LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 31207
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
09 apr 2020 11:11
Als ooit al deze ellende achter de rug is zullen de overlevenden schrikken wat er werkelijk op het moment gebeurt in Nederland. Het sterfte cijfer zal vele malen hoger blijken te zijn dan iedereen zich nu realiseert.
Ik denk dat je overdrijft en dat er heel veel mensen zijn die prima in de gaten hebben wat er gebeurt.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Erthanax schreef:
08 apr 2020 21:26
Obelix1 schreef:
08 apr 2020 19:12
Zeg je hier nu eigenlijk dat die fantastische regering selectief beschermt en de eilanden die wel besmettingen hebben gewoon links hebben laten liggen?
Welke eilanden hebben dan besmettingen, bron graag.
Omdat u het niet aan iemand in het bijzonder vraagt, heb ik het antwoord maar opgezocht: Volgens de website covid19.cv van de Kaapverdiaanse overheid zijn er in totaal 7 besmettingen:
4 op Boa Vista
2 op Santiago
1 op São Vicente

Ik neem aan dat u dat ook wel wist.

Op diezelfde website lees ik overigens ook (in de lichtelijk kromme vrrtaling van Google)
Het is in die zin dat de president van het Nationaal Instituut voor Volksgezondheid, Maria da Luz Lima, deze maandag 6 april een beroep deed op de hele bevolking om te voldoen aan preventieve maatregelen, met name sociale afstand. Dit komt omdat er volgens haar informatie is geweest over het houden van feesten, het bijwonen van begrafenissen van meer dan het aanbevolen aantal personen en die de preventiemaatregelen tegen covid19 niet ondersteunt.
Het lijkt erop dat mevr. da Luz Lima iets minder vertrouwen heeft in het naleven van de maatregelen.
Persoonlijke bronnen vertellen mij iets anders, maar goed blijven er nog 6 eilanden over die niet besmet zijn volgens uw bron. Dat is iets anders dan heel Kaapverdië zoals gezegd werd.

Wij worden verder prima elke dag geïnformeerd via INSP van de ontwikkelingen, dit gebeurt al weken lang en niet vanaf 6 april. Doelstelling is om het virus tegen te houden en dat lukt buitengewoon goed. Dat er toch in februari toeristen de eilanden zijn binnengeglipt met het virus, zitten veilig in quarantaine. Anders zou de haard vele malen groter zijn natuurlijk, maar dat begrijpt u.

Deze mensen denken om in een 5 sterren ziekenhuis opgenomen te worden met led wide screen tv en een sapje hier en een lekkere maaltijd daar. Dan komen ze van een koude kermis thuis en leren het op deze manier vanzelf af. Gezond reizen zonder verborgen gebreken zou de Bovag keuringsmeester zeggen.

Cruise schepen mogen vanaf een afstandje het eiland bekijken en komen absoluut niet aan wal, niet welkom. Luchthavens worden streng gecontroleerd, en dat lijkt me alleen maar goed.

Verder gaat hier alles super, 0,0 problemen en de mensen blijven er rustig onder en accepteren de algehele toestand. Ga een kopje koffie doen met een omelette en een vers broodje van de bakker, en genieten van de frisse schone buitenlucht, en een bergwandelingetje voor de conditie. De lusten zeg maar en de lasten...ach die zijn er ook hoor. :wink:

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

witte angora schreef:
09 apr 2020 10:02
Naar Spanje gaan zal er dit jaar niet in zitten, voor zover het al mogelijk zou zijn. Spanjaarden worden, volgens onderstaand bericht, aangespoord om in eigen land op vakantie te gaan. Hoe gaat dit met de zomervakantie in Nederland? Voor het paasweekend worden Duitsers en Belgen gevraagd vooral thuis te blijven. Uit verre landen zullen weinigen hierheen komen. Maar waar gaan Nederlanders straks op vakantie? Mogen we, al is het in eigen land, in de zomer een paar weken op een ander adres de benen strekken? En zo ja, wat is er dan te doen? Restaurants zijn dicht, kustwegen zijn afgezet, parken en natuurgebieden zijn gesloten. Hoe gaat de komende vakantieperiode er uit zien?
'Spanje gaat buitenlands toerisme weren'

De Spaanse regering werkt aan een plan om buitenlands toerisme deze zomer te weren, dat meldt de Spaanse krant ABC. De Spanjaarden zelf worden aangemoedigd in eigen land op vakantie te gaan.

