Ik heb voor mijn zoon vorig jaar juli een Xiron tv/dvd-combinatie gekocht bij Blokker voor Euro 149,00. Echter sinds 1 maand doet de DVD-speler het niet meer. Hij herkent de (originele!) DVD's niet.
Ik ben vandaag bij Blokker langs geweest om te vragen wat ik nu moet doen. Zij kunnen de TV/DVD opsturen, hem laten repareren, maar
ALLE kosten zijn voor mij. Ik krijg geen opgaaf van de kosten.
Ik loop dus het risico dat de reparatiekosten de aanschafkosten zullen overtreffen.
Toen ik vroeg of er geen coulanceregeling bestond (want je mag toch aannemen dat de DVD het langer dan 15 maanden doet), zei de Blokker medewerkster dat dat niet bestaat.
Ik had gewoon pech dat ik een Xiron had gekocht, want als het een Provision was geweest, dan was de TV kosteloos gerepareerd.
Wat moet ik nu doen??
Bij voorbaat dank voor Uw raad/advies.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantie xiron tv/dvd-combinatie
-
-
Re: garantie xiron tv/dvd-combinatie
Blokkermensen weten alles van handdoeken en afwasborstels, maar als het op dit soort dingen aankomt is het echt flutpersoneel dat claimt van niks te weten (hierbij liegen ze niet, het management vindt het kennelijk niet nodig om het personeel enige kennis omtrent consumentenrecht bij te bengen).
De oplossing: rechtstreeks contact zoeken met fabrikant. In de handleiding van een artikel staat meestal achterin een lijst met wereldwijde importeurs, zoek contact met de Nederlandse, leg uit dat je met Blokker niet verder komt en kijk eens wat zij ervan vinden.
En kunnen de diverse vaste gasten hier op het forum wel aan komen kakken met "je hebt een koopovereenkomst met de winkelier en daarom is DAT de partij waarmee je zaken moet doen, en niet met de fabrikant", nou onzin, want zo werkt het in de praktijk nou eenmaal niet.
Wil je nog een kans hebben dat het snel en correct opgelost wordt, neem dan contact op met de fabrikant.
Succes.
De oplossing: rechtstreeks contact zoeken met fabrikant. In de handleiding van een artikel staat meestal achterin een lijst met wereldwijde importeurs, zoek contact met de Nederlandse, leg uit dat je met Blokker niet verder komt en kijk eens wat zij ervan vinden.
En kunnen de diverse vaste gasten hier op het forum wel aan komen kakken met "je hebt een koopovereenkomst met de winkelier en daarom is DAT de partij waarmee je zaken moet doen, en niet met de fabrikant", nou onzin, want zo werkt het in de praktijk nou eenmaal niet.
Wil je nog een kans hebben dat het snel en correct opgelost wordt, neem dan contact op met de fabrikant.
Succes.
Je moet niet zomaar iets aannemen.want je mag toch aannemen dat de DVD het langer dan 15 maanden doet
Als de fabrikant in de gebruiksaanwijzing zet dat de fabrikant een goede werking van het product voor 12 maanden garandeerd en daarna niet meer, dan mag je niet aannemen dat het product langer dan 15 maanden mee moet gaan.
Teveel consumentenorganisaties en rechters zeggen dat een product een x aantal tijd mee moet gaan.
Totale onzin.
De wet voorziet hierin ook. Van een goedkope product mag niet hetzelfde verwacht worden als van een dure product.
De productverwachtingen kunnen per merk en per type verschillen.
Dus het is niet zo dat je mag aannemen dat iedere DVD-speler bijvoorbeeld 5 jaar mee moet gaan.
Een DVD apparaat hoort langer dan 15 maanden mee te gaan, daar het wettelijk minium op twee jaar licht. Echter is de winkelier pas aansprakelijk te houden wanneer het aannemlijk is gemaakt dat het defect aan het apparaat te wijten is.
U kunt ook navragen of Blokker is aangesloten bij een geschillencommissie. In dat geval onderzoek een deskundige van de commissie het probleem. Dat kan dan tot gevolg hebben dat Blokker veroordeeld wordt een gedeelte van de koopprijs.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... ht=#559165
U doet er verstandig aan om het apparaat bij een ander voor reparatie aan te bieden en een maxium bedrag af te spreken. Indien u Blokker aansprakelijk wil stellen doet er goed aan om ook een opdracht te geven om het defect te onderzoeken. Wilt u later Blokker aansprakelijk stellen.Wat moet ik nu doen??
U kunt ook navragen of Blokker is aangesloten bij een geschillencommissie. In dat geval onderzoek een deskundige van de commissie het probleem. Dat kan dan tot gevolg hebben dat Blokker veroordeeld wordt een gedeelte van de koopprijs.
Dat is mooi zolang dat goed gaat. Als er iets misgaat sta je juridisch op eens een stuk minder stel. Lees dit eens.En kunnen de diverse vaste gasten hier op het forum wel aan komen kakken met "je hebt een koopovereenkomst met de winkelier en daarom is DAT de partij waarmee je zaken moet doen, en niet met de fabrikant", nou onzin, want zo werkt het in de praktijk nou eenmaal niet.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... ht=#559165
-
Je moet niet zomaar iets aannemen.
