Pmd geweigerd
Pmd geweigerd
Vandaag haalde ik de Pmd container van de weg en viel me op dat aan sommige containers een label van de gemeente hing dat de container niet geleegd was, omdat er verkeerd afval in zat.
Gelukkig niet bij die van mij.
Nu vraag ik mij wel af; mag de gemeente dit zomaar doen? Ten eerste is afval volgens mij mogelijk privacy gevoelig, dus schenden bij het inspecteren van de inhoudt van de container niet je privacy? Ten tweede; ze kunnen niet aantonen dat het mijn afval is wat er in zit, of dat een buurman nog wat kwijt moest en dat stiekem in de container heeft gedaan.
Stel dus dat ik zo'n label had gehad, had ik dit aan kunnen vechten en had dat kans van slagen gehad?
Gelukkig niet bij die van mij.
Nu vraag ik mij wel af; mag de gemeente dit zomaar doen? Ten eerste is afval volgens mij mogelijk privacy gevoelig, dus schenden bij het inspecteren van de inhoudt van de container niet je privacy? Ten tweede; ze kunnen niet aantonen dat het mijn afval is wat er in zit, of dat een buurman nog wat kwijt moest en dat stiekem in de container heeft gedaan.
Stel dus dat ik zo'n label had gehad, had ik dit aan kunnen vechten en had dat kans van slagen gehad?
Re: Pmd geweigerd
Kansloos.
Je bent overigens zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de aan jou beschikbaar gestelde container.
De controle is noodzakelijk omdat verkeerd afval een hele lading pmd kan laten afkeuren, waardoor dit niet gerecycled kan worden.
Devies is dan ook om de container niet een avond tevoren maar pas sochtends aan de weg te zetten.
Je bent overigens zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de aan jou beschikbaar gestelde container.
De controle is noodzakelijk omdat verkeerd afval een hele lading pmd kan laten afkeuren, waardoor dit niet gerecycled kan worden.
Devies is dan ook om de container niet een avond tevoren maar pas sochtends aan de weg te zetten.
-
Zodra je je afval aan de straatkant zet is er geen privacy meer op je afval want doet er namelijk afstand van. Daarom zie je in politieseries deze mensen wel eens door afval graven voor bewijs. Er is namelijk geen huiszoekingsbevel meer nodig op dat moment.
Ja, wat je in die politieseries ziet is ook zo lekker realistisch. Allemaal om het lekker leuk te maken voor de kijkcijfers. Verre van de waarheid, welke een stuk professioneler maar ook saaier is.Methusalah schreef: ↑02 apr 2025 14:12Zodra je je afval aan de straatkant zet is er geen privacy meer op je afval want doet er namelijk afstand van. Daarom zie je in politieseries deze mensen wel eens door afval graven voor bewijs. Er is namelijk geen huiszoekingsbevel meer nodig op dat moment.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=78EH8u-ZPFwBL2 schreef: ↑02 apr 2025 16:12Ja, wat je in die politieseries ziet is ook zo lekker realistisch. Allemaal om het lekker leuk te maken voor de kijkcijfers. Verre van de waarheid, welke een stuk professioneler maar ook saaier is.Methusalah schreef: ↑02 apr 2025 14:12Zodra je je afval aan de straatkant zet is er geen privacy meer op je afval want doet er namelijk afstand van. Daarom zie je in politieseries deze mensen wel eens door afval graven voor bewijs. Er is namelijk geen huiszoekingsbevel meer nodig op dat moment.
Leuk statement, maar wat Methusalah zegt is toevallig geheel correct.BL2 schreef: ↑02 apr 2025 16:12Ja, wat je in die politieseries ziet is ook zo lekker realistisch. Allemaal om het lekker leuk te maken voor de kijkcijfers. Verre van de waarheid, welke een stuk professioneler maar ook saaier is.Methusalah schreef: ↑02 apr 2025 14:12Zodra je je afval aan de straatkant zet is er geen privacy meer op je afval want doet er namelijk afstand van. Daarom zie je in politieseries deze mensen wel eens door afval graven voor bewijs. Er is namelijk geen huiszoekingsbevel meer nodig op dat moment.
Daarnaast doet men altijd de klep open voordat de inhoud de vuilniswagen in gaat, dus als je zo'n sticker krijgt, dan heb je je dus ook zelf niet aan de afspraken gehouden. Er zit dan namelijk rotzooi in die er niet in hoort.
PMD = Plastic, metaal en drankkartons.
Het labelen in plaats van legen gebeurt hier ook èn omdat de containers gechipt zijn, wordt dezelfde dag een brief aangemaakt met toelichting. Bij ons kun je dit niet aanvechten - waarom ook? Afval ophalen is een dienst. Volgende keer beter.
Deze aanpak heeft wel een klein nadeel. Je krijgt er zwerfvuil en afvaltoerisme van.
