LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

Nadat een Samsung LCD TV is aangesloten op de netspanning, staat op het antenne ingang 110 volt. Dit houdt in dat ook andere apparaten die aangesloten zijn op het antenne signaal ook onder stroom staan zoals VHR recorder, CD/DVD recorder/player, mediabox en eventueel computer. Volgens de reparatiedienst van Samsung is dit normaal en brengen de kosten voor het onderzoek in rekening. Samsung zelf reageert niet op meldingen via de service pagina en op brieven.

scootie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:48

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door scootie »

Als de antenne installatie goed geaard is volgens de voorschriften kan er nooit spanning op de antenne installatie staan,laat voor de veiligheid een installateur ernaar kijken.

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

Dat klopt. Maar juist met een goed geaarde antenne installatie merk je dat er 110 volt op staat. Bijvoorbeeld als je er een mediabox of video recorder tussen wilt plaatsen. Je gaat me toch niet vertellen, net als Samsung, dat dit normaal is dat een TV stroom zet op een antenne ingang?

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat is probleem?

Toolboy

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door Toolboy »

Er staat geen 110v op de antenne ingang.

T

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

Ik begrijp dat jij het beter weet! Maar ook de medewerker van Selectro service group durft de antenne kabel niet vast te pakken.

Toolboy

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wie heeft die 110 v gemeten ?
Als dit echt zo zou zijn dan heeft samsung een heel groot probleem.

T

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door jor »

nicoki schreef:Ik begrijp dat jij het beter weet! Maar ook de medewerker van Selectro service group durft de antenne kabel niet vast te pakken.
Zo te zien aan je reacties in de diverse topics heb je een appeltje te schillen met Samsung, wel dat kan natuurlijk maar je moet geen onzin gaan praten. Heb hier de LE37B650 T2P LCD TV staan en uiteraard even de antenne kabel beet gepakt en nee, er staat geen spanning op die merkbaar is althans.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door plumber »

Nou op de antennekabel zelf staat wel spanning alleen geen 110 volt.
Hij heeft het over de antenne ingang van de TV en daar staat geen
spanning op heeft Toolboy gelijk aan.
Mocht het wel zo zijn dan zit er iets goed fout.Vraag mij af hoe hij
er aan komt.Moet dan toch te meten zijn?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door jor »

plumber schreef: Hij heeft het over de antenne ingang van de TV en daar staat geen
spanning op heeft Toolboy gelijk aan.
Heb ik ook gecontroleerd :wink: en er staat gewoon geen ( merkbare ) spanning op.

macgierig
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2009 11:12

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door macgierig »

Inderdaad kan er op een antenne ingang spanning (V) staan als je de antenne stekker en de bus op de tv vast hebt of je net contact maat met een metaal deel van de tv. Alleen als je dit bij je radio meet of andere apparaten welk op het antenne systeem staan zul je merk dat je een tik krijgt van de plug.
Ik installeer regelmatig antenne aansluitingen of repareer tv/radio apparatuur. En ja regelmatig krijg ik een tik van de coaxkabel. En inderdaad staat er tussen de 90 en 110 v bus spanning op. Dit kan je ook al gebeuren als je leunt met je been tegen een radiator en de stekker uit de hoofd aansluiting haalt.

Echter je loopt geen risico, de antenne bus is namelijk niet geaard( werkelijk aan de aarde verbonden) .Je audio / tv apparaat ook niet want er zit 99% van de gevallen zo platte stekker op zonder randaarde.
Dit in tegenstelling tot je wasmachine, vaatwasser, frituurpan enzovoort.

Stroom (A) word in de centrale met een pen geaard, vandaar de rand aarde die in je huis zit de stroom loopt in gevan van sluiting via de grond(aarde) terug naar de centrale en schakelt je aardlek uit.

De antenne ( cai ) aard niet coaxkabel op de grond maar voorziet het wel van spanning en stroom en nu is het minder lueke dat als je de stekker beet pakt op het metalen deel er een stroom (a) en spanning (V) circuit onstaat tussen de CAI inrichting en jouw kabel aansluiting dit kan tot 120 V zijn echter het stroom gedeelte ( A) is minimaal en daardoor ongevaarlijk.

Ja prettig is het niet, Tip gebruik de duurdere antenne stekkers of kabels met aangegoten stekker, pak niet een stekker beet waar geen kapje op zit. Moet je het toch beet pakken doe dan een huishoud handschoen aan en raak geen geaarde dingen tegelijk aan zoals je radiator of cv leidingen want die zijn allemaal via de grond en rand aarde .

