Telegraaf webshop - van/voor aanbieding klopt niet

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Speedy123

Telegraaf webshop - van/voor aanbieding klopt niet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik kijk vanochtend bij de koffie pauze even in de Telegraaf online en zie een aanbieding, vandaag een hele dikke korting op een refurbised (opgeknapte tweedehands) Samsung S22 G5 128.

Van 649,99 euro voor 349,99 euro.

Een afprijzing van 300 euro, echt een hele mooie korting van de Telegraaf!

Maar nu kijk ik eventjes op Tweakers Pricewatch, een nieuwe Samsung S22 G5 128 kost slechts 449 euro. Hoe kan hetzelfde opgeknapte, tweedehands toestel dan een waarde van 649,99 euro hebben?

Ik dacht dat het verboden was om valse aanbieding prijzen te geven? Of geldt dat niet voor de refurbised markt, mag de Telegraaf webshop daar wel gewoon een van/voor prijs fantaseren om de klanten te laten denken dat ze echt een heel dikke korting krijgen om ze zo over te halen snel de aanbieding te kopen?

ZeerPrivé

Re: Telegraaf webshop - van/voor aanbieding klopt niet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er staat adviesprijs, niet van/voor, dat maak jij ervan. Er staat niet bij dat het de prijs is van 2,5 jaar geleden toen het toestel op de markt kwam. Ik zie bij veel webshops nog adviesprijzen staan.

Edit: het lijkt erop dat ze die 649,- van Tweakers hebben (Conrad) gehaald https://tweakers.net/pricewatch/1786300 ... zwart.html waar hij nu overigens 615 euro kost.

Pff, je zal hem maar bij Conrad kopen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 15 jul 2024 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

ACM zegt:

“Noem de originele prijs (van-prijs) in kortingen en van-voorprijzen. Dit is:
-de laagste prijs in de 30 dagen vóór uw aanbieding
-de laagste prijs in de 30 dagen vóór uw 1e aanbieding, als u korting op korting geeft binnen 3 maanden (bijvoorbeeld eerst 20%, dan 30% en dan 50% op de originele prijs)
-de laagste prijs sinds uw product of dienst op de markt is, als dit korter was dan 30 dagen geleden
-de prijs direct vóór de korting, bij producten die bederven (zoals vers voedsel en bloemen)
-Voorkom misleiding en gebruik niet de adviesprijs als originele prijs.”

Gezien de laatste regel, zou ik denken dat de Telegraaf webshop inderdaad verkeerd zit.

Speedy123

ZeerPrivé schreef:
15 jul 2024 11:07
Er staat adviesprijs, niet van/voor, dat maak jij ervan. Er staat niet bij dat het de prijs is van 2,5 jaar geleden toen het toestel op de markt kwam. Ik zie bij veel webshops nog adviesprijzen staan.
Dat is niet waar. Er staat nergens het woordje adviesprijs!

Er staat slechts dikke vette prijs 349,99 met erachter een doorgestreepte prijs 649,99. Ik kan dat niet anders lezen dan van/voor.

Toen het toestel op de markt kwam werden er geen opgeknapte, tweedehands toestellen verkocht. Het gaat hier niet om de verkoop van een nieuw toestel.

ZeerPrivé

Even verder kijken, speedy er staat wel degelijk adviesprijs https://webshop.telegraaf.nl/product/re ... TIuMC4wLjA.

Ik heb trouwens mijn eerdere reactie aangepast.

Speedy123

ZeerPrivé schreef:
15 jul 2024 11:20
Even verder kijken, speedy er staat wel degelijk adviesprijs https://webshop.telegraaf.nl/product/re ... TIuMC4wLjA.
Nee hoor, ik heb hem hier voor me staan, let wel ik klik er niet op, ik bekijk slechte de advertentie in de krant https://www.telegraaf.nl/.

U klikt erop en gaat naar de shop waarna u extra informatie krijgt. Ik heb het over de reclame uiting zelf, niet over de winkel.

Speedy123

ZeerPrivé schreef:

Edit: het lijkt erop dat ze die 649,- van Tweakers hebben (Conrad) gehaald https://tweakers.net/pricewatch/1786300 ... zwart.html waar hij nu overigens 615 euro kost.

Conrad verkoopt een nieuw toestel, dat is geen opgeknapt tweedehands toestel. De prijzen voor refurbised Samsung s22 toestellen lopen bij Tweakers (drie aanbieders namelijk Leaapp, Forza Refurbised en reBuy) van 339 euro tot 432 euro.

ZeerPrivé

Speedy123 schreef:
15 jul 2024 11:26
ZeerPrivé schreef:

Conrad verkoopt een nieuw toestel, dat is geen opgeknapt tweedehands toestel. De prijzen voor refurbised Samsung s22 toestellen lopen bij Tweakers (acht aanbieders) van 339 euro tot 432 euro).
Ja dat het bij Conrad een nieuw toestel is, begrijp ik. Je zal maar zo'n idioot zijn om er meer dan 600 euro voor te betalen.

Wat de Telegraaf doet, is een adviesprijs van een nieuwe naast een refurbished zetten. Grappig. Ze vermijden juist heel bewust de woorden van/voor.

