LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten verplichte sluiting

Sschelhaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2012 13:17

Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Sschelhaas »

De kinderopvang gaat dicht vanwege t corona virus. Toch "adviseert" de overheid de rekening te betalen. Waarom zou je dit moeten doen? De commerciële bedrijven komen hun contractuele verplichtingen tenslotte niet na, als ouder wordt je op kosten gezet om maar op een andere manier opvang te regelen.

Iemand enig idee wat de juridische positie is? Zelf denk ik dat je de kosten tijdig moet terugeisen wegens niet geleverde dienst. En sta je volledig in je recht dan. Punt is dat wanneer je dit niet op tijd eist je wellicht te laat bent. En denk ook aan de storneringsperiode bij de bank.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Het is op dit moment gewoon overmacht. Iedereen kan ineens wel alle betalingen intrekken die ze normaal doen, maar dan heb je kans dat na deze maatregelen je een nieuwe kinderopvang moet zoeken omdat de huidige failliet is.

Ik heb een sportschool abonnement, ik kan de komende 3 weken niet sporten. Dit geldt ook voor de mensen die op clubs als hockey, voetbal en dergelijke zitten. Moet ik dan nu mijn geld terugvragen voor die 3 weken? Dit is opgelegd door de Overheid, daar kunnen zij niets aan doen.

Je hebt ook een verzekering voor je huis, maar wanneer er oorlog uitbreekt of een natuurramp ben je ook niet verzekerd, hoe wil je dat aanpakken dan?

witte angora
Berichten: 30868
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door witte angora »

De kinderopvang gaat voor de meesten van overheidswege dicht. Hier kan niemand iets aan veranderen, en het is voor een periode van drie weken. Dat je je geld terug wilt snap ik, maar ik vermoed zo dat het 'Corona-geintje' de maatschappij, dus ons allemaal, wel eens tientallen miljarden meer gaat kosten dan de paar tientjes die je nu kwijt bent zonder dat er iets tegenover staat.

Mijn advies is: als het je echt hoog zit, kun je het altijd bij de kinderopvang proberen. Maar reken nergens op. Wat zeggen de algemene voorwaarden er over?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij kinderdagverblijven betaald u voor het aantal dagen dat het kind komt. In vakanties of met zelf vrij genomen dagen blijven de facturen ook doorlopen aangezien er een plek vrijgehouden wordt.
Bij gastouders is het dat je betaald per afgenomen uur en kunnen er persoonlijke afspraken zijn over de Facturatie.
De reden dat er nu doorbetaald moet worden is om te zorgen dat de ouder recht blijft houden op kinderopvangtoeslag. Anders moet nu alles opnieuw berekend gaan worden, krijgen ouders naheffingen en wordt de toeslag voor de rest van het jaar verlaagd. Dat gaat meer kosten dan 3 weken doorbetalen.

Lady1234
Berichten: 27184
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou het maar even doorbetalen, want de kinderopvangtoeslag zal ook gewoon doorlopen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij het nu stoppen met betalen vervalt het gehele rest jaar Toeslag en nieuwe aanvragen koste dan vele maanden door de opzeg file....

U zult dan vele maanden zonder toeslag zitten en kans op terugbetalen reeds ontvangen gelden.
En je loopt de kans dat over 3 weken alles weer open is en je pas volgende jaar weer toeslag kunt krijgen.

Ook mag een Kinderopvang ouders die hun nu in financiële problemen bracht straks weigeren!
Dan zit je echt overal zonder.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Radar »

Verplaatst naar corona algemeen ^FG

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door alfatrion »

De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
17 mar 2020 14:00
De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).
Gaat u maar tegen de regels in met uw adviezen. Vanuit de overheid wordt wat anders gezegd en er is al aangegeven dat er gekeken gaat worden naar een compensatie voor de ouders.
De regels zoals u ze stelt zijn uitstekend toepasbaar in elke andere situatie. In deze zeer uitzonderlijk situatie zal het anders opgelost gaan worden.

Moneyman
Berichten: 30192
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
17 mar 2020 14:26
Gaat u maar tegen de regels in met uw adviezen.
Ik ben wel benieuwd waarin deze casus afwijkt van het standaard verbintenissenrecht. Kan me best voorstellen dat er ergens in de wetgeving voor kinderopvang afwijkingen zijn opgenomen.

