Probleem is deels dat elke mens enigszins uniek is en dit maakt het moeilijk om zaken in hokjes te plaaten, hoe graag we dat ook met zijn allen willen. Er zullen altijd mensen zijn die niet aan de criteria van het hokje voldoen. Als er geen significant effect is, is dat ook het enige dat geconcludeerd kan worden. Pas als er wel significant verschil is, kunnen er meer conclusies getrokken worden.Robjee schreef: Wanneer onderzoek geen statistisch significant effect laat zien mag dat wel geconcludeerd worden (afhankelijk van de kwaliteit van het onderzoek).
Nee, dat zou ik niet willen suggereren.Robjee schreef: Op basis van jouw argumentatie kan van iedere mogelijke behandeling die te verzinnen is gesuggereerd worden dat die weleens zou kunnen werken.
Ik juich de wetenschap ook zeker wel toe, dat is het issue ook niet. En inderdaad weet ik dat daar nog twijfels over zijn over de gemeten snelheid. Daarom schreef ik ook "lijkt te zijn" en "staat de wetenschap op zijn kop" (had kop moeten zijn en niet kom). Hiermee bedoel ik dus dat men er nog niet uit is.Robjee schreef:De wetenschap staat voor vooruitgang, nieuwe inzichten en kennis. Het herzien van bepaalde opvattingen valt hier ook onder. We kunnen echter niet in de toekomst kijken waardoor we het moeten doen met het best mogelijke bewijs dat op dit moment voorhanden is.Emmy75 schreef:Tot voor kort was de hele wetenschap er heilig van overtuigd dat niets sneller kon gaan dan de snelheid van het licht. Nu staat de halve wetenschap op zijn kom om te onderzoeken hoe het kan dat 1 deeltje dit toch gelukt lijkt te zijn.
Er zijn overigens nog grote vraagtekens bij de gemeten snelheid van de neutrino's. Maar mocht het zo zijn dan is dat ook wetenschap! Dat zie ik alleen maar als iets positiefs. Of moeten we nu ook twijfelen of de zwaartekracht bestaat en de aarde rond is?
Daarmee wilde ik aangeven dat er soms zaken gebeuren waardoor de wetenschap op zijn kop staat en inzichten moet herzien. Ik probeer alleen een 'open-mind' erop na te houden op dit onderwerp.