LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goeie luidsprekers?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
sjohie

Re: Goeie luidsprekers?

Ongelezen bericht door sjohie »

Je kan geluid/muziekkwaliteit op 2 manieren bekijken naar mijn mening, technisch, dus hoe klinkt gecomprimeerde (mp3) muziek tov niet gecomprimeerd, kan een stereo die ene gemiste noot door een pianist blootleggen, en zo verder. Of je beoordeelt het op gevoel en emotie, brengt de techniek dát over. En dat zijn 2 verschillende dingen. Ik ben een paar keer in Veldhoven geweest, en de grootste lol had ik op de stand van Marantz, waar hun beste electronica gekoppeld was aan een stel Mordaunt-Short speakers van goed 600 euro. Binnen de audiofielenscene een duidelijke nono, want het moet wel bij elkaar passen etc etc. Maar niemand op de stand kon stil staan, zo muzikaal was het.

Even verderop stond Een high-end Mark Levinson set met top of the line Martin Logan electrostaten, met van die audiofiel verantwoorde tingeltangelmuziek, Yo-yo Ma ofzo, en dat deed me helemaal niks, hoewel het technisch foutloos gereproduceerd werd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Maar dat wil niet zeggen dat goede luidsprekers niet aan natuurkundige wetten moeten voldoen. Die Mordaunt-Short luidspreker zitten gewoon ontzettend goed in elkaar voor wat je ervoor betaald. Menig luidspreker in die prijsklasse is bagger in de basis. Het is dus niet zo dat Martin Logon crap is, maar M-S een erg goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Je hebt overigens wel een punt over die tingeltangelmuziek. Mijn ervaring is dat goed opgenomen rock als John Mayer, Tom Waits of Pearl Jam veel eerder spullen laat "shinen" of door de mand laat vallen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Maar dat wil niet zeggen dat goede luidsprekers niet aan natuurkundige wetten moeten voldoen.
Die opmerking snap ik niet.
Volgens mij voldoen alle luidsprekers (van duur tot goedkoop, van topkwaliteit tot bagger) aan natuurkundige wetten.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

jerwarm schreef:Een mp3 doet niets anders dan data comprimeren, oftwel bitjes/tonen die op elkaar lijken, filteren uit de wave.
Dat is niet het enige dat het doet. Het laat ook frequenties weg die het menselijk oor toch niet hoort maar wel wordt opgenomen omdat de opnameapparatuur die frequenties wel "hoort". Die frequenties nemen ruimte in beslag maar zijn nutteloos aangezien je ze toch niet hoort.
MP3 laat die frequenties weg.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En vergeet niet ze in te smeren met C37 :
http://www.tnt-audio.com/accessories/c37_e.html

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

olaf79 schreef:
jerwarm schreef:Een mp3 doet niets anders dan data comprimeren, oftwel bitjes/tonen die op elkaar lijken, filteren uit de wave.
Dat is niet het enige dat het doet. Het laat ook frequenties weg die het menselijk oor toch niet hoort maar wel wordt opgenomen omdat de opnameapparatuur die frequenties wel "hoort". Die frequenties nemen ruimte in beslag maar zijn nutteloos aangezien je ze toch niet hoort.
MP3 laat die frequenties weg.
dat hangt van je encoder en decoderingsprogje af, als je een goede hebt zitten die frequenties wel in de mp3, maar alleen bij echt hoge kwaliteit mp3's + dure progjes denk ik zo.
ik heb die speakers niet om dat verschil vast te kunnen stellen.

en inderdaad die hoor je [vaak] niet, toch zijn wij geacht van 20hz tot 20khz te kunnen horen. :lol:

jerwarm

ik weet uit ervaring dat subwoofers onder de 25/30 hz haast alleen maar gevoeld kunnen worden.
daar krijg je pijn van in je organen bij lange blootstelling.

wij zette er meestal een 45hz filter in, deze geeft een mooie bas en voelbare dreun.
veel lagere hertz heb je eigenlijk niet nodig ;)

https://www.youtube.com/watch?v=1l79-fPVgkE

jerwarm

kweenie schreef:Het verhaal van jerwarm is wel leuk en aardig, maar gaat natuurlijk alleen op als je dat verschil zelf ook hoort en als je zelf thuis geen mp3 zou beluisteren. Veel mensen horen het verschil namelijk niet, of vinden het verwaarloosbaar, of ze kopen hun muziek gewoon als mp3. Dan is het leuk om als audiofiel je nieuwe luidsprekers te gaan beoordelen, maar misschien dat je dan met iets simpeler luidsprekers ook gelukkig bent.

ik luister zeker wel Mp3, maar alleen op 320Kbps.
ik heb ook diverse Flac bestanden van mijn muziek, ik kan alle kanten op.

verschil is verwaarloosbaar, alleen als ik mijn hoofdtelefoon opzet kan ik het verschil [omdat ik het weet] ontwaren.

anders niet. :wink:

Gesloten