Succes

John

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door plumber »

Geregistreerd op: 17 nov 2009 11:12
Berichten: 3
Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom
Inderdaad kan er op een antenne ingang spanning (V) staan als je de antenne stekker en de bus op de tv vast hebt of je net contact maat met een metaal deel van de tv. Alleen als je dit bij je radio meet of andere apparaten welk op het antenne systeem staan zul je merk dat je een tik krijgt van de plug.
Ik installeer regelmatig antenne aansluitingen of repareer tv/radio apparatuur. En ja regelmatig krijg ik een tik van de coaxkabel. En inderdaad staat er tussen de 90 en 110 v bus spanning op. Dit kan je ook al gebeuren als je leunt met je been tegen een radiator en de stekker uit de hoofd aansluiting haalt.
Nogmaals het gaat hier niet om de coaxkabel.
Volgens de TS gaat het hier om de antenne ingang van zijn TV
en daar staat geen spanning op.

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

jor schreef:
nicoki schreef:Ik begrijp dat jij het beter weet! Maar ook de medewerker van Selectro service group durft de antenne kabel niet vast te pakken.
Zo te zien aan je reacties in de diverse topics heb je een appeltje te schillen met Samsung, wel dat kan natuurlijk maar je moet geen onzin gaan praten. Heb hier de LE37B650 T2P LCD TV staan en uiteraard even de antenne kabel beet gepakt en nee, er staat geen spanning op die merkbaar is althans.
Het is pas merkbaar als je deze tegen een goed geaarde antenne aansluiting houd, zoals bij het aansluiten van een Mediabox van UPC waar geadviseerd wordt om metalen connectors te gebruiken. Met die plastic dingen heb je er ook geen last van. En inderdaad de medewerker van Selectro service group heeft gemeten dat op de antenne ingang van mijn LE37S71BX/XEC 110 volt staat.

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

plumber schreef:Nou op de antennekabel zelf staat wel spanning alleen geen 110 volt.
Hij heeft het over de antenne ingang van de TV en daar staat geen
spanning op heeft Toolboy gelijk aan.
Mocht het wel zo zijn dan zit er iets goed fout.Vraag mij af hoe hij
er aan komt.Moet dan toch te meten zijn?
Het is heel eenvoudig te meten met een universeel meter. De ene pin op de mantel van de goed geaarde antenne kabel gelevert door UPC of de randaarde van een randaarde stopcontact. De andere pin op de mantel van de Samsung LCD TV LE37S71BX/XEC en de meter op volt plaatsen. Je kan het dan op het scherm aflezen. Geloof je het dan niet, vervang je de pinnen door je handen. Kriebelt het, dan had je meter gelijk! Oke zoiets mag niet gebeuren, maar als het toch gebeurd, met een stalen gezicht zeggen dat dit normaal is! En dan als je diversen brieven en email stuurt, er niet op antwoorden. ......

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

macgierig schreef:Inderdaad kan er op een antenne ingang spanning (V) staan als je de antenne stekker en de bus op de tv vast hebt of je net contact maat met een metaal deel van de tv. Alleen als je dit bij je radio meet of andere apparaten welk op het antenne systeem staan zul je merk dat je een tik krijgt van de plug.
Ik installeer regelmatig antenne aansluitingen of repareer tv/radio apparatuur. En ja regelmatig krijg ik een tik van de coaxkabel. En inderdaad staat er tussen de 90 en 110 v bus spanning op. Dit kan je ook al gebeuren als je leunt met je been tegen een radiator en de stekker uit de hoofd aansluiting haalt.

Echter je loopt geen risico, de antenne bus is namelijk niet geaard( werkelijk aan de aarde verbonden) .Je audio / tv apparaat ook niet want er zit 99% van de gevallen zo platte stekker op zonder randaarde.
Dit in tegenstelling tot je wasmachine, vaatwasser, frituurpan enzovoort.

Stroom (A) word in de centrale met een pen geaard, vandaar de rand aarde die in je huis zit de stroom loopt in gevan van sluiting via de grond(aarde) terug naar de centrale en schakelt je aardlek uit.

De antenne ( cai ) aard niet coaxkabel op de grond maar voorziet het wel van spanning en stroom en nu is het minder lueke dat als je de stekker beet pakt op het metalen deel er een stroom (a) en spanning (V) circuit onstaat tussen de CAI inrichting en jouw kabel aansluiting dit kan tot 120 V zijn echter het stroom gedeelte ( A) is minimaal en daardoor ongevaarlijk.

Ja prettig is het niet, Tip gebruik de duurdere antenne stekkers of kabels met aangegoten stekker, pak niet een stekker beet waar geen kapje op zit. Moet je het toch beet pakken doe dan een huishoud handschoen aan en raak geen geaarde dingen tegelijk aan zoals je radiator of cv leidingen want die zijn allemaal via de grond en rand aarde .

