LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
20 mar 2020 13:48
Misschien ligt er ergens in een magazijn nog een flinke voorraad “strepen”. Moeten dan maar gauw in de schappen gelegd worden, zodat iedereen die kan hamsteren en daar op kan gaan staan.

Het hamsteren is minder geworden, bij ons bij de Jumbo mag je maar een paar dingen nemen, als ik het goed had gezien 2 per klant.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
20 mar 2020 13:50
Christiaan Roorda in Trouw schreef:Dit heeft een grote schoonheid: de overheid neemt besluiten op basis van gezag en verstand. Dat verschaft legitimiteit en dan is legaliteit niet nodig. De maatregelen van het kabinet vormen geen dwingend recht, maar dringend recht. Krachtiger kan het niet.
Zo, mooi gesproken :!: :!:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
20 mar 2020 13:27
Er zullen ongetwijfeld ook genoeg werkgevers zijn die die 10% wel uitbetalen.
Ik heb de maatregel zo begrepen: 100% salaris, waarvan 90% wordt vergoed.
Ons onbetaalde verlof wordt nu omgezet in 'tijdelijk werkloos / werktijdverkorting' omdat er subsidie aankomt.
Wat is waar?



En de volgende in de rij 'huisarrest'. Na Italië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, België nu ook de deelstaat Beieren. Rest van Duitsland zal volgen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 13:03
Je beschrijft hier heel goed de eenzijdigheid. De schuldenaar heeft tijd nodig om te bedenken hoe hij dit wil oplossen en de schuldeiser wordt hierin niet meegenomen maar krijgt het door de strot geduwd. Die schuldenaar heeft zelf ook verplichtingen, kan zelf ook in de problemen komen en dan zelf het geld hard nodig hebben. De schuldeiser heeft recht op geldterug, ook als de schuldenaar dat niet wil. De overheid geeft geen garanties en het zal tegen vallen.

Dat ben ik wel met je eens, maar velen gaat het juist om het principe: ik heb ervoor betaald dus ik heb er recht op. Als ik het dan niet krijg, wil ik mijn geld terug, of betaal ik niet. In deze situatie is dat (in mijn ogen) egoïstisch en kortzichtig.

Vorig jaar was dat ook in de periode van droogte: doe zuinig met water. Waarom? Ik betaal er toch voor! Terwijl de Rijn zo laag stond dat de schepen amper nog konden varen.

Als je het financieel niet kan dragen, ga dan in overleg. De overheid heeft gevraagd om elkaar daarin de ruimte te geven. En ga niet je kont tegen de krib gooien.

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
20 mar 2020 13:41
Even iets anders: supergaaf om te zien dat er een PvdA-er als minister wordt benoemd. Er gebeuren dankzij de crisis dingen die je niet verwacht.

Inhoudelijke kennis en ervaring laten prevaleren boven de partijkleur: mogen we dat mechanisme ALSJEBLIEFT gewoon tot standaard verheffen?

Ben het wel met je eens, dat partijkleur van ondergeschikt belang zou moeten zijn, maar ik vind die Van Rijn niet de beste man for the job. Maar ja, het is even roeien met de riemen die je hebt. Jammer dat Edith Schippers blijkbaar niet even in kon springen. In Hugo de Jonge, ook niet van mijn partij, heb ik alle vertrouwen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 20 mar 2020 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Kees2850 schreef:
20 mar 2020 14:03
Las gisteren een interessante column in het NRC van prof. Willem Schinkel, die wel past in de laatste discussie:

Waarom moet de gemeenschap de markt redden?

