LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Akai

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Garantie Akai

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Op 13-08-2007 heb ik bij De Block een Akai ATD1410X TV-DVD combi gekocht.
Deze heeft altijd goed gefunctioneerd maar vandaag wil hij het niet meer doen: Het stand-by lampje gaat ook niet meer aan, het apparaat doet niets meer.

Op de site van Akai lees ik dat de garantietermijn 12 maanden is. Het apparaat is nu dus bijna 2 jaar oud, dus dat zou betekenen dat er geen garantie meer is.

Was het niet zo dat je tegenwoordig (minimaal) 24 maanden garantie hebt? En zo ja: Bij wie moet ik zijn: bij De Block of bij Akai?

Of is het gewoon zo dat ik het apparaat (van 149,00) maar weg moet gooien omdat ik geen garantie meer heb en reparatie waarschijnlijk meer zal kosten dan een nieuwe?

Voor alle duidelijkheid: Ik heb nog geen contact opgenomen met Akai of De Block maar vroeg mij af wat mijn rechten in deze zijn.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door VanTels »

In nederland heb je 12 maanden garantie...die 24 maanden is niet geldig in Nederland. Maar u hebt nog wel rechten.
Het toestel zou bijvoorbeeld 5 jaar mee moeten gaan.
Dit betekend dat u terug moet gaan naar de Block...zij hebben het toestel aan u verkocht en zijn derhalve verantwoordelijk.
U heeft het toestel voor 2/5 gebruikt....hun zijn dus verantwoordelijk voor bijvoorbeeld 3/5e van de reparatiekosten.
Akai zelf is geen partij in deze.

Succes

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Bedankt voor uw reactie!

Mogelijk klopt het niet van die 2 jaar garantie, maar toch zijn er inmiddels veel fabrikanten die twee jaar garantie verlenen (bijvoorbeeld de producten van LaCie, Miele en Philips Senseo zit 24 maanden garantie op) maar wellicht is het niet verplicht en mag Akai volstaan met die 12 maanden garantie zoals men zelf aangeeft.

Indien de regeling zo is als u beschrijft vraag ik mij af of reparatie voor mij rendabel is, want ik zou in dat geval 2/5 van de reparatiekosten zelf moeten betalen en daar komen dan de verzendkosten nog bij indien het naar de technische dienst van Elmarc in Ridderkerk zou moeten.

Het lijkt erop dat de voeding defect is en 2/5 van de kosten voor een voeding en daarbij arbeidsloon en verzendkosten zal vermoedelijk toch wel zo'n 100 euro zijn, een nieuwe (uitgaande van hetzelfde merk en type) kost tegenwoordig rond de 120 euro.

Inmiddels ben ik er wel achter dat je voor garantieaanspraken (volgens de site van Elmarc, de importeur van Akai) terecht kunt bij de detaillist of direct bij de technische dienst van Elmarc zelf.

Ik heb in ieder geval zowel Elmarc als de Block een email gestuurd en zodra ik van hen een reactie heb zal ik het hier plaatsten.

Is er overigens een grond voor die 5 jaar of is er ergens een (onafhankelijke) plek waar ik erachter kan komen welke termijn er staat voor een dergelijk apparaat? Kan me overigens voorstellen dat je van een apparaat van 150 euro wel genoegen moet nemen met die 5 jaar....

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Inmiddels heb ik van de Block de volgende reactie mogen ontvangen:

"Daar de garantie inmiddels is verstreken zal reparatie nooit geheel kosteloos zijn.

Wel mag u van een dergelijk apparaat een bepaalde levensduur verwachten. Om deze te verwachten gebruiksduurverwachting te bepalen gaat Block uit van de richtlijnen die door onze branche-organisatie zijn opgesteld. Deze richtlijnen komen doorgaans overeen met die van bijvoorbeeld de Stichting Geschillencommissies.

U mag van uw Akai tv/dvd combinatie een economische levensduur verwachten van 5 jaar (technisch kan dit uiteraard langer zijn).De resterende levensduur zal, uitgaande van de aankoopdatum, nog 3 jaar zijn. Op basis van deze verdeelsleutel kan Block een tegemoetkoming doen in de reparatiekosten.

Gezien bovenstaande heeft Block mogelijkheid om achteraf een gedeelte van de reparatiekosten aan u te vergoeden. Hiervoor dient het apparaat wel daadwerkelijk gerepareerd te zijn, hiervoor kunt u het defecte apparaat ter reparatie afgeven bij de vestiging te aanschaf. Na reparatie kunt u de originele factuur, kopie aankoopnota en origineel betaalbewijs opsturen naar ondergetekende onder vermelding van uw rekeningnummer. Indien het apparaat onverhoopt niet te herstellen blijkt zal er op basis van dezelfde verdeelsleutel korting worden aangeboden op een nieuw apparaat."

Indien dit een redelijke oplossing is vraag ik mij wel af of reparatie zin heeft, want 40% van de reparatiekosten (arbeidsloon en onderdelen) en daarbij de verzendkosten lijkt me toch nog een heel bedrag.
Bovendien: Moet ik zelf eerst alle kosten voorschieten?
Wat ik ook mis is een opgave vooraf van de te verwachten kosten, want wat schiet ik er mee op als ik straks bijvoorbeeld 100 euro moet betalen voor reparatie van een apparaat van twee jaar oud dat nu nieuw niet veel meer zal kosten?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door alfatrion »

Europa schrijft een wettelijke garantie van twee jaar voor. Dat houd in dat de verkoper minimaal twee jaar aansprakelijk is voor non-conformiteit, maar niet per se dat producten minimaal 24 maanden mee moeten gaan. Je moet er wel rekening houden dat je dan eerst moet bewijzen dat het product non-conform is, waar de winkel nu soepel tegen over lijkt te staan.

Het bericht van de winkelier geeft wel alle aanleiding om te denken dat ze zelf de wet niet goed kennen.

De gemiddelde levensduur die ze melden vind ik wel erg kort. Voor een TV wordt 10 jaar gehanteerd, en gezien de informatie van fabrikanten lijkt me dat je dit ook van een LCD TV mag verwachten. Kennelijk vinden zij ook dat je meer mag verachten van een TV, want uit eigen beweging geven ze aan dat dit technisch best wel een langer zou kunnen zijn.

Dan de lijkende vanzelfsprekend heid waarmee ze melden dat de reparatie nooit geheel kosteloos zal zijn, daar de garantie is verstreken. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor de reparatie van een product dat non-conform is. Dat staat beschreven in art. 7:21 lid 2 BW. Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat hier door ook geen vergoeding mag worden gevraag voor het gebruik van het non-conforme product.

Zie het maar als een schikkingsvoorstel.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Even een update.

Uiteindelijk is afgesproken dat ik in het filiaal 83,00 moet betalen, waarvan ik de rekening op kon sturen naar het hoofdkantoor van De Block, die mij 50,00 daarvan zouden vergoeden. De reparatie zou mij uiteindelijk dus 33,00 kosten.

Hiermee zou ik in geval van reparatie (uiteraard) niet akkoord zijn gegaan, ware het niet dat om onduidelijke redenen (opeens niet meer te repareren) ik een geheel nieuwe zou krijgen! Daar had ik dan wel weer 33,00 voor over.

Toen ik het apparaat ging afhalen kreeg ik het echter zo mee, zonder te betalen terwijl op het afhaalbewijs (en de afleverbon) toch duidelijk stond dat ik 83,00 moest betalen.........

Nou ja, voor mij is het uiteindelijk dus toch nog goed opgelost. (Beter zelfs dan ik had verwacht)

stofzuigertje

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Soms is 1 zekering van inkoop €0,23 voldoende en er in zetten kost nauwelijks tijd.....
en ze hebben vermoedelijk U en vele andere nu als vaste klant dus service is vaak goedkoper dan reclame folders....

Prima opgelost dus!

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door jlthkoch »

stofzuigertje schreef:Soms is 1 zekering van inkoop €0,23 voldoende en er in zetten kost nauwelijks tijd.....
en ze hebben vermoedelijk U en vele andere nu als vaste klant dus service is vaak goedkoper dan reclame folders....

Prima opgelost dus!
Ja, echt prima opgelost.
Maar waarom ze nu niet gewoon het oude apparaat hebben gerepareerd nadat ze na onderzoek al hadden vastgesteld dat de voeding hersteld moest worden is mij een raadsel.
In ieder geval had ik weer een nieuwe (en nieuwer type) voor 0,00 euro. Ik had daar best die 33 euro voor over gehad, maar gratis is natuurlijk altijd beter, ik blijf toch Hollander! :D

scootie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:48

Re: Garantie Akai

Ongelezen bericht door scootie »

Weet iemand wat er met die oude apparaten gebeurt?Dumpen in Afrika bijv.Het is triest dat veel apparaten makkelijk te repareren zijn maar toch met twee jaar al op de vuilnis liggen.

Gesloten