LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door Linoge »

MAXIEM schreef:Als deze advertentie zo wordt aangeboden (in dit land), zonder verdere mitsen en maren, dan dient de verkoper dit produkt voor die prijs te leveren.
Hoe zit het dan ook alweer met duidelijke fouten in dit soort advertenties? Kan de consument daar nu toch weer wel ineens een beroep op doen amice?

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door alfatrion »

Goed dat je de advertentie hebt geplaatst, daarmee is het een stuk duidelijker. Maar dit kan nooit de gehele advertentie zijn geweest. Hoe wist je bij welke verkoper je moest melden? In welk medium heb je deze advertentie gezien? En wat er gebeurt nadat je de advertentie hebt gezien?

Het betreft hier een herroepbaar aanbod, dus het is denkbaar dat de verkoper dit tijdig heeft herroepen. Maar voorlopig neig ik naar dat je kunt afdwingen om deze auto in deze keur voor deze prijs te krijgen.
VioletPrue schreef:Je kijkt op internet en ziet dat er 3 soorten hotelkamers te boeken zijn.
Er staan ook foto's bij.
Dit is nu appels met peren vergelijk. Je beschrijft een aanbod waarbij er meerdere producten worden genoemd waarbij foto's herkenbaar als illustraties er bij staan. Het betreft hier slechts én auto die voor één prijs wordt aangeboden waarbij één foto geplaatst is. Hier wordt de verwachting gewekt dat je deze auto ook voor de aangeboden prijs krijgt.
Frantic2 schreef:Leges?
Dat is een Nederlands woord. Volgens Van Dale zijn leges administratieve vergoedingen voor overheidswerkzaamheden.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ja wijsneus, maar betaal jij leges op je Autoaankoop in Nederland? Ik niet hoor.

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

Iedereen bedankt voor het reageren. Ik zal morgen eens kijken wat de dealer te zeggen heeft want ik word wel degelijk misleid.

Nogmaals voor de duidelijkheid, omdat het voor sommigen ongeloofwaardig lijkt, maar er staat alleen nog een andere advertentie van de 206+, 207, 208 en 508 met het adres van het bedrijf maar verder helemaal geen "kleine lettertjes" of iets dergelijks. De advertentie staat in een Dagblad van het Noorden van zaterdag jl. Er staat niet eens een datum in de advertentie tot wanneer de aanbieding loopt.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door riddert »

Ik heb de betreffende advertentie even opgezocht, deze is van Nefkens-Noord.

Als aanvulling op het plaatje staat erbij: Peugeot 107 , nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar voor 7995 euro. De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt

Er word geen type of uitvoering gespecificeerd, alleen dat het een model uit voorraad betreft.

Je moet een dergelijke foto niet zo letterlijk nemen, er staat bijvoorbeeld ook een 206+ met lm velgen, maar dit staat ook niet in de beschrijving.

De verkoper zal deze auto niet leveren, stel dat u gelijk heeft en dit wettelijk af kunt dwingen, dan zal de verkoper zeggen dat de auto verkocht is, het betreft hier namelijk een voorraad auto. Dan kan de verkoper niet leveren, en krijgt u de auto niet zoals afgebeeld.

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

"De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt" waar staat dit in de advertentie?

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door riddert »

omdat het gaat om auto's die uit de voorraad van Nefkens geleverd worden. Nefkens heeft een partijtje 107's gekocht voor een speciale prijs, en verkoopt deze voor een speciale prijs. Als de partij op is, of als er een auto besteld moet worden, dan geld het normale tarief weer.

Er staat letterlijk: 'peugeot 107, nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar €7995

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door alfatrion »

R061N schreef:Er staat niet eens een datum in de advertentie tot wanneer de aanbieding loopt.
Dat hoeft ook niet. Met een datum is het een onherroepelijk aanbod en met datum is het een herroepbaar aanbod. Dan bestaat er ook een derde variant: het vrijblijvende aanbod. Daarmee heeft de verkoper nog een korte tijd om je aanvaarding af te wijzen.
riddert schreef:Er staat letterlijk: 'peugeot 107, nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar €7995
Daaruit hoeft een aspirant koper niet te begrijpen dat het aanbieding geld zolang de voorraad strekt. Het kan ook betekenen dat de aanbieder er voor zorgt dat de voorraad op peil blijft.
riddert schreef:De verkoper zal deze auto niet leveren, stel dat u gelijk heeft en dit wettelijk af kunt dwingen, dan zal de verkoper zeggen dat de auto verkocht is, het betreft hier namelijk een voorraad auto. Dan kan de verkoper niet leveren, en krijgt u de auto niet zoals afgebeeld.
De verkoper kan de auto wel leveren, alleen hij wil er drie honderd euro meer voor vangen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 mei 2012 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door nevermind »

alfatrion schreef:
R061N schreef:Er staat niet eens een datum in de advertentie tot wanneer de aanbieding loopt.
Dat hoeft ook niet. Met een datum is het een onherroepelijk aanbod en met datum is het een herroepbaar aanbod. Dan bestaat er ook een derde variant: het vrijblijvende aanbod. Daarmee heeft de verkoper nog een korte tijd om je aanvaarding af te wijzen.
riddert schreef:Er staat letterlijk: 'peugeot 107, nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar €7995
Daaruit hoeft een aspirant koper niet te begrijpen dat het aanbieding geld zolang de voorraad strekt. Het kan ook betekenen dat de aanbieder er voor zorgt dat voorraad op peil blijft.
Lees nog eens het bericht van riddert!
Als aanvulling op het plaatje staat erbij: Peugeot 107 , nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar voor 7995 euro. De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

De auto is op voorraad in de basiskleuren. Ook dit is niet het sport model zoals afgebeeld. Ik wil er niet over blijven mierenneuken maar vind het erg misleidende reclame. Het is duidelijk bedoeld om je naar de garage te trekken en om je daar vervolgens te laten vertellen dat het niet om dat type gaat. Waarom staat die er dan?

Ik vind het bijzonder dat dit in Nederland mag. Ik zit er zwaar aan te denken dit aan te geven bij de reclame code commissie.

Ik snap ook wel dat ze het allemaal zo aantrekkelijk mogelijk maken om de klanten in deze moeilijke tijden te lokken maar het moet wel reëel blijven

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

nevermind schreef:
alfatrion schreef:
R061N schreef:Er staat niet eens een datum in de advertentie tot wanneer de aanbieding loopt.
Dat hoeft ook niet. Met een datum is het een onherroepelijk aanbod en met datum is het een herroepbaar aanbod. Dan bestaat er ook een derde variant: het vrijblijvende aanbod. Daarmee heeft de verkoper nog een korte tijd om je aanvaarding af te wijzen.
riddert schreef:Er staat letterlijk: 'peugeot 107, nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar €7995
Daaruit hoeft een aspirant koper niet te begrijpen dat het aanbieding geld zolang de voorraad strekt. Het kan ook betekenen dat de aanbieder er voor zorgt dat voorraad op peil blijft.
Lees nog eens het bericht van riddert!
Als aanvulling op het plaatje staat erbij: Peugeot 107 , nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar voor 7995 euro. De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt
Nevermind: Dit heb ik al weerlegd, dit staat namelijk nergens.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door alfatrion »

nevermind schreef:Lees nog eens het bericht van riddert!
Ik reageerde op zijn laatste bericht. Maar inderdaad in het bericht daarvoor stond het er bij. En uit de tweede zin, valt dat inderdaad wel op te maken. ALS dit in de advertentie stond die TS heeft gezien en ALS de verkoper heeft aangegeven dat deze kleur niet meer voor hand dan, dan vist TS achter het net.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door alfatrion »

R061N schreef:Ik vind het bijzonder dat dit in Nederland mag. Ik zit er zwaar aan te denken dit aan te geven bij de reclame code commissie.
Denk dan ook om dit aan te geven bij de ConsuWijzer. Dit is het overheidsloket dat klachten doorspeelt naar de consumentenautoriteit. En zij kunnen als overheidsinstantie bijten, omdat het een misleidende handelspraktijk betreft. Het aantal mensen dat over deze dealer een klacht indienen bepaald de kans of ze er iets mee doen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door nevermind »

R061N schreef: Nevermind: Dit heb ik al weerlegd, dit staat namelijk nergens.
Volgens riddert wel, maar je geeft geen link waar de aanbieding staat, dus ga ik ervan uit dat riddert dit heeft gelezen.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door riddert »

nevermind schreef:
R061N schreef: Nevermind: Dit heb ik al weerlegd, dit staat namelijk nergens.
Volgens riddert wel, maar je geeft geen link waar de aanbieding staat, dus ga ik ervan uit dat riddert dit heeft gelezen.
Ik schreef het volgende;

Als aanvulling op het plaatje staat erbij: Peugeot 107 , nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar voor 7995 euro. De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt

De laatste zin staat niet in de advertentie, vandaar een punt (.) tussen de zinnen. In een later bericht staat dit nogmaals. De aanbieding loopt zolang de voorraad strekt is een conclusie uit het gegeven dat het hier voorraadauto's betreft.
riddert schreef:omdat het gaat om auto's die uit de voorraad van Nefkens geleverd worden. Nefkens heeft een partijtje 107's gekocht voor een speciale prijs, en verkoopt deze voor een speciale prijs. Als de partij op is, of als er een auto besteld moet worden, dan geld het normale tarief weer.

Er staat letterlijk: 'peugeot 107, nieuw uit voorraad leverbaar, rijklaar €7995
Zo duidelijk, Nevermind?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door nevermind »

De laatste zin staat niet in de advertentie, vandaar een punt (.) tussen de zinnen.
Oh sorry, ik wist niet, als er een zin tussen de punten staat, dit een aanname, suggestie of conclusie is. :shock:
Weer wat bijgeleerd. HaHa. :lol:

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door riddert »

@R061N,

Ik zag zojuist een advertentie van Peugeot in de krant, en vroeg me af hoe het met uw zaak afgelopen is. Bent u tot een oplossing gekomen met Nefkens?

Gesloten