LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

Beste mensen,

Hopelijk heb ik het juiste gedeelte van het forum geselecteerd om mijn vraag te stellen.

Over zo'n 3 weken gaan m'n vriendin en ik op vakantie en we hechten allebei veel waarde aan foto's als herinnering. In de handtas van m'n vriendin zat daarom altijd een kleine, compacte digitale camera. Simpel ding van de Aldi, goedkoop (paar tientjes) en heeft in de loop der jaren al heel wat mee gemaakt.....met de afgelopen wintersport zelfs per ongeluk in de sneeuw gevallen en hij doet het nog altijd.

Voor alle zekerheid besloten we toch maar om eens een nieuwe te kopen, eentje van een gerenomeerd en bekend merk op fotografie: Pentax, type Optio A20. Aangezien wij in Zuid Limburg wonen en we 15 minuten van de Duitse grens wonen, besloten wij deze aan te schaffen bij de Media Markt in Herzogenrath (net achter Kerkrade). De kostte daar 189 euro en de specificaties zagen er (voor dat geld) zeker goed uit.

Ook die camera vond een plaats in de handtas van m'n vriendin, we hebben er zelfs een speciaal lederen tasje voor gekocht ter bescherming. 3 Dagen verder wou ze hem aan iemand laten zien, zet hem aan en KNAK.....objectief komt niet geheel goed naar buiten. Bij in,- en uitgaan hoorde je steeds een KNAK geluid en er verscheen geen beeld op het scherm, dit werd wel geheel wit. Camera is niet gevallen, geen uitwendige beschadigingen of krasjes of weet ik wat. Camera zit dus altijd in dat lederen beschermhoesje in de handtas, en die handtas wordt wel eens op een stoel gezet of aan de kapstok gehangen.....maar ja, lijkt me dat dat geen probleem mag zijn.

5 Dagen na aanschaf terug naar de Media Markt, met bon en alles netjes erbij, en het voorval uitgelegd. We hadden een beetje gelogen (leugentje voor bestwil zeg maar) en verteld dat we een paar dagen erna al op vakantie gingen en we de camera dan nodig hadden. We kregen toen een andere aangeboden, maar er moest wel op papier worden opgesteld en ondertekend dat als uit het onderzoek zou blijken dat het geen garantie was en de camera gevallen bleek te zijn o.i.d., Media Markt niet voor de kosten kon opdraaien en wij dat moesten betalen. De kosten zouden NOOOOIT hoger kunnen zijn dan de nieuwwaarde, volgens één van de verkoper. Volgens een andere verkoper kon dit weer wel. Verwarrend, we kregen geen duidelijk antwoord. We hebben dus maar besloten om hier niet op in te gaan aangezien we geen duidelijke voorlichting kregen.

De camera moest dus wel opgestuurd worden om te kijken wat er mee gebeurd was, omdat de technische dienst van de Media Markt ook geen uitwendige beschadiging zag en dus ook niet wist waarom de camera niet meer functioneerde. Beetje lullig, m'n vriendin dolblij met de camera en dan moest ze hem weer missen voor zo'n 2 tot 3 weken. Als het onder garantie viel kregen we hem gerepareerd terug / of een nieuwe en was de kous af. Als het niet onder de garantie zou vallen (dus als wij hem stuk hadden gemaakt of als hij was gevallen o.i.d.) kregen we de keus of deze gemaakt mocht worden.......

Nu krijgen we bericht van de Media Markt dat de camera zo goed als totallos is. Objectief stuk, behuizing kapot, inwendig trammelant en ga maar door......reperatiekosten rond de 250 euro. Als je het leest denk je dat hij van een flat is gevallen!

Als we besluiten deze niet te laten maken moeten wij ook nog eens 40 euro onderzoekskosten betalen! Dus concreet, dadelijk 189 euro voor de camera kwijt, 40 euro onderzoekskosten kwijt en nog géén camera!! Dus we zouden dan nog eens diep in de buidel moeten tasten en nog eens 189 euro moeten geven voor een nieuwe......zijn we bijna 400 euro kwijt, daar hadden we meteen héél wat beters voor kunnen kopen zeg maar.

