LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Goedemorgen Reggie, eerlijk: jij schrijft af en toe ook rare dingen, maar dan reageert niemand zoals jij nu hebt gedaan. Scharrelschipper heeft niet een beetje gelijk, hij heeft helemaal gelijk.
*
Vaccins voor arme landen. De WHO heeft het Covax-programma, om de 92 armste landen op de wereld goedkoper aan vaccins te helpen. Zelfs 3 dollar per dosis is voor een land als Liberia nog te duur, vaccineren van de bevolking kost meer dan de normale overheidsbegroting van een compleet kalenderjaar. Nederlandse bijdrage aan dit programma heb ik (nog) niet gevonden.
Zolang niemand deze landen aan vaccins helpt, zal het Sars-CoV2 virus telkens weer tot nieuwe uitbraken leiden.
*
Cijfers. Waarschijnlijk heeft Nederland voor het einde van de maand meer dan 1 miljoen officieel vastgestelde gevallen. Ter vergelijking: Duitsland heeft vandaag de 2 miljoen gepasseerd (met bijna 5 keer meer inwoners en ruim testen)
*
Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar overdag is het zo druk op internet, dat de verbindingen regelmatig stotteren. Dat kan een reden zijn, waarom mensen niet thuiswerken. Als twee tv-zenders overdag onderwijsprogramma's zouden uitzenden, zou dat al verschil maken.
*
Scholen veilig open: Wat te denken van een gesloten sportschool om klassen/groepen te laten bewegen? Of een leegstaand kantoorgebouw als xxl-leslokaal inrichten? Past het binnen de richtlijnen, actuele ge- en verboden?
*
Vaccins voor arme landen. De WHO heeft het Covax-programma, om de 92 armste landen op de wereld goedkoper aan vaccins te helpen. Zelfs 3 dollar per dosis is voor een land als Liberia nog te duur, vaccineren van de bevolking kost meer dan de normale overheidsbegroting van een compleet kalenderjaar. Nederlandse bijdrage aan dit programma heb ik (nog) niet gevonden.
Zolang niemand deze landen aan vaccins helpt, zal het Sars-CoV2 virus telkens weer tot nieuwe uitbraken leiden.
*
Cijfers. Waarschijnlijk heeft Nederland voor het einde van de maand meer dan 1 miljoen officieel vastgestelde gevallen. Ter vergelijking: Duitsland heeft vandaag de 2 miljoen gepasseerd (met bijna 5 keer meer inwoners en ruim testen)
*
Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar overdag is het zo druk op internet, dat de verbindingen regelmatig stotteren. Dat kan een reden zijn, waarom mensen niet thuiswerken. Als twee tv-zenders overdag onderwijsprogramma's zouden uitzenden, zou dat al verschil maken.
*
Scholen veilig open: Wat te denken van een gesloten sportschool om klassen/groepen te laten bewegen? Of een leegstaand kantoorgebouw als xxl-leslokaal inrichten? Past het binnen de richtlijnen, actuele ge- en verboden?
Hier herken ik werkelijk niets van terug. Wordt een lokaal WiFi probleem ge-extrapoleerd naar internet issue landelijk?Jablan schreef: ↑15 jan 2021 07:50Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar overdag is het zo druk op internet, dat de verbindingen regelmatig stotteren. Dat kan een reden zijn, waarom mensen niet thuiswerken. Als twee tv-zenders overdag onderwijsprogramma's zouden uitzenden, zou dat al verschil maken.
Het is wel bekend, en gecommuniceerd, dat de grote providers als KPN en Ziggo in Nederland het thuiswerken kunnen merken qua grotere hoeveelheid en pieken dataverkeer. Halverwege dit artikel van 2 oktober jl, lees je dat Ziggo en KPN zien dat de piek op zaterdagavond qua dataverkeer, normaliter hun zwaarste belasting, nu de normale belasting is op hun netwerk door de week. En dan vooral door Netflix en online gamen etc, niet zoom/teams wat toch meer zakelijk of educatief is.16again schreef: ↑15 jan 2021 08:14Hier herken ik werkelijk niets van terug. Wordt een lokaal WiFi probleem ge-extrapoleerd naar internet issue landelijk?Jablan schreef: ↑15 jan 2021 07:50Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar overdag is het zo druk op internet, dat de verbindingen regelmatig stotteren. Dat kan een reden zijn, waarom mensen niet thuiswerken. Als twee tv-zenders overdag onderwijsprogramma's zouden uitzenden, zou dat al verschil maken.
Dat is ook de reden waarom de EU aan het begin van de pandemie aan de grote streamingplatformen heeft gevraagd om de uitzendkwaliteit wat te verminderen, om zo de bandbreedte op de fragielere internetverbindingen, oa in Zuid Europa, wat vrij te houden voor het thuiswerken en leren op afstand. Was ook nog een mild kansloos topic over hier op het forum meen ik, van iemand die het niet kon verstouwen dat zijn 4K Netflix abonnement wat werd teruggeschroeft.