Speedy123

ZeerPrivé schreef:
15 jul 2024 11:33
Ze vermijden juist heel bewust de woorden van/voor.
Ik ben van mening dat als je een prijs neerzet met erachter een hogere, doorgestreepte prijs, dan mag je dat wel degelijk zien als van/voor.

Tevens staat in het rood op de afbeelding van de telefoon vermeldt -45%. Dat suggereert toch echt 45 procent korting.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
15 jul 2024 11:38
ZeerPrivé schreef:
Ik ben van mening dat als je een prijs neerzet met erachter een hogere, doorgestreepte prijs, dan mag je dat wel degelijk zien als van/voor.

Tevens staat in het rood op de afbeelding van de telefoon vermeldt -45%. Dat suggereert toch echt 45 procent korting.
Dat is ook hoe je ernaar mag kijken en hoe de RCC zou oordelen. Deze reclame is niet volgens de regels.

ZeerPrivé

Speedy123 schreef:
15 jul 2024 11:38
ZeerPrivé schreef:

Ik lees alleen van/voor als er ook de woorden van/voor gebruikt worden. Adviesprijzen zijn al helemaal niet interessant. Waar de Telegraafshop wel n.m.m. de fout mee ingaat, is een adviesprijs van een nieuw toestel neerzetten, terwijl het om een refurbished gaat. Dat is appels met peren vergelijken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het toetsingskader is wat een gemiddeld geïnformeerde consument mag verwachten. Een doorgestreepte prijs met daarachter een lagere prijs levert wel degelijk de afdronk "van/voor" op, ongeacht of die woorden letterlijk gebruikt worden.

ZeerPrivé

Moneyman schreef:
15 jul 2024 12:32
Het toetsingskader is wat een gemiddeld geïnformeerde consument mag verwachten. Een doorgestreepte prijs met daarachter een lagere prijs levert wel degelijk de afdronk "van/voor" op, ongeacht of die woorden letterlijk gebruikt worden.
Dan val ik blijkbaar buiten een 'gemiddeld' geïnformeerde consument. Ik lees altijd teksten zoals ze er staan (dus ook bij overeenkomsten enz.) en niet wat ik denk dat ermee bedoeld wordt. Scheelt een hoop problemen.

ZeerPrivé

Maar goed, als speedy er zin in heeft, kan hij jouw advies volgen en een klacht indienen bij de RCC.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, je kan het zo zien: je krijgt een flinke korting vergeleken met de nieuwprijs omdat het een tweedehands is. Het voordeel van het kopen van een tweedehands wordt zichtbaar gemaakt.

Zo koop ik ook altijd mijn auto's, om wat te noemen. Ja toch?

Speedy123

witte angora schreef:
15 jul 2024 22:36
Naja, je kan het zo zien: je krijgt een flinke korting vergeleken met de nieuwprijs omdat het een tweedehands is. Het voordeel van het kopen van een tweedehands wordt zichtbaar gemaakt.
De nieuwprijs van meer dan twee jaar geleden wordt getoond. Nieuw kost het toestel nu 449,99 euro.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

In mijn ogen suggereerd het wel alsof het refurbished en hogere adviesprijs had.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb een klacht lopen bij de RCC tegen ICI Paris. Ik heb daarbij een secretriaatsafdoening gekregen op basis van redenen die zo algemeen zijn dat ik ze ook voor het tegendeel kan aandragen.

https://www.iciparisxl.nl/dsquared2/gre ... BP_1063864

De wettelijke beoordeling gaat niet op basis van een van voor prijs.
8.6 Prijsvermindering NRC
Reclame waarin voor een bepaald product een prijsvermindering wordt genoemd, vermeldt altijd de laagste prijs die adverteerder voorafgaand aan de actie voor dat product heeft toegepast gedurende een periode van minimaal dertig dagen voordat de korting ingaat.
Het voorgaande geldt niet voor goederen die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben, voor producten die minder dan dertig dagen op de markt zijn en voor prijsverminderingen die progressief worden verhoogd, overeenkomstig het Besluit prijsaanduiding producten.
Het moet gaan om:
- een bepaald product
- waarvoor een prijsvermindering wordt vermeld

En dan moet de laaste prijs in de afgelopen periode worden vermeld.

ZeerPrivé

Speedy123 schreef:
15 jul 2024 22:41
witte angora schreef:
15 jul 2024 22:36
De nieuwprijs van meer dan twee jaar geleden wordt getoond. Nieuw kost het toestel nu 449,99 euro.
Dat klopt niet want de nieuwprijs ruim 2 jaar geleden was meer dan 800,-. En op Tweakers staat bij Conrad de prijs anno nu op 649,-. Op Conrad staat hij inmiddels voor 615,- te koop (belachelijk duur nog).
Het lijkt er dus op dat ze even een blik op Tweakers hebben geworpen en daarvan de hoogste prijs hebben genomen.

De shop is trouwens aangesloten bij Thuiswinkel.org daar kan je ook een klacht indienen, lijkt mij.

Plaats reactie