LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ceessegaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2017 17:58

Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door ceessegaar »

Beste redactie,
Toen ik mijn Mio navigatie Spirit 686 kocht op 25-5-2012 was dat o.a. vanwege het onderstaande verkoopargument.
"installeer de MioMore desktop software, om te controleren wanneer er updates beschikbaar zijn. U ontvangt nieuwe kaarten voor de gehele levensduur van uw toestel, tot maar liefst 4x per jaar."
Op dit ogenblik heb ik een probleem met het upgraden, waardoor ik de helpdesk nodig had. (overigens, bij elke update in het verleden contacteerde ik de helpdesk).
Ik ontving de volgende e-mail:
“Geachte heer Segaar,
Ik raad u aan om onderstaande stappen uit te voeren:
- Verwijder uw MioMore Desktop onder Configuratiescherm>Programma''s en Onderdelen> Verwijder Programma''s, en herstart vervolgens de computer.

- Download vervolgens de MioMore Desktop opnieuw via [link verwijderd door de moderator]
Voer MioMore Desktop uit in compatibiliteitsmodus: Klik met uw rechtermuis op de MioMore Desktop snelkoppeling > eigenschappen > Compatibiliteit. Selecteer hier uw Windows model en ''toepassen''. Herstart uw computer en start de Miomore Desktop
Zoals besproken aan de telefoon zal uw Mio niet meer compatibel zijn met de windows 10 versie 1703. Omdat uw toestel end of life is zal er hoogstwaarschijnlijk helaas ook geen oplossing meer voor komen.
Omdat u een waardevolle klant van Mio bent hebben wij om deze reden een kortingsactie in het leven geroepen voor klanten zoals u, waarmee u korting kunt krijgen op een van onze nieuwste toestellen.
Ook kunt u een korting krijgen op de Spirit 8670 FEU. Deze zal in plaats van €179,99 nu €107.99 kosten. Indien u hierin geïnteresseerd bent ontvangen wij graag een reactie terug op onze email en zullen wij een kortingscode aanvragen waarmee u deze kunt aanschaffen binnen onze e-shop.” (einde e-mail bericht)

Behalve dat het gegeven advies niet de oplossing voor het downloaden van nieuwe kaarten gaf, vind ik het feit dat mijn apparaat niet meer wordt ondersteund ingaan tegen het verkoopargument van "lifetime updates". Omdat het Mio teveel moeite is met de Windowsversie 1703 compatibel te zijn, dien ik een ander apparaat aan te schaffen. Weliswaar met 40% korting, maar ook voor de nieuwe aankoop geldt:
“De nieuwe Mio is inclusief LIFETIME Kaart Updates, zodat u zich nooit meer zorgen hoeft te maken over nieuwe wegen of kaarten. De Mio zal u moeiteloos leiden naar de nieuwste straten en adressen.”
Naar nu blijkt is dat dus niet waar en heb ik Mio er telefonisch op attent gemaakt dat zij verkeerde informatie geven en verzocht op grond van deze informatie het oude toestel kosteloos om te ruilen voor een nieuw toestel, omdat dit wel compatibel is met Windows 1703 en daardoor wel lifetime updates kunnen worden gedownload, zoals beloofd.
Mio wilde echter niet ingaan op mijn voorstel.
Hartelijke groet
Cees Segaar
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2017 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En hoe lang is volgens u de levensduur van het toestel dan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door sjohie »

ceessegaar schreef:Beste redactie,
Toen ik mijn Mio navigatie Spirit 686 kocht op 25-5-2012 was dat o.a. vanwege het onderstaande verkoopargument.
"installeer de MioMore desktop software, om te controleren wanneer er updates beschikbaar zijn. U ontvangt nieuwe kaarten voor de gehele levensduur van uw toestel, tot maar liefst 4x per jaar."
Op dit ogenblik heb ik een probleem met het upgraden, waardoor ik de helpdesk nodig had. (overigens, bij elke update in het verleden contacteerde ik de helpdesk).
Ik ontving de volgende e-mail:
“Geachte heer Segaar,
Ik raad u aan om onderstaande stappen uit te voeren:
- Verwijder uw MioMore Desktop onder Configuratiescherm>Programma''s en Onderdelen> Verwijder Programma''s, en herstart vervolgens de computer.