Los daarvan lijkt dit meer een lokaal iets te zijn, in het algemeen kunnen de grote providers hier in Nederland, het prima bolwerken. Wel waren KPN en Ziggo even gestopt met upgrade werkzaamheden, om downtime voor mensen in die gebieden niet onnodig te veroorzaken tijdens het begin van de pandemie. Daar zijn ze nu wel weer mee begonnen.
Het is natuurlijk ook volslagen onzin.16again schreef: ↑15 jan 2021 08:14Hier herken ik werkelijk niets van terug. Wordt een lokaal WiFi probleem ge-extrapoleerd naar internet issue landelijk?Jablan schreef: ↑15 jan 2021 07:50Wat er aan de hand is, weet ik niet, maar overdag is het zo druk op internet, dat de verbindingen regelmatig stotteren. Dat kan een reden zijn, waarom mensen niet thuiswerken. Als twee tv-zenders overdag onderwijsprogramma's zouden uitzenden, zou dat al verschil maken.
HET internet is niet druk. Blijkbaar zelf een probleem ( met eigen wifi, eigen provider of wellicht lokaal in de straat of wijk ), maar dat heeft natuurlijk niets met drukte op het internet te maken.
Overigens gaan tv-zenders overdag ook gewoon over internet, dus ook dat maakt niet zoveel uit.
-
Uh, nee. Alleen het stukje vanaf je router naar de setopbox (in geval van KPN en dochtermerken) gaat over IP. Zowel TV via Coax als via glasvezel wordt getransporteerd over een eigen stukje spectrum op de physical layer naast het reguliere internetverkeer.
aangezien het probleem hier lokaal ligt ( het internet zelf is niet traag ) word je eigen verbinding deels gebruikt voor tv als je tv gaat kijken, dus dat heeft wel degelijk effect op je (eigen) snelheid zoals je die ervaart.
-
Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen. Als die idiote wappies roepen dit soort onzin en als je dan om argumenten vraagt krijg je terug dat je een schaap bent en zelf op onderzoek moet uitgaan. Als ik iets ergens van vindt en argumenten heb wil ik dat juist tegen zoveel mogelijk mensen vertellen. Waarom willen die wappies dat dan niet? Misschien omdat ze geen argumenten hebben? Misschien zijn de wappies wel de echt schapen die zich voor het karretje laten spannen van lieden die belang hebben bij instabiliteit.
sjohie
vindt dit leuk
-
Nee. Het zijn 2 aparte stromen data die binnenkomen op de coax/glasvezel. Kijken naar TV heeft geen invloed op de internet stroom. Probeer maar eens een speedtest met en zonder tv aan.
Je leest niet Peter.. Prima.
Nee, de melding over traag of stotterend internet overdag komt van meerdere kanten, ook vanaf de bedrijventerreinen. Bij ons in de buurt zijn dit jaar extra glasvezelkabels getrokken/geboord, met de capaciteit zit het wel goed, alleen de verbindingen ...
Als je bedrijven verplicht sluit en daarna pas gaat nadenken over de gevolgen, dan ligt de verdenking van opzet voor de hand. Helemaal als in de overzichten van het RIVM niet terug te vinden is, dat jouw soort bedrijf verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de besmettingen. Het is dezelfde logica, als het sluiten van een dierentuin, nadat in een natuurgebied een wolf een schaap als lunch heeft verorberd.PeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:44Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen.
scharrelschipper
vindt dit leuk
Er zijn problemen voor het realiseren van nieuwe fysieke aansluitingen. Voordat er gegraven moet worden, moeten er tegenwoordig oriënterende bodemonderzoeken gedaan worden, want die mannen met die scheppen hebben in het verleden nét wat te vaak onbeschermd de spade in een plaat asbest of oude lekkende HBO tank gezet, en die aannemers zijn verantwoordelijk voor een veilige werkplek, ook buiten. Echter moet een ingenieursbureau voor die oriënterende onderzoeken archiefonderzoek kunnen doen bij gemeenten, en als dié mensen thuiswerken, duurt het veel langer voordat die al die papieren hebben gescand en gemaild. Daarna moet er soms nog aanvullend, fysiek buiten, onderzoek gedaan worden, en ook dat kost tijd aan planning en uitvoering. Normaliter mogen veldploegen samen, dus 2 mensen uit 2 huishoudens, in één bus naar een klus rijden, dat is nu niet echt veilig.
?? IP is end to end.PeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:40Uh, nee. Alleen het stukje vanaf je router naar de setopbox (in geval van KPN en dochtermerken) gaat over IP.
Andere layer1 en layer2 techniek verandert niets aan layer3, welke gewoon met IP adressen werktPeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:40Zowel TV via Coax als via glasvezel wordt getransporteerd over een eigen stukje spectrum op de physical layer naast het reguliere internetverkeer.
Is het een idee om voor dit soort digitale kommaneuckereij even een eigen topicje te openen? Dit heeft niet zoveel met corona te maken, of wel?
