tufima schreef:LaserPete schreef:
Volgens jou is dit bekend, maar volgens mij zijn er nog velen die het niet weten.
Zelfs de dealers geven aan dat het een 600 hz tv is terwijl dit beslist niet zo is. Ook zij worden onjuist geïnformeerd.
Als de dealer het niet weet, hoe moet de klant het dan weten ? Als potentieel klant ga je toch uit van wat de fabrikant en de dealer ( winkel ) tegen je zegt. Je gaat er vanuit dat zeker de dealer weet hoe het zit.
Bij Panasonic is er sprake van desinformatie naar de dealers en naar de klanten toe.
In de afgelopen maanden heb ik Panasonic meerdere malen gesproken, ik heb ze op technisch niveau een aantal vragen gesteld en hierop is nimmer enig antwoord gekomen. Een oprechte fabrikant had die vragen beantwoord.
Maar goed, morgen wordt ie opgehaald en zie ik 'em niet meer terug...
Omdat je zelf niet voldoende onderzoek heb gedaan ligt de fout bij Panasonic? Lekker makkelijk.
De meeste TV's in deze prijsklasse zijn tegenwoordig 50, 100 of 200 hz
Dan moet er wel een lampje gaan branden als er een TV in deze prijsklasse wordt aangeboden met 600 hz. Je zou hier op zijn minst wel een vraag bij kunnen stellen. Op internet staat er ontzettend veel informatie en uitleg over deze kwestie, dus waarom hier posten alsof het iets nieuws is wat je heb ontdekt.
Nou zo eenvoudig zit het dus niet en je legt nu wel makkelijk de fout bij mij neer.
Het is en blijft zo dat Panasonic via diens marketing het toestel in de markt heeft gepositioneerd als zijnde 600Hz.
Dit terwijl er NIETS aan het toestel is wat 600 hz is, zelfs de IFC is geen 600 hz !
Als er 12 lampjes met 50 hz knipperen maakt dat nog geen 600 hz.
Anders zou iedere kerst-lichtslang wel makkelijk 1000 hz of meer zijn...als je zo redeneert...
Je hebt gelijk dta de meeste toestellen 50, 100 of 200 hz zijn. maar evengoed als dat toestellen 200 hz zijn ( waarbij de gemiddelde nederlander het verschil niet ziet tussen 100 en 200 hz ) kunnen er , gelet op de 3D techniek ook toestellen zijn die een nog hogere refreshrate hebben.
3D is een vrij nieuwe techniek en daarvan is bekend dat je tenminste 2 x 60 hz nodig hebt om een redelijk stil beeld te hebben. De 600 hz techniek van Panasonic speelt daar leuk op in en maakt gebruik van de desinformatie onder de klanten die door de bomen het bos niet meer zien.
De gemiddelde klant redeneert dat wanneer een toestel bijv 200 hz zou zijn bij normale weergave, dan moet dat toestel bij 3D weergave ( wisselende beelden voor Linker en Rechteroog ) dus 2 x 200 hz zijn = 400 hz.
In het verlengde daarvan ligt 600 hz en hoewel ik zeker me heb afgevraagd of die 600 hz behaald zou worden leek het mij dat al die Awards die Panasonic heft ontvangen toch ook wel gekeken zullen hebben naar het reguliere tv-beeld en niet alleen naar een blueray film van James Cameron.
Ik had dus tenminste verwacht dat het toestel 100 hz zou ondersteunen...dat doet het niet. Het uiteindelijke beeld wordt met een beeldfrequentie van 50 hz op het scherm geschreven en bij weergave van felle witte beelden blijkt eveneens een incapaciteit van de powersupply om de plasma cellen adequaat van spanning te voorzien wat resulteert in flikkerende beelden. Dit wordt door Panasonic niet ontkend noch bevestigd en in mijn beeldvorming hanteer ik dan het gezegde " Stilzwijgen is toestemmen"
Het zal zeker zo kunnen zijn en zal ook wel zo zijn dat Panasonic - in antwoor dop de lcd technieken - vor plasma een handigheidje heeft bedacht om de " smearing" te verminderen door meer screenwrites te maken per getoond beeld maar dat staat of valt met de capaciteit van het scherm zelf om deze te weergeven.
Eenvoudig voorbeeld;
Als je en blu-ray aansluit op een oude CRT is je bron wel goed en mooi maar zul je nimmer HD zien omdat het scherm het niet kan weergeven. Zo ook met deze Panasonic serie.