Is dit de normale gang van zaken?? Dit kan toch niet!
De camera is niet gevallen, we hebben er niet aan geprutst of weet ik wat!

Wat moeten we nou doen, allebei hebben we hier geen ervaring mee en we hebben het gevoel machteloos te staan. Daarom hoop ik hier advies of hulp te vinden zodat we binnenkort wel met een camera in het bezit onze vakantie kunnen beginnen.

Alvast héél hartelijk bedankt voor jullie reacties!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Pentaxcamera Mediamarkt en de garantie.

Helaas komen dit soort dingen opvallend vaak over het scherm;
val/stoot en/of waterschade.
Veel te vaak naar mijn mening zodat ook in dit geval de twijfels weer hevig opkomen.

In ieder geval is het in Nederland wettelijk zo geregeld dat de verkopende partij moet aantonen dat de fout in het product er nog niet was op het moment dat hij dat product verkocht binnen de 6 maanden na verkoop.
Dus in uw geval moet Mediamarkt keihard aan kunnen tonen dat die inwendige schade aan uw eigen schuld te wijten is geweest en binnen dit nederlandse consumentenrecht is dit bewijs door MM niet of nauwelijk te leveren.
Het Duitse recht is mij onbekend.
Wel kunt u zich beroepen op de Europeesche regelgeving waarin dit consumentenrecht ook geregeld is.

En dan;
Vaak ook gelezen en voor een deel ook uit eigen ervaring wordt er ook tijdens transporten vanuit de fabriek naar winkel vaak enorm gesmeten met de spullen.
"Kraakt"er weleens een doos; "Jongens, ik heb een paar honderd camera's voor weinig" en de enkele camera's naast die "breuk" krijgen dan ook waarschijnlijk een opdonder mee.

Daarom, of het nu een nieuwe camera,MP3-speler of een telefoon o.i.d. of een gebruikt product; voorkom dat de "reparerende"partij u geen oor kan aannaaien!!

Koopt u een nieuwe camera? Dan uit de doos en laten demonstreren en proberen en die camera die geen rare geluiden produceerd dan ook nemen en geen vergelijkbare nieuw in dichte doos.

Garantie en defect?
Dan bij de verkoper een rapportje opstellen waarin omschreven of er zichtbare schade is.
Bij een kapotte telefoon? Laat dan ook de accu even verwijderen om te kunnen zien of er sporen zijn van waterschade (aan het simmkaartje zou dit als eerste zichtbaar moeten zijn).
Het rapportje door beiden ondertekend en een copie bij u bij de winkelier en het product ter reparatie aanbieden.

Ik ben ervan overtuigd dat het beroep op stoot- val- of waterschade niet meer zo snel zal worden aangedragen om de garantie-aanspraken te omzeilen.

Ja, ik ben nogal wantrouwens in dit soort gevallen.

Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 17 jul 2007 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door hharteman »

En dan ben je niet de enige grootvader.
Heb dit dus ook al eens mogen ervaren met een mobiel.
Was een splinternieuwe GSM waarvan het toetsenbord ineens weigerde.
Dit apparaat kwam ook terug met de mededeling waterschade, en ik wist zeker dat er geen vocht bij gekomen was.
Uiteindelijk terug laten komen en zelf gerepareerd binnen 10 minuten door een ander toetsenbordje te plaatsen en geen spoor van vocht te zien in het apparaat.

Bij dit apparaat lag het nog ingewikkelder.
Was gekocht in UK en moest ter reparatie naar Duitsland.
Heb het Duitse bedrijf aansprakelijk gesteld voor de kosten en na 1.5 jaar soebatten 0 op rekest gekregen.
Binnenkort maar is naar Duitsland op vakantie.
Even prioriteiten stellen.