Lowieze
en moederslink
vinden dit leuk
Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. Maar ik moet wel even aangeven dat ik het bestaan van dit virus totaal niet ontken (zoals die wappies). Sterker nog, ik heb het zelf in maart afgelopen jaar gehad.PeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:44Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen. Als die idiote wappies roepen dit soort onzin en als je dan om argumenten vraagt krijg je terug dat je een schaap bent en zelf op onderzoek moet uitgaan. Als ik iets ergens van vindt en argumenten heb wil ik dat juist tegen zoveel mogelijk mensen vertellen. Waarom willen die wappies dat dan niet? Misschien omdat ze geen argumenten hebben? Misschien zijn de wappies wel de echt schapen die zich voor het karretje laten spannen van lieden die belang hebben bij instabiliteit.
Maar om terug te komen op die vraag. In mijn ogen had de overheid verschillende keuzes. Het sluiten van de winkels was er natuurlijk 1 van, maar als men het funshoppen tegen wilde gaan, dan had men natuurlijk ook al die winkels die nu dicht zijn op afspraak kunnen laten werken.
Het sluiten van kappers snap ik bijvoorbeeld ook niet goed. Die werken op afspraak, de kapper heeft een mondkapje op en staat achter je. De kans op verspreiding is dan toch echt vrijwel nihil.
Daarbij had men wel een gedegen steunplan moeten bedenken en niet de ondernemers met hun hoofd op het hakblok moeten leggen en deze allemaal op hun spaargeld laten interen. Dat zou wel zo normaal zijn, het is namelijk niet zo dat ze vrijwillig sluiten, nee, de meesten wilden gewoon open blijven.
Jablan
vindt dit leuk
Als het kabinet valt, zie ik toch wel mogelijkheden voor wat forummers hier ![Laughing :lol:](./../images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./../images/smilies/icon_lol.gif)
sjohie
vindt dit leuk
Een heel verhaal maar de vraag beantwoord je niet: "Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen."Nijogeth schreef: ↑15 jan 2021 10:34Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. [...]PeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:44Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen.
Nou de reden weet ik niet, dat moet je aan de overheid vragen, maar met alle andere mogelijkheden die men links laat liggen en het feit dat men ze amper steun geeft, blijkt niet dat ze de ondernemers hoog hebben zitten.joep873 schreef: ↑15 jan 2021 10:45Een heel verhaal maar de vraag beantwoord je niet: "Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen."Nijogeth schreef: ↑15 jan 2021 10:34Je begint tenminste nog met een echte vraag, dus ik zal je antwoord geven. [...]PeterPeters1966 schreef: ↑15 jan 2021 08:44Geef eens 1 goede reden waarom de overheid dat zou willen doen.
Die snap ik niet. Als je geknipt wordt, zit je voor die kapper.
Als besmettingen alleen naar voren, en niet naar achteren plaatsvinden, kan een besmette kapper per dag 20 klanten infecteren.
-
In feite zie je dat in sommige sectoren/ketens al gebeuren. Van de week primer bij de Gamma 'gehaald'. Dat wil zeggen: online inlezen, online bestellen en betalen, en op afspraak bij het filiaal ophalen. Er was die dag overigens geen tijdslot; in tegenstelling tot vorige week, wat me verteld werd, was het erg rustig. Wel fijn, om een paar minuten even te kunnen kletsen, tot de volgende klant er aan kwam.Nijogeth schreef: ↑15 jan 2021 10:34Maar om terug te komen op die vraag. In mijn ogen had de overheid verschillende keuzes. Het sluiten van de winkels was er natuurlijk 1 van, maar als men het funshoppen tegen wilde gaan, dan had men natuurlijk ook al die winkels die nu dicht zijn op afspraak kunnen laten werken.
Je ziet het ook bij veel restaurants gebeuren: je kan er niet eten, wel afhalen. Op die manier probeert men de schade toch enigszins te beperken. Moet zeggen dat het soms best wel lekker is onderweg koffie te kunnen scoren. De langeafstandswandelingen zitten er nu even niet in, maar wat is het fijn als je een kilometer of 8 of 10 in de benen hebt, om ergens op een bankje warme koffie naar binnen te kunnen lebberen.
Ergens is het te hopen dat het niet het 'nieuwe normaal' gaat worden. Over een paar weken moet er vloerbedekking in een van de slaapkamers gelegd worden, en er moet nog een behangetje tegen aan. Het is wel fijn als je fysiek kunt zien wat je gaat krijgen. Online is het lastig om aan te voelen hoe vloerbedekking aanvoelt of wat het effect is bij daglicht. Hoe dat opgelost kan worden? Geen idee. Misschien was de Kijkshop indertijd haar tijd wel ver vooruit. Stalen behang en vloerbedekking achter plexiglas, je kunt het nog steeds niet 'voelen', maar je kunt wel goed zien hoe de kleuren zijn. En het plexiglas is itt tot het behang en de vloerbedekking prima schoon te poetsen.