LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IPod

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
mar165

IPod

Ongelezen bericht door mar165 »

mijn Ipod van 14 maanden werkt niet meer
problemen met de batterij
bij de verkoper geweest daar willen ze hem opsturen kost me € 30,-- en dan waarschijnlijk ook nog de batterij
bij de Apple winkel geweest die willen mij niet helpen want het is buiten de garantie
Apple gebeld en bij hun kan ik dan een nieuwe batterij laten inzetten á
€ 59,00. er is niet over te praten om een tegemoedkoming o.i.d.
kan ook geen leidinggevende spreken en moet maar een klachtenbrief schrijven en doorsturen naar Cork (in het buitenland}
dus totaal niet mee te praten.
kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan aanpakken, want volgens mij moet een batterij toch iets langer meegaan dat 14 maanden
wat een slecht bedrijf is Apple toch, je mag er wel kopen maar als er iets is zijn ze niet thuis

mr T.

Re: IPod

Ongelezen bericht door mr T. »

mijn Ipod van 14 maanden werkt niet meer
problemen met de batterij bij de verkoper geweest daar willen ze hem opsturen kost me € 30,-- en dan waarschijnlijk ook nog de batterij
bij de Apple winkel geweest die willen mij niet helpen want het is buiten de garantie
Datn het buiten de garantie is doet er niet toe. Je moet in dit geval bij de winkel zijn waar je de iPod hebt gekocht. Het verkopen van een dergelijke iPod met een defect (kapotte batterij) maakt dat niet aan de koopovereenkomst is voldaan. Dit betekent dat de verkoper op grond van art. 7:17 van het Burgerlijk wetboek en de daarop volgende artikelen de zaak kosteloos moet herstellen of tenminste een redelijker voorstel moet doen dan gedaan. Daarbij komt dat je er redelijkerwijs van mag uitgaan dat een iPod tenminste 4 jaar mee zal moeten gaan volgens Apple.
zie: http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=1652281 en http://macwereld.nl/index.php?option=co ... Itemid=166
Verder is het probleem met de batterijen van slechte kwaliteit in de iPod niet opmerkelijk: http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=46188

martijnp

Ongelezen bericht door martijnp »

Elke Li-ion batterij heeft slechts beperkt aantal laadcycli. Afhankelijk van hoe je met de batterij omgaat, wordt de li-ion accu elke laadcyclus minder krachtig. Als je de tips van Apple opvolgt (apple.nl/nl/support) gaat de batterij langer mee dan als je je hier niet aan houdt. Een accu is een verbruiksproduct dat slechts een beperkte levensduur heeft. Apple is hier m.i. zowel in de handleiding als op de support websites erg eerlijk over. Er is hier naar mijn mening dan ook geen sprake van een verborgen gebrek of het vroegtijdig optreden van een defect. Voorheen kostte het vervangen van een accu 155 euro (en eveneens 155 dollar in de VS). Na diverse rechtzaken en schikkingen, heeft Apple in samenspraak met verschillende Europese en Amerikaanse consumentenorganisaties besloten dit bedrag uit coulance te verlagen to 59 euro (en ook dollar). Voor dit bedrag wordt de accu vervangen door een nieuw exemplaar waarna hier 3 maanden garantie wordt gegeven. Dit bedrag is gezien de UPS service, arbeidsloon en onderdeel niet kostendekkend voor Apple. Dit mag dus gezien worden als een coulante service.

De 59 euro betreft hier dus een coulance bedrag.

Nogmaals, de verkoper is naar mijn mening niet verantwoordelijk voor dit euvel. Het is algemeen bekend dat vooral de draagbare li-ion batterijen met elke laadbeurt minder krachtig worden. Het gebruik van zo'n apparaat in een erg warme of koude omgeving (bijv. strand, vakantie of juist in de winter op de fiets) draagt alleen maar verder bij aan het achteruitgaan van de accu.