Succes

John
Dank voor deze heldere uitleg. Echter UPC adviseer juist de metalen varianten van deze stekkers en splitters. Ik ben echter nog niet zover, dat ik dit net als jij geaccepteerd heb. Ik vind dit niet normaal. Mijn Philips LCD TV heeft dit trouwens niet, dus het kan ook anders. Misschien kan Samsung daar wat van leren.

nicoki
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2009 13:16

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door nicoki »

Toolboy schreef:Wie heeft die 110 v gemeten ?
Als dit echt zo zou zijn dan heeft samsung een heel groot probleem.

T
Ik als eerste eerst met mijn handen en later met de meter, na de melding aan Samsung is dit ook bevestigd door de medewerker van Selectro service group die dat bij ons thuis heeft gemeten. Type van de Samsung LCD TV is trouwens een LE37S71BX/XEC.

FaithFully
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2009 13:19

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door FaithFully »

Ik heb zelf ook een Samsung 37 inch LCD, na het lezen van alle berichten hier vroeg ik me af of iemand weet hoe ik dit verhelp, aangezien ER INDERDAAD STROOM OP ME TV STAAT....

Als ik de tv Coax kabel in me tv doe, klappen de stoppen eruit,....

Hoe verhelp ik dit? Is aardig lastig, gebruik me tv nu als computerscherm omdat ik er geen tv op kan kijken ...

Thanks in advance for helping!

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door piet44m »

Als de stoppen klappen zit er kortsluiting in , en dat moet gemaakt door de fabriek of vakman

RoosV
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009 17:18

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door RoosV »

Nou, ik kan het verhaal van nicoki helaas alleen maar bevestigen! Wij hebben ook een Samsung lcd tv (LE23R81B) en die is momenteel bij Samsung ter reparatie met als klacht: Er staat/stond hoge spanning (215volt!) op de antenne-aansluiting.

Deze tv wordt door ons gebruikt in een stacaravan. Alleen als wij daar zijn wordt de tv aangesloten op de stroom en op de centrale antenne van de camping.
Als we daar aankomen is de volgorde van aansluiten is altijd: antennekabels van radio en tv aansluiten op het (Siemens) centrale-antennekastje en daarna zetten de stroom erop door de schakelaar van de stekkerverdeeldoos op ‘On’ zetten.

Nou, ik kwam niet verder dan de antennekabel van de radio aansluiten en daarna de antennekabel (met Hirschmann metalen pluggen!) tegen de tv-aansluiting op het CAkastje te houden.
Daarna volgde een knal en een steekvlam, en kreeg ik een fikse stroomschok.
Een elektricien van de camping heeft alles goed doorgemeten met professionele meetapparatuur, er stond nog steeds spanning op het CAkastje! (dit had de man in 20 jaar tijd nog nooit eerder meegemaakt)
Op een geven moment was de spanning weggeëbd, toen heeft hij een andere tv opgehaald en aangesloten -> niets aan de hand, geen vonken of spanning.
Weer losgekoppeld en onze Samsung tv er weer op -> Pats! Vonken en wederom spanning op het geheel.
Door toedoen van dit bizarre voorval is ook ons stereo microsetje trouwens kapot gegaan, deze begon te stinken en doet het niet meer. (stroom gekregen via de coaxaansluiting)
Het moet domweg niet mogelijk zijn dat er überhaupt stroom op de antenne kan staan, bij welk defect dan ook. In mijn ogen deugt er dan iets niet aan het ontwerp.
Mijn vertrouwen in Samsung is hierdoor in ieder geval danig geslonken.
:(

Funkenstein
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009 17:06

Re: LET OP! Samsung LCD TV onder stroom

Ongelezen bericht door Funkenstein »

Dat men 110 Volt kan meten op een antenne aansluiting komt voor bij heel veel TV's en is volstrekt normaal. De virtuele nul van de voeding wordt via een kleine condensator met metaal van de behuizing verbonden om hoogfrequente storing te voorkomen. Daarom staat er ook geen 220 Volt maar 110 Volt. Met een Voltmeter kun je deze spanning meten maar niet met een spannings zoeker of test lampje omdat er geen stroom kan gaan lopen. En omdat er geen stroom loopt reageert ook de aardlek schakelaar niet. Met andere woorden het is volstrekt ongevaarlijk (en meestal niet merkbaar).

Om spanning op de antenne te voorkomen kun je een metalen splitter met aardklem gebruiken (bijvoorbeeld van Hirschmann).

Gesloten