Het blijkt gewoon dat als een reparatie maar enigzins problematisch wordt, ze gewoon het verhaal gevallen of waterschade ter plekke verzinnen.
Als consument ben je toch machteloos.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar in de eerste 6 maanden moet de verkopende partij toch aantonen dat JIJ die schade hebt aangebracht?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Garantieaanspraken.

Uw interpretatie heb ik nooit gevonden.
Wel dat in het consumentenrecht o.a. is bepaald dat een gebrek binnen 6 maanden gekonstateerd geacht wordt al aanwezig te zijn geweest op het moment dat het product aan de klant geleverd is.

Het is ook daarom dat ik dringend adviseer om een rapportje op te maken als een camera,een telefoon, MP3-speler e.d. voor reparatie wordt aangeboden.
[ zie daarvoor mijn eerdere antwoorden].

Grootvader

Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

Dankjewel alvast voor jullie reacties.

Via via kwam ik op ook nog op de website van het Juridisch Loket terecht, ook daar heb ik mijn vraag neer gelegd (via mail) en normaal gezien zou ik binnen 3 werkdagen antwoord hebben.

A.s. donderdag gaan we maar met alle toebehoren en de ontvangen brief terug naar de Media Markt en voet bij stuk houden dat de camera echt niet gevallen is en dat we een nieuwe verwachten en hiermee niet accoord gaan. Kijken hoe ver ons dat brengt.

Mocht daar geen oplossing uit komen, was ik aan het denken om sowieso een mail naar Pentax Duitsland te sturen met de Media Markt in CC, over de slechte service die één van hun leveranciers biedt en dat Pentax waarde biedt aan klantevredenheid en dat we daarom dit kenbaar maken.....blablalba...zoiets. Met een scan van de aankoopbon e.d. erbij.

Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

Net werd ik gebeld door het Juridisch Loket waar ik eerder via de mail had uitgelegd wat er aan de hand was. Ik heb voor morgenvroeg een afspraak mogen maken met die beste meneer wat ik aan de telefoon had, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Ik zal jullie op de hoogte houden in dit topic.

Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

De meneer die mij hielp heeft gebeld met de variant van de Duitse consumentenbond en het Europese Consumenten Centrum in Utrecht. In Duitsland geld hetzelfde consumentenrecht als in Nederland: de verkopende partij moet bij een defect wat binnen 6 maanden tevoorschijn is gekomen, hard kunnen maken dat de schade door de consument is veroorzaakt.

Hun advies was om een brief, vergezeld door een consumentklachtenformulier + kopie van aankoopbewijs e.d., aangetekend met ontvangstbewijs te versturen naar het filiaal waar ik het toestel gekocht heb. In een begeleidend schrijven kort het verhaal uitleggen. Na 3 weken nog niets gehoord of geen fatsoenlijk antwoord (dus dat ik geen nieuwe camera krijg), contact opnemen met het Europese Consumenten Centrum, dan gaan zij bemiddelen met hun.

De brief met toebehoren is net de deur uit, voor nu dus maar even afwachten wat er gaat gebeuren.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door magel725 »

Het probleem is dat 80% van de opgestuurde artikelen niet eens stuk is en van de overige 20% is ook nog eens 80% stuk gemaakt door de klant zelf (gebruiksfouten). Dit soort reparaties kwam/komt door consumenten die niet met een artikel overweg kunnen en/of de boel aan elkaar liegen. Daarom doen leveranciers nu moeilijk bij twijfelgevallen.

Zo gaat het met alles. De goede lijden onder de kwaden.

MAXIEM

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag magel725,

Je schrijft:
Het probleem is dat 80% van de opgestuurde artikelen niet eens stuk is en van de overige 20% is ook nog eens 80% stuk gemaakt door de klant zelf
Kun jij me even de bronverwijzing geven waaruit je deze cijfers gehaald hebt?

Met dank, Maxiem.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik heb in dit geval geen specifieke bronverwijzing omdat er meerdere bronnen zijn die niet online staan. Dit is bij/door de grote winkelketens en fabrikanten onderzocht m.b.v. verschillende onafhankelijke bureaus. Het gaat dan om onderzoeken binnen de consumenten elektronica.