Voor 59 euro heb je geen nieuew iPod, dus het lijkt me verstandig hiermee akkoord te gaan. Ik heb dit zelf ook gedaan en mijn IPod mini is weer als nieuw en gaat nu al weer een jaar gewoon mee. Direct contact opnemen met apple scheelt de 30 euro verzendkosten. Dit doe je eveneens via www.apple.nl/support. De iPod wordt dan opgehaald door UPS en thuisbezorgd na reparatie.

drammer

Ongelezen bericht door drammer »

Na 14 maanden is de harde schijf van mijn ipod stuk gegaan. De winkel( Mediamarkt) wil hem wil repareren voor 311,- euro(!). Daar ga ik dus niet op in. "Ik ben toch niet gek!" ook na meerdere brieven aan hun zeggen ze niets voor me te kunnen doen. Ze gaan inhoudelijk niet op de klacht in. Na bot te hebben gevangen bij de klantenservice heb ik Apple (Bunnik)een brief geschreven. Reaktie van customer relations, mevr. de Vree: Apple heeft beslote dat uw iPod met serienummer xxxxxxxx niet in aanmerking komt voor een door Apple betaalde reparatie".

Daar kun je het dan mee doen. :twisted:

Voor mij geen iPod meer!

mr T.

Een accu is een verbruiksproduct dat slechts een beperkte levensduur heeft.
Een oplaadbare accu is geen verbruiksprodukt. Daarnaast is dat voor de vraag of er sprake is van conformiteit ook niet van belang. Zeker niet nu het, gezien de constructie van de iPod deel uitmaakt van het apparaat (want niet zelf te vervangen).
Dit bedrag is gezien de UPS service, arbeidsloon en onderdeel niet kostendekkend voor Apple. Dit mag dus gezien worden als een coulante service.
Niet bepaald wanneer je bedenkt dat Apple van mening is dat een iPod zo'n vier jaar mee kan gaan. Apple had daarbij zorgvuldiger kunnen zijn met de keuze voor een dergelijk onderdeel. Dat men vervolgens de rekening daarvan neerlegt bij de consument (die een vlekkeloos werkend apparaat mag verwachten) heeft niets te maken met coulance.

martijnp

Ongelezen bericht door martijnp »

Verbruiksproduct is misschien niet het juiste woord, maar wel een onderdeel waarvan je weet dat de kwaliteit achteruit gaat naarmate het wordt gebruikt. Het is gewoon 100% zeker dat een accu elke laadcyclus minder krachtig wordt. Je zegt dat apple zorgvuldiger had moeten zijn met de keuze van dat onderdeel. Ik kan je vertellen dat Apple kwalitatief erg goede onderdelen gebruikt (microdrives van Hitachi, geheugen van Samsung).

Het probleem waar je aan voorbij gaat is dat Apple open en eerlijk is over de levensduur van accu's. Het staat in de handleiding, de gebruikersovereenkomst die je akkordeert voor installatie iTunes en op alle support websites. Als een accu bij sterk wisselende temperaturen (denk aan buiten op de fiets, binnen, maar ook op strand) gebruikt wordt en bijv. vaak halfvol wordt opgeladen, is na 1,5 jaar de capaciteit gewoon met 50-60% afgenomen.

Je bent het er blijkbaar niet mee eens dat 59 euro een coulance bedrag is. Hoe verklaar je dan dat dit bedrag in de VS envals in Europa met de verschillende consumentenorganisaties is overeengekomen. Het bedrag was voorheen ruim 155 euro. Ik denk dat een iPod inderdaad gewoon 3-4 jaar mee moet kunnen gaan. Maar dan zul je wel de accu een keer moeten laten vervangen!

Verder reageer je ergens anders botweg dat als je je iPod niet via Apploe moet opsturen omdat dit het einde van je rechten betekent. Als ik kan kiezen tussen 6 weken reparatieduur bij MM, heen en weer rijden naar MM, verzendkosten betalen of reparatie binnen een week zonder reizen en verzendkosten, kies ik zelf dat laatste!

Van Kyper

Ongelezen bericht door Van Kyper »

hahaha die mr t weer in de bocht als alles zo makkelijk zou gaan zouden progamma's zoals radar niet meer op de buis zijn. Een accu kan namelijk door verkeerd gebruik defect raken. Dat is bij elk product met een accu dus daar kun je nooit wat op verhalen bij winkels/leveranciers

mr T.

