LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CANON EOS 20D ZONDER Ned. Handleiding!

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
krid

CANON EOS 20D ZONDER Ned. Handleiding!

Ongelezen bericht door krid »

Slechte zaak van CANON:

Driekwart jaar terug kocht ik een Canon EOS 20D (digitale speigelreflex camera) waar geen Nederlandse - maar alleen engelse en Spaanse handleiding bij zat, wat lastig kan zijn als het om technische termen gaat.

Vandaag gezocht op internet naar Ned. handleiding voor EOS 20D en ik lees dat die op CD zou worden meegeleverd nu.
(misschien toen ook al maar bij mij zat ie er niet bij)

Net hierover met Canon gebeld om te kijken of men mij hiervan een PDF willen mailen want die staat niet op hun web-site. Reactie: U kunt deze Ned. handleiding alleen telefonisch bestellen voor €17,52 (op A4 formaat) en je kunt het alleen betalen met creditcard.
Veel te duur vind ik dit en bovendien heb ik geen Creditcard. Maar het blijkt de enige mogelijkheid te zij via canon.

Slechte zaak vind ik dit van. Je koopt als Nederlander in Nederland deze Camera, betaald (mede) voor buitenlandse handleidingen, en nu er wèl een Ned. versie op CD bestaat, is men niet bereid deze via e-mail of via hun web-site aan te bieden en is het voor mij dus onmogelijk om er via Canon aan te komen.

Geen service van Canon dus.
Slechte zaak! :cry:

mr T.

Re: CANON EOS 20D ZONDER Ned. Handleiding!

Ongelezen bericht door mr T. »

Wet niet waar de camera is gekocht, maar het lijkt er op dat de leverancier (ook al is het een winkel in Nederland) een exemplaar heeft gehaald uit de parallelimport. Mocht dat het geval zijn, dan lijkt me de reactie van Canon Nederland verklaarbaar

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Deze camera is via internet gekocht, ongetwijfeld goedkoper dan de reguliere winkels. En het is een gegeven dat internetshops inkopen via grijze import, de Nederlandse handleiding ontbreekt dan. Je wilde toch goedkoop uit zijn? Dan wordt het tijd om aan je Engels of Spaans te werken. :)

Canon Nederland, die dus aan jou niks heeft verdiend, zou wel gek zijn als ze jou gratis een handleiding zouden sturen. Dat is dus ook de reden dat veel fabrikanten ook geen manuals meer op hun website zetten, en ze die dingen enkel tegen betaling versturen.

krid

Klets geen onzin. Mijn camera heb ik gewoon in de winkel gekocht bij een vakhandelaar, niet zomaar wat zeggen.

MAAR:

Als iedereen die een NEDERLANDSE handleiding heeft van de camera bediening van de Canon EOS 20D (e.a.camera's) dit in z'n SHARED MAP plaatst van LIMEWIRE, dan help je elkaar makkelijk aan een handleiding!

PS. Limewire kun je gratis downloaden op www. limewire.com
(zelf heb ik met dit programma nooit een virus binnen gehaald)

Captain Pervert

Dan mag je die vakhandelaar dat mooi laten oplossen, sterker nog, je mag hem wel eens om uitleg vragen. De normale winkel koopt in bij de Nederlandse importeur, en daar zit altijd een Nederlandse handleiding bij.
Vreemd dat je er nu pas achter komt en destijds niet meteen naar die zaak toe bent gegaan.

peukiemon

Ongelezen bericht door peukiemon »

Klinkt inderdaad als grijze import, deze keuze wordt je vaak ook bij erkende winkels aangeboden.
Scheelt vaak rond de 100 euro op de nieuwprijs.
Wat ik wel raar vindt je kan genoeg handleidingen downloaden van de 20D in alle talen behalve nederlands. Blijft vreemd.
Maar vindt het een slechte zaak van Canon, bij Olympus Nikon e.a. kan je de handleidingen wel downloaden.
Ze brengen 2 soorten handleiding cd's uit 1 met nederlands en 1 zonder nederlands dit kost ze uiteindelijk ook meer geld.

jandeman

Ongelezen bericht door jandeman »

Ook vakhandelaren verkopen grijze import, de wens van de consument is lage prijs. En aangezien de meeste mensen engels spreken..