80% van ingeleverde artikelen die "kapot" zijn, zijn niet kapot maar werken niet goed omdat de eindgebruiker niet overweg kan met het artikel. Van de resterende 20% gebreken is 80% een gebrek veroorzaakt door een gebruiksfout. Zoals het niet goed schoonmaken, geen/slecht onderhoud, niet lezen van instructies, etc., etc.. Van elke 100 artikelen gaan er gemiddeld slechts 1 tot 3 binnen de garantietermijn stuk door een fabricagefout. Gemiddeld worden echter 1 tot 5 van deze artikelen teruggebracht binnen 2 weken omdat ze stuk zouden zijn.

MAXIEM

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag magel725,

De uitspraak van jou is dus niet te verifiëren. Dat is een kwalijke zaak. Dan kun je beter geen uitspraken doen. :idea:

Vriendelijke groet, Maxiem.

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door gozik »

Beste Read,

Er worden wel eens door niet goed lezen of miskopen apparaten kapot terug gebracht die niets mankeren.
Zelfs een camera als defect ingeleverd, omdat ze lege batterijen verkochten, te oude dus!
Als je dus van dezelfde partij er nieuwe in doet, blijven ze weigeren, want juist camera's hebben meer nodig dan normale apparaten.

Of dit percentage gehaald word betwijfel ik, maar een handelaar in restand partijen zoals ik heb vaker afgekeurde wegens teveel defecten, dus verplicht de klant in de winkel eerst het te proberen, kun je gelijk helpen als ze iets niet weten of begrijpen, en voorkom je boze klanten die moeten heen en weer reizen.

tot ziens Maxiem, Gozik.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Gebruikersfouten of slecht lezen ????

Typisch dan dat veel garantieweigeringen opgegeven worden als val- stoot- of waterschade!!!

Grootvader

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door gozik »

Hoe voorkom ik dure reparatie's als merk, en laat ik de klant toch gewoon betalen!

Omdat het moeilijk bewijsbaar is, vallen of stoten is een lastige grens, en waterschade of zweet en mist...

Moet het eigenlijk tegen kunnen, en bij brandschade herstelbedrijven, die dus rook en waterschade repareren, lossen ze veel problemen op.
Of het voor telefoons met waterschade ook kan weet ik niet, maar het notebook wat ik tijdens het onweer was vergeten werk gewoon alsof er niets gebeurd is!
Schoonmaak en herstel koste slechts €154,- dus dat valt ook mee, incl alles open schroeven, inspuiten en testen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door magel725 »

Dag magel725,

De uitspraak van jou is dus niet te verifiëren. Dat is een kwalijke zaak. Dan kun je beter geen uitspraken doen.

Vriendelijke groet, Maxiem.
Mijn uitspraak is best te verifeeren. Bel maar een willekeurige grote elektronicazaak als je dat wilt en vraag naar de percentages. De meeste hebben ze zo voor je liggen als je geinteresseert bent.

Ik vraag me trouwens wel af wat er in dit geval kwalijk aan is dat ik geen eenduidige bron heb? Ik gebruik het puur als onderbouwing op de reden waarom er tegenwoordig eerst bewijs moet komen voordat er gerepareerd wordt. Er is namelijk een verschil tussen onderbouwing en beschuldiging.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Beetje kinderachtig om naar percentages te vragen als die overduidelijk geschat zijn in een toch al ietwat gechargeerde post. En als hij die 80% niet kan onderbouwen is het natuurlijk meteen onzin. Beetje kinderlijk "ik-luister-lekker-niet-ne-ne-ne-ne" gedrag.

Laat ik het herformuleren dan: ook uit mijn ervaring blijkt dat veel consumenten de boel flessen terwijl ze apparatuur zelf hebben gesloopt. Iedere importeur krijgt van het concern een bepaald percentage van hun omzet wat ze mogen verspijkeren in reparaties. Het is niet een oneindige pot waar ze uit kunnen putten.
Vandaar dat ze maar al te graag onder hun verantwoordelijkheid uit willen komen, helaas ook in gevallen dat producten echt zomaar kapot gaan en de consument daar niets aan kan doen.