Verbruiksproduct is misschien niet het juiste woord, maar wel een onderdeel waarvan je weet dat de kwaliteit achteruit gaat naarmate het wordt gebruikt.
Geldt voor alle onderdelen lijkt me.
Je zegt dat apple zorgvuldiger had moeten zijn met de keuze van dat onderdeel. Ik kan je vertellen dat Apple kwalitatief erg goede onderdelen gebruikt (microdrives van Hitachi, geheugen van Samsung).
De microdrives van Hitachi (en ook van Toshiba) zijn op zich wel oke. Geheugen van Samsung wordt gebruikt omdat Samsung (en Koreaanse fabrikanten in het algemeen) te maken heeft met een overcapaciteit en daardoor goedkoop is. De kwaliteit van Samsung geheugenmodules is gemiddeld en niet meer dan dat. Wellicht dat de iPod een uitzondering is, maar de kwaliteit van Apple hardware is tegenwoordig doorgaans minder dan die van concurrenten (en zeker niet beter). De levensduur is dat ook. Dat was een aantal jaren geleden anders. Maar goed: het gaat hier over een accu. Een produkt is net zo goed of slecht dan zijn slechtste onderdeel.
Als een accu bij sterk wisselende temperaturen (denk aan buiten op de fiets, binnen, maar ook op strand) gebruikt wordt en bijv. vaak halfvol wordt opgeladen, is na 1,5 jaar de capaciteit gewoon met 50-60% afgenomen.
Voor welke aard van gebruik is een iPod ook al weer ontworpen? Vreemd genoeg maak ik dergelijke problemen bij Li-ion accu's van bijvoorbeeld camera's niet mee. Verder kun je je afvragen waarom Apple heeft gekozen voor een accu in het apparaat dat alleen door een technicus (van Apple) kan worden vervangen. Verder is het opmerkelijk dat de batterijen in een iPod een capaciteit hebben van maximaal zo'n 24 uur (speelduur). Dit terwijl Sony MP3 spelers op de markt brengt die zo'n 50 uur muziek kunnen afspelen. Heeft dat wellicht ook iets te maken met de gebruikte componenten? Zelfs B-merk Samsung verslaat Apple op dit front.
Ik denk dat een iPod inderdaad gewoon 3-4 jaar mee moet kunnen gaan. Maar dan zul je wel de accu een keer moeten laten vervangen!
Een levensduur van 3-4 jaar is, gezien de prijs van iPods natuurlijk al bespottelijk. Een iPod is een duur wegwerpprodukt (net zoals veel andere Apple produkten). Een Sony Walkman (voor bandjes met draaiende delen) heeft doorgaans de dubbele of drievoudige levensduur (en meestal de mogelijkheid om oplaadbare penlights te gebruiken). Verder zou de eigenaar van een iPod uiteraard zelf de accu moeten kunnen verwisselen of gebruik moeten kunnen maken van oplaadbare penlight batterijen. Apple heeft hiervan, om voor Apple begrijpelijke redenen, hiervan afgezien. Vreemd genoeg kan verwisselen van een Li-ion batterij of een Nimh accu probleemloos bij bijvoorbeeld mobiele telefoons en camera's.
Verder reageer je ergens anders botweg dat als je je iPod niet via Apple moet opsturen omdat dit het einde van je rechten betekent. Als ik kan kiezen tussen 6 weken reparatieduur bij MM, heen en weer rijden naar MM, verzendkosten betalen of reparatie binnen een week zonder reizen en verzendkosten, kies ik zelf dat laatste!
Denk dat men daar anders over denkt als er sprake zou zijn van de ontbinding van de koop. Bij Mediamarkt is zoiets bepaald niet ondenkbaar. In dat geval is het apparaat stuk en is het flink betalen of is geen mogelijkheid meer om het aankoopbedrag terug te krijgen. Ook dat is een keuze.

Van Kyper

Maar je snapt um niet. Als je dingen niet goed gebruikt gaan ze sneller stuk logisch d8 ik zo. Maja dingen moeten altijd langer mee gaan en meer worden getest dan worden aparaten nog duurder. Ik ben het met 1 ding eens als je over batterijen van apple's hebt die 2-3jr oud zijn deze zijn zeeeeer slecht. Maar de recente typ's zijn absoluut hun geld waard. En trouwens Samsung een B-merk?? Mmmm zeker stil blijven staan in de tijd.

mr T.