- Download vervolgens de MioMore Desktop opnieuw via [link verwijderd door de moderator]
Voer MioMore Desktop uit in compatibiliteitsmodus: Klik met uw rechtermuis op de MioMore Desktop snelkoppeling > eigenschappen > Compatibiliteit. Selecteer hier uw Windows model en ''toepassen''. Herstart uw computer en start de Miomore Desktop
Zoals besproken aan de telefoon zal uw Mio niet meer compatibel zijn met de windows 10 versie 1703. Omdat uw toestel end of life is zal er hoogstwaarschijnlijk helaas ook geen oplossing meer voor komen.
Omdat u een waardevolle klant van Mio bent hebben wij om deze reden een kortingsactie in het leven geroepen voor klanten zoals u, waarmee u korting kunt krijgen op een van onze nieuwste toestellen.
Ook kunt u een korting krijgen op de Spirit 8670 FEU. Deze zal in plaats van €179,99 nu €107.99 kosten. Indien u hierin geïnteresseerd bent ontvangen wij graag een reactie terug op onze email en zullen wij een kortingscode aanvragen waarmee u deze kunt aanschaffen binnen onze e-shop.” (einde e-mail bericht)

Behalve dat het gegeven advies niet de oplossing voor het downloaden van nieuwe kaarten gaf, vind ik het feit dat mijn apparaat niet meer wordt ondersteund ingaan tegen het verkoopargument van "lifetime updates". Omdat het Mio teveel moeite is met de Windowsversie 1703 compatibel te zijn, dien ik een ander apparaat aan te schaffen. Weliswaar met 40% korting, maar ook voor de nieuwe aankoop geldt:
“De nieuwe Mio is inclusief LIFETIME Kaart Updates, zodat u zich nooit meer zorgen hoeft te maken over nieuwe wegen of kaarten. De Mio zal u moeiteloos leiden naar de nieuwste straten en adressen.”
Naar nu blijkt is dat dus niet waar en heb ik Mio er telefonisch op attent gemaakt dat zij verkeerde informatie geven en verzocht op grond van deze informatie het oude toestel kosteloos om te ruilen voor een nieuw toestel, omdat dit wel compatibel is met Windows 1703 en daardoor wel lifetime updates kunnen worden gedownload, zoals beloofd.
Mio wilde echter niet ingaan op mijn voorstel.
Hartelijke groet
Cees Segaar
Als ik een device bij ze wil kopen, staat er bij die lifetime updates "You will receive new maps for the lifetime of your device, up to four times a year.". Dat zal er bij jou ook bij gestaan hebben toentertijd, dat zeggen alle fabrikanten met zo'n levenslang product. Voor je device uit 2012, wat 5 jaar oud is, zou je redelijkerwijs wel kunnen stellen dat het eind van de levensduur wel zo ongeveer bereikt is. In dit geval ietwat geforceerd doordat windows 10, wat sinds 2014 bestaat, roet in het eten gooit. Dan vind ik hun aanbod, 70 euro korting, netjes en passend, gezien de leeftijd van het te vervangen product. De retailprijs is ~160 euro, da's goed 20 minder als hun adviesprijs. +/- een paar euro bieden ze je 30% korting, voor iets waar zij ook niet 123 wat aan kunnen doen. Er zijn bedrijven die zich er met veel minder afmaken, of in dit soort gevallen wijzen naar Microsoft en je met dat kluitje in het riet sturen.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Dieke83 »

https://www.consumentenbond.nl/navigati ... pdates#no2

Mio

Updates voer je uit via je PC.
Tot 4 keer per jaar nieuwe updates via 'Lifetime map updates'
Bij sommige modellen krijg je ook lifetime verkeersinformatie en/of flitserinformatie
Levensduur: ‘De periode dat Mio het toestel kan ondersteunen of wanneer Mio geen kaartupdates meer ontvangt vanuit de kaartleverancier.


Consumentenbond heeft er ook al eens naar gekeken.
@TS wat geeft MIO zelf aan bij de levensduur van de Mio navigatie Spirit 686?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door JvandeW »

ceessegaar schreef:“De nieuwe Mio is inclusief LIFETIME Kaart Updates, zodat u zich nooit meer zorgen hoeft te maken over nieuwe wegen of kaarten. De Mio zal u moeiteloos leiden naar de nieuwste straten en adressen.”
Naar nu blijkt is dat dus niet waar en heb ik Mio er telefonisch op attent gemaakt dat zij verkeerde informatie geven en verzocht op grond van deze informatie het oude toestel kosteloos om te ruilen voor een nieuw toestel, omdat dit wel compatibel is met Windows 1703 en daardoor wel lifetime updates kunnen worden gedownload, zoals beloofd.
Beloofd is een Lifetime Kaart Updates en zoals ik het nu lees, kan nog steeds aan die belofte gedaan worden. Immers ben je nog steeds in staat de kaart up to date te brengen, alleen niet meer met Build 1703 van Windows. En nergens lees ik dat er een belofte is gemaakt dat het apparaat met alle nieuwe versies van Windows geüpdate kan worden. Daar hoeft Mio dan ook niet aan te voldoen.

Update die kaart dus met een oudere Build van Windows. Misschien kan dit ook in een Virtual Machine met bijvoorbeeld Windows 7.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Holy53 »


RE: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

door Nijogeth » 16 aug 2017 10:16

En hoe lang is volgens u de levensduur van het toestel dan?

