LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] olympus c4000 zoom met smartmedia card

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
abartels

olympus c4000 zoom met smartmedia card

Ongelezen bericht door abartels »

Ik heb ruim 2 jaar gelden een olympus camera gekocht(camedia c4000 zoom). Deze camera was in mijn ogen best prijzig, maar gezien alle test resultaten een goede koop.

Echter wil ik nu een nieuwe geheugenkaart(SmartMedia) aanschaffen en dan blijkt dat dit niet meer mogelijk is. Geen enkele winkel en/of beurs verkoopt deze meer.
Ik heb vervolgens naar Olympus een email gestuurd, echter daar krijg ik gewoon te horen dat dat pech is...quote: "typisch geval van pech!"

Het lijkt er nu wel haast op dat mijn camera, die het overigens naar volle tevredenheid doet, onbruikbaar is geworden omdat de oude geheugenkaart aan zijn eind is..

Je zou toch minimaal een voorstel kunnen verwachten van Olympus, maar nee..

ikbenik

Re: olympus c4000 zoom met smartmedia card

Ongelezen bericht door ikbenik »

Die kaartjes worden niet meer gemaakt.

Ik kan ze ook niet meer bestellen.

Wat dat betreft heb je gewoon pech.
Tuurlijk niet!

Olympus maakt die kaartjes zelf niet.
Dus als de kaartjesfabrikanten die kaartjes niet meer maken, dan kan Olympus er ook niets aan doen.

Je spreek kwaad over Olympus, maar dat is totaal onterecht.
Alsof Olympus er wat aan kan doen!

abartels

Ik ben van mening dat een leverancier van een product, in dit geval de camera, ook bepaalde verplichtingen heeft naar zijn klanten.

Ik heb de camera ruim 2 jaar geleden gekocht voor heel veel geld, nu is mijn camera zo goed als onbruikbaar doordat een accessoire die van essentieel belang is, niet meer geleverd kan worden.

Correct me if I am wrong but, volgens mij zou er toch iets moeten bestaan als een leverings verplichting van enkele jaren mbt onderdelen en/of accessoires die noodzakelijk zijn voor het gebruik.
Men kan zich dan niet verschuilen achter andere leveranciers die gestopt zijn met productie, of men zou een voorstel moeten doen. We praten toch over een duurzaam gebruiksartikel

ikbenik

Men kan zich dan niet verschuilen achter andere leveranciers die gestopt zijn met productie, of men zou een voorstel moeten doen. We praten toch over een duurzaam gebruiksartikel
Nogmaals, Olympus maakt zelf geen datakaarten en is afhankelijk van derden.
Dus als de datakaarten fabrikanten stoppen met het fabriceren van die type kaarten, dan kan Olympus daar zelf ook niets aan doen.

Daarnaast is het zo dat het 2 jaar geleden al bekend was dat die kaarten eruit gingen.

Je hebt pas gelijk als Olympus ook zelf die kaartjes maakt en dat doen ze niet.

Een ander voorbeeld:
Ik ben zelf leverancier van computers.
Na ongeveer 2,5 jaar zijn van een bepaalde type processor niet meer leverbaar.
Dan dan de consument wel eisen dat ik die lever, maar als die niet meer leverbaar is, dan kan ik er ook niets aan doen en heeft de consument gewoon pech.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Kan me heel goed de reactie van bartels voorstellen.
Dit zou ook niet mogen voorkomen,en als het 2 jaar geleden al bekend was had de verkopende partij hier zeker weet van moeten hebben

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 19 Sep 2006 19:44 door ikbenik

--------------------------------------------------------------------------------

Die kaartjes worden niet meer gemaakt.

Ik kan ze ook niet meer bestellen.

Wat dat betreft heb je gewoon pech.

Quote:

Tuurlijk niet!

Olympus maakt die kaartjes zelf niet.
Dus als de kaartjesfabrikanten die kaartjes niet meer maken, dan kan Olympus er ook niets aan doen.

Je spreek kwaad over Olympus, maar dat is totaal onterecht.
Alsof Olympus er wat aan kan doen!
-------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk kan Olympus daar wat aan doen.
Of maken ze zulke camera's dat je ze over twee jaar
weg kan gooien omdat een of andere leverancier bepaalde
dingen niet meer maakt.Wat zou die leverancier doen als
Olympus zou zeggen we betrekken niks meer van je.
Vind het maar de weg van de minste weerstand ikbenik
ook wat je kepputter aangaat.

ikbenik

Ik kan zijn frustraties ook goed voorstellen, laat daar geen misverstanden over bestaan.

