Ook ik vraag me af hoe de consument zich tegen bedrijven zoals BDR Containerreiniging kan wapenen.
Op de overheid rekenen is wachten op de terugkeer van ***** en Mohammed op dezelfde dag. De wet handhaving consumentenbescherming wijst geen overheidsinstanties aan voor dit soort gevallen. Publiekelijk nagelen aan de schandpaal heeft ook geen effect (moet je toevallig de uitzending niet hebben gemist of (waren wij maar zo verstandig geweest) het bedrijf hebben "Gegoogled")).
Essentie: je tuigt een bedrijf op en rommelt maar aan zodat je je klanten met relatief kleine bedragen benadeeld en geen vuiltje aan de lucht. Want aangifte doen? Daar heeft de politie toch geen tijd/ middelen voor. En de politiek? Die zal dan wachten op zelfregulering tot dat blijkt dat ook Afvalreinigers kunnen "graaien". Stel dat er 1000 klanten op deze manier getild worden. Dat komt als snel op EUR 300.000 bruto en laat ze daarover nog een 35% belasting betalen en komt je netto op bijna op EUR 200.000 per jaar. Dat is RUIM boven de Balkenende norm. Zijn het 2000 particulieren, vermenigvuldig x 2. Kunnen jij en ik ook een riante villa en vette auto voor aanschaffen en 3 x per jaar op vakantie gaan naar verre oorden (als dit jouw ding is).
Mijn ervaring met BDR:
- Contract aangegaan ergens begin 2006 (kwamen aan de deur met aanbieding). Containers werden niet altijd (even goed) gereinigd maar "Afin" dachten we. Van BDR kwam enkele maanden daarna een aankondiging van een verhoging van de tarieven ergens 3e kwartaal. Dat leek ons NIET de moeite waard en dus stuurt mijn vrouw (juriste) nog in juni 2006 een brief verzonden naar BDR om de dienst op te zeggen (helaas NIET aangetekend maar dat had waarschijnlijk niet enorm geholpen zie verder).
- Wij verhuizen in maart 2007 naar een andere provincie; de woning gaat in de verkoop en staat tot mei 2008 leeg & onbewoond. Alleen de makelaar komt er met potentiele verkopers en die zetten zeker niet de container op straat. Als er zicht is op een nieuwe woning in december 2008 en om zaken met de aannemer, hypotheekverschaffer, taxateur, fiscus etc. snel op te tuigen download ik alles mutaties van de banrekening. Wat blijkt: BDR heeft al die tijd van onze rekening zitten boeken!
-
Op post (tot drie keer toe)
wordt niet gereageerd en aangetekende post wordt NIET aangenomen. Telefoontjes leveren alleen een t.g.v. BDR goed getrainde medewerkster met "... maar we hebben geen opzegging ontvangen..."
- Uiteindelijk de automatische incasso laten blokkeren, laatste afboeking gestorneerd en stuur ik een incasso bureau er op af. BDR stelt dan simpelweg dat ze geen opzegging hebben ontvangen en het incasso bureau kan niets zonder "bewijs" (hetgeen makkelijk is want BDR stelt dat ze de post "niet hebben ontvangen" (bewijs maar het tegendeel) en aangetekende post nemen ze niet aan). Handig, he?
- Eind van het liedje (vooralsnog): BDR heeft van juni 2007 t/m februari 2009 (20 maanden) geld van ons geincasseerd voor ongevraagde (opgezegd) en niet geleverde (huis stond leeg!) diensten.
Ik verwelkom elk initiatief om deze malafide praktijk (binnen wettelijke kaders) aan te pakken. Het is inmiddels een principe kwestie. Ik sluit me graag aan bij Leender40, Brandsen/Kees en andere gelijk gezinden.
www.consuwijzer.nl? "ConsuWijzer lost uw probleem niet voor u op. Maar geeft u duidelijke adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt. Ook registreert ConsuWijzer uw klacht of vraag. Daarna komt uw vraag of klacht terecht bij één van de toezichthouders." Vervolgens is er voor deze categorie parasiet geen toezichthouder!
Q.