LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bose 123

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

dankje :D

Overegens, hoe kun je ze het beste inspelen?
Wat zal dat voor verschil in klank opbrengen?
Straks nog mooi even met het microfoontje de receiver afstellen, en binnenkort nog goed plaatsen(ophangen). Ze staan nu los in een compleet a-audiofiele positie :D

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi gastje13,
Inspelen is niet echt nodig.
Een paar dagen wachten met het definitief instellen is wel raadzaam, maar niet per definitie nodig.
Het verschil is minimaal...

Groeten,
Acjzr1 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Das jammer, zijn de kabels van mijn akai's te kort om ze als surround op te stellen :(

Wel even naast de wharfedale's gezet, behalve dat ze wat scherp zijn van klank, zullen ze wel voldoen voor surround. Een streven is om ze in de toekomst te vervangen voor de diamond serie van wharfedale, maar dat is voor later.

Heb ze overegens gekocht bij cinedream in antwerpen(voor 450euro). Geweldige winkel! super service!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Goede tip! Dank je, ik kom graag in Belgie.
Waar zit cinedream ongeveer?

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

In antwerpen en hasselt.

Cinedream Antwerpen -
O.L.Vrouwstraat 31
2600 Berchem

- Cinedream Hasselt -
Kinepolis - Via Media 1
3500 Hasselt

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Super!
Dank je wel! :lol:

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Overegens maakt wharfedale ook hele leuke (betaalbare) home cinema pakketjes. (eventueel een tip voor degene die nog twijfelen over een bose 321)

http://www.kieskeurig.nl/satellietsyste ... cp/263210/

Zijn zeer de moeite waard. Receivertje erbij + dvd spelertje en je bent klaar. Klinkt tenminste met muziek ook goed(zijn gewone boekenplank speakers). (wel minder uiteraard als de evo's, maar daar is de prijs ook naar)

De evo 10's gaan steeds beter bevallen. Het laag lijkt nu goed losgekomen(het inspelen heeft het toch wat beter gemaakt) en voor het eerst klonk de "pure direct" stand veel beter dan de gewone stand met EQ op de akai's

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Zo, na een paar weekjes voor de grap weer eens mijn oude speakers(akai) aangesloten. Dat ik dat al die jaren heb aangehoord :O
Ze toppen gewoon het hoog af, er ontbreekt gewoon een heel gebied. Ook het middengebied deugd niet.

Bij de wharfedales kun je ook (zoals het hoort) instrumenten onderscheiden, bijv. rechts een drum, midden een viool en links een gitaar(zeg maar wat hoor)

Slechte opnames vallen direct door de mand. Een CD hoeft overegens niet persé beter te zijn dan een mp3. Sommige cd's klinken weer slechter dan sommige mp3tjes

Verder ook geprobeerd te bi-ampen, maar op dat punt hoor ik totaal geen verschil in geluid. Bi-ampen kan op een marantz receiver door de hoge tonen op een aparte "speaker C" uitgang te zetten en een knopje om te switchen. Geen aparte voeding dus, misschien daarom totaal geen verschil.

Qua bekabeling heb ik overal gewoon goedkope draadjes tussen zitten. Speaker kabel is van oehlbach. kan een wat duurdere kabel nog verschil maken?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Gastje13,
Bekabeling is meestal de sluitpost, maar zeker niet onbelangrijk!
Ik constateerde de tekortkomingen van mijn stereotoren toen ik goede luidsprekersnoer kocht. De weerstand van deze snoer was zo laag dat de totale weerstand van luidspreker en snoer te laag werd voor mijn versteker! De geluidskwaliteit ging wel met sprongen omhoog!
Ik heb dus toen een betere versterker gekocht die wel lage impendanties aankan. Wat mij het meeste opviel was een toename aan dynamiek en een mooier voller laag.
Let wel op! Goed is goed genoeg!
Ik betaalde destijds meen ik ca.30 gulden per meter voor mijn Audioquest Indigo Blue luidsprekersnoer. Het was ieder cent waard!
Ik speel overigens alleen plaat, cd en casette via mijn audioinstallatie.
Mp3 vind ik voor geen meter klinken. Dat vind ik prima voor op de pc of in de auto (mijn voorkeur is WMA) maar niet voor in de woonkamer.
Groeten,
Acjzr1 8)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Binnenkort heb ik nieuwe speaker kabels nodig, gezien ze verplaatst gaan worden waardoor ik langere kabels nodig heb.