Normaal gesproken zouden deze periode ook veel Spanjaarden onderweg zijn om de voor christenen Heilige Week te vieren. Semana Santa, zoals ze het in Spanje noemen, wordt daar groots gevierd. Met name de steden Málaga en Sevilla staan bekend om hun processies. Maar correspondent Rop Zoutberg twittert dat het nu rustig blijft op de snelwegen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2329896-klm-hel ... apjes.html
Kaapverdië ook niet amigo, je komt er niet en ook niet uit. Een kameraad van me die in Spanje woont (ex vlieger) baalt als een stekker.

Erthanax
Berichten: 10080
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
09 apr 2020 11:46
Persoonlijke bronnen vertellen mij iets anders, maar goed blijven er nog 6 eilanden over die niet besmet zijn volgens uw bron. Dat is iets anders dan heel Kaapverdië zoals gezegd werd.

Wij worden verder prima elke dag geïnformeerd via INSP van de ontwikkelingen, (...)
De door mij aangehaalde bron covid19.cv is een website van uw Kaapverdiaanse overheid, inclusief uw INSP, zoals u ongetwijfeld weet. Zeer betrouwbaar dus.

Het controleren van het vliegveld op Santo Antão zal geen inspanning kosten, want dat is er helemaal niet

Maakt u zich nog steeds geen zorgen om uw familie in Nederland?

Uw lofzang op de zegeningen van Kaapverdië in het algemeen en Santo Antão in het bijzonder lijkt mij een rationalisering van uw situatie. U bent blij dat u daar woont, ik ben blij dat ik in Nederland woon.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
09 apr 2020 10:02
Naar Spanje gaan zal er dit jaar niet in zitten, voor zover het al mogelijk zou zijn. Spanjaarden worden, volgens onderstaand bericht, aangespoord om in eigen land op vakantie te gaan. Hoe gaat dit met de zomervakantie in Nederland? Voor het paasweekend worden Duitsers en Belgen gevraagd vooral thuis te blijven. Uit verre landen zullen weinigen hierheen komen. Maar waar gaan Nederlanders straks op vakantie? Mogen we, al is het in eigen land, in de zomer een paar weken op een ander adres de benen strekken? En zo ja, wat is er dan te doen? Restaurants zijn dicht, kustwegen zijn afgezet, parken en natuurgebieden zijn gesloten. Hoe gaat de komende vakantieperiode er uit zien?
'Spanje gaat buitenlands toerisme weren'

De Spaanse regering werkt aan een plan om buitenlands toerisme deze zomer te weren, dat meldt de Spaanse krant ABC. De Spanjaarden zelf worden aangemoedigd in eigen land op vakantie te gaan.

Normaal gesproken zouden deze periode ook veel Spanjaarden onderweg zijn om de voor christenen Heilige Week te vieren. Semana Santa, zoals ze het in Spanje noemen, wordt daar groots gevierd. Met name de steden Málaga en Sevilla staan bekend om hun processies. Maar correspondent Rop Zoutberg twittert dat het nu rustig blijft op de snelwegen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2329896-klm-hel ... apjes.html
Wij hebben het geluk dat we net voor de crisis op safari zijn geweest zijn in Tanzania, met een stop op Zanzibar voor wat tropisch niksdoen, dus, hoe luxe/decadent, onze "grote" vakantie van dit jaar hebben we al genoten, en kunnen we nog wel even wat op teren.

Of, en hoe, we nog op vakantie kunnen in zeg Duitsland of eigen land oid, zullen we wel zien. We kunnen altijd nog met een kleedje en een fles rosé naar de IJssel lopen gelukkig. We kunnen beiden ongestoord thuiswerken, dus echte noodzaak voor een vakantie om bij te komen voelen we nog niet echt, itt sommige collega's met kinderen thuis etc.

Maar inderdaad, ik ben ook wel benieuwd hoe "men" dit gaat doen, in de nieuwe 1½m samenleving.