Soms ben ik ook zo machteloos, en ik moet dan de klant in de kou laten staan. Waar ik dan ook van baal.
De fabrikanten stoppen veel te vroeg met de levering van oudere modellen. De fabrikanten zijn alleen gespitst op de nieuwe modellen.
Dit zou ook niet mogen voorkomen,en als het 2 jaar geleden al bekend was had de verkopende partij hier zeker weet van moeten hebben
Daarnaast is het zo dat ook veel verkopers zulke dingen verzwijgen. Want dan verkopen ze meer.
Bij mij was het 2 jaar geleden al bekend dat die type kaartjes end of life waren.
Voor zover ik het begrepen heb, hebben de SD kaartjes de functie van die duurdere kaartjes overgenomen.
SD kaartjes zijn goedkoper, nu ook betrouwbaar en ook snel.

Nogmaals, Olympus kan er niets aan doen dat die SmartMedia kaarten niet meer leverbaar zijn en Olympus is hier ook niet verantwoordelijk voor.
Olympus kan hierop ook niet worden aangesproken.
Men kan zich dan niet verschuilen achter andere leveranciers die gestopt zijn met productie, of men zou een voorstel moeten doen.

Toch wel.
Voorbeeld:

Als iemand 2,5 jaar geleden een computer heeft gekocht met een AMD Athlon processor die op de Socket A (type processorvoet) moet en de processor gaat kapot. Dan heeft de klant een probleem.
Want naast de nieuwe processor moet ook een nieuwe moederbord worden gekocht. Omdat die type processor niet meer leverbaar is.
Nu kun jij wel van mij verwachten dat ik die processor lever, maar ik kan er niet aankomen, dus heb jij een probleem.

Zo gaat dat ook met jouw probleem.
Die kaartjes worden niet meer gemaakt. Punt.
Daar kan Olympus ook niets aan veranderen.
Olympus is ook afhankelijk van de kaartjesfabrikanten.
En als die fabrikanten besluiten om de productie van die kaartjes te staken, dan heeft Olympus daar niets in te brengen.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 19 Sep 2006 20:37 door ikbenik

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:

Ik kan zijn frustraties ook goed voorstellen, laat daar geen misverstanden over bestaan.

Toch wel.
Voorbeeld:

Als iemand 2,5 jaar geleden een computer heeft gekocht met een AMD Athlon processor die op de Socket A (type processorvoet) moet en de processor gaat kapot. Dan heeft de klant een probleem.
Want naast de nieuwe processor moet ook een nieuwe moederbord worden gekocht. Omdat die type processor niet meer leverbaar is.
Nu kun jij wel van mij verwachten dat ik die processor lever, maar ik kan er niet aankomen, dus heb jij een probleem.
----------------------------------------------------------------------------------

Denk eerder dat jij een probleem heb ikbenik want die
mensen komen nooit meer bij jou voor een pc.

ikbenik

Natuurlijk kan Olympus daar wat aan doen.
Of maken ze zulke camera's dat je ze over twee jaar
weg kan gooien omdat een of andere leverancier bepaalde
dingen niet meer maakt.Wat zou die leverancier doen als
Olympus zou zeggen we betrekken niks meer van je.
ook wat je kepputter aangaat.
De leveranciers geven ruim van te voren aan dat een techniek end-of-life gaat.
De verkoper hoort dat ook aan de klant door te geven.
Punt.

In de computerbranche heb je nu hetzelfde.
De AGP techniek bij de videokaarten gaat er ook uit. Dat is nu opgevolgd door de PCI-Express (PCI-E) techniek.
AGP is nog wel leverbaar, maar het gaat eruit.
Hetzelfde geldt voor de Single-core processoren.

Intel is al compleet over aan het stappen. Op dit moment zijn de single-core processoren heel moeilijk leverbaar. Het is nu de dual-core processoren wat de klok slaat.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar als winkelier heb ik totaal geen inbreng. En als de leveranciers het niet leveren, kan ik het niet aan de klant leveren. Zo simpel is het.

Nogmaals, als ik het niet kan bestellen, dan kan ik het niet aan de klant leveren. Dat is niet de weg van de minste weerstand, maar soms kun je er domweg niets aan doen.

ikbenik

Denk eerder dat jij een probleem heb ikbenik want die
mensen komen nooit meer bij jou voor een pc.
Waar haal ik dan die processor dan vandaan?

Moet ik die dan gaan breien? Of uitpoepen? Of toveren?

De fabrikant maakt die processor niet meer, bij de distributeurs zijn ze uitverkocht en zij kunnen ze niet meer bestellen.

Ook met die kaartjes. Ik kan ze nergens meer bestellen, dus ik kan die klant niet helpen, al zou ik het willen!

