LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bose 123

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Nog een heel mooi bose review
http://www.intellexual.net/bose.html
Voor mij wat te ingewikkeld, maar voor de experts misschien wel aardig.

Heb overgens besloten geen geheel satelliet systeem te nemen, maar voor twee goede monitor speakers, achter twee satellieten + center en eventueel nog een losse sub. Volgens mij krijg je ze beter geluid bij muziek, vooral het laag(doordat de speaker groter is)

Kun je voor 200 a 300 euro een goed stel monitorjes vinden? of toch beter 2ehands?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Inderdaad een heel leuke review!
Voor een budget van ca.300 euro kun je best goede speakers kopen.
Ik ben even gaan googlen en vond al snel Kef iq3 speakers vanaf 129 euro per stuk en de iq5 vanaf 179 euro per stuk.
Beide speakers zijn voorzien van een tweeter die in de woofer zit.
Naast Kef zijn er uiteraard alternatieven van andere merken.
Zelf luisteren wat je mooi vindt is en blijft echter belangrijker dan wat anderen adviseren om te kopen. Het idee om twee fullrange speakers als front te gebruiken zal voor muziek een beduidend beter resultaat opleveren dan een 5.1 systeem met alleen sattelieten en een subwoofer. Je bent op de goede weg! Nogmaals veel succes :wink:

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

De bose is ondertussen wat goedkoper geworden, de 321Gs is nu 999euro bij mikro elektro. Nog altijd wat aan de dure kant, maar beter dan de 1500 euro eerst. Of het moet een verourderde versie zijn, kan ook.

Meeste wat ik wel vind opvallen is dat die bose bijna niks weegt, is het zo'n klasse-D versterker? anders zal dat ding toch echt vermogen te kort gaan komen bij een beetje actiefilm, bij gewone klasseAB, die dingen wegen al snel meer dan 10 kilo!(bijna alle losse receivers wel)

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Volgens de gebruiksaanwijzing zit de versterker in de acoustimass module (de grote frutkist die subwoofer moet voorstellen).
Daar gaat ook de 220V voeding naartoe. Een kabel gaat vervolgens naar de bedieningsunit(het mediacenter) en van daar naar de sattelieten.
De "kist" weegt meer dan 10 Kg, maar het versterkergedeelte is slechts een klein deel van dat gewicht.
Veel minder dus dan gewoon is bij goede apparatuur.
Blijf dus zo ver mogelijk van deze rommel vandaan!
Groeten, Acjzr1 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Ik heb eens de handleiding doorgemomen(was wel benieuwd hoeveel watt dat ding heeft) en schrok me kapot! en dit is gewoon zielig. Als je een lcd/plasma tv hebt zit je redelijk, met de component uitgang(voor de prijs mag je wel HDMI met goede upscaler verwachten) maar als je een crt tv hebt, is je gewoon verschrikkelijk!! Geen rgb-scart uit!!! Dus of composiet(absoluut bagger beeld maar elke tv heeft die wel) of S-video(magere/gemiddelde kwaliteit) maar dat heeft lang niet elke crt. Wat een rommelding. Oké, ik ben een beetje videofiel, maar zelfs de dvd speler uit de blokker heeft RGB!!(minder dan 30 euro) Zeker een truc om je een bose lcd tv laten kopen. Een een goede crt kan een super beeld geven, ze zijn echt niet slechter met een gewoon dvdtje(naar mijn idee zelfs beter) dan een lcd.

Het aantal watt staat er niet in, dus dat zal wel niet veel goeds betekenen.

Edit, de meeste crt tv´s hebben wel s-video, maar dan over scart, leuk is dat . . . .
Misschien was dit al genoemd, maar voor iedereen die een beetje om beeld geeft(zowel crt als lcd/plasma) laat dit ding liggen, alle dvd spelers hebben scart, en voor iets meer heb je een leuke met hdmi uitgang, wat beter is dan component.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Gisteren was ik in een café waar behoorlijk hard bose speakers aan stonden, was gewoon een marteling. Laag was goed, lekker krachtig maar midden en vooral hoog was zo extreem fel en scherp, leek wel of mijn trommelvliezen door midden werden gesneden. Is dit kenmerkend voor bose? Krachtig laag en een overdreven scherp hoog? Ze klonken ook behoorlijk overstuurd, gewoon niet zuiver. wat voor versterker weet ik helaas niet. Het waren wel wat grotere speakers dan de 321. Beetje de grootte van de 300 of 900 serie.