Charlotte68
Berichten: 74
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Volgende week komt er in het ziekenhuis te Lelystad in een leegstaand gedeelte een speciale corona afdeling voor mensen die herstellende zijn van de ziekte , maar nog niet fit genoeg zijn om naar huis te gaan.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Charlotte68 schreef:
09 apr 2020 12:58
Volgende week komt er in het ziekenhuis te Lelystad in een leegstaand gedeelte een speciale corona afdeling voor mensen die herstellende zijn van de ziekte , maar nog niet fit genoeg zijn om naar huis te gaan.
De Auping hier gaat mondkapjes maken lees ik, best wel een stap van boxsprings naar mondkapjes, maar misschien maken ze mooie elektrisch verstelbare ofzo. :wink: :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Charlotte68 schreef:
09 apr 2020 12:58
Volgende week komt er in het ziekenhuis te Lelystad in een leegstaand gedeelte een speciale corona afdeling voor mensen die herstellende zijn van de ziekte , maar nog niet fit genoeg zijn om naar huis te gaan.
Eindelijk :!: Iets van een Reha.

De cijfers van vandaag. Bij de sterfgevallen veel van 7 april (twee dagen geleden), bij de opnames ook vanaf 23 maart. Het aantal nieuwe opnames loopt sneller terug dan het aantal sterfgevallen.
Positief geteste personen 21.762 (+1.213)
Ziekenhuisopnames 7.972 (+237)
Overleden personen 2.396 (+148)

Dan nog de ontwikkelingen in 't oosten. Het Robert Koch Instituut start 3 aparte onderzoeken. In 4 gebieden met veel besmettingen wordt een dubbele steekproef gehouden om na te gaan hoeveel mensen nu echt besmet zijn/waren, hoeveel mensen anti-stoffen hebben aangemaakt. Langs deze weg probeert men een inschatting te maken hoe het met de groepsimmuniteit staat.
In de gemeente Gangelt in Kreis Heinsberg zijn nog nauwelijks nieuwe patiënten, hier is de mortaliteit t/m vandaag 0,37 %

BL2
Berichten: 5017
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

In Nederland weer 148 Corona slachtoffers erbij. En dan te bedenken dat deze slachtoffers maar in een relatief beperkt gebied vallen.
Het afschalen van maatregelen is nog lang niet aan de orde, blijkt wel.
Maar sommige alhier vinden zo'n aantal slachtoffers elke dag opnieuw schijnbaar al heel gewoon.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
09 apr 2020 15:55
In Nederland weer 148 Corona slachtoffers erbij. En dan te bedenken dat deze slachtoffers maar in een relatief beperkt gebied vallen.
Het afschalen van maatregelen is nog lang niet aan de orde, blijkt wel.
Maar sommige alhier vinden zo'n aantal slachtoffers elke dag opnieuw schijnbaar al heel gewoon.
Dat moet je in perspectief zien:
Vorig jaar overleden er gemiddeld dagelijks meer dan 400 mensen. Waarvan dagelijks meer dan 100 aan hart en vaatziekten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@BL2: Waarom kom je er mee, als ik het hierboven al completer meegenomen heb?

Moneyman
Berichten: 31207
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
09 apr 2020 16:20
@BL2: Waarom kom je er mee, als ik het hierboven al completer meegenomen heb?
Waarschijnlijk omdat'ie in standje 'zenden" staat :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 6105
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
09 apr 2020 15:55
In Nederland weer 148 Corona slachtoffers erbij. En dan te bedenken dat deze slachtoffers maar in een relatief beperkt gebied vallen.
Het afschalen van maatregelen is nog lang niet aan de orde, blijkt wel.
Maar sommige alhier vinden zo'n aantal slachtoffers elke dag opnieuw schijnbaar al heel gewoon.
Ik heb op dit forum geen dagelijkse update van jou voorbij zien komen van de hoge sterftecijfers van ouderen tijdens de lange griepperiode in 2018. Of is dat allemaal aan jou voorbij gegaan? Of was de 'gewone' griep niet interessant genoeg voor je?

In de winter van (2017/2018) was de sterfte 15 weken lang verhoogd (week 51 2017 t/m 14 2018). De verhoogde sterfte viel samen met de griepepidemie die plaatsvond van week 50 2017 tot en met week 15 2018. De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20). Hiermee was de oversterfte het hoogst ooit gemeten sinds het begin van de monitoring in 2009. De oversterfte betrof voornamelijk mensen van 75 jaar en ouder, maar er waren ook enkele weken waarin de sterfte verhoogd was in mensen tussen de 55-64 jaar en 65-74 jaar.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

ZeerPrivé
Berichten: 6105
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

breien schreef:
09 apr 2020 15:20
Er zijn ook ouderen die niet op de IC terecht willen komen indien ze de coronagriep krijgen. Dat kan een reden zijn dat er minder IC-bedden nodig zijn.
Klopt of ze zijn te zwak. Stukje uit het AD:

Op het tafeltje van een van de mobiele computers in de ziekenhuisgang ligt een A4’tje. Daarop de namen van de patiënten op cohortafdeling 10-West. En achter elke naam de toevoeging: ‘Reanimeren: nee’, ‘Beademen: nee’.