Nog een voorbeeld:
Als een HP printer kapot gaat en het printplaatje in de printer is kapot, dan moet de klant een nieuwe printer kopen.
De reden?
HP levert die printplaatjes niet los. Dus ik kan met geen mogelijkheid die printplaatjes bestellen.

En dan moet jij niet zeggen dat ik de weg neem van de minste weerstand! Want ik doe echt alle moeite om het probleem van de klant op te lossen.
Maar soms moet je gedwongen het spijt me zeggen!

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Soms kun je via Marktplaats of internetwinkels nog wel eens aan een SmartMedia kaart komen voor een lief prijsje,

Een Olympus camera van 2 jaar oud, hebben die niet standaard een Xd geheugenkaart er in zitten?, zeer waarschijnlijk was uw camera bij de aanschaf al een ouder model,

Maakt niet uit, het toestel zelf is goed, maar kijk eens om u heen of u zo'n geheugenkaart kunt bemachtigen, volgens mij is dit nog wel te doen, maar wel haast maken, want SmartMedia is inderdaad aan het uitsterven,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

skippy

Ongelezen bericht door skippy »

de techniek veranderd vandaag de dag steeds sneller om bv onderdelen voor consumenten electronica ouder dan 5 jaar te krijgen
kan al een hele opgave zijn.

Toolboy

In het geval van bartels zou ik de verkopende partij aansprakelijk stellen deze had er dus van op de hoogte moeten zijn.
Heeft zijn klant niet juist voorgelicht.

grootvader

Ongelezen bericht door grootvader »

Laat het duidelijk zijn dat een product zoals een fotocamera en een PC een bepaalde tijd mee zou moeten kunnen gaan en daarvoor zijn er zo langzamerhand standaard-regels.
Iemand die een camera wil kopen zal daar op zijn minst rekening mee houden en daarvoor een prijs in zijn gedachte hebben.

Als de verkopende partij op zijn minst van horen zeggen heeft dat een bepaalde techniek zijn langste tijd heeft gehad dan moet hij dat ook duidelijk zeggen aan de koper.

Als ik een camera wens te kopen die minstens 10 jaar mee zou moeten kunnen en de verkoper geeft die garantie mondeling dan zou ik dit op de verkoopbon ook schriftelijk bevestigen. En ditzelfde ook natuurlijk bij een product zoals een PC.

Als achteraf blijkt dat de verkoper zijn informatie bij hem bekend verzwijgt dan heeft hij een verdraaid groot probleem!!!
Niet alleen sociaal (omdat dit riekt naar oplichting) maar ook wettelijk.
Een koper, op zo'n manier belazerd heeft een grote kans dat hij de verkoper aansprakelijk kan stellen voor deze desinformatie en in ieder geval een deel van de aanschafprijs terug kan eisen.

Wel oud maar "ik ben toch niet gek!"

abartels

Ik voel best wel benadeeld..

Deze camera is in 2003 op de markt gekomen en ik heb deze aangeschaft op aanraden van de winkelier en na aanleiding van de vele positieve berichten hierover. Camera kostte me meer dan 700 euro..

Ik vind de vergelijkimg met een pc en de processor wat ver gaan.. Bij mijn camera is niet de processor kapot, maar zeg maar de cd rom speler..
Ook vind ik de reactie typisch iets van een winkelier..ach ik verkoop wel, maar eh als er na 2 jaar iets niet meer goed is, niet bij mij komen..

Men gaat totaal voorbij aan het feit dat de winkelier aansprakelijk is voor het geleverde en dat gaat verder dan de garantie termijn die gegeven wordt door de fabrikant!!

In mijn geval is de winkel er niet meer en ben ik aangewezen op de importeur/fabrikant.

Nog terug naar die leuke voorbeelden; als ik een auto koop en mijn wielen gaan na drie jaar kapot en ze zijn niet meer leverbaar, ook geen alternatief zodat mijn auto, die verder technisch 100% is..heb ik dan ook pech dat ik niet meer kan rijden???,

Toolboy

@bartels
Komt aardig overheen met mijn verhaal.
Nu is idd de gewezen oplosser de fabrikant/importeur en deze kan u echt wel op weg helpen hoor als deze wil

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

Op ebay is er nog genoeg Smartmedia geheugen te vinden, ook bij bedrijven.
Een andere mogelijkheid is een XD naar Smartmedia converter.
kun je gewoon XD geheugen gebruiken.
Is wel een paar milimeter langer dus of het past..??

http://cgi.ebay.nl/converter-adapter-xD ... dZViewItem

Ook op marktplaats is nog legio te vinden.

ikbenik

Laat het duidelijk zijn dat een product zoals een fotocamera en een PC een bepaalde tijd mee zou moeten kunnen gaan en daarvoor zijn er zo langzamerhand standaard-regels.
Voor computers is dat 3 jaar.

