LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] heb ik recht te weten welke onderdelen niet meer leverbaar z
heb ik recht te weten welke onderdelen niet meer leverbaar z
Ik breng een (kostbare)13 jaar oude Sony CD speler ter reparatie naar een overigens prima zaak in Amsterdam.Na 3 weken krijg ik een e-mail.Ik kan het apparaat ophalen tegen betaling van 35 euro onderzoekskosten. Niet gerepareerd want de onderdelen zijn niet meer leverbaar.Ik ben akkoord en vraag om informatie t.a..v. de niet meer leverbare onderdelen. Antwoord: " het is niet na te gaan wat er vervangen moet worden.Het is bij elk merk, ongeacht prijs, het geval dat onderdelen na 6 tot 8 jaar niet meer leverbaar zijn. Vraag 1: heb ik het recht te weten als ik 35 euro betaal welke onderdelen niet meer leverbaar zijn en vraag 2:"bestaat er zoiets als een minimum termijn waarbinnen fabrikanten van consumentenelectronica onderdelen moeten kunnen leveren. Ik dacht dat bijv. bij auto's die periode 10 jaar na uit productie nemen vanb het model was.
bedankt.
bedankt.
-
Re: heb ik recht te weten welke onderdelen niet meer leverbaar z
Dat kan wel zo zijn, maar mag een CD-speler na 13 jaar ook eens stukgaan? Op een gegeven moment moet je er maar vrede mee hebben. En het is gewoon een Sony, en niet eens een Arcam of een Denon.
Auto's zijn gebouwd voor een langere levenscyclus dan een CD-speler, verder gaat de ontwikkeling daar veel minder snel dan op het gebied van consumentenelectronica. Kortom een onzinnige vergelijking.
Desondanks veel succes gewenst met het aanschaffen van een nieuwe CD-speler.
Auto's zijn gebouwd voor een langere levenscyclus dan een CD-speler, verder gaat de ontwikkeling daar veel minder snel dan op het gebied van consumentenelectronica. Kortom een onzinnige vergelijking.
Desondanks veel succes gewenst met het aanschaffen van een nieuwe CD-speler.
-
Ja, dat kan gebeuren. Bij een bepaalde serie apparaten worden éénmalig een X aantal reserve onderdelen gefabriceert en daarna is er weer een ander model op de markt. Heb je de pech dat van een bepaalde serie iets vaak stuk gaat, dan kan het gebeuren dat er in een veel kortere periode niets meer van te koop is. Hoe moet je dat aan een klant uitleggen. Ik weet nog een bepaalde serie toestellen van Nokia/ITT waarvan na 2 jaar een bepaald onderdeel niet meer leverbaar was. Uiteindelijk is toen met een aantal wijzigingen het toestel aangepast met een ander type IC zodat de klant geen ander heeft moeten kopen. Dikwijls is het makkelijker om een onderdeel te bestellen voor een apparaat van 30 jaar oud, dan eentje wat 5 jaar oud is.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
Als je 35 euro onderzoekskosten betaalt, dan mag je verwachten dat je de uitkomst van dat onderzoek meekrijgt.
Bij dat onderzoek had juist uitgezocht moeten worden wat aan vervanging toe was. Waaruit blijkt nu dat de reparateur niet gewoon het apparaat 3 weken op de plank heeft laten staan?Ik ben akkoord en vraag om informatie t.a..v. de niet meer leverbare onderdelen. Antwoord: " het is niet na te gaan wat er vervangen moet worden.
-
Daar heeft de reparateur toch geen enkel belang bij? Hij hoeft toch geen garantie te verlenen, hij kon er alleen maar aan verdienen.
Je hebt er inderdaad recht op om te weten welke onderdelen moeten worden vervangen. Anders kun je jezelf gaan afvragen waarom je een bedrag aan onderzoekskosten moet betalen (worden de kosten bij het wel kunnen repareren ook in rekening worden gebracht?). Verder vraag ik me af waarom je zo'n oud apparaat nog zou willen repareren. Net als elk ander apparaat kent ook een Sony CD-speler een bepaalde levensduur (en 13 jaar is, ongeacht welk merk speler je ook koopt al behoorlijk oud). Verder bestaat er geen enkele verplichting voor fabrikanten om onderdelen beschikbaar te houden of op voorraad te houden. Die bestaat er overigens ook niet voor autofabrikanten. Het voordeel met betrekking tot de verkrijgbaarheid van onderdelen voor auto's is dat ze vaak nog lange tijd via sloperijen e.d. beschikbaar zijn (de meest gangbare modellen).
Ik ben heel benieuwd naar de klacht van de sony.
Daarna zien we wel of er nog onderdelen voor zijn.
Er zijn zeer veel onderdelen uit te wisselen.
GR Tim
Daarna zien we wel of er nog onderdelen voor zijn.
Er zijn zeer veel onderdelen uit te wisselen.
GR Tim
-
Wat heb je aan die informatie? Zo, er moet dus een laserunit in van het type SLU-D5. Poe poe. Die dingen worden niet meer gemaakt dus wat heb je eraan?Je hebt er inderdaad recht op om te weten welke onderdelen moeten worden vervangen.
Waar het om gaat is dat je in ieder geval het resultaat ziet van het bedrag dat je aan de reparateur hebt betaald voor onderzoek. Anders kan een reparateur ook wel van alles beweren (en helaas is dat in de wereld van de wit- en bruingoedhandel gebruikelijk). Is vergelijkbaar met de situatie dat een reparateur wel onderdelen heeft vervangen. Je hebt dan recht op de oude onderdelen, ook al zul je daar in de praktijk niets meer mee doen. Altijd om vragen in een dergelijk gevalWat heb je aan die informatie? Zo, er moet dus een laserunit in van het type SLU-D5. Poe poe. Die dingen worden niet meer gemaakt dus wat heb je eraan?
ik heb laatst een soortgelijk geval gehad met een sony ES cd speler,er werden toen door sony geen onderzoekkosten gerekend ivm niet meer leverbaar zijn van onderdelen, en een verkrijgbaarheid van onderdelen is inderdaad vaak niet langer dan tussen de 6-10 jaar. dit is wel begrijpelijk omdat opnieuw aanmaken veel te duur is.
Veel dank voor al jullie reacties.Gevoelsmatig herb ik er een probleem mee om een apparaat waaraan wellicht iets heel kleins moet worden gerepareerd zo maar uit het raam te gooien omdat Sony (N.L) er geen onderdelen meer van heeft.Ik ga met de reparatiewerkplaats aan de slag om te weten te komen wat het onderzoek precies heeft opgeleverd.Ik moet nogal veel in Duitsland zijn en wellicht heeft Sony Duitsland dit onderdeel nog op voorraad.Overigens heb ik veel stokoude Yamaha apparatuur in huis wat niet aan opgeven denkt.Tot op de dag van vandaag tenminste!!
Heel jammer.
Dat u de klacht /probleem niet meld
Tim
Dat u de klacht /probleem niet meld
Tim
De klacht is de volgende. CD wordt in de lade gelegd.Lade sluit. Display geeft aan hoeveel nummers maar speelt niet af.Als ik dan de lade weer wil openen dan reageert de speler niet.Als ik de speler uitzet en vervolgens weer aan dan gaat de lade wel open en tolt de CD nog een tijdje door. Dit klinkt misschien niet erg professioneel maar anders kan ik het niet uitleggen. Het type is:Sony CDDX 559 ES. Alvast bedankt.