Maja dingen moeten altijd langer mee gaan en meer worden getest dan worden aparaten nog duurder.
De trend wat betreft electronica en computers is juist dat de gemiddelde levensduur afneemt. En wat betreft het testen: wel eens afgevraagd waarom men in de wereld van de Applegebruikers termen als 'Rev A' en 'Rev B' hanteert?

Van Kyper

Duidelijk dus A, het wordt giga verkocht en veel gebruikers zijn dan ook zeer tevreden met hun i-pod.

mr T.

Duidelijk dus A, het wordt giga verkocht en veel gebruikers zijn dan ook zeer tevreden met hun i-pod.
Duidelijk geen kenner van de wereld die Apple heet. Rev. A staat voor 'Revision A' en betekent niet A-kwaliteit. Integendeel: betekent eerder C of D kwaliteit want het zijn de series die Apple nagenoeg ongetest in de verkoop doet. Dit in de hoop dat deze testactie extra Applecare omzet op gaat leveren.

??

Ongelezen bericht door ?? »

Ho mr T., nu laat je je fantasie even gaan. Dat producten ongetest de markt op worden gegooid heeft niets te maken met verdienen op reparaties, maar alles met een time-to-market die te kort is...

Verder: het is algemeen bekend dat een accu in kwaliteit afneemt, ook Li-ion of li-poly. En daar kan Apple geen donder aan doen.

mr T.

Ho mr T., nu laat je je fantasie even gaan. Dat producten ongetest de markt op worden gegooid heeft niets te maken met verdienen op reparaties, maar alles met een time-to-market die te kort is...
Om die reden mag Apple, een bedrijf dat zichzelf graag als kwaliteitsproducent wil afschilderen blijkbaar maar slechte kwaltiteit op de markt brengen? Het gevolg hiervan is dat je bij Apple's flink betaalt, vervolgens volgens sommigen gebruik mag maken van de coulance van Apple en/of genoodzaakt bent Applecare voor een aardig bedrag er bij te nemen. Dit terwijl dat wat je erbij koopt gewoon standaard behoort te zijn gezien het aanschafbedrag van de meeste Apple hardware. Met het argument van 'time to market' heb je als koper van hardware niets van doen. Een koper wil gewoon een goed en duurzaam apparaat voor z'n geld. Een iPod die i.v.m. de batterij slechts 14 maanden meegaat
(zoals in het geval van de topicstarter) is dat niet. Verder is het wat betreft de iPod nog wel aardig om op te merken dat het nog niet zo heel lang de de policy van Apple was om sowieso geen accu's van een iPod te vervangen. Neem daarbij dan nog eens de onmogelijkheid om batterijen zelf te vervangen. Conclusies zijn dan snel te trekken
zie: http://www.ipodsdirtysecret.com
en: http://tweakers.net/nieuws/29861/Discus ... terij.html
fase 2: procederen: http://www.webwereld.nl/comments/11802
Vervolgens zo'n twee jaar later....: http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=46188
Verder: het is algemeen bekend dat een accu in kwaliteit afneemt, ook Li-ion of li-poly. En daar kan Apple geen donder aan doen.
Uiteraard, maar is niet na 14 maanden al stuk. Apple kan daar wel wat aan doen: betere onderdelen inbouwen.

En wat wordt een bedrijf als Apple na dit alles: de grootste vervuiler van de computerindustrie: http://www.telegraaf.nl/i-mail/55053101 ... html?p=4,1

??

Ongelezen bericht door ?? »

Ik ben het grotendeels wel met je eens mr. T, maar het 'applecare' argument klonk mij iets te veel conspiracy-achtig. Ik geef alleen aan dat (overigens nagenoeg iedere) fabrikant(en) vaak apparaten te snel op de markt gooien om niet te laat te komen met een bepaald product. Dat gaat ten koste van de ontwikkelingscyclus - en dan met name het testen van apparaten. Bij mobiele telefoons is het precies hetzelfde. Je moet nooit een telefoon kopen die net op de markt is, maar altijd even wachten. De eerste serie telefoons veroorzaakt namelijk altijd grote problemen die vervolgens eruit worden gevist door de fabrikant in de volgende series.

Gesloten