Ik maak het mee dat een processor van 3 jaar kapot gaat dat dan ook een nieuwe moederbord en nieuw geheugen gekocht dient te worden.
Daarnaast ook een nieuwe licentie van windows. (nieuw moederbord=nieuwe computer=nieuwe licentie van windows)

Wat kan de verkoper hier aan doen?
Niets. De fabrikanten vinden 2,5 jaar meer als voldoende.
En ik ga als winkelier echt niet op Marktplaats kijken voor materiaal.
Als ik dan nog aan een moederbord kan komen, heeft de klant geluk, anders pech.

Nu is idd de gewezen oplosser de fabrikant/importeur en deze kan u echt wel op weg helpen hoor als deze wil
Het probleem hier is dat Olympus die kaartjes niet zelf maakt en afhankelijk is van de kaartjesfabrikanten.
Die hebben dus de fabricage van die kaartje gestaakt. En Olympus heeft net als de consument voor het nakijken.

Dus Olympus kan niets doen.
Dus je zult zelf met een oplossing moeten komen.
Dus op Ebay of marktplaats.

De reden dat die smartcards er niet meer zijn is logisch.
Deze hadden een maximale capaciteit van 128Mb, terwijl de overige kaarten tot 1Gb gemaakt worden.
Vooral de laatste 2 jaar is de capaciteit explosief gestegen.
Een andere mogelijkheid is een XD naar Smartmedia converter.
Die converter is voornamelijk bedoeld om XD kaartjes te kunnen lezen in een cardreader met een Smartmedia slot.
Voor de camera bestaat zo'n converter voor zover ik het weet niet.
Daarnaast zou je die converter wel kunnen gebruiken voor de camera, maar de converter steekt een heel eind uit de camera wat de converter en de XD kaartje heel kwetsbaar maakt.
Dat laatste zou ik iedereen afraden. Puur omdat als er iets mis gaat, dan bestaat ook de kans dat het binnenwerk van de camera beschadigd raakt.

idem

Ongelezen bericht door idem »

Daarnaast ook een nieuwe licentie van windows. (nieuw moederbord=nieuwe computer=nieuwe licentie van windows)
Daarom wordt het steeds aantrekkelijker om voor Linux te kiezen.
Maar daar gaat het hier niet om.

ikbenik

Het punt is het volgende:

De kaartjes worden niet meer gemaakt en zijn ook niet meer te bestellen.

De topicstarter wilt van de winkelier dat hij ze nog besteld en niet accepteerd dat Olympus ook geen oplossing heeft.
Als in de camera alleen de smartmedia gebruikt kan worden en voor de rest niets, dan heeft de topicstarter gewoon pech.
De verkoper van de camera had de topicstarter hierover moeten informeren.
De topicstarter gaf aan dat de winkelier er niet meer is, dus moet Olympus met die kaartjes komen.

Tja, Olympus kan die niet toveren, en in dit geval kunnen ze ook niets voor de topicstarter doen.

Ik kan me wel voorstellen dat de topicstarter zich genept voelt, maar er is geen oplossing.

Via ebay en marktplaats zijn dus nog wel aan die kaartjes te komen, maar voor de winkelier en de fabrikant zijn er geen oplossingen.

Ook vind ik de reactie typisch iets van een winkelier..ach ik verkoop wel, maar eh als er na 2 jaar iets niet meer goed is, niet bij mij komen..

Men gaat totaal voorbij aan het feit dat de winkelier aansprakelijk is voor het geleverde en dat gaat verder dan de garantie termijn die gegeven wordt door de fabrikant!!
Dit is hier totaal niet aan de orde.

Voor de pc is dit 3 jaar.
Na die tijd is het heel moeilijk om aan sommige onderdelen te komen.
Procesoren is daar een heel mooi voorbeeld van.
Harde schijven ook.

Als de fabrikanten iets niet meer leveren, dan kan de verkoper dit niet aan de klant leveren.

Maar de consument wilt dit niet inzien!
Zij zeggen dat wij als verkopers niet achter de fabrikanten moeten schuilen en dat wij onze verantwoordelijkheden moeten nemen.
Maar als bepaalde onderdelen niet meer leverbaar zijn, hoe moet de winkelier dat dan aan de consument leveren?

Men wilt niet inzien dat wij als winkeliers ook heel afhankelijk zijn van wat de fabrikanten doen!

Dus als de fabrikanten de fabricage van die Smartmedia's niet meer maken, dan kan ik ze niet meer bestellen en verkopen.

Moraal van het verhaal:
De winkelier is afhankelijk van de fabrikanten.
De consument moet niet denken dat de winkelier buiten de fabrikant om kan gaan.

Gesloten