Als de fabrikant in de gebruiksaanwijzing zet dat de fabrikant een goede werking van het product voor 12 maanden garandeerd en daarna niet meer, dan mag je niet aannemen dat het product langer dan 15 maanden mee moet gaan.
Dit klopt niet, een fabrikant geeft weliswaar een garantietermijn in de gebruiksaanwijzing, maar dit is niet meer dan dat. Jij zegt dat dit ook de tijd is die het product mee moet gaan, maar dat is iets heel anders!
Afgezien van die ranzige spelfout is ook dit onzin, want die twee jaar is nergens in de wet terug te vinden. Het is een Europese richtlijn, die de Nederlandse wetgever (tot nu toe) niet heeft overgenomen omdat zij meent dat de Nederlandse consument met de huidige verplichte garantietermijn van 12 maanden voldoende beschermd is.Een DVD apparaat hoort langer dan 15 maanden mee te gaan, daar het wettelijk minium op twee jaar licht.
Hoe het eigenlijk zou moeten gaan:
Van belang is om te weten hoe lang het product bij normaal gebruik mee zou moeten gaan. De enige die dit kan bepalen, is de fabrikant. Die moet je daarvoor benaderen (liefst schriftelijk natuurlijk).
In het recente verleden heeft Radar dit eens gedaan bij producenten van digitale camera's e die antwoordden allemaal netjes; dat varieerde van 5 jaar voor een Trust tot 15 jaar voor een Nikon ofzo.
Met die gegevens zou je naar de winkelier moeten stappen en met hem een regeling afspreken; stel het ding zou 3 jaar mee moeten gaan volgens de fabrikant, en je hebt er anderhalf jaar plezier van gehad, dan spreek je met de winkelier af dat het ding gerepareerd wordt, maar dat hij de helft van de kosten voor zijn rekening neemt (de andere helft is voor jouw rekening daar je ook voor de helft van de te verwachten gebruikstermijn gebruik hebt kunnen maken van het apparaat).
Maar goed, die Blokkerdozen snappen hier waarschijnlijk HELEMAAL NIETS van dus moet je het ofwel rechtstreeks afhandelen met de fabrikant of het spelen via het Blokker hoofdkantoor.
Er is ook een hele grote misverstand dat je van een product altijd mag verwachten dat die een x tijd meegaat.Van belang is om te weten hoe lang het product bij normaal gebruik mee zou moeten gaan. De enige die dit kan bepalen, is de fabrikant. Die moet je daarvoor benaderen (liefst schriftelijk natuurlijk).
In het recente verleden heeft Radar dit eens gedaan bij producenten van digitale camera's e die antwoordden allemaal netjes; dat varieerde van 5 jaar voor een Trust tot 15 jaar voor een Nikon ofzo.
Als een fabrikant van het merk X zegt dat van type a hun camera 5 jaar meegaat, mag je dan aannemen dat je mag verwachten dat alle camera's 5 jaar meegaan?
De consumentenorganisaties en de geschillencommissies zijn van mening dat dit wel zo is.
Totaal fout.
De levensduur van type A van merk X gaat 5 jaar mee.
Het type B van merk X gaat 2 jaar mee.
Het type C van merk Y gaat 1 jaar mee.
En type D van merk F gaat 8 jaar mee.
Nu wordt er gezegd dat je van een camera dus mag uitgaan dat die 8 jaar meegaat.
Niet dus.
Zoals ik hierboven al aangaf kan dit per merk en zelfs per type verschillen.
Er zijn mensen die van merk Y de type C gekocht hebben en na 2 jaar gaat die kapot. Ze beweren dan dat de camera 5 tot 8 jaar mee moet gaan.
En dat is dus niet het geval. De fabrikant Y heeft aangegeven dat het type C maar 1 jaar meegaat.
Als consument heb je dan totaal geen recht op gratis reparatie of coulanceregeling.
Ik hoop dat het nu duidelijk is geworden wat ik bedoel.
Ik had het ook niet over de garantieperiode.Quote:
Je moet niet zomaar iets aannemen.
Dit klopt niet, een fabrikant geeft weliswaar een garantietermijn in de gebruiksaanwijzing, maar dit is niet meer dan dat. Jij zegt dat dit ook de tijd is die het product mee moet gaan, maar dat is iets heel anders!
HP geeft op hun printers maar 1 jaar garantie.
De levensverwachting is ook 1 jaar.
Dus deze periodes kunnen gelijk zijn.
De reden dat ze dit doen is dat ze keihard zeggen dat ze de goede werking van de printers na 12 maanden niet kunnen garanderen.
HP rekent na het verstrijken van de 12 maanden gewoon de volle prijs.
Het kan bij sommige merken zo zijn dat ze 12 maanden garantie geven en zeggen dat hun product zeker 36 maanden zonder problemen mee moet gaan. En als er dan problemen zijn (mag je nooit uitsluiten) dan zullen ze vrij coulant zijn met de reparaties.