Dit is een beetje een vergeten deel van de Nederlandse ziekenhuizen. Heel het land legt dagelijks het oor te luisteren bij de voormannen van de Nederlandse Vereniging van Intensive Care. Hoeveel bedden hebben we nog? Kunnen we het aan? Maar van die talloze verpleegafdelingen, waar vele honderden coronapatiënten liggen, horen we veel minder.

Zoals deze dus, in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Op 10-West liggen kwetsbare ouderen, van wie vooraf al vaststaat dat ze te zwak zijn voor - of zelf geen trek meer hebben in - een verblijf op de ic. En dus komen ze hier terecht, met eigenlijk maar twee opties: opknappen en de afdeling verlaten of overlijden in een ziekenhuisbed.

Volledig artikel https://www.ad.nl/binnenland/op-deze-af ... 9560467eb7
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 09 apr 2020 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 6105
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Eindelijk :!: Iets van een Reha.

Hoezo eindelijk? Er zijn verspreid door het land al veel van die afdelingen, al dan niet in ziekenhuizen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Sorry, ik volg niet alles ;-)

Misschien is dat wel de toekomst voor het gebouw in Lelystad: zorghotel, revalidatiekliniek. Voor na de Corona tijden.

ZeerPrivé
Berichten: 6105
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
09 apr 2020 17:20
Sorry, ik volg niet alles ;-)

Misschien is dat wel de toekomst voor het gebouw in Lelystad: zorghotel, revalidatiekliniek. Voor na de Corona tijden.
Het is je vergeven. :wink: :)

Radar
Site Admin
Berichten: 5520
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

We hebben even wat berichten uit dit topic geschrapt.

Fijne avond,

Radar^KL

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
09 apr 2020 17:20
Misschien is dat wel de toekomst voor het gebouw in Lelystad: zorghotel, revalidatiekliniek. Voor na de Corona tijden.
Het is ergens wel leuk om te vernemen wat nu de plannen zijn. Een paar weken geleden noemde ik Lelystad als optie voor de zorg voor Coronapatiënten, al had ik dan de IC in gedachten. Maar kijk nu eens.

Eerder schreef ik al, en naderhand gaf een medeforummer dit per pb ook aan, dat het wel lijkt of er hoge ambtenaren of iets dergelijks meelezen. Lijkt, het hoeft uiteraard niet zo te zijn.

De (na)zorg voor Coronapatiënten gaat een langdurige kwestie worden, denk ik zo. Niet alleen voor patiënten zelf, maar we zijn er nog lang niet van af. Er was indertijd een hoop gedoe rond het ziekenhuis in Lelystad, toen de boel failliet werd verklaard. Daarbij was er een complete verdieping die nooit is gebruikt. Misschien dat er nu extra inkomsten kunnen worden gegenereerd, zodat er weer een 100% volwaardig ziekenhuis kan komen, in plaats van de huidige 90%.

En wie weet, kan dit inderdaad ook ná Corona op een of andere manier een vervolg krijgen. De locatie is prima: voldoende parkeerplek (weet niet of er inmiddels kosten aan zijn verbonden), op loopafstand van het station; voor een snelle hap is er voldoende horeca in de buurt. Ook als het een latertje wordt: er zijn een aantal supermarkten op loopafstand, dus boodschappen zijn het probleem ook niet zo.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
09 apr 2020 22:04
Eerder schreef ik al, en naderhand gaf een medeforummer dit per pb ook aan, dat het wel lijkt of er hoge ambtenaren of iets dergelijks meelezen. Lijkt, het hoeft uiteraard niet zo te zijn.
Het is een open forum en zolang men hier bij het onderwerp blijft, iets meer in een bericht schrijft dan alleen een losse kreet, lekker inhoudelijk discussieert, is dit een mooie ontdekkingsplek voor allerlei redacties om te ontdekken hoe de gedachten gaan. Gemiddeld zijn we hier 5 dagen sneller dan alle overige media. :wink:

Gesloten