Andere oplossing is opletten wat je erin gooit. Wij houden 'als het glimt, is het restafval' aan en de container met restafval hoeven we echt niet vaker aan de straat te zetten. Hij zit iets voller met verpakkingen van chips en koffiemelk, dat is alles. Een keer persen en het past.
Chipszakken mogen juist wel in de PMD container.
Wij hebben (gratis) zakken voor de pmd die dan door de bewoners op een hoopje bij elkaar worden gelegd.
Soms blijft er wel een zak liggen met een groot opmerkingen blad eraan. Maar daar kan natuurlijk niemand persoonlijk op aangesproken worden. Maar in de praktijk is hij de volgende dag weer opgeruimd, waarschijnlijk toch door de veroorzaker die zijn fout heeft ingezien..
Soms blijft er wel een zak liggen met een groot opmerkingen blad eraan. Maar daar kan natuurlijk niemand persoonlijk op aangesproken worden. Maar in de praktijk is hij de volgende dag weer opgeruimd, waarschijnlijk toch door de veroorzaker die zijn fout heeft ingezien..
@Thijs: geen last van vogels, die de zakken opentrekken op zoek naar voedsel?
Meerlaags plastic schijnt niet goed verwerkt te kunnen worden, daarom worden ze eruit gehaald voordat het plastic wordt gerecycled. Afgezien van deze achtergrond, is het veel gemakkelijker afval te scheiden met 'als het glimt, is het restafval'. Dat is simpel en gemakkelijk te onthouden, werkt veel beter dan die lange lijst van de vuilnisdienst wat er nu wel en niet in mag.
Als je gewoon afval scheidt volgens die lange lijst, heb je echt veel minder restafval. Maar ja, eigenwijze mensen….Jablan schreef: ↑03 apr 2025 07:48@Thijs: geen last van vogels, die de zakken opentrekken op zoek naar voedsel?
Meerlaags plastic schijnt niet goed verwerkt te kunnen worden, daarom worden ze eruit gehaald voordat het plastic wordt gerecycled. Afgezien van deze achtergrond, is het veel gemakkelijker afval te scheiden met 'als het glimt, is het restafval'. Dat is simpel en gemakkelijk te onthouden, werkt veel beter dan die lange lijst van de vuilnisdienst wat er nu wel en niet in mag.
Jablan
vindt dit leuk
-
Hier zijn er al plannen om helemaal te gaan stoppen met afvalscheiding. Het nascheiden op een centraal punt schijnt veel goedkoper en efficiënter te zijn dat het apart ophalen per bak.
Blackie85
vindt dit leuk
Inderdaad, daar wordt hier al jaren over gesproken. In flatgebouwen hoeft hier bijna niet gescheiden te worden ingeleverd, alles (behalve oud papier en kleding) gaat dan in vuilniszakken in de ondergrondse container.NeoDutchio schreef: ↑03 apr 2025 08:11Hier zijn er al plannen om helemaal te gaan stoppen met afvalscheiding. Het nascheiden op een centraal punt schijnt veel goedkoper en efficiënter te zijn dat het apart ophalen per bak.
Blackie85
vindt dit leuk
-
Nou nee hoor,Thijs124 schreef: ↑02 apr 2025 21:30Wij hebben (gratis) zakken voor de pmd die dan door de bewoners op een hoopje bij elkaar worden gelegd.
Dit wordt door de Gemeente opgehaald want rotzooi op straat trekt rotzooi aan.
Er wordt in de buurtapp wel gewaarschuwd voor zakken die door katten worden opengescheurd. Hier zijn de katten en vogels heel bescheiden. Hier komt ook nog regelmatig zowel een veegmachine als een stratenveger te voet. De meest foute inhoud voor de pmd zakken zijn hard plastic spulletjes en piepschuim. Daar hebben we pas een proef gehad met een paarse zak voor grondstoffen. Metaal, plastic, piepschuim etc. Die proef is gestopt omdat grondstoffen momenteel te weinig geld opbrengen. Die zakken mogen wel gratis afgegeven worden op het afvaldepot. Er worden ook nog gele zakken opgehaald met kleine kapotte of niet kapotte spullen, bijv electro schrot. Van boormachines tot electr tandenborstels en scheerapparaten. Als je die gele zak voor je huis hebt liggen krijg je een nieuwe zak in de brievenbus met een kortingsbon van 10% voor in de kringloopwinkel. En dan nog een keer per maand papier ophalen en aangemelde snoeiafval. Ligt er zwerfafval in de wijk kun je meteen een melding maken met de locatie en foto . Op doordeweekse dagen is het meestal binnen een uur opgehaald.
Wij hebben doorzichtige plastick zakken daarvoor,maar welke privacy gevoelige dingen heb je in vredesnaam daar tussen zitten?Die gooi je toch bij het restafval?
Nee, ik bedoel dat de dienst handhaving de mensen die iets verkeerds in de zakken gedaan hebben er niet over kunnen aanspreken. Als het in eigen containers met het adres erop zit natuurlijk wel.