Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

#ikdoewelmee

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bob Schurkjens schreef:
06 nov 2021 21:19
#ikdoewelmee
Ik ben geen vogel dus ik twitter niet.
Als dat je enige reactie is........

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

#doegezelligmeehaaleenprikoftwee

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

scharrelschipper schreef:
06 nov 2021 21:05



Dat werd hier, terecht denk ik, al eerder gemeld.
"ik ben gevaccineerd dus ben ik veilig,dus hoef ik me nergens iets van aan te trekken"
Als je zo "veilig" bent,is reclame maken voor vaccineren en hakken op niet gevaccineerden toch ook overbodig?

Je hebt helemaal gelijk.
De meeste gevaccineerde gedragen zich zo.
Zag het in mijn straat, iemand die helemaal spastisch deed vanwege corona 😃
Spuit er in en iedereen omhelzen.

16again
Berichten: 16397
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

lievemarie schreef:
06 nov 2021 20:12
Dat zijn we toch wel, verwacht ik. Het is toch bizar dat we bijna net zover zijn met het aantal zieken als vorig jaar rond deze tijd, terwijl de vaccinatiegraad al bijna 85% is?
Vorig jaar zaten we al 3 weken in een lockdown, in een poging het R getal te beteugelen
Nieuwe variant is besmettelijker

Erthanax
Berichten: 10048
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijd voor een column van Ionica Smeets in de Volkskrant met een vrolijke kijk op de redeneertrant van sommigen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Altijd een genoegen haar columns te lezen.

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien kan het aan mij liggen, maar niet vaccineren en dronken in een auto stappen met elkaar vergelijken is echt een heel slechte vergelijking.

Dat zou namelijk betekenen dat dronken chauffeurs alleen dronken chauffeurs van de weg rijden, zoals ongevaccineerde personen alleen ongevaccineerde personen het ziekenhuis in helpen.

Of wil ze daarmee zeggen dat gevaccineerde personen exact hetzelfde risico lopen door die dronken persoon het ziekenhuis in gereden te worden? (Oftewel, gevaccineerd of niet gevaccineerd maakt niet uit, je loopt hetzelfde risico).

Maarja, als ik dan de afgelopen dagen om me heen kijk, dan lopen juist de mensen die in de risicogroep vallen rond alsof ze niets kan gebeuren. Overigens ook de groep die amper risico loopt (tot 35), maar het contrast tussen 35-60 en 60+ is echt heel erg groot, terwijl juist 60+ de risicogroep is en weer een invasieve soort in het ziekenhuis is geworden.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is wat ik zeg, en wat de boerin waar ik afgelopen vrijdag mijn vlees haalde: 'het lijkt wel of de mensen niks geleerd hebben'.

Erthanax
Berichten: 10048
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
07 nov 2021 00:50
Misschien kan het aan mij liggen, maar niet vaccineren en dronken in een auto stappen met elkaar vergelijken is echt een heel slechte vergelijking. (...)
Volgens mij gaat het niet om die vergelijking, maar om de wijze van redeneren die gebruikt wordt.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Het (grote) verschil zit hem in het feit dat een dronken bestuurder meestal wel weet dat hij iemand heeft aangereden, en een besmet iemand meestal niet weet wie hem besmet heeft.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1015
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik kijk regelmatig op nu.nl als het om corona gaat. Vooral de reacties op de artikelen hebben mijn interesse.
Uit die reacties kan ik maar één conclusie trekken en dat is het gegeven dat de tweedeling in de samenleving een feit is.

Nevyn
Berichten: 1363
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik_weet_niet_alles schreef:
07 nov 2021 13:41
Ik kijk regelmatig op nu.nl als het om corona gaat. Vooral de reacties op de artikelen hebben mijn interesse.
Uit die reacties kan ik maar één conclusie trekken en dat is het gegeven dat de tweedeling in de samenleving een feit is.
Volgens mij kon je deze conclusie al trekken in deel 1 van dit topic.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het heeft allemaal te maken met cognitieve dissonantiereductie.

Je gedrag klopt gewoon niet. Je praat vervolgens recht wat krom is om daarmee de cognitieve dissonantie te verminderen. Het is allemaal psychologie. De alcohol drinkende automobilist die evident fout zit ga je niet van zijn ongelijk overtuigen. Voor de antivaxxers geldt hetzelfde.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Bob Schurkjens schreef:
07 nov 2021 13:45
Het heeft allemaal te maken met cognitieve dissonantiereductie.

Je gedrag klopt gewoon niet. Je praat vervolgens recht wat krom is om daarmee de cognitieve dissonantie te verminderen. Het is allemaal psychologie. De alcohol drinkende automobilist die evident fout zit ga je niet van zijn ongelijk overtuigen. Voor de antivaxxers geldt hetzelfde.
Volgens mij is dit "slechts" een mening, en geen feit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook weer een voorbeeld van cognitieve dissonantiereductie: feiten zijn "slechts een mening".

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Verveel jij je Bob??:-)

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door lievemarie »

Daar hebben ze negeerlijsten voor uitgevonden Reggie. Scheelt zo'n hoop BS. :lol:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Heeft er niemand 'even tot hier' gekeken gisteren? Ik vond hun uitleg helder, met name omdat ze lieten zien hoe makkelijk het is mensen met cijfers en grafieken op het verkeerde been te zetten.
In het kort: van de ongeveer 1350 corona patiënten in het ziekenhuis is 44% gevaccineerd. Dat zijn dus 594 mensen. 56% van de corona patiënten in het ziekenhuis is ongevaccineerd. Dat zijn dus 756 mensen.
Maar: er zijn ongeveer 13 miljoen mensen gevaccineerd. Daarvan liggen er 594 in het ziekenhuis. Dat betekent dat per 100.000 gevaccineerde mensen er dus 4,6 met corona in het ziekenhuis belanden.
Er zijn ongeveer 2 miljoen mensen niet gevaccineerd. Daarvan liggen er 756 in het ziekenhuis. Dat betekent dat per 100.000 ongevaccineerden er dus 37,8 met corona in het ziekenhuis belanden.

Dus de kans om als ongevaccineerde met corona in het ziekenhuis te belanden is veel groter.

Het is natuurlijk wel zo dat als je gevaccineerd bent je niet moet denken dat je 100% beschermd bent. Die denkfout wordt helaas nog wel gemaakt.
Net als de denkfout dat alles automatisch de schuld is van de ongevaccineerden.

Zou het niet beter zijn als er wat meer aandacht komt voor maatregelen als 1,5 meter afstand, veel handen wassen, testen bij klachten en quarantaine als je positief test. Ook als je gevaccineerd bent, het gaat er volgens mij nu om zoveel mogelijk besmettingen te voorkomen. Niet alleen vanwege de druk op de zorg maar ook om het aantal mensen met blijvende klachten door longcovid te beperken.
Maar ja ik ben maar 1 van de 17 miljoen amateurvirologen 😉

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Lisa29 schreef:
07 nov 2021 20:52
(...)
Zou het niet beter zijn als er wat meer aandacht komt voor maatregelen als 1,5 meter afstand, veel handen wassen, testen bij klachten en quarantaine als je positief test. Ook als je gevaccineerd bent (...)
Dat is ook het hele eieren eten. Dit doe ik al ruim 20 maanden én gevaccineerd.

Gesloten