De bestrijding van de coronapandemie heeft geleid tot een beperking van rechten in het openbare leven die we sinds de Tweede Wereldoorlog niet gezien hebben, en per decreet. En het lijkt wachten op verdergaande maatregelen. In Spanje en Frankrijk geldt, net als in Italië, een vorm van huisarrest, en in Duitsland is een groot deel van de grenzen gesloten. Nood breekt wet, is het oude Romeinse gezegde. Maar het is zaak op tijd de impopulaire vraag te stellen wat te doen als de wetteloosheid van de noodtoestand lang na de crisis gevolgen blijft hebben. Hoe lang zijn we bereid het biologische leven als absoluut verheven boven het democratische leven te stellen? Hoe lang zullen experts, met hun definities van wie ‘kwetsbaar’ is en wie niet, het land in effect regeren?

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/18/wa ... n-a3994094
Kort gezegd IS de gemeenschap de markt. De meeste mensen werken voor bedrijven, dus als die overeind blijven, behouden mensen hun baan, en veruit het meeste van hun bestedingsruimte, en wordt de overheid niet overspoeld met een golf aan uitkeringsvragen, een situatie waarvan we weten op basis van de laatste crisis, lang niet iedereen op kan krabbelen.

Verder is het een leuke theoretische vingeroefening van die professor, die immers bij gebrek aan gevulde collegezalen ook maar wat zit te duimendraaien, maar met dit soort zelfverzonnen "wat als" scenario's, die gek genoeg zelden positief zijn, heb ik weinig op, vooral nu.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op het forum staan nu al berichten van mensen die -uit angst voor het virus- een paar dagen te vroeg hun reis hebben geannuleerd. Als deze mensen hadden gewacht dan hadden ze een voucher gekregen, maar nu zitten ze met hoge annuleringskosten. Elkaar de ruimte gunnen is dan als nog een voucher aanbieden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Er zijn nu 106 doden in Nederland , daarmee staan we op de 8e plaats :shock: .
Bijna 3000 besmettingen.
643 ZH opnames.

Wat doen wij niet goed of hebben wij tot nu toe niet goed gedaan?

En wat heeft een ouderenuurtje voor de supermarkten voor zin?
Drommen oudjes om 0700u .smorgens bij de ingang.
Is dat wijs?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
20 mar 2020 15:10


Wat doen wij niet goed of hebben wij tot nu toe niet goed gedaan?


Hangjeugd.


Met de griep enkele jaren geleden gingen ook veel mensen.

NeoDutchio
Berichten: 12650
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
20 mar 2020 13:24
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 13:21
Hoe groot is de groep mensen die het minimale verdienen en hun uitgaven zo hoog hebben dat ze die paar tientjes niet kunnen missen?
Veel groter dan jij wellicht denkt.
Vandaar mijn vraag. Er wordt geroepen, maar niets gezegd. Als bekend is hoeveel kan er ingegrepen worden. Enkel zeggen dat het zo is zegt niets.
Moneyman schreef:
20 mar 2020 13:24
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 13:21
Overigens zijn dat niet de mensen die hier klagen over abonnementen en vliegreizen. Daar hadden ze immers al geen geld voor.
Onjuiste aanname. Zo zou het wel moeten zijn, maar zo is het in de praktijk niet.
Iemand die nu de eindjes niet aan elkaar kan knopen, maar wel een sportschoolabonnement heeft besteed zijn geld dan verkeerd. En ja, er kunnen natuurlijk mensen tussen zitten die jarenlang gespaard hebben om nu een reisje te maken, maar dat is niet het gros en die mensen kunnen opstaan en geholpen kunnen worden.
alfatrion schreef:
20 mar 2020 13:42
De mensen die nu thuis zitten, zitten voor 100% thuis. Deze mensen vallen terug in hun inkomen en komen in de problemen omdat zij ook verplichtingen hebben. In ieder topic geef jij aan dat zij niet op hun strepen mogen staan en hun rekeningen moeten betalen. Minder inkomsten betekend gewoon dat er in de uitgaven gesneden moet worden en nu net dat mag niet van jou omdat je deze crisis 'samen' moet oplossen.
U had het over deeltijdww, u ineens over mensen die werkloos thuis zitten. Hoeveel mensen zijn er al ontslagen door Corona? En hoeveel daarvan hebben ook hun laatste salaris niet van ontvangen?