Omdat jij verwijst naar de regels waar tegenin zou worden gegaan: welke regels zijn dat? Wat is de wettelijke basis voor de afwijking van het verbintenissenrecht?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je gaat kijken op een site als consuwijzer dan kom je het standpunt van NeoDutchio daar niet tegen. Misschien heeft hij het gewoon niet goed begrepen.

Lady1234
Berichten: 27184
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er werd, volgens mij, door de overheid geadviseerd de KO gewoon door te betalen dan blijft de KOT ook gewoon doorlopen en er zou gekeken worden voor compensatie.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een advies is natuurlijk iets anders dan een juridische verplichting waar NeoDutchio het over heeft.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit is gewoon overmacht.

Ik denk ook niet dat de bijdrage van de belastingdienst gestaakt zal worden.
Of ga je die dan ook stopzetten wanneer je een betaling storteert.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:
17 mar 2020 15:33
Dit is gewoon overmacht.
Ja, natuurlijk is dit overmacht.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door berndv »

crazyme schreef:
17 mar 2020 15:33
Ik denk ook niet dat de bijdrage van de belastingdienst gestaakt zal worden.
Of ga je die dan ook stopzetten wanneer je een betaling storteert.
ts zal wel moeten, anders komen ze achteraf wel vragen of je het terug wilt betalen. Nou ja, vragen, het is niet iets dat je feitelijk kunt weigeren.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Sschelhaas schreef:
17 mar 2020 08:03
De kinderopvang gaat dicht vanwege t corona virus. Toch "adviseert" de overheid de rekening te betalen. Waarom zou je dit moeten doen? De commerciële bedrijven komen hun contractuele verplichtingen tenslotte niet na, als ouder wordt je op kosten gezet om maar op een andere manier opvang te regelen.

Iemand enig idee wat de juridische positie is? Zelf denk ik dat je de kosten tijdig moet terugeisen wegens niet geleverde dienst. En sta je volledig in je recht dan. Punt is dat wanneer je dit niet op tijd eist je wellicht te laat bent. En denk ook aan de storneringsperiode bij de bank.

Tis reeds paar keer geschreven maar de KOT loopt ook gewoon door. Daarbij krijg je KOT vooraf en betaal je KDV achteraf.

Mij lijkt dat als je de kosten terug eist je zowiezo ook de ontvangen KOT moet terug betalen maar dat eventuele extra gemaakte kosten tzt ( gedeeltelijk ) gecompenseerd gaan worden. Storneren zou ik niet doen, geef bedrijven en overheid even de tijd om zaken te regelen.

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Niemand heeft om Corona gevraagd en de een wordt ( financieel ) harder geraakt dan een ander.

kuklos
Berichten: 9791
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door kuklos »

Sschelhaas schreef:
17 mar 2020 08:03
De kinderopvang gaat dicht vanwege t corona virus. Toch "adviseert" de overheid de rekening te betalen. Waarom zou je dit moeten doen? De commerciële bedrijven komen hun contractuele verplichtingen tenslotte niet na, als ouder wordt je op kosten gezet om maar op een andere manier opvang te regelen.

Iemand enig idee wat de juridische positie is? Zelf denk ik dat je de kosten tijdig moet terugeisen wegens niet geleverde dienst. En sta je volledig in je recht dan. Punt is dat wanneer je dit niet op tijd eist je wellicht te laat bent. En denk ook aan de storneringsperiode bij de bank.
Vet- en schuingedrukt is van mij.
Waarom zou je dat moeten doen? Omdat als iedereen nu overal zijn geld gaat terugeisen er zeer veel organisaties zullen omvallen en we de economie in een crisis terecht laten komen. Dan zijn we nog veel verder van huis. En. En dan kunnen we over een paar maanden van al die figuren (inclusief jij) die zonodig hun geld moesten terugeisen het gejammer aanhoren dat er een economische crisis is.

Zo moeilijk is het toch niet om dat te begrijpen en bedenken?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door Radar »

Bijl extra bot gemaakt en alle berichten na ontsporing van dit topic gewist. Jullie mogen het nog een keer proberen :wink: ^FG

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten verplichte sluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toevallig vandaag is er een hoogleraar consumentenrecht aan het woord geweest. Om niet te hoeven betalen moet je de kinderopvang opzeggen en de KOT stopzetten. Zodra de sluiting over is moet je je weer gaan aanmelden. Risico is wel dat je plekje op de opvanglocatie vergeven is of dat je onder andere voorwaarden weer terug kan komen. Ook moet je op dat moment weer opnieuw KOT aanvragen.
Wil je dus kosten besparen loop je het risico duurder uit te zijn.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 18 mar 2020 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten