LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop heeft product niet voorradig

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
RJA
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2017 14:05

Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door RJA »

Ik heb op 6 februari jl. een inbouw vaatwasser in de aanbieding gekocht bij een webshop . De prijs a €249 is meteen betaald middels Ideal. De status van de bestelling is op dat moment betiteld als "in goede orde ontvangen". De normale prijs van dit artikel ligt tussen de €400 en €499, afhankelijk van welke winkel. Op 9 februari krijg ik een e-mail dat het artikel niet op voorraad is. Telefonisch contact leert dat het product via de desbetreffende nooit meer voorradig zal zijn. Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders. De desbetreffende webshop biedt aan om een ander product uit te kiezen met als tegoed de reeds betaalde €249. Het goedkoopste vaatwasser product (inbouw) kost €269. Wat zijn mijn rechten als consument? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan dezelfde specificaties voldoet? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan de normale nieuwprijs van het bestelde product voldoet? Bij voorbaat dank.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door kokka »

als de webshop de bestelde vaatwasser niet meer kan leveren, dan zijn ze in gebreke. je kan dan kosteloos van de koopovereenkomst af.
je hebt dan gewoon recht op je geld terug, je hoeft dan ook geen genoegen te nemen met een tegoed bon. Je hebt geen recht op een andere (duurdere) vaatwasser.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door alfatrion »

RJA schreef:Op 9 februari krijg ik een e-mail dat het artikel niet op voorraad is. Telefonisch contact leert dat het product via de desbetreffende nooit meer voorradig zal zijn.
Ik zou even kijken of je dat schriftelijk bevestigd kunt krijgen.
RJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalen
RJA schreef:Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan dezelfde specificaties voldoet? Kan/mag ik een vaatwasser eisen die aan de normale nieuwprijs van het bestelde product voldoet? Bij voorbaat dank.
In beginsel moeten op beide vragen negatief beantwoord worden. Als het niet lukt om dezelfde vaatwasser elders te kopen, dan kan er gekeken worden naar een schadevergoeding.
kokka schreef:als de webshop de bestelde vaatwasser niet meer kan leveren, dan zijn ze in gebreke. je kan dan kosteloos van de koopovereenkomst af.
De webshop kan de vaatwasser wel leveren, want andere webwinkels hebben deze nog. Er kan een beroep gedaan worden op het herroepingsrecht, maar ik zou dat zelf niet zo snel doen in deze situatie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
RJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalen
Hoe kom je daar nu weer bij ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is overigens nog maar de vraag of die andere webshops het ding wel echt hebben voor die prijzen. Ik heb zelf meegemaakt (was weliswaar een camera, maar het principe is hetzelfde) dat veel webshops die Nikon voor een scherpe (maar niet onrealistische) prijs aanboden, maar als je had besteld kreeg je "levertijd nog onbekend" of iets van die strekking. Webwinkels die de reguliere prijs hanteerden hadden hem wel gewoon.

Sommige winkels zullen die lage prijzen als lokkertje hanteren, waarop anderen hun prijzen maar aanpassen om geen klanten te verliezen. En weer andere winkels verzamelen opdrachten om dan in 1 keer meer producten bij hun leverancier te kunnen bestellen.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:
RJA schreef:Het product is nog wel voorradig bij andere webshop aanbieders.
Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalen
Hoe kom je daar nu weer bij ?
1. Er is een overeenkomst tussen twee partijen tot stand gekomen. De verkoper moet een vaatwasser leveren voor zeg 250,-. Zo'n overeenkomst is niet vrijblijvend. Als de verkoper de vaatwasser niet kan of wil leveren dan is hij in verzuim en, als gevolg van zijn wanprestatie, moet hij de schade van de koper vergoeden. Schade begroot je door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin de verkoper deze vaatwasser voor 250,- euro had geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de koper deze bij een ander moet halen voor zeg 300 euro. De verkoper moet dan 300,- betalen aan de koper.

2.
Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door kokka »

Ik geloof er niks van. De schade die ts heeft is niet hoger dan het aankoopbedrag

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit is echt weer zo'n stelling waarvan ik denk : success bij de rechter.

https://webwinkelrecht.nl/informatiepli ... -verhoogd/

Een alternatief is schadevergoeding eisen. Dat is alleen lastig, want welke schade heb je geleden door de niet-geleverde camera? Je aankoopsom heb je terug immers. En welke schade heb je omdat je hem nu elders moet kopen? Lastig.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door Moneyman »

bprosman schreef:Dit is echt weer zo'n stelling waarvan ik denk : success bij de rechter.

https://webwinkelrecht.nl/informatiepli ... -verhoogd/

Een alternatief is schadevergoeding eisen. Dat is alleen lastig, want welke schade heb je geleden door de niet-geleverde camera? Je aankoopsom heb je terug immers. En welke schade heb je omdat je hem nu elders moet kopen? Lastig.
't Is helemaal niet lastig. De schade is exact het bedrag dat je nu méér moet betalen dan de prijs in de oorspronkelijke overeenkomst. Het staat letterlijk zo in het BW.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
crazyme schreef:
alfatrion schreef: Je mag die vaatwasser daar kopen en het verschil verhalen
Hoe kom je daar nu weer bij ?
1. Er is een overeenkomst tussen twee partijen tot stand gekomen. De verkoper moet een vaatwasser leveren voor zeg 250,-. Zo'n overeenkomst is niet vrijblijvend. Als de verkoper de vaatwasser niet kan of wil leveren dan is hij in verzuim en, als gevolg van zijn wanprestatie, moet hij de schade van de koper vergoeden. Schade begroot je door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin de verkoper deze vaatwasser voor 250,- euro had geleverd, en de werkelijke situatie, waarin de koper deze bij een ander moet halen voor zeg 300 euro. De verkoper moet dan 300,- betalen aan de koper.

2.
Artikel 7:37 BW schreef:Heeft de koper of de verkoper een dekkingskoop gesloten en is hij daarbij redelijk te werk gegaan, dan komt hem het verschil toe tussen de overeengekomen prijs en die van de dekkingskoop.
De wet blijft mij verbazen. Ik lees deze uitleg :

Dekkingskoop is het door een koper kopen van producten bij een ander dan zijn contractpartij welke in gebreke is de producten (tijdig) aan koper te leveren. Hiermee tracht koper zijn schade door de wanprestatie van verkoper te beperken. Het verschil in prijs tussen de dekkingskoop en de originele koop kan koper bij verkoper als schade vorderen. De koper moet hierbij wel redelijk en nauwkeurig te werk gaan en dus niet bewust de schade onevenredig groot doen worden.
https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... kingskoop/

Er moet dus schade zijn door de wanprestatie. Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ?
Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Er moet dus schade zijn door de wanprestatie. Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ? Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.
Geen probleem hoor :wink:
Moneyman schreef: 't Is helemaal niet lastig. De schade is exact het bedrag dat je nu méér moet betalen dan de prijs in de oorspronkelijke overeenkomst. Het staat letterlijk zo in het BW.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Er moet dus schade zijn door de wanprestatie.
In dit geval heeft de verkoper aangegeven niet kunnen leveren, dat volstaat. Dat is ook voldoende voor de route via BW6. Overigens wordt verzuim niet als criterium gesteld in art. 7:37 BW.
Artikel 6:74 lid 1 BW schreef:Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
Artikel 6:74 lid 2 BW schreef:Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar.
crazyme schreef:Echter kun je van schade spreken wanneer een vaatwasser niet (op tijd) geleverd wordt ?
Bij een aankoop als particulier kan ik mij dat niet voorstellen.
Je hebt een overeenkomst gesloten met een verkoper ter levering van een vaatwasser van merk x en model y en betaling van 250 euro. De verkoper geeft aan dat hij helemaal niet meer leveren. Jij koop de vaatwasser van merk x en model y elders tegen betaling van 300 euro. De schade van de consument is 300 (werkelijke situatie) - 250 (hypothetische situatie) = 50 euro. Door betaling van de 50 euro wordt de koper financieel teruggebracht in de situatie waarin deze zich bevond voor de verkoper aangaf niet te kunnen leveren.
crazyme schreef:De wet blijft mij verbazen.
Een gewetensvraag: wat zou je voor uitkomst verwachten, als de koper niet kan betalen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef:We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.
Hoe moeilijk is het om gewoon niets te verkopen wat je niet hebt? Dan heb je netgens last van. Om dat nou achterlijke bureaucratie te noemen... :roll:

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door alfatrion »

GJvdZ schreef:We hebben dus helemaal geen EU nodig om om te komen in achterlijke bureaucratie die het ondernemers ongelofelijk moeilijk maken. Die kunnen we zelf net zo goed verzinnen.
Die vat ik samen als "afpsraak = afpsraak, maar wel alleen als mij dat zo uitkomt."

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door berndv »

en hoe zou de situatie zijn als het een op=op actie betrof?

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:en hoe zou de situatie zijn als het een op=op actie betrof?
Radicaal anders, want dan is het geen oneindig aanbod, maar een beperkt aanbod. Dan komt je geen recht op schadevergoeding toe.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een op=op actie is de winkelier wel verplicht om het beschikbare aanbod af te stemmen op de te verwachte vraag.

RJA
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2017 14:05

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door RJA »

Beste allen, dank voor jullie antwoorden en adviezen. Ik heb met deze adviezen contact gehad met de webshop en uiteindelijk hebben zij alsnog het product besteld bij de fabrikant en vervolgens zal het bij mij afgeleverd worden. Had een klein duwtje nodig, maar hier een happy webshop customer.

Dank!

BL2
Berichten: 4875
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Webshop heeft product niet voorradig

Ongelezen bericht door BL2 »

RJA schreef:......maar hier een happy webshop customer......
Dat is een goede ontwikkeling, maar pas blij worden als het product ook echt en werkend bij je thuis staat......

Gesloten