Nogmaals, als je nu op je strepen gaat staan kan dat je uiteindelijk duur komen te staan. Je hebt er niets aan om nu veel energie te verbruiken in zaken waar niemand tijd voor heeft terwijl er aangekondigd is dat er oplossingen gaan komen. Elke klant die wel ingaat tegen alle adviezen verspeelt de tijd van een ander waardoor die niet aan een oplossing kan werken.
Overigens is in de uitgaven snijden iets anders dan op een juridische manier overeenkomsten ontbinden vanwege verplichte sluitingen.

NeoDutchio
Berichten: 12650
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kees2850 schreef:
20 mar 2020 15:21
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 15:13
Moneyman schreef:
20 mar 2020 13:24

U had het over deeltijdww, u ineens over mensen die werkloos thuis zitten. Hoeveel mensen zijn er al ontslagen door Corona? En hoeveel daarvan hebben ook hun laatste salaris niet van ontvangen?
Met name veel ZZP-ers en mensen met nul uren contracten zitten thuis zonder inkomen.
En John de Mol (die arme sloeber) gaat een groot aantal mensen bij Talpa op staande voet ontslaan lees ik in de media
Waar ik op reageerde is dat Alfatrion zei dat consumenten in de problemen kwamen en gaf een link naar deeltijdww. Een paar tientjes minder zou het verschil toch niet moeten kunnen maken.

Bij Talpa is er nog niet bekend hoeveel mensen er weg zouden moeten. Daarbij is het niet zo makkelijk dat je vandaag tegen een medewerker kan zeggen dat hij morgen niet meer terug hoeft te komen. Dat is een proces waar tijd overheen gaat. Het salaris van maart en april hoeft dus iig geen probleem te zijn. Er hoeft dus niet meteen naar de sportschool geschreven te worden dat per direct de kosten stopgezet worden. Gewoon opzeggen kan dus ook gewoon.

Vandaag is er ook een inventarisatie gedaan in de kinderopvang. Met name voor de gastouders die zzp’er zijn. Er wordt dus wel iets aan gedaan.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ehm... Kees... wil je correct quoten? Je legt me woorden in de mond die ik nooit geschreven heb.

Edit: de quote van NeoDutchio is net zo fout.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net mijn vader gebeld. Zus, zwager en neef zitten vast in Oeganda bij mijn nicht, het is nog maar de vraag of ze op korte termijn naar huis kunnen, of hoe lang het anders gaat duren. Eén voordeel: tot nu toe is er daar geen Corona. Daar hebben ze voorlopig dus nog geen last van. Dat neef nog naar Canada gaat, en aansluitend een paar dagen naar Amerika, dat is sowieso geen optie meer. Maar een ticket naar Nederland zal hij ook niet gehad hebben.

De dieren zitten in de opvang, hoe dat nu verder geregeld moet worden weet ik ook niet.

Het is stil bij mijn vader, dus ik had er aankomende zondag heen willen gaan. Maar in tegenstelling tot wat er gezegd wordt, rijden er geen twee treinen per uur. Eerder een per twee uur. Even volgende week dan maar een en ander aankijken, anders wordt het de auto. Slechte zaak dat de NS haar eigen gemaakte toezegging, twee treinen per uur, niet nakomt.

Dit is de huidige realiteit van Corona. En toch... we zijn allemaal nog gezond. Dat is het belangrijkste.

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De limiet voor contactloos pinnen is per vandaag tijdelijk verhoogd naar € 100,-. https://www.banken.nl/nieuws/22278/cumu ... besmetting

Voor KPN en Ziggo abonnees is sinds een paar dagen Film1 en nog wat kinderzenders voor iedere abonnee gratis beschikbaar. https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-zo ... od-kijken/

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit vind ik nu een goed corona-voucher initiatief: geef ons nu geld en na de crisis leggen we er wat bij (als we er dan nog zijn).