Nijogeth

Berichten: 778
Geregistreerd: 28 apr 2017 19:51



Wat heeft zo,n apparaat nou te lijden?
Heb diverse Garmins. Zijn 10 en 12 jaar. Geen problemen mee.
Maar Mio doet dit wel vaker. Heb 2003 eens een mio 269+ gehad. Na twee jaar was het gebeurd met kaarten. Via software truk omgeturnd zodat kaarten van andere kaartenbouwers er op draaide. Ook toen tegen behoorlijk bedrag kon je een nieuw type kopen. Maar vertrouwen in Mio was weg.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Hatertje »

Kan je wel updaten met Windows 7?

Gordon Shumway
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:58

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Niet leuk, maar schijnt er nu eenmaal bij te horen. Elke fabrikant heeft wel voorwaarden waar de term "levenslang" anders uitgelegd wordt:
http://www.garmin.com/nl-NL/legal/ltdisclaimer
http://www.garmin.com/nl-NL/legal/lmdisclaimer

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

die apparaten gaan echt een leven lang mee en de fabrikanten weten dat maar al te goed, daarna gaan ze zich verschuilen (in mijn optiek) achter software of weet ik veel wat, belofte maakt schuld, levenslang is levenslang en dan gaat het om het APPARAAT, niet om software of wat ook...

zou hier over wel eens een rechterlijke uitspraak willen zien, fabrikant beloofd iets wat ze niet waarmaken in mijn ogen!!!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef: Als ik een device bij ze wil kopen, staat er bij die lifetime updates "You will receive new maps for the lifetime of your device, up to four times a year.".
Als het er zo staat is het op meerdere manieren uit te leggen. Voor aankoop dus doorvragen over wat ze daar precies mee bedoelen. Lifetime wil niet per definitie zeggen dat het geleverd wordt totdat het apparaat niet meer werkt. Je kunt het ook uitleggen als gedurende de tijd dat het apparaat wordt geproduceerd of gesupport.

Op z'n minst dus 3 manieren om deze tekst te interpreteren.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

staat toch lifetime off the device, kan ik maar op een manier uitleggen eerlijk gezegd...

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door angel1978 »

Windows hoort niet tot het device!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:Windows hoort niet tot het device!
Het is er wel onlosmakelijk mee verbonden, als in, het is een essentieel onderdeel van het updateproces, want die tool héb je nodig, en ze hebben geen linux variant oid. En toen dat apparaat verkocht werd, bestond heel windows 10 nog niet, dus dan lijkt me dit niet iets wat je Mio aan kan wrijven. en strikt genomen bieden ze de updates nog wel aan, je kan ze alleen niet op je PND krijgen als je een windows 10 machine gebruikt. Ze hadden ook kunnen zeggen. regel maar een machine met windows 7, het marktdominante OS ten tijde van de aankoop van het PND. :wink: Ik vind het aanbod, een nieuw apparaat met 30% korting een fair aanbod, in deze omstandigheden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door newmikey »

Moet hier toch ook wel een beetje om lachen. We snappen denk ik allemaal (u incluis) ook wel dat "lifetime updates" geen betrekking heeft op uw eigen lifetime. Zo'n apparaatje is met zo'n €20-€40 per jaar nu wel inmiddels aan het eind van zijn economische levensduur, ondanks dat hij het nog doet. Een nieuwe zal een mooiere interface en snellere GPS bepaling hebben, alsmede veel snellere herberekening van de route als u een afslag mist.

Als u tòch met dit 5 jaar oude apparaatje door wilt, kunt u een vriend opzoeken die nog Win7 draait of Win7 op een virtual machine installeren waarna u de boel gewoon kunt updaten. Het bedrijf hoefde in 2012 géén rekening te houden met Windows versies die daarna uitkwamen en kon ook niet voorzien dat Win10 zo in elkaar zou zitten dat de update software niet meer zou werken.

Niet zo'n drama van maken en probleem(pje) even oplossen dus of mooi kortingsaanbod accepteren - dat hoeven ze helemaal niet te doen, netjes toch?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hawk-Eye schreef:die apparaten gaan echt een leven lang mee en de fabrikanten weten dat maar al te goed, daarna gaan ze zich verschuilen (in mijn optiek) achter software of weet ik veel wat, belofte maakt schuld, levenslang is levenslang en dan gaat het om het APPARAAT, niet om software of wat ook...

zou hier over wel eens een rechterlijke uitspraak willen zien, fabrikant beloofd iets wat ze niet waarmaken in mijn ogen!!!
Een levenlang mee? De buitenkant misschien, maar het software gaat zo verouderd worden dat het nieuwe toepassingen niet meer aan kan. Kaarten worden ook steeds gedetailleerder, maar het (werk)geheugen blijft gelijk.

Ook zijn er factoren buiten de schuld van Mio om. Als Windows bv niet meer compatable is kan er niet geeist worden om voor een bepaald aantal mensen peperdure oplossingen te verzinnen.

Alles heeft een levensduur, ook een navigatie.

stofzuigertje

Re: Mio levert ondanks belofte geen 'Lifetime Updates'

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik kocht geen MIO want ik heb geen Windows!

Gesloten