Dus het is mijn ogen niet onterecht dat ze geld vragen voor die handleiding.
Ben je trouwens nog steeds goedkoper uit.

Bovendien als jij zegt dat je hem via de vakhandel/winkel hebt gekocht die geen grijze import levert, moet je hem om de nederlandse handleiding vragen.
M.a.w. ga eerst eens bij je leverancier te rade waarom hij je er een heeft geleverd zonder nederlandse handleiding.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Grijze import van apparaten is natuurlijk prachtig voor de verkoop!, ook voor de winkelier!,

Krijg echter geen problemen met het apparaat!, de officiële importeur van het toestel kan dan nog wel eens moeilijk doen wanneer het toestel defect raakt in de garantie,

Soms moet het toestel opgestuurd worden naar het land waar deze oorspronkelijk voor bedoeld was, het is natuurlijk knap vervelend wanneer u op uw eigen kosten het toestel moet opsturen naar bijv. Canada, waar veel apparaten uit het "grijze circuit" weggehaald worden!,

Reken maar dat je minimaal een paar maanden zonder toestel zit, en dan is het nog afwachten of garantie gedekt wordt!, omdat het toestel niet in "eigen land" wordt gebruikt!,

De verzendkosten zijn meestal voor eigen rekening!, niet schrikken, het is een duur toestel, en bij de postbezorging gaat het er niet altijd even zachtzinnig aan toe!, dus zeer goed inpakken is echt noodzakelijk,

Het pakket wordt zwaarder, dus duurder te verzenden,

Eigenlijk zou een winkelier bij aankoop moeten vertellen dat het toestel niet via de reguliere importeur besteld is, dan weet de klant meteen waar hij of zij aan toe is, want veel importeurs zijn "vies" van de grijze import,

Zelfs de onderdelen van het zelfde type toestel kunnen van een "grijs apparaat" zelfs verschillen!, dus soms is het toestel niet door de reguliere importeur of service werkplaats te repareren door gebrek aan "grijze onderdelen!", die weer net iets anders zijn dan voor het toestel van de Nederlandse ( meestal Europese ) markt,

Kopen uit het grijze cirquit best, maar weet wat je doet!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

dbode

Ongelezen bericht door dbode »

Het lijkt erop alsof je in ieder geval wel beschikt over een Europese versie. Canon garantie is voor camera's Europees (je kunt dus gewoon in NL aanspraak maken op garantie) en voor lenzen wereldwijd (raar dat onderscheid maar waar).

Wil je de NL handleiding, meld je dan eens aan op www.eosdigitaal.nl en vraag daar om hulp. Dit is een zeer actief forum met meer dan 6000 geregistreerde Canon EOS digitale spiegelreflex gebruikers.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Ik weet dat de Mediamarkt vaak spul verkoopt die geen Nederlandse handleiding bevat.

Maar een vakhandelaar???? nooit van gehoord maar ik geloof het direct.

BTW Limewire bevatten enorm veel virussen vooral een w32 worm.

krid

Bedankt mensen voor de hulp! Inmiddels heb ik de Ned. handleiding kunnen kopieren van een collega fotograaf die ik 'in het veld' tegen kwam.

Als ik eeen scanner heb zal ik hem in mijn share map plaatsen van lime wire voor wie dat gebruikt......

christusje

Ongelezen bericht door christusje »

zo gaat dus de handel naar de kl*te. paralel inkopen en dan aan de klant verkopen als nederlands model...... en zoals het een nederlander betaant gelijk gaan zeuren over canon en niet eerst de winkel benaderen...... De winkel heeft jou die camera verkocht... ik zou voor de grap eens bij canon navragen of ze op serienummer kunnen kijken waar de camera vandaan komt. Mocht je camera binnen de garantie dan kapot gaan dan sta je niet met een open mond als de rekening 300,* is ;) het is maar een tip. (Canon nederland slaat hard terug naar paralele import )

Captain Pervert

Klopt, Canon maar ook Nikon zijn daar zeer strikt in.

Gesloten