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 16:31
Dit vind ik nu een goed corona-voucher initiatief: geef ons nu geld en na de crisis leggen we er wat bij (als we er dan nog zijn).

Die verhoging komt er toch wel, maak ik me geen zorgen over. :mrgreen: Maar het zal ze ongetwijfeld ook nieuwe abonnees opleveren, want vertel jij je kinderen t.z.t. maar eens dat ze niet meer naar een bepaalde zender kunnen kijken als gratis voorbij is.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
20 mar 2020 15:12
Ik vind het persoonlijk echt heel moeilijk om mee te gaan in al die oppeppende goed bedoelde initiatieven van klappen voor verplegend personeel tot gratis leren pianospelen. Wetende dat er elke dag wereldwijd zoveel mensen sterven en in de problemen zijn gekomen.
Ik weet ook niet goed wat ik ervan moet denken.
Hollandse kneuterigheid kan niet, want het is internationaal.
Saamhorigheid? Nou ja ... wij zijn nu wel in beeld bij de zorg, maar daarvoor ... nee, mensen, ik ga niet klappen voor systeemslaven, die nauwelijks eigen initiatief durven te nemen.
Geesten verdrijven, dat komt misschien nog het meest dichtbij.

Hier is het gewoon stil.

Familie in Noord-Italië doet wel mee met zingen op het balkon. Ze hebben ook goede stemmen, trekken hun buren mee.

Zelf beperken we het mediagebruik behoorlijk. We zijn nu bijna drie weken in huis en dat gaat goed, zolang we geen persconferenties zien of het staatscoronajournaal om 8 uur 's avonds. We lezen alles wel online en zoeken gericht naar andere berichten dan dit. Voor de rest alleen nog muziek of stilte, want die hoofdpijn is vreselijk.

En straks, als de beperkingen eraf zijn en wij weer min of meer op de been? We houden rekening met 20 tot 33 % krimp dit jaar. Komen we wel overheen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 15:13
U had het over deeltijdww, (...)
Nee, die stroman leg je mij in de mond.
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 15:13
Overigens is in de uitgaven snijden iets anders dan op een juridische manier overeenkomsten ontbinden vanwege verplichte sluitingen.
Hoe zie je dat voor je? Moeten ze maar minder eten in huis halen? Je snijd als eerste in die dingen die je het makkelijks kan missen. Het abonnement op de sportschool is daar een goed voorbeeld van.

NeoDutchio
Berichten: 12650
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 16:44
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 15:13
U had het over deeltijdww, (...)
Nee, die stroman leg je mij in de mond.
alfatrion schreef:
20 mar 2020 11:55
De eerste dagen nadat het kabinet met zijn maatregel kwam was het geluid hier dat mensen vooral alles maar moesten betalen en anders zouden de ondernemers in de problemen komen. Dit artikel maakt duidelijk dat de consumenten ook in de problemen zullen komen en moeten snijden. Ik vind dan ook dat hier eenzijdig is gekeken. Nu zie dat hier gelukkig een verandering in komen en zijn er steeds meer kritische geluiden te horen.
En waar ging dat artikel over? Deeltijdww bij mensen in loondienst.
alfatrion schreef:
20 mar 2020 16:44
NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 15:13
Overigens is in de uitgaven snijden iets anders dan op een juridische manier overeenkomsten ontbinden vanwege verplichte sluitingen.
Hoe zie je dat voor je? Moeten ze maar minder eten in huis halen? Je snijd als eerste in die dingen die je het makkelijks kan missen. Het abonnement op de sportschool is daar een goed voorbeeld van.
Een abonnement kan je gewoon opzeggen. Dat is iets anders dan je geld terug halen vanwege de sluiting.

ZeerPrivé
Berichten: 6067
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een abonnement kan je gewoon opzeggen. Dat is iets anders dan je geld terug halen vanwege de sluiting
Dat kan lang niet altijd. Veel mensen hebben een meerjarig abonnement.

Gesloten