Zaterdag bij expert nog een echte marantz(stereo versterker) met grote zuilspeakers gehoord. Wie dat eenmaal gehoord heeft koopt geen bose meer, heerlijk rustgevend geluid. Stond op de radio, en meestal zijn die niet rustgevend afgesteld. Helaas weet ik niet meer het merk van die speakers.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi gastje13, Als ik op mijn manier moet omschrijven hoe de grotere speakers van Bose klinken, dan moet ik zeggen dat het prima discospeakers zijn. Veel dreunend laag en fel bijna aggresief hoog. Daar tussen zit weinig tot niets. Geen mooie zang of instrumenten dus.
De "oude" 301 serie van Bose klinkt overigens heel aardig, maar voor het zelfde geld heb je speakers van een serieus merk die beter klinken.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Bedoel je met de 301 deze?
http://www.bose.com/images/customer_ser ... roduct.jpg
Alleen dan in het zilver, dan ken ik ze en die klinken inderdaad behoorlijk goed. Niet zo scherp in hoog en een gemiddeld laag. En aardig gedetailleerd.

Persoonlijk voor discospeakers liefst een een wat zachter en rustiger laag, meestal staat het zo hard dat die hoge tonen heel hinderlijk zijn. Maar de meeste mensen hebben daar blijkbaar geen last van. De bose die ik gehoord heb in café waren zeer aggrasief in het hoog, maar er kan altijd nog een scherpe versterker achter staan als yamaha en onkyo(niet dat er wat mis mee is, alleen niet de juiste combinatie)

Bose321 klinkt overegens niet echt fel in het hoog, maar die kan ook weer niet zo hard. Klopt het overegens dat geen enkele bose321 een scartuitgang heeft?(zie mn laatste post vorige pagina) kan dat gewoon niet geloven voor dat bedrag :shock:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Dit zijn inderdaad de 301's die ik bedoel. Deze en andere fullrange spekers van Bose zijn echter niet te vergelijken met de acoustimass en 321 series van Bose. Ik zou ondanks de klank de 301 zelf nooit kopen want deze serie heeft het zelfde idee papieren tweeters als de acoustimass sattelieten.
Dat over die scart kan ik je zo (zonder eerst te googlen) niet vertellen.
8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

oké, wat me ook verbaast is dat bose geen gewone versterkers/receivers verkoopt, mag je toch wel verwachten van een merk wat zich topklasse noemt.

het mooiste geluid ooit heb ik gehoord in het theater, zo bijzonder diep, helder maar toch niet koud klinkend.Echt heel bijzonder. Later nog een cd gekocht van de voorstelling, thuis klonkt de muziek helemaal nergens meer naar vergeleken met daar.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Bose heeft wel eigen versterkers, maar die kom je alleen tegen in grote installaties en bij concerten. Google maar eens op "Bose professional" en type in het zoekvenster bij Bose.com "amplifier", Bingo! een hele hoop versterkers van Bose. Geen idee hoe ze klinken en ik wil het ook niet weten :D

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

De bose werkt toch doormiddel van fase-verschillen? Heb gelezen dat ze twee geluidsgolven maken, één op 30.000hz en een op 30.100hz. Die zouden ergens achter je botsen wat een 100hz surround geluid heeft . . . .

Iedergeval, dat heb ik toch gelezen

Ook gelezen dat scherp hoog ook in de prof speakers van bose heel normaal is, bijv. de 502
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1063924

Naar mijn idee geeft men tegenwoordig niet zo meer om goed geluid. Vertelde tijdje geleden dat ik een versterker van zo' n 500 euro ging kopen, en dat vonden ze maar raar. Kun je voor veel minder krijgen inclusief boxjes was het antwoord . . . .

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

30.000Hz en 30.100Hz zijn geen fases maar frequenties (niet te horen door een mens). Het is wel zo dat het vertragen van bepaalde frequenties (het verschuiven van de fases daarvan dus) een surroundgevoel kan opleveren. Het geluid vertrekt iets later waardoor het lijkt of het van verder weg komt. Dit geeft de luisteraar het idee dat het uit andere speakers komt dan de speakers waar "de rest" van het geluid uit komt. De frequenties die "vertraagd" worden afgespeeld zitten hoofdzakelijk in het middenbereik waardoor bij echte surroundsystemen de surroundspeakers klein kunnen blijven en Bose het effect kan simuleren met de relatief kleine frut,oh nee front speakers van het 321 systeem. 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Vandaag ben ik bij de mediamarkt geweest om wat speakers/receivers te beluisteren. Helaas werkte veel receivers niet(waaronder marantz :( )

Denon met canton vind ik heel aardig klinken, maar kan beter. Beetje aggrasief laag en niet zo heel erg warm.