Onkunde filter ik trouwens meestal direct in de winkel door goed te vragen en eventueel te testen. 1 op de 8 klanten kan zo weer naar huis na wat instructies (rtfm).

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

en toch..... die garantie-aanspraken.

Daarvan blijf ik toch zeggen dat stoot- val- en/of waterschade naar mijn idee veel en veel te vaak als argument wordt gebruikt om onder garantie-aanspraken uit te komen.

Het zou de winkelier sieren dat deze samen met de klant een klein rapportje opsteld waarbij beschadigingen en vreemde geluiden/weigeringen van het toestel en dergelijke beschreven staan en waarvan de klant dus een kopietje gegeven wordt.

Het is van de gekke dat juist die apparaten zoals fotocamera's, MP3-spelers en mobiele telefoons die gemaakt zijn om buiten te gebruiken dat juist die opvallend vaak "waterschade" hebben en stoot- envalschade wat makkelijk zichtbaar zou moeten zijn kennelijk nooit door de verkoper wordt opgemerkt dan pas bij de reparateur!
En niet meer te bewijzen voor de klant!!!!

Voor een telefoon geldt; even de accu eruit en in het inwendige kijken voor sporen waterschade.

En u als klant met een garantie-aanspraak.
Sta erop dat de desbetreffende winkelier samen met u schriftelijk vastlegd wat zichtbaar/hoorbaar fout is aan het product en daarbij ook op eventuele "waterschade" laten controleren.

Ik ben ervan overtuigd dat dan dit soort "konstateringen" bij de reparateur niet of nauwelijks meer als argument zal worden gebruikt bij uw garantie-aanspraak.

En u weet het toch zo langzamerhand dat het de verkoper is die keihard moet bewijzen dat een fout in het product dat optreedt binnen de 6 maanden na aankoop door uw foute bediening te wijten zou zijn omdat de wet zegt dat een gebrek binnen de 6 maanden optredend in een product daarvan geacht wordt dat deze reeds bij de koop al in het product aanwezig was.

De oude grijze Grootvader
als bewuste consument.

Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

Jij hebt helemaal gelijk Kanovaarder,

Achteraf gezien vind ik het ontzettend dom van me / ons dat ik niet heb laten opschrijven dat hun medewerker van de technische dienst géén visuele beschadigingen kon constateren. Maar ja, dat is achteraf gepraat zoals altijd. Op het moment zelf stond ik met m'n oren te klapperen en dacht ik bij mezelf 'wat gebeurt er allemaal'......dacht even omruilen omdat ze zagen dat het toestel kapot was (en niet beschadigd) en dat we weer lekker verder konden gaan met de orde van de dag.

Nja, naïef is het misschien wel ja..... :roll:
Mocht zoiets nog eens voorkomen weet ik nu wel beter.

Bart 1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2007 13:39

Re: Garantie op Pentax fototoestel....(Media Markt) ?

Ongelezen bericht door Bart 1980 »

Update:

Zojuist krijg ik een brief van de Media Markt. Het komt erop neer dat zij achter hun besluit staan en ze ons voldoende op de hoogte hebben gesteld van de onderzoeksprocedure / garantieafspraken, maar ze willen ons tegemoet komen door ons de verschuldigde onderzoekskosten van 40 euro niet te laten betalen. We kunnen kostenloos het fototoestel ongerepareerd afhalen. Einde verhaal, aldus de Media Markt.

Vanavond de nodige kopieën maken, en dan stuur ik het hele verhaal en bijlagen door naar het Europese Consumenten Centrum in Utrecht, op advies van het Juridisch Loket wat ik eerder heb gekregen.

Aanstaande woensdag vertrekken wij, zonder camera!, op vakantie en zijn pas eind augustus weer terug. Ik zal jullie daarna weer een update geven.

Gesloten