En dat is wat we een glijdende schaal noemen. Nu verwacht u kennelijk van Google dat zij gaan controleren of een adverterende elektriciën een betrouwbare partij is of dat het een beunhaas is die probeert argeloze consumenten geld af te troggelen.Consumenneke schreef: Ook in het item over elektriciënbende van afgelopen maandag is Google weer de partij die schatten verdient aan gesponsorde zoekresultaten van malafide elektriciens, maar de deur dicht houdt als Radar vragen wil stellen.
De politie noemt dit georganiseerde misdaad. Hoe heet dat in het strafrecht wanneer je misdaad mogelijk maakt?
Ik denk niet dat u dat van Google kan verwachten, als de politie van mening is dat het hier gaat om georganiseerde misdaad, dan is het aan de politie om heel snel in actie te komen en de bende(s) op te rollen.
-
Consumenneke
Nee hoor, ik gebruik het woord kennelijk. Definitie : kennelijk -> zo te zien
Het is hoe ik uw woorden interpreteer.
Maar goed, laten we het er maar bij laten. U gebruikt hele grote woorden richting Google, suggereert dat ze de georganiseerde criminaliteit faciliteren. En als ik u daar op aanspreek met letterlijke citaten van uw woorden, dan voelt u zich kennelijk aangevallen terwijl dat nadrukkelijk niet de bedoeling is. Ik tracht juist met het weergeven van uw citaten een gedegen onderbouwing te geven van mijn mening.
-
Consumenneke
Ik noem slechts De Bazaar als voorbeeld van een platform dat daadwerkelijk actief reageerde toen deze marktplaats aangesproken werd vanwege de verkoop van namaak-merkartikelen onder zijn dak. Heel anders dan Google dat de deur dichthoudt voor Radar.
Meldt u wel eens een onwenselijke advertentie bij Meta of Google? Probeer het eens, beproef de procedure en zie hoe ze reageren.
Maar voor u onwenselijk of daadwerkelijk verboden is nogal een verschil. Zover ik weet mag een elektricien gewoon zijn werk doen en zijn werk aanbieden online. Maar u vindt dat Google alle elektriciens in de ban moet doen, begrijp ik uit uw relaas?
-
Consumenneke
Dat zijn insinuerende vragen die totaal niet weergeven wat ik bepleit.
Google kan heel simpel een meldpunt instellen, een online meldprocedure opzetten en meldingen serieus beoordelen. Ik weet dat zo'n meldpunt al bestaat, maar de opvolging (in samenwerking met andere instanties, zoals Bazaar doet) laat te wensen over. De reactie op het item van Radar is tekenend.
Als voorbeeld noem ik oplichters die zich bij de KVK laten inschrijven Als Google Ads Center, op Linkedin actief zijn als marketing manager bij Google en honderden ondernemers beduveld hebben. Daar wordt niets tegen gedaan.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe Google nu omgaat met sponsored search voor loodgieters en slotenmakers, want daar is op aandringen van de ACM wel een einde aan gemaakt. Zijn ook bonafide vakmensen daar nu de dupe van?