Bose 301 ook geprobeerd(300 euro waren ze) en erg analystisch geluid, geen warmte of krachtig laag en gemiddeld hoog. Eltax was heel scherp.

Verschil met denon en onkyo(die ik ook geprobeerd heb) is dat de onkyo beukender laag heeft en een feller hoog. (was een tx-sr675)

Wel handig zo'n systeem bij de mediamarkt(snel schakelen tussen speaker en versterker), alleen jammer dat er veel niet werkte.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Zo'n schakelpaneel is wel snel en handig, maar geeft een heel ander effect dan een directe verbinding van de diverse componenten met goede bekabeling. Tevens is de luisteromgeving niet te vergelijken met de thuissituatie. Plaatsing van de speakers, inrichting en stoffering (vloerbedekking, gordijnen e.d) van de kamer, dikte en kwaliteit van de kabels tussen de componenten en naar de luidsprekers... Het heeft allemaal invloed op de klank. Met name de weergave van lage tonen kan enorm beinvloed worden. Componenten via een schakelpaneel vergelijken geeft hooguit een indicatie van de zwakke en sterke punten van de diverse onderdelen. Bij een kamer met vloerbedekking en dikke gordijnen klinken andere speakers goed dan in een kamer met plavuizen en luxaflex. Het is en blijft een lastig verhaal... 8)

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Serieuze audio beluisteren bij mediamarkt is hetzelfde als een maatpak kopen bij Zeeman.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Bij Zeeman kun je wel goede kwaliteit vinden voor een lage prijs. Maar een maatpak zul je er inderdaad niet vinden. Mediamarkt is voor mij net zo iets als een voorselectielocatie. Je kunt er veel bekijken en vergelijken, maar zoals ik al aangaf wordt luisteren een probleem. Voor goede voorlichting moet je al helemaal niet bij MM zijn! Ik kom er wanneer ik iets zoek en verschillende modellen echt wil zien om een voorselectie te maken. De uiteindelijke keuze en aankoop doe ik bij een vakhandelaar. Voor audio o.a Iman Dane in Roosendaal en voor autoaudio Carsounds in Etten-Leur. MM is vaak niet goedkoper dan de vakhandel (behalve met stuntaanbiedingen van vage merken). En zelfs als zouden ze iets voordeliger zijn dan betaal ik liever iets extra voor goede adviezen en goede service van een vakhandelaar. Mijn ervaring is echter dat MM duur is. Mijn geluidskaart voor m'n PC was 21 euro duurder bij MM dan bij de vakhandel. Mijn macrolens voor mijn digitale slr was 200! euro duurder, mijn digitale compactcamera 81 euro duurder ect. 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Is waar, mediamarkt is inderdaad snel, maar perfect luisteren gaat nooit. Ten eerste stonden speakers niet per paar, maar eentje(dus mono), omgevingslawaai, veel werkte niet enz. Iman dane ken ik, heb ik wel eens een kabeltje gekocht(was bijna 10 euro goedkoper dan de micro elektro). Ziet er heel netjes uit maar naar mijn idee enkel high-end maar dat zal ik nog eens na moeten kijken.

Kopen doe ik uiteindelijk via internet, vaak kom je met het zelfde geld een modelletje hoger daar

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Gastje,
Iman Dane is een klein High End zaakje in Roosendaal(Brabant).
Waar jij je spulletjes koopt is niet belangrijk!
Zolang jij maar blij bent met de dingen die jij koopt!
Wat een ander daarvan vindt is niet belangrijk.
Zoals ik tegen mijn kennisen zeg: "Al koop je Yoko... zolang jij het mooi vindt is het voor mij ook goed!".
Over smaak valt niet te twisten!
Nogmaals succes!

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Inderdaad is de mediamarkt niet de best qua geluid, heb nog een paar andere winkels geprobeerd welke de speakers direct op de versterker hebben staan, en naar mijn idee klinkt dat veel beter.

Heb nu jamo, mordaunt-short, missions en tannoy gehoord. Mijn voorkeur tot nu toe gaat uit naar jamo of tannyo. Jamo is wat voller en tannyo wat gedetailleerde.

De tannoy stond helaas wel alleen op een minisetje, maar klonken helemaal niet slecht. Om ontopic te blijven, beter dan de bose321 en waren 200euro per paar.

Gesloten