Ga de "Van den Hul" skyline proberen. 5 euro per meter. Lijkt me een redelijk bedrag in verhouding tot de rest.

Ik heb ook een digitaal kabeltje tussen de dvd speler en receiver. Klink allemaal net wat gedetailleerder en wat helderder met direct vergelijk met analoog. Jammer dat niet alles digitaal aangesloten kan worden, zou voor weinig compleet verliesloos geluid geven(behalve bij een platenspeler/cassette uiteraard ;) )

Al is dat niet altijd de bedoeling heb ik begrepen, volgens sommige kun je zelfs het geluid kleuren met kabels. Zilver zou scherper klinken dan koper bijv.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Gastje,
Van den Hul heeft een reputatie hoog te houden.
Het is een van de beste merken die ik ken.
Geen verkeerde keuze dus en met de installatie zoals jij die nu hebt denk ik ook dat het ruim voldoende moet zijn.
Verschil tussen koper en zilver?
Kan, maar hoe lager de weerstand, hoe beter de kwaliteit.
Koper kan zilver verslaan, maar andersom kan ook!
8)

Hankyfy

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door Hankyfy »

Nooit geen Bose kopen duur en zeer slecht spul

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Als iemand Bose WIL kopen omdat hij of zij dat mooi vindt klinken zal ik ze niet tegen houden. Ik zal wel adviseren om ook naar "echte" apparatuur te luisteren. Voor mensen die niet helemaal doof zijn is dat overtuigend genoeg. :D

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Bose mag ook niet altijd tussen de andere merken staan. Vergelijk is lang niet altijd mogelijk! Zo gaan mensen ook sneller voor een bose.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi gastje13!
Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Je hebt het goed opgemerkt!
Vaak zijn er wel opstellingen van Bose setjes maar daar staan dan geen normale luisteropstellingen bij! Bij Mediamarkt Breda zijn er 4 sets van Bose te beluisteren. Deze sets staan naast elkaar. De "echte" apparetuut staat in een aparte luisterruimte. Ik zie regelmatig verkopers met klanten naar de Bose zooi lopen. Zelden nemen ze iemand mee naar de betere apparatuur.

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Bose verkopers kunnen geen echte audio verkopen, ze gaan voor de eigen marge en willen de klant z.s.m. zijn geld aftroggelen. Een ontevreden klant interesseert ze niet. Van het woord kwaliteit hebben ze nog nooit gehoord. Jammer want veel mensen krijgen het verschil tussen echt geluid en computerachtig Bose geluid niet te horen.
Een echte audiozaak die ook Bose verkoopt is dus niet serieus te noemen maar denkt meer aan money-money-money!! :twisted:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Daar lijkt het wel op!
Helaas...

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Wat ook wel jammer is, is dat bose vaak als "design" merk wordt gezien, terwijl het er niet uit ziet. Sommige mensen denken bij zuilen gelijk aan "lelijke rechthoekige kasten" gewoon zonde eigenlijk, zijn zat qua design prachtige speakers. Bijvoorbeeld B&W800. Deze speaker ziet er juist veel mooier uit, zonder de beschermkappen. Haal die je kappen weg bij bijv. een bose 901, krijg je zowat een hartverlamming.

http://i54.photobucket.com/albums/g115/ ... riesVI.jpg

Overgens niks tegen bose-liefhebbers hoor. Voor degene die bose wel mooi vind klinken, gewoon ervan genieten. Wat voor luidsprekers je hebt, bepaald uiteraard totaal niet of je een goed persoon bent ;)

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door LeoZ »

@gastje13::

Ik vind het fijn dat je geniet van je mooie DD installatie!

Alleen heb ik nog 1 opmerking:: je had het eerder over Bi-Ampen, dat deed je op dezelfde versterker, maar op een andere luidspreker-groep (b.v. de B aansluiting).... máár dát is GEEN bi-ampen!

Je gebruikt dan dezelfde voeding, Elco's, printplaat, enz.

Het wordt pas Bi-Ampen (dubbele versterkers) als er 2 aparte eindversterkers gebruikt worden; 1 versterker voor het hoog en 1 versterker voor het laag.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Bose 123

Ongelezen bericht door gastje13 »

Je hebt gelijk LeoZ ;)
De juiste term is volgens mij bi-wire. Echt veel verschil heeft het overegens niet gemaakt. Speel nu weer gewoon single-wired en dat klinkt zo goed als hetzelfde.

Gesloten