liefdeisdeweg schreef: ↑22 jun 2020 20:03
Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar
Niet zo selectief, doe dat lekker op facebook, daar kan je met selectief quoten heel veel reacties krijgen, maar hier verwacht ik toch wel iets meer onderbouwing. Ja de link staat er bij, maar door alleen dit te quoten, komt het wel weer heel suggestief over. De volledige zin geeft namelijk dit aan:
Een eerste, voorlopige inschatting is dat het stoken van hout jaarlijks leidt tot 900 à 2700 voortijdige sterfgevallen in Nederland.
Het zou kunnen, het zouden er vele malen meer kunnen zijn, maar ook vele malen minder.
Als ik dan zelf ook wat onderzoeken lees, dan kom ik bijvoorbeeld tegen in datzelfde onderzoek waar bovenstaande uitspraak op gebaseerd is, dat de bijdrage aan fijnstof in bijvoorbeeld Amsterdam door houtstook 11% is. Natuurlijk zou het mooi zijn dat hier iets aan gedaan wordt. Maar dan blijf je nog wel met 89% van de fijnstof over. Geen idee wie er allemaal bijdragen aan deze hoeveelheid fijnstof, maar wellicht zou het een idee zijn om ook de pijlen daar op te richten, er zou toch maar een grotere vervuiler tussen zitten. Wel jammer dat het luchtfonds, die zegt te zijn voor schone lucht in de woonomgeving, hier verder geen aandacht aan besteed, en zich alleen en uitsluitend richt op houtstook.
Stichting Luchtfonds staat voor schone lucht in de woonomgeving. Het Luchtfonds wil de bewustwording in de Nederland over de schaduwkanten van houtstook vergroten.
Schone lucht in de woonomgeving door de hoeveelheid fijnstof met 11% te laten dalen. Lijkt me een effectief doel.