LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
gpa
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2008 18:33

Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door gpa »

In de aanbiedingenkrant van Saturn staan voor deze week (1e week van juni) heel veel TV aanbiedingen.

Voor bepaalde Philips modellen geldt de genoemde aanbieding echter helemaal niet, terwijl ze prominent in de folder staan.

Er staan Philips TV´s met typenummers 32PFL9603 en 37PFL9703 met een op het eerste gezicht aantrekkelijk aanbod. Voor de 37 inch bijv: adviesprijs 1849 en refund van 350 euro, zodat de prijs 1499 prijs zou zijn.

Gelokt door deze actie, bleek echter in de winkel dat dit onjuist was, volgens de verkoper mocht de actie niet van Philips, die vonden de prijs te laag worden... er waren ook rectificatie borden bij de TV´s gezet.
Nou staat er in de kleine lettertjes van de folder wel dat het niet geldt voor de Philips EK modellen, maar dan hadden ze de folder duidelijker moeten opstellen (en geen hele pagina aan die modellen besteden bijvoorbeeld).

Kan Saturn toch aan de actie gehouden worden? Het gaat echt niet om een klein drukfoutje.

Als de Saturn verkoper gelijk heeft, en Philips marketing Saturn onder druk gezet heeft, kan iemand Philips dan voor de NMa/Nelie Smit Kroes slepen vanwege ongeoorloofd machtsmisbruik?

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Net als bij mediamarkt zijn de lokkertjes goedkoop, het overige assortiment is gelijk aan de overige winkels en vaak zelfs bij accessoires duurder dan de rest.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door Big-V »

het overige assortiment is gelijk aan de overige winkels en vaak zelfs bij accessoires duurder dan de rest.
Gelukkig hebben ze dan nog een laagste prijsgarantie en worden prijzen zonder problemen aangepast.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de Saturn verkoper gelijk heeft, en Philips marketing Saturn onder druk gezet heeft, kan iemand Philips dan voor de NMa/Nelie Smit Kroes slepen vanwege ongeoorloofd machtsmisbruik?
De fabrikanten doen dat om de markt gezond te houden.

Ik heb wel eens gehoord dat diverse fabrikanten hun producten bij een winkel terughaalden, omdat die winkelier vet onder de prijs ging zitten.

In het verleden bestonden er minimale prijzen, dus wat een winkelier minimaal moest vragen.

Nu mag dat dus niet meer, en je ziet gelijk dat er sommige winkeliers hier vet misbruik van maken door sommige producten idioot laag te prijzen.

Wat mij betreft mogen de fabrikanten weer minimale prijzen gaan invoeren.

Lammeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 11:01

Re: Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door Lammeke »

@ BBCS

We moeten dus weer minimale prijzen in gaan voeren iets wat door de NMa en de regelgeving erom heen niet mag (maar nog steeds gebeurd). De NMa bestrijdt partijen die kartels vormen en prijsafspraken maken. Zouden de minimale prijzen namelijk weer ingevoerd worden, dan heeft men dus weer te maken met deze (verboden) prijsafspraken.

Bij onderhandeling met een leverancier zal ook altijd mondeling worden afgesproken dat er minimale prijzen gelden voor de te leveren goederen. Geen enkele fabrikant zal het in zijn hoofd halen dit zwart op wit zetten bij een contractbespreking.

Tegenwoordig heeft een fabrikant voldoende middelen om zijn afnemers te dwingen om zich aan een minimale prijs te houden. Via het serienummer worden de verkochte toestellen tot bijna in de huiskamer gevolgd. Ik kan hier een hele lijst fabrikanten noemen die op een dergelijke manier werken maar deze lijst zou zeer lang worden. Een voorbeeld zal ik geven en dat is Jura. Zij kunnen precies vertellen bij welke winkel een toestel verkocht is. Zelfs tussenhandelaren moeten opgeven aan wie zij toestellen doorverkopen hebben. Doen zij dit niet dan geldt ook voor hun wie niet luisteren wilt moet voelen, men krijgt gewoon niets meer uitgeleverd. Kijk maar eens om je heen en vergelijk de prijzen van de Jura toestellen. In elke winkel waar men komt zal en dezelfde prijs hanteren (verboden prijsafspraak). Indien men op het internet (prijsvergelijkers) kijkt zal men de toestellen ook bijna niet aantreffen. Zijn er internetaanbieders bij die ver onder de adviesprijs zitten dan kun je er vanuit gaan dat deze toestellen uit het buitenland komen. In Nederland zijn de kanalen van Jura zo dichtgetimmerd dat het bijna onmogelijk is om aan deze toestellen te komen. Naast het genoemde merk zijn er nog tal van andere merken die op een dergelijke manier willen voorkomen dat toestellen onder de adviesprijs verkocht worden.

Terug komende op de actie van Saturn....

Voor Philips is op dit moment die nieuwe lijn die ze sinds kort op de markt gebracht hebben "heilig". Ze zullen er alles aan doen om te achterhalen via welke weg de toestellen de weg naar de consumenten vinden. Door dit soort acties "kan" men bij Philips de diverse verkooppunten in beeld brengen omdat men het toestel eerst bij Philips moet registreren d.m.v. het serienummer. Dit serienummer staat op een label aan de zijkant van de doos wat men bij de registratie mee moet insturen. Aan de hand hiervan kan men dan weer achterhalen aan welke winkel het toestel geleverd is. Vaak worden toestellen door handelaren doorverkocht zodat deze met lage prijzen kunnen stunten.

Registreren van een product is toch al een domme zet van een consument. Een nieuw aangekocht product moet men nooit bij de fabrikant registreren. Nadeel hiervan is dat de fabrikant dan gelijk in zijn systeem heeft staan wanneer deze is aangekocht. Indien het toestel wat aangekocht is defect gaat kan men indien men een beetje schappelijke winkelier treft buiten de garantie die men eigenlijk heeft toch nog het een en ander voor elkaar krijgen. De winkelier zal het toestel dan insturen met een rekening die uitgeschreven is op een latere datum dan de werkelijke aankoopdatum. Is het product geregistreerd dan is dit niet meer mogelijk.

Als einde van dit schrijven. We blijven Hollanders....we willen alles zo goedkoop mogelijk hebben. Nu bied Saturn (ben zelf geen voorstander van een Mediamarkt of Saturn, deze maken zelf al de markt kapot voor een hoop andere winkeliers) het toestel al tegen een zeer aantrekkelijk prijs aan (wordt gezegd..ppff) maar dan willen we nog goedkoper uit zijn door de actie. Van de ene kant wordt er dus geroepen dat minimum prijzen weer ingevoerd moeten worden (zijn nooit weg geweest) en van de andere kant willen we zo goedkoop mogelijk uit zijn. Kijk eens in de prijsvergelijkers op het internet. Daar worden de toestellen al zo goedkoop aangeboden dat zelfs zonder actie de toestellen al goedkoper zijn dan in de winkels waar de actie wel geldt.

BTW met de 37PFL9703 zal waarschijnlijk de 37PFL9603 daar de 37PFL9703 nog nergens te koop is. De inkoopprijzen van de 37PFL9603 liggen momenteel rond de € 1250,-. De verkoopprijzen voor de internetbedrijven zullen dan ergens in de buurt van de € 1650,- uitkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Saturn LCD TV actie: verkeerde info over Philips TV´s

Ongelezen bericht door kweenie »

Ah, je moet je toestel niet registreren omdat anders de winkelier niet met de garantie en de aankoopdatum kan frauderen? Hm, interessant gegeven...

Die 37PFL9603 kun je overigens in Duitsland wel voor